10/04/2021

Ύμνοι του Σιμον Περεζ για τον Ελληνισμό, κεραυνοί για τον νεοφιλελευθερισμό

imageΣΤΗΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΟΚΟΠΗ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟ

Που συνεχίζει να κρατά ψηλά την σημαια της Ελλάδας και του ανθρωπισμού, αφού σε καθε συνάντηση του με ξένο αξιωματούχο, προκύπτουν πάντα ηχηρές δηλώσεις υπέρ της Ελλάδας.

Όταν αυτά τα λέει η κορυφαία προσωπικότητα του Ισραήλ, έχουν τεράστια σημασία.

“Όταν κάναμε κράτος, αφήσαμε στην άκρη τους προφήτες και πιάσαμε τους αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους για να το δομήσουμε”!

Π. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, με ιδιαίτερη χαρά σας υποδέχομαι στην Προεδρία της Δημοκρατίας ως έναν ιστορικό Ηγέτη του Κράτους του Ισραήλ. Και θέλω να επισημάνω σε τι συνίσταται αυτή η ιστορικότητα του ρόλου σας:

Πρώτον, οφείλεται στην τεράστια συμβολή σας για την εμπέδωση της πορείας του Κράτους του Ισραήλ σε έναν δύσκολο κόσμο και σε μία δύσκολη περιοχή. Και η συμβολή αυτή έγινε από όλα τα αξιώματα που υπηρετήσατε, από Υπουργός, Πρωθυπουργός και Πρόεδρος του Κράτους του Ισραήλ.

Δεύτερον, η ιστορικότητα του ρόλου σας οφείλεται στις προσπάθειες που κάνατε για την ειρηνική συνύπαρξη του Ισραήλ με τους άλλους Λαούς της Μέσης Ανατολής και ιδίως με τον Παλαιστινιακό Λαό. Θυμίζω ότι το 1994 αυτή η προσπάθειά σας στέφθηκε από την απονομή σε εσάς, μαζί με τον Γιτζάκ Ραμπίν και τον Γιασέρ Αραφάτ του Βραβείου Νόμπελ.

Και το τρίτο στοιχείο της ιστορικότητας του ρόλου σας αφορά την όλη συμβολή σας στην επικράτηση της Ειρήνης. Αγωνιστήκατε για την Ειρήνη και νομίζω πως αυτό εμπνέει σήμερα όλους μας για να υπάρξει επιτέλους Ειρήνη στη Μέση Ανατολή και ιδίως στη Συρία και το Ιράκ και να τελειώσει ο πόλεμος. Γιατί το τέλος αυτού του πολέμου θα μας επιτρέψει να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τον ISIS και τη τζιχαντιστική τρομοκρατία. Μια τρομοκρατία που διαπράττει εγκλήματα κατά της Ανθρωπότητας και που, κύριε Πρόεδρε, μας δείχνει ότι ο εφιάλτης της ναζιστικής νοοτροπίας δυστυχώς δεν είναι ακόμα παρελθόν για την Ανθρωπότητα. Και νομίζω ακριβώς το παράδειγμά σας μπορεί να εμπνεύσει όλους μας για να συμβάλουμε αποτελεσματικά ώστε αυτός ο εφιάλτης να πάψει να υπάρχει.

Και πάλι σας ευχαριστώ που είστε εδώ και σας καλωσορίζω.

S. PERES (από ανεπίσημη μετάφραση): Σας ευχαριστώ εκ βάθους καρδίας. Είμαστε ένας λαός τεσσάρων χιλιετιών. Όσο το δυνατό περισσότερο χρονικό διάστημα ήμασταν χωρίς κράτος. Και εδώ και 68 χρόνια είναι που αποκτήσαμε κράτος. Και βεβαίως όταν ήμασταν χωρίς κράτος αυτοί οι οποίοι έλεγχαν την κατάσταση θα έλεγα ότι ήταν οι Προφήτες. Και όταν φτιάξαμε κράτος νομίζω ότι έπρεπε να μάθουμε τι σημαίνει να έχεις κράτος. Και έτσι ο Μπεν Γκουριόν πέρασε από τους Προφήτες στους Έλληνες Φιλοσόφους. Και έτσι λοιπόν περνώντας από τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη και αφήνοντας το ύφος των Προφητών, μπήκαμε στη Φιλοσοφία των Ελλήνων για να καταλάβουμε τι σημαίνει σωστό κράτος, τι σημαίνει καλά δομημένο κράτος.

Γεωγραφικά είμαστε πάντοτε κοντά, και επίσης και πολιτικά, και η απόσταση ξεκινάει να γίνεται ακόμα περισσότερο πιο κοντινή, πιο δεμένη τώρα, και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό. Βεβαίως δεν είναι τώρα το θέμα να αρχίσουμε να μιλάμε για τα προβλήματα της ειρήνης, βεβαίως το θέμα της ειρήνης είναι βασικότατο, αλλά το βασικό είναι ότι πρέπει να περάσουμε από μία κατάσταση σε μία νέα τάξη. Μέχρι τώρα ουσιαστικά, αυτό που είχε να κάνει ήταν η γεωγραφική κατάσταση, δηλαδή η χώρα ως χώρος, ως γεωγραφικός χώρος, και για να μπορέσεις να κρατήσεις την επικράτεια, αυτόν τον γεωγραφικό χώρο, μέχρι τώρα έπρεπε να διαθέτεις στρατό, να κάνεις πολέμους, να μπορείς να ξαναδιαθέτεις στρατό, να μπορείς να κρατάς αυτόν τον γεωγραφικό χώρο.

Τώρα όμως περνάμε σε μία νέα περίοδο, επιστημονική. Η επιστήμη δεν χρειάζεται στρατό. Και βεβαίως στον επιστημονικό τομέα, μία χώρα μπορεί να μεγαλουργήσει, μπορεί να γίνει μεγάλη χωρίς να χρειαστεί να πάρει το παραμικρό με τη βοήθεια του στρατού. Και βεβαίως οι μεγάλες οι επαναστάσεις γινόντουσαν με την παρουσία ενός ανθρώπου όπως τον Τσούκερμαν ή την περίοδο τη Σταλινική, τώρα δεν χρειάζεται έτσι να συνεχίζουν τα πράγματα. Και βεβαίως στον πόλεμο, κάνεις έναν πόλεμο για να κατακτήσεις κάτι, να πάρεις πετρέλαιο ή για να κατακτήσεις γη. Η τρομοκρατία όμως είναι για να σβήσεις κάτι που υπάρχει, με άλλους τρόπους, με άλλα μέσα και με άλλα όπλα.

Η Μέση Ανατολή όπως και όλη η Αφρική βρίσκονται σε μία μεταβατική περίοδο. Ζούμε το παρελθόν που ήταν η τρομοκρατία και οι πόλεμοι, αλλά από την άλλη μεριά όμως έχουμε την ανάπτυξη και την επιστημονική περίοδο. Βεβαίως, επειδή σε αυτή την περίπτωση υπάρχει μία μεταβατική περίοδο μπορεί να πληρώνεις ένα τίμημα υψηλό του οποίου ακόμα δεν είδες τα αποτελέσματα. Υπάρχουν 400 εκ. Άραβες οι οποίοι ζουν ακόμα σε παρελθόντες χρόνους. Αλλά πρέπει εδώ να πω ότι το 60% αυτού του πληθυσμού είναι κάτω των 25 ετών. Η νεολαία αλλάζει. Θέλει να αποτινάξει τον παρελθόντα ζυγό και να μπει σε μια καινούρια φάση χωρίς όμως να έχει βοήθεια από το εξωτερικό και χωρίς να διαθέτει εμπειρία. Κοντολογίς, για να υπάρξει ειρήνη πρέπει να αφήσεις το παρελθόν να σβήσει, να πας σε μια καινούρια περίοδο, να μπεις σε έναν καινούριο κόσμο. Στην νεολαία υπάρχουν 130 εκ. που έχουν κινητά τηλέφωνα, ίντερνετ, που βρίσκονται σ’ αυτόν τον δρόμο. Η επιστήμη δεν έχει σύνορα, δεν έχει όρια, δεν έχει σημαίες. Δεν έχει ούτε καν παλιούς κανόνες, ακόμα και η Δημοκρατία έχει αλλάξει. Η Δημοκρατία παλιά ήταν να δώσεις ίσα δικαιώματα σε όλο τον κόσμο. Και αν θέλεις όλοι να είναι ίσοι, δεν έχεις παρά να κανονίσεις όλοι να είναι φτωχοί. Αν θέλεις όμως να υπάρχουν και ευχαριστημένοι, και χαρούμενοι, πρέπει να βάλεις και έναν δεύτερο κανόνα: ότι κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να είναι ίσος αλλά επίσης κάθε άνθρωπος έχει το δικαίωμα να είναι και διαφορετικός.
Στις πολυεθνικές βλέπεις ανθρώπους από κάθε μέρος, από οποιαδήποτε θρησκεία, από οποιοδήποτε φύλο και από οποιαδήποτε φυλή. Η Αμερική τους βοήθησε αλλά και η Αμερική άλλαξε δίπλα τους. Και είναι η πρώτη φορά στις ΗΠΑ που πλέον οι λευκοί αποτελούν μειονότητα. Και οπουδήποτε υπάρχει μειονότητα πρέπει να σέβεσαι αυτές τις διαφορές. Και αυτό κάνουμε εμείς. Να βοηθήσουμε τη νεολαία να πει αντίο στο παρελθόν και λένε ότι πρέπει να γνωρίζεις καλά το παρελθόν ώστε να μην επαναλαμβάνεις τα λάθη του παρελθόντος. Βέβαια αυτό δεν είναι κάτι έξυπνο, διότι και τα καινούρια λάθη που επιτελείς είναι το ίδιο ακριβά και κοστίζουν όπως και τα λάθη που έκανες στο παρελθόν. Άρα πρέπει να μάθεις το οποίο δεν είναι εύκολο να μάθεις αλλά μπορείς να το φανταστείς, να το ονειρεύεσαι και αυτό είναι το καινούριο μέλλον, το οποίο δεν το έχουμε δει μέχρι στιγμής. Γιατί όλοι είμαστε ειδικοί σε αυτά που συνέβησαν, κανένας δεν είναι ειδικός σε αυτά που θα συμβούν. Και είναι η πρώτη φορά που αρχίζουμε να αγγίζουμε τη δυνατότητα να μάθουμε το μέλλον και να δούμε πώς μπορούμε να παίξουμε έναν ρόλο σε αυτό το μέλλον.

Δεδομένου ότι και οι δύο είμαστε κράτη Φιλοσόφων, μπορούμε να το κατανοήσουμε και να προχωρήσουμε μαζί. Για να δημιουργήσουμε ένα καινούριο μέλλον. Από την κρίση από την οποία αρχίζετε να βγαίνετε θα καταλάβετε ότι το κέντρο είναι ο άνθρωπος. Το Ισραήλ δεν είναι μία χώρα η οποία δημιουργήθηκε μόνο από τη γη, αλλά είναι χώρα η οποία δημιουργήθηκε από τον άνθρωπο. Και βεβαίως ο άνθρωπος έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες από αυτές που του δίνει η γη του. Άρα λοιπόν, η συνεργασία ανάμεσα στις δύο πλευρές, η οποία στο παρελθόν δεν ήταν πλούσια, νομίζω ότι έχει πολύ πλούσιο μέλλον, μπαίνοντας στον καινούριο κόσμο όπου όλοι μπορούμε όντας διαφορετικοί να προχωρήσουμε μαζί.

Είμαι λοιπόν πολύ χαρούμενος για αυτή την καινούρια εγγύτητα. Και οι δύο χώρες έχουν την ίδια συλλογιστική, την ίδια σκέψη, την ίδια λογική, είναι ανθρωποκεντρικές – βασίζονται στον άνθρωπο. Και παρ’ όλες τις απαισιοδοξίες που κατά καιρούς ακούγονται νομίζω ότι η Ελλάδα έχει καλό, έμψυχο υλικό χάρη στο οποίο μπορεί να μπει σε αυτή την καινούρια περίοδο και έτσι να δώσει τόπο να διοικήσουν τα όνειρα, περισσότερο από ό,τι τα συμφέροντα. Είμαι ευτυχής που είμαι εδώ και βλέπω αυτή την ανάπτυξη και βεβαίως αυτή την ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας. Διότι όχι πάντοτε η γη είναι εκείνη η οποία φέρνει πλούτο αλλά η ανθρώπινη δυνατότητα. Γιατί θα έλεγα ότι οι χώρες μας έχουν περισσότερο ιστορία παρά γεωγραφία. Ίσως

Π. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ευχαριστώ πολύ, και κρατάω αυτό που είπατε, το τονίζω πολλές φορές, ότι η οικονομία πρέπει να υπηρετεί τον Άνθρωπο, και όχι ο Άνθρωπος την οικονομία. Χαίρομαι γιατί ένας σοφός πολιτικός όπως εσείς έχει αυτές τις απόψεις.

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.-

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ