Η επικράτηση της γλώσσας του σώματος,το 97% της επικοινωνίας μας διενεργείται μέσω της γλώσσας του σώματος και άλλων παραγλωσσικών στοιχείων και μόλις 3% μέσα από τις λέξεις που λέμε.
Μέσα σ’αυτό το πλαίσιο υπάρχει ένα ολόκληρο λεξιλόγιο του οποίου οι ερμηνείες έχουν κάπως έτσι:
α) το σταύρωμα των χεριών γύρω απ’ το στήθος μπορεί να δείχνει πως το άτομο σηκώνει ένα ασύνειδο τείχος ανάμεσα στον εαυτό και τους υπόλοιπους.
Σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να σημαίνει ότι τα χέρια του ατόμου είναι κρύα και προσπαθεί να ζεσταθεί ενώ σε φιλικές περιστάσεις μπορεί να δείχνει πως το άτομο προσπαθεί να περιπλέξει την κατάσταση η οποία εκτυλίσσεται.
Παρ’όλα αυτά σε περιπτώσεις σοβαρού διαλόγου μπορεί να σημαίνει πως το άτομο διαφωνεί και εκφράζει την αντίθεσή του.
β) Η συνεπής βλεμματική επαφή δείχνει πως το άτομο σκέφτεται θετικά αυτό που ο ομιλητής λέει.
Μπορεί όμως να σημαίνει ότι το άτομο δεν εμπιστεύεται τον ομιλητή αρκετά για να πάρει τα μάτια από πάνω του.
Απουσία βλεμματικής επαφής μπορεί να σημαίνει αρνητικότητα. Από την άλλη μεριά άνθρωποι με διαταραχές άγχους συχνά δε μπορούν να δημιουργήσουν βλεμματική επαφή χωρίς δυσφορία.
Οι νόρμες για την βλεμματική επαφή ανά κουλτούρα ποικίλουν κι έτσι μπορεί αυτή να οδηγήσει σε λάθος συμπεράσματα.
Παραδείγματος χάριν μπορεί ένα πρόσωπο συνδυαστικά να κοιτά με τα χέρια σταυρωμένα πράγμα που δείχνει πως κάτι το ενοχλεί και θέλει να συζητήσει γι’αυτό.
Κι αν κοιτά στα μάτια αλλά παίζει με τα δάχτυλα μπορεί να σημαίνει πως η προσοχή του είναι αλλού.
γ) Η δυσπιστία εκδηλώνεται συχνά με την αποστροφή του βλέμματος, το άγγιγμα του αφτιού ή τον κνησμό του πηγουνιού.
Όταν ένα πρόσωπο δεν πείθεται από αυτό που λέει κάποιος, η προσοχή συχνά “τρέχει” και τα μάτια θα κοιτούν αλλού για μια μακρά περίοδο.
δ) Η βαρεμάρα ενδεικνύεται από το κεφάλι που γέρνει προς μια μεριά ή από τα μάτια που κοιτούν τον ομιλητή αλλά είναι ελαφρώς ασυγκέντρωτα. (π.χ.: Κοιτάω το πρόσωπο του ομιλητή αλλά ξεφεύγει το βλέμμα μου προς το μέτωπο ή το πηγούνι).
Το γερμένο κεφάλι μπορεί επίσης να σημαίνει πιάσιμο, εμπιστοσύνη ή ένα αίσθημα ασφάλειας (μέρος του λαιμού αποκαλύπτεται άρα εκτίθεται ως ευάλωτο.
Είναι αδύνατο να γείρουμε το κεφάλι μπροστά σε κάποιον που δεν εμπιστευόμαστε ή φοβόμαστε).
Τέλος η κακή εστίαση μπορεί να σημαίνει πως το άτομο υποφέρει από αμβλυοπία ή άλλου τύπου οφθαλμικά προβλήματα.
ε) Το ενδιαφέρον μπορεί να εκδηλωθεί με την ”ορθή στάση” ή την εκτεταμένη βλεμματική επαφή. Δηλαδή “στέκομαι και ακούω όπως πρέπει, όπως αρμόζει” (Εξού και εκφράσεις όπως “έμεινα κάγκελο”, “έμεινα παγωτό”.)
στ) Το υπερβολικό ανοιγόκλεισμα των βλεφάρων ή η απουσία του μπορεί να είναι ένδειξη ψεύδους.
Ένδειξη ψεύδους επίσης είναι το πιάσιμο του λαιμού στο πίσω μέρος του με το χέρι και η απόσυρση του βλέμματός μας την ώρα που λέμε κάτι.