Του Χρυσόστομου Τσιρίδη
.
Ο πρώτος Έλληνας παγκοσμίως Δραματικός (!!!) Ποιητής Όμηρος δεν χρειάζεται…. αλόγατα και εντυπωσιακά εφέ, για την αριστοτεχνική “έξοδο” (τέλος) της “ΙΛΙΑΔΑΣ” (Θα γράψω σχετικά σε ξεχωριστό σημείωμα).
.
Αν παρόλ’ αυτά, ακολουθώντας την “εκδοχή” του ΒΕΡΓίΛΙΟΥ, ψάχνουμε σημαντικό ρόλο για τον “δούρειο ίππο” στην Ομηρική (!) Ιλιάδα, αυτό σημαίνει ότι ο Έλληνας Ποιητής παραμένει ακόμη σε ΘΕΜΑΤΑ ΟΥΣΙΑΣ ο μεγάλος άγνωστος.
.
Να αρχίσουμε λοιπόν σωστά. Με τα ΔΕΔΟΜΕΝΑ. Με το τί λέει ο Όμηρος, με το τί θέλει ο Ποιητής και όχι με το τί ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ εμείς):
.
Πρώτα πρώτα δεν υπάρχει στον Όμηρο αυτούσια (!) η λέξη “δούρειος”. Λέξη που ταυτίσαμε με την Ιλιάδα, ΔΕΝ υπάρχει στην… Ιλιάδα.
.
Ποιες όμως λέξεις / εκφράσεις επιλέγει κατά περίπτωση (μέτρο, νόημα, αισθητική) ο ΙΔΙΟΣ ο Όμηρος (λέξεις που ήδη συνιστούν λεξιλογικό πλούτο και ΔΥΝΑΜΙΚΗ αντίληψη εξέλιξης της Ελληνικής γλώσσας).
.
1) δουράτεος ίππος (ξύλινο άλογο)
2) Κοίλον δόρυ (θολωτό- κούφιο ξύλο)
3) ξεστός ίππος (τεχνητός ίππος)
4) κ ο ί λ ο ς λόχος (κούφια-θολωτή παγίδα / καρτέρι / ενέδρα)
5) απλά “ίππος” ή “μέγας ίππος”
.
Από τα παραπάνω θα παραχθεί νέος λεξιλογικός πλούτος, όπως βλέπουμε στην συνέχεια.
.
Στον Όμηρο “λόχος”= ενέδρα, καρτέρι. (“ελλοχεύουν”).
.
Κ ο ί λ ο ς λόχος: η… κ ο ι λ ι ά- ενέδρα του ίππου, όπως το λέμε σήμερα: Ήταν κρυμμένοι στην… κοιλιά του αλόγου= ενέδρευαν, ελλόχευαν.
.
“δόρυ”= ξύλο κυρίως επεξεργασμένο / αλλά και φυσικός κορμός δέντρου= δέντρο.
.
Για την καύση ο δημοτικιστής (!!!), ο λαϊκός ποιητής Όμηρος χρησιμοποιεί την ίδια λέξη με… σήμερα:ξύλα=ξύλα ΑΥοντα (αύ-ω=ξεραίνω, ετοιμάζω για την φωτιά ξύλα /έτοιμα να… αν-αυ-τούν).
.
Πρίαμος: “(λέγεσθε και) ἄξετε νῦν Τρῶες ξύλα” (Τρώες, μαζέψτε τώρα και φέρτε-κουβαλήστε καυσόξυλα). ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΣ Ομηρικός στίχος (ραψ. Ω)
.
-Ομηρικότατο και το επίθετο “ξύλινος”, όπως και το επίσης λαϊκό “ξερός”.
.
Γράφει ο Όμηρος και μας προσφέρει ετυμολογίες σημερινών λέξεων: “ξερόν ηπείροιο”=το ξερό- άνυδρο- σ τ ε ρ ο ύ μ ε ν ο ύδατος, σημείο της γης, της
ηπείρου= η… ξ η ρ ά / η σ τ ε ρ ι ά (!), αλλά και η ξ έ ρ α
.
Μερικές ακόμη ενδιαφέρουσες ετυμολογίες (μια και έχουμε τις Ομηρικές ρίζες):
.
Ο δούρειος=ξύλινος λόχος /ως σύνθετο, από τον Όμηρο πάντα, η λέξη “ξύλοχος”=τόπος που έχει ξύλα=δέντρα/ άρα πυκνό δάσος
.
Συνδυαστικά (το λέω σε συντομία) από “λόχος”(ενέδρα) και “ξύλοχος”(δάσος) παράγονται “λ ό γ γ ο ς” και “λ ό χ μ η”= ενέδρα, κρυψώνα(=ο λόχος δηλαδή) των άγριων ζώων.
.
Οι θαυμαστές διαδρομές των λέξεων, σε μια ελεύθερα εξελισσόμενη γλώσσα.
.
ΕΤΣΙ νοείται, χωρίς λαϊκές και λόγιες διακρίσεις, χωρίς ΣΤΕΓΑΝΑ, η ΕΝΙΑΙΑ (!!!) Ελληνική μας γλώσσα. Μας το υποδεικνύει ο Όμηρος.
.
Ο δούρειος ίππος από την πλευρά των Λατίνων:
.
Ο Βεργίλιος ή Βιργίλιος στην “ΑΙΝΕΙΑΔΑ” μιλάει για τεράστιο άλογο. “instar montis equum”= “άλογο ψηλό σαν.. βουνό” και το συνοδεύει με εκφράσεις του τύπου “μοιραίο δώρο” “ύποπτο αφιέρωμα” κλπ.
.
Ο Λατίνος ποιητής καλά κάνει, από την πλευρά του, και δίνει έμφαση στο… ξύλινο άλογο. Ο Ρωμαϊκός ηρωισμός και το ξεκίνημα της ιστορίας τους, χρειάζονται την “καμένη γη” της Τροίας, εξαιτίας του.
.
Καιρός όμως να έρθουμε και στο ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ:
.
Δούρειος ίππος και πόσο γνωρίζουμε τον ΑΛΗΘΙΝΟ Όμηρο;
.
Σε επόμενο σημείωμα.