Υπήρξε ποτέ Δούρειος ίππος; (Πόσο γνωρίζουμε τον αληθινό Όμηρο). (1).

Του   Χρυσόστομου   Τσιρίδη
.
imageΟ πρώτος Έλληνας παγκοσμίως   Δραματικός (!!!)   Ποιητής  Όμηρος  δεν χρειάζεται…. αλόγατα  και  εντυπωσιακά   εφέ, για  την   αριστοτεχνική   “έξοδο” (τέλος)  της  “ΙΛΙΑΔΑΣ” (Θα γράψω σχετικά σε ξεχωριστό σημείωμα).
.
Αν  παρόλ’ αυτά, ακολουθώντας  την “εκδοχή” του  ΒΕΡΓίΛΙΟΥ, ψάχνουμε  σημαντικό  ρόλο  για  τον   “δούρειο ίππο”  στην Ομηρική (!) Ιλιάδα, αυτό σημαίνει ότι  ο  Έλληνας  Ποιητής   παραμένει  ακόμη σε  ΘΕΜΑΤΑ  ΟΥΣΙΑΣ  ο  μεγάλος  άγνωστος.
.
Να    αρχίσουμε  λοιπόν   σωστά.   Με  τα   ΔΕΔΟΜΕΝΑ. Με   το  τί   λέει   ο    Όμηρος, με το τί θέλει ο Ποιητής   και   όχι  με το τί  ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ   εμείς):
.
Πρώτα πρώτα δεν υπάρχει στον Όμηρο    αυτούσια (!)   η λέξη     “δούρειος”. Λέξη που  ταυτίσαμε με την  Ιλιάδα, ΔΕΝ  υπάρχει  στην… Ιλιάδα.
.
Ποιες όμως  λέξεις / εκφράσεις   επιλέγει   κατά περίπτωση (μέτρο, νόημα, αισθητική)  ο   ΙΔΙΟΣ   ο     Όμηρος   (λέξεις  που ήδη  συνιστούν  λεξιλογικό πλούτο  και  ΔΥΝΑΜΙΚΗ  αντίληψη  εξέλιξης  της Ελληνικής  γλώσσας).
.
1) δουράτεος ίππος (ξύλινο άλογο)
2) Κοίλον δόρυ (θολωτό- κούφιο ξύλο)
3) ξεστός ίππος (τεχνητός   ίππος)
4) κ ο ί λ ο ς  λόχος (κούφια-θολωτή παγίδα / καρτέρι / ενέδρα)
5) απλά    “ίππος” ή  “μέγας ίππος”
.
Από τα  παραπάνω θα παραχθεί νέος λεξιλογικός πλούτος, όπως  βλέπουμε  στην συνέχεια.
.
Στον   Όμηρο  “λόχος”= ενέδρα,  καρτέρι. (“ελλοχεύουν”).
.
Κ ο ί λ ο ς  λόχος:     η… κ ο ι λ ι ά- ενέδρα   του  ίππου, όπως το λέμε   σήμερα:  Ήταν κρυμμένοι   στην… κοιλιά  του  αλόγου= ενέδρευαν, ελλόχευαν.
.
“δόρυ”= ξύλο  κυρίως επεξεργασμένο  / αλλά  και φυσικός κορμός δέντρου= δέντρο.
.
Για την   καύση ο   δημοτικιστής (!!!), ο  λαϊκός ποιητής   Όμηρος   χρησιμοποιεί  την  ίδια λέξη  με… σήμερα:ξύλα=ξύλα ΑΥοντα (αύ-ω=ξεραίνω, ετοιμάζω για την φωτιά ξύλα /έτοιμα να… αν-αυ-τούν).
.
Πρίαμος:   “(λέγεσθε και)  ἄξετε νῦν Τρῶες ξύλα” (Τρώες,  μαζέψτε τώρα και φέρτε-κουβαλήστε  καυσόξυλα). ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΣ  Ομηρικός  στίχος (ραψ. Ω)
.
-Ομηρικότατο και  το   επίθετο  “ξύλινος”,  όπως και  το  επίσης λαϊκό  “ξερός”.
.
Γράφει ο Όμηρος και  μας προσφέρει  ετυμολογίες  σημερινών  λέξεων:  “ξερόν  ηπείροιο”=το  ξερό-  άνυδρο-  σ τ ε ρ ο ύ μ ε ν ο  ύδατος,  σημείο της  γης, της
ηπείρου= η…  ξ η ρ ά / η   σ τ ε ρ ι ά (!), αλλά   και   η    ξ έ ρ α
.
Μερικές ακόμη ενδιαφέρουσες  ετυμολογίες (μια και έχουμε τις  Ομηρικές  ρίζες):
.
Ο  δούρειος=ξύλινος λόχος /ως  σύνθετο, από τον  Όμηρο πάντα, η λέξη “ξύλοχος”=τόπος που έχει ξύλα=δέντρα/ άρα  πυκνό  δάσος
.
Συνδυαστικά (το λέω σε συντομία) από “λόχος”(ενέδρα)  και “ξύλοχος”(δάσος)  παράγονται “λ ό γ γ ο ς”  και “λ ό χ μ η”= ενέδρα, κρυψώνα(=ο  λόχος δηλαδή) των άγριων ζώων.
.
Οι  θαυμαστές  διαδρομές  των λέξεων, σε μια   ελεύθερα  εξελισσόμενη  γλώσσα.
.
ΕΤΣΙ   νοείται, χωρίς λαϊκές και  λόγιες διακρίσεις, χωρίς  ΣΤΕΓΑΝΑ, η ΕΝΙΑΙΑ (!!!) Ελληνική μας  γλώσσα. Μας το υποδεικνύει  ο  Όμηρος.
.
Ο  δούρειος   ίππος   από   την   πλευρά   των   Λατίνων:
.
Ο  Βεργίλιος  ή  Βιργίλιος  στην   “ΑΙΝΕΙΑΔΑ”   μιλάει   για   τεράστιο  άλογο.   “instar montis equum”= “άλογο  ψηλό   σαν..  βουνό”      και  το    συνοδεύει    με  εκφράσεις   του   τύπου   “μοιραίο   δώρο”   “ύποπτο   αφιέρωμα”  κλπ.
.
Ο Λατίνος ποιητής  καλά  κάνει, από την πλευρά του, και δίνει  έμφαση  στο… ξύλινο άλογο. Ο Ρωμαϊκός ηρωισμός και το ξεκίνημα  της  ιστορίας τους, χρειάζονται την  “καμένη  γη” της Τροίας, εξαιτίας  του.
.
Καιρός όμως    να   έρθουμε   και στο     ΚΥΡΙΩΣ    ΘΕΜΑ:
.
Δούρειος  ίππος  και  πόσο γνωρίζουμε τον ΑΛΗΘΙΝΟ   Όμηρο;
.
Σε   επόμενο σημείωμα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ