«Οδηγοί τυφλοί, οι διυλίζοντες τον κώνωπα, την δε κάμηλον καταπίνοντες»*
Το εναρμονιστικό νομοθετικό πακέτο για τις πλαστικές σακούλες ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την Βουλή των Αντιπροσώπων στις 02.11.2018 και προβλέπει ότι από την 1η Ιουλίου του 2018 οι καταναλωτές θα πληρώνουν το ελάχιστο ποσό €0,05 ανά πλαστική σακούλα (βλ. ΚΥΠΕ 03.11.2017).
Στο άρθρο αυτό παρουσιάζουμε με απλά λόγια τη “σημασία“ της προστασίας του περιβάλλοντος, καθώς επίσης και την προβλεπόμενη αρπαγή των € 5 εκ. από τον κύπριο καταναλωτή στα καλά καθούμενα στο όνομα της “Πράσινης Ανάπτυξης“.
Γιατί κατατέθηκε αυτό το νομοσχέδιο για πλαστικές σακούλες;
Σύμφωνα με το σκεπτικό του νομοθέτη, ο κύριος στόχος του νομοσχεδίου είναι “η μείωση της ανεξέλεγκτης απόρριψης πλαστικών σακουλών, ούτως ώστε να προστατευτεί το θαλάσσιο οικοσύστημα και κυρίως τα ψάρια, αφού αρκετά από αυτά δεν μπορούν διαχωρίσουν την οργανική τροφή από τις πλαστικές μικροϊνες, με αποτέλεσμα να πεθαίνουν“.
Το υπόβαθρο του νομοσχεδίου είναι επακόλουθο της αντίστοιχης τροπολογίας (2015/720) της ευρωπαϊκής οδηγίας για τις συσκευασίες (94/62/EG), η οποία απαιτεί από τα κράτη μέλη να μειώσουν την κατανάλωση πλαστικών σακουλών, κατ ‘ανώτατο όριο στις 90 έως το τέλος του 2019 και στις 40 κατά κεφαλήν έως το τέλος του 2025.
Πρέπει να τονιστεί, ότι η οδηγία δεν καθορίζει, αλλά προτείνει μέτρα με τα οποία τα κράτη μέλη θα επιτύχουν αυτόν τον στόχο. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο ενέκριναν στις 29 Απριλίου 2015 την αντίστοιχη τροπολογία (2015/720) της ευρωπαϊκής οδηγίας για τις συσκευασίες (94/62/EG) και αναφέρει, ότι:
Τα κράτη μέλη λαμβάνουν ένα ή αμφότερα από τα κατωτέρω μέτρα:
α)
λήψη μέτρων που εξασφαλίζουν ότι το ετήσιο επίπεδο κατανάλωσης δεν θα υπερβαίνει τις 90 λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς κατά κεφαλήν το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 2019 και τις 40 λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς κατά κεφαλήν το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 2025, ή ισοδύναμους στόχους εκφρασμένους σε βάρος. Οι πολύ λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς μπορούν να εξαιρούνται από τους εθνικούς στόχους κατανάλωσης,
β)
έκδοση πράξεων που εξασφαλίζουν ότι, το αργότερο στις 31 Δεκεμβρίου 2018, οι λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς δεν θα παρέχονται δωρεάν στα σημεία πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων, εκτός αν τεθούν σε εφαρμογή εξίσου αποτελεσματικά μέσα. Οι πολύ λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς μπορούν να εξαιρούνται από τις εν λόγω πράξεις.
Πληροφοριακά να αναφέρουμε, ότι κατά μέσο όρο σήμερα, οι Κύπριοι καταναλώνουν περίπου 90, οι Γερμανοί 45, ενώ στην ΕΕ περίπου 200 πλαστικές σακούλες ετησίως. Από αυτές ένα μικρό ποσοστό 7% διοχετεύεται στην ανακύκλωση, 40% πάει για αποτέφρωση, 48% μεταφέρεται στις χωματερές, ενώ 5% καταλήγει στους Ωκεανούς (βλ. ιστοσελίδα περιβαλλοντικής αρχής Γερμανίας).
Για ποιες τσάντες ισχύει το νομοσχέδιο;
Η συμφωνία ισχύει για όλες τις πλαστικές σακούλες μεταφοράς με ή χωρίς χειρολαβή που διατίθενται στις υπεραγορές και καταστήματα. Δεν ισχύει το νομοσχέδιο για πλαστικές σακούλες, οι οποίες χρησιμοποιούνται για περιτύλιγμα κατεψυγμένων προϊόντων και για πολύ ελαφριές πλαστικές σακούλες (λεπτότερες από 15 μικροχιλιοστά) – για παράδειγμα για τη μεταφορά φρούτων και λαχανικών.
Πότε θα μπορεί να χαρακτηριστεί ως επιτυχής η εφαρμογή του νομοσχεδίου;
Η εφαρμογή του νομοσχεδίου θα χαρακτηριστεί ως επιτυχής, εάν καταφέρουν οι υπεραγορές και τα καταστήματα να μειώσουν την κατανάλωση πλαστικών σακουλών μιας χρήσης μέχρι το 2019 στις 60 και μέχρι το 2025 στις 40. Νοουμένου, ότι αυτή η μειωμένη ποσότητα των πλαστικών σακουλών μιας χρήσης δεν θα αντικατασταθεί ούτε με χάρτινες μα και ούτε με βιοαποικοδομήσιμες και λιπασματοποιήσιμες πλαστικές σακούλες μιας χρήσης, αφού λόγω της ενέργειας που απαιτείται στην παραγωγή και την μεταφορά τους, προκαλούν επίσης υψηλές περιβαλλοντικές επιβαρύνσεις (βλ. ιστοσελίδα περιβαλλοντικής αρχής Γερμανίας).
Ποια είναι τα αποτελέσματα της εφαρμογής της νομοθεσίας στην Γερμανία και Ιρλανδία;
Στη Γερμανία η κατανάλωση πλαστικών σακουλών μειώθηκε κατά ένα τρίτο από την εφαρμογή του νόμου το 2016. Το 2015 η κατανάλωση ανερχόταν στις 68 κατά άτομο και σήμερα μειώθηκε στις 45. Το κόστος της πλαστικής σακούλας κυμαίνεται μεταξύ 10 – 15 σεντς.
Στην Ιρλανδία, μετά την εισαγωγή του φόρου, η κατανάλωση πλαστικών σακουλών μειώθηκε κατά 90% σε μόλις έξι μήνες. Ο Ιρλανδός καταναλώνει κατά μέσο όρο μόνο 16 πλαστικές σακούλες ετησίως, ενώ το 2002 πριν την εφαρμογή του νόμου, η κατανάλωση ανερχόταν στις 286. Μια πλαστική σακούλα κοστίζει 22 σεντς.
Ποιο είναι το περιβαλλοντικό κόστος της πλαστικής σακούλας στην Κύπρο;!
Η παγκόσμια κατανάλωση των πλαστικών σακουλών αγγίζει περίπου το 1 τρισεκατομμύριο κομματιών. Οι ρύποι διοξειδίου του άνθρακα CO2, οι οποίοι παράγονται για την εξόρυξη, επεξεργασία, μεταφορά της πρώτης ύλης (70% πετρέλαιο και 30% άλλες συνθετικές), καθώς επίσης για την παραγωγή, μεταφορά, χρήση και για ανακύκλωση ανέρχονται στα 30 εκατομμύρια τόνους, που για μια πλαστική σακούλα αντιστοιχούν σε 30 γρ. CO2.
Με έναν μέσο όρο κατανάλωσης 100 πλαστικών σακουλών ανά κεφαλή ετησίως, η Κύπρος χρησιμοποιεί περίπου 100 εκατομμύρια πλαστικές σακούλες, οι οποίες αθροίζονται στο αμελητέο ποσοστό του 0,01% σε παγκόσμιο επίπεδο. Και η ετήσια ολική παραγωγή ρύπων διοξειδίου του άνθρακα CO2 ανέρχεται σήμερα στο επίσης αμελητέο αριθμό των 3.000 τόνων (100.000.000 τεμάχια Χ 0,000030 τόνοι CO2) και αντιστοιχεί στο 0,04% της ετήσιας παραγωγής ρύπων διοξειδίου του άνθρακα CO2 της Κυπριακής Δημοκρατίας (8 εκ. τόνοι CO2).
Για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε την μη σημαντικότητα αυτής της νομοθεσίας αναφέρουμε και τα εξής:
➢ το συνολικό αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα (Consumer Carbon Footprint) στην Αυστρία αντιστοιχεί σε περίπου 15 τόνους CO2/(κάτοικο/έτος). Η κατανάλωση πλαστικών σακουλών είναι υπεύθυνη για περίπου 2 κιλά CO2/(κάτοικο/έτος) και αντιστοιχεί στο 0,014%. Δηλαδή είναι εντελώς αμελητέο!!!
➢ οι εκπομπές CO2 από την καύση ενός λίτρου ντίζελ για ολόκληρο τον κύκλο ζωής (συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών από την εξόρυξη και την παροχή) αντιστοιχούν σε περίπου 3 κιλά CO2/λίτρο. Που σημαίνει, ότι το αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα της κατανάλωσης μιας πλαστικής σακούλας αντιστοιχεί στο αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα των 0.66 λίτρων ντίζελ. Με μια κατανάλωση 5 λίτρων ανά 100 χλμ. ενός αυτοκινήτου, αντιστοιχεί ως εάν κινήθηκε το αυτοκίνητο μόλις 10 χιλιόμετρα ανά έτος. Και αντιπροσωπεύει περίπου το 0,001 ετησίως κίνησης ενός αυτοκινήτου (10.000 χιλ./έτος).
Η επίκαιρη τιμή μονάδας κόστους των ρύπων διοξειδίου του άνθρακα CO2 βρίσκεται στα € 5/τόνος CO2. Επομένως το ετήσιο κόστος παραγωγής ρύπων από όλες τις πλαστικές σακούλες ανέρχεται στις € 15.000. Δηλαδή είναι εντελώς αμελητέο!!!
Τι πρέπει να προσέξω ως καταναλωτής;
Τις πλαστικές σακούλες δεν πρέπει να τις πετάμε στο φυσικό μας περιβάλλον. Συλλέγονται στον κίτρινο σάκο και μπορούν να ανακυκλωθούν. Ή ως “τελευταία υπηρεσία” μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη συλλογή και προσωρινή αποθήκευση αποβλήτων προτού μεταφερθούν στον κεντρικό κάδο του σπιτιού.
Αποφύγετε τις σακούλες μίας χρήσης, ανεξάρτητα από ποιο υλικό είναι κατασκευασμένες. Οι χάρτινες και οι βιοδιασπώμενες πλαστικές σακούλες δεν αποτελούν εναλλακτική λύση. Σύμφωνα με τις αξιολογήσεις κύκλου ζωής, δεν παρουσιάζουν πλεονεκτήματα έναντι των συμβατικών πλαστικών σακουλών. Στα γερμανικά εργοστάσια κομποστοποίησης, οι βιοδιασπώμενες πλαστικές σακούλες διαχωρίζονται ακριβώς όπως και οι συμβατικές πλαστικές και διοχετεύονται στην αποτέφρωση αποβλήτων (βλ. ιστοσελίδα περιβαλλοντικής αρχής Γερμανίας).
Βεβαιωθείτε ότι έχετε μαζί σας αρκετές σακούλες, καλάθια ή κουτιά για να μπορείτε να μεταφέρετε τα ψώνια σας. Μια μικρή επαναχρησιμοποιημένη τσάντα δεν καταλαμβάνει πολύ χώρο σε σακίδιο ή αυτοκίνητο και είναι βολική όταν χρειάζεται. Έτσι οι αυθόρμητες αγορές μπορούν να μεταφερθούν με ευκολία στο σπίτι χωρίς τσάντα μιας χρήσης. Οι μη χρησιμοποιηθείσες πλαστικές σακούλες μπορούν να παραμείνουν στους πωλητές, σαν ένα απλό βήμα για ευαισθητοποίηση.
Ζητάτε από τον πωλητή πλαστικές σακούλες με το σήμα “μπλε άγγελος“, που είναι κατασκευασμένες από τουλάχιστον 80% ανακυκλωμένο πλαστικό και είναι η καλύτερη επιλογή ανάμεσα σε σακούλες μιας χρήσης.
Ποια είναι η ευθύνη του Κύπριου καταναλωτή;
Στο σημείο αυτό επισημαίνεται, ότι οι κύριες πηγές πιθανής διοχέτευσης πλαστικού (μικρο- και μακροϊνών) στις θάλασσες προέρχονται από:
1. μονάδες επεξεργασίας υγρών αποβλήτων δια μέσου των ποταμών, που καταλήγουν στη θάλασσα ή και απευθείας
2. από τουριστικά και εμπορικά πλοία, τα οποία αφήνουν τα απόβλητα (υγρά και στερεά) στη θάλασσα
3. από τα δίκτυα των ψαράδων, οι οποίοι αφήνουν τα κατεστραμμένα δίκτυα τους στη θάλασσα.
Θα πρέπει στο σημείο αυτό να τονιστεί, ότι για την αποσύνθεση ενός πλαστικού στο αλμυρό θαλάσσιο νερό απαιτείται ένα χρονικό διάστημα:
➢ μέχρι 20 ετών για τις συμβατικές πλαστικές σακούλες
➢ μέχρι 500 έτη για τις συμβατικές πλαστικές μπουκάλες (ΡΕΤ)
➢ αρκετά ψηλό για τις βιοαποικοδομήσιμες σακούλες, αφού σχεδιάστηκαν για την γρήγορη κομποστοποίηση στο έδαφος και όχι για το θαλάσσιο νερό.
Διαπιστώνεται, ότι η αποσύνθεση μιας συμβατικής πλαστικής σακούλας μπορεί να γίνει γρηγορότερα από μια πλαστική μπουκάλα (βλ. Wissenschaftsjahr 2016-2017, Meere und Ozeane).
Επομένως για να είμαστε αποτελεσματικοί και εάν επιθυμούμε να διασώσουμε το μεγάλο δάσος και όχι το δένδρο, θα πρέπει πρώτα να μειώσουμε την κατανάλωση των πλαστικών μπουκαλών. Και να εφαρμοστεί ΠΙΣΤΑ η νομοθεσία ο “ρυπαίνων πληρώνει“. Σε αυτή την περίπτωση ο κύπριος καταναλωτής δεν είναι ο ρυπαίνων, όπως οι 54 βουλευτές απεφάσισαν να είναι ο πληρωτής, ο οποίος δεν φέρει απολύτως καμιά ευθύνη για την ρύπανση του θαλάσσιου οικοσυστήματος.
Ρωτάμε απλά και ξάστερα:
Φέρει κάποια ευθύνη ένας περιβαλλοντικά ή/και μη συνειδητοποιημένος Κύπριος, στο ότι:
1. οι “κύριοι“ καπετάνιοι των πλοίων αφήνουν τα απόβλητα τους στους ωκεανούς;!
2. οι “πανέξυπνες“ ακριβοπληρωμένες και αναποτελεσματικές ΟΕΔΑ δεν είναι ικανές να παρέχουν μια αποτελεσματική διαλογή των πλαστικών σακουλών από τα σύμμεικτα απόβλητα με αποτέλεσμα να τις θάβουν στο υπέδαφος;!
3. οι συλλεγμένες πλαστικές σακούλες, οι οποίες διαχωρίζονται στο σπίτι, τοποθετούνται στους κίτρινους σάκους και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν από τους Ανακυκλωτές ως ανακυκλώσιμο εμπορεύσιμο πλαστικό υλικό;!
Διοχέτευση των €5 εκ. στο τμήμα περιβάλλοντος;!
Στην αιτιολόγηση των 54 βουλευτών αναφέρεται: “Εμείς, με αυτά τα χρήματα συμπεριλάβαμε πρόνοιες, σύμφωνα με τις οποίες τα λεφτά που εισπράττονται από τις πλαστικές σακούλες θα διοχετεύονται κατά 50% για κατασκευή ειδικών επαναχρησιμοποιήσιμων τσαντών που θα δίνονται δωρεάν στους καταναλωτές και κατά 50% σε προγράμματα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, τα οποία το ίδιο το τμήμα περιβάλλοντος θα πρέπει να ελέγχει…“
Οι 54 βουλευτές επιθυμούν να επιβραβεύσουν τον κλάδο διαχείρισης αποβλήτων του τμήματος περιβάλλοντος για την οργάνωση ευαισθητοποίησης του κόσμου;! Οι εμπειρίες της Γερμανίας και Ιρλανδίας μας παρουσιάζουν διαφορετικά αποτελέσματα. Όσο ανεβαίνει η τιμή της πλαστικής σακούλας, τόσο μειώνεται και ο αριθμός χρήσης της (παλαιός νόμος της αγοράς). Επομένως δεν υπάρχει επιπρόσθετος λόγος χρέωσης του καταναλωτή για πιθανή ευαισθητοποίησή του!!!
Προτού επιβραβευτούν οι υπεύθυνοι του κλάδου διαχείρισης αποβλήτων του τμήματος περιβάλλοντος, θα πρέπει αυτοί οι υπηρέτες του δημοσίου συμφέροντος να απαντήσουν στον καταναλωτή τα ακόλουθα ερωτήματα:
1. Γιατί δεν προτείνουν και άλλα εξίσου αποτελεσματικά μέτρα για τη μείωση κατανάλωσης της πλαστικής σακούλας, όπως προτρέπεται από την τροπολογία 2015/720 της ευρωπαϊκής οδηγίας για τις συσκευασίες (94/62/EG, άρθρο 2, 1β);!
2. Γιατί να χρεώνεται η πλαστική σακούλα €0,05, αφού το ανώτατο ετήσιο περιβαλλοντικό κόστος από τη χρήση τους ανέρχεται μόνο στις € 15.000;!
3. Ποια είναι η σημερινή κατανάλωση πλαστικών σακουλών ανάλογα με το πάχος και το βάρος κάθε πλαστικής σακούλα; (Από 27 Μαΐου 2018 τα κράτη μέλη θα υποβάλλουν στοιχεία σχετικά με την ετήσια κατανάλωση λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς όταν υποβάλλουν στοιχεία για τις συσκευασίες και τα απόβλητα συσκευασίας στην Επιτροπή σύμφωνα με το άρθρο 12)
4. Ποιο είναι το ετήσιο βάρος κατανάλωσης πλαστικών σακουλών ανά κεφαλή και ποιο το ολικό στην Κύπρο;!
5. Ποια είναι τα αποτελέσματα της έκθεσης της ευρωπαϊκής επιτροπής για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της χρήσης οξο-διασπώμενων πλαστικών σακουλών; (βλ. υποβολή έκθεσης μέχρι την 27.05.2017)
6. Ποια είναι τα αποτελέσματα της έκθεσης της ευρωπαϊκής επιτροπής για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του κύκλου ζωής των πολύ λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς;! (βλ. υποβολή έκθεσης μέχρι την 27.05.2017)
7. Γιατί δεν ψηφίζεται νόμος για το αντίτιμο της μιας χρήσης συσκευασιών στα πλαστικά, τενεκεδάκια, μπουκάλια, όπως στη Γερμανία και αλλού, ούτως ώστε να μειωθεί η παραγωγή σύμμεικτων και να αυξηθούν οι ποσότητες των ανακυκλώσιμων υλικών;
8. Ποια είναι η ετήσια ποσότητα και το βάρος κατανάλωσης πλαστικών μπουκαλών στην Κύπρο;!
9. Γιατί δεν πιέζουν τις υπεραγορές για τοποθέτηση κοντέινερ στο χώρο στάθμευσης για γυαλί, πλαστικό, χαρτί, κονσέρβες, ρουχισμό, ούτως ώστε να μειώνεται η παραγωγή σύμμεικτων αποβλήτων;
10. Γιατί δεν εφαρμόζουν την συσκευασία πολλαπλής χρήσης για τα κυπριακά προϊόντα, όπως νερό, κρασί, γάλα, χυμό (βλ. παράδειγμα ΚΕΟ και Garlsberg), ούτως ώστε και να προτιμώνται τα κυπριακά και τοπικά προϊόντα και έτσι να μειώνεται η παραγωγή του διοξειδίου του άνθρακα CO2; (για την παραγωγή μιας γυάλινης μπουκάλας πολλαπλής χρήσης απαιτούνται 80 γρ. CO2/λίτρο, ενώ για την παραγωγή μιας ανάλογης πλαστικής μπουκάλας ΡΕΤ μιας χρήσης ανέρχεται στα 140 γρ. CO2/λίτρο).
11. Γιατί δεν στήριξαν οικονομικά την μοναδική 1η Διαμετακομιστική Μονάδα Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΔΜΑΥ) στη Γαλάτα (εγκαίνια στις 22.12.2012 από τον υπουργό κ. Νίκο Κουγιάλη), στην οποία έγινε κατορθωτή η επιτυχής συλλογή 80% ανακυκλώσιμων υλικών;!
12. Γιατί δεν στήριξαν την εφαρμογή χωριστής διαλογής και προσωρινή αποθήκευση των ανακυκλώσιμων υλικών και οργανικών για ολόκληρο το σύμπλεγμα της Σολέας, αφού όλα τα κοινοτικά συμβούλια υπέγραψαν για συμμετοχή όλων των κατοίκων της περιοχής:! Να τονιστεί, ότι προσφέρθηκε και τεμάχιο για την κατασκευή και λειτουργία μιας ΔΜΑΥ στα κοινοτικά όρια της Λινού.
13. Γιατί δεν αξιοποιήθηκε η προμελέτη για τη διαχείριση των οικιακών αποβλήτων στις 141 ορεινές κοινότητες της Κύπρου, η οποία παρουσιάστηκε το 2014 από την επιστημονική επιτροπή του συμπλέγματος Σολέας στον κλάδο διαχείρισης αποβλήτων του τμήματος περιβάλλοντος στην παρουσία και του γραμματέα ένωσης κοινοτήτων Κύπρου;!
Οι 54 βουλευτές θέλουν να επιβραβεύσουν τον κλάδο διαχείρισης αποβλήτων του τμήματος περιβάλλοντος, ο οποίος εδώ και 30 χρόνια προσπάθησε και ΑΠΕΤΥΧΕ να εφαρμόσει την χωριστή διαλογή των οικιακών αποβλήτων. Ψήφισαν ένα νομοσχέδιο, το οποίο έχει αμελητέο αποτέλεσμα για την προστασία του περιβάλλοντος και την εθνικά αναγκαία αειφορική διαχείριση των οικιακών αποβλήτων παραπέμπουν στις ελληνικές καλένδες.
Ψήφισαν οι 54 βουλευτές να πληρώσει ξανά το “περιβαλλοντικό τίμημα“ ο κύπριος καταναλωτής, χωρίς να έχει καμιά ευθύνη για την θαλάσσια ρύπανση, αλλά υποχρεώνεται και να πληρώνει 400πλάσια (€5.000.000/€15.000) από το πραγματικό περιβαλλοντικό κόστος. Και εάν ληφθεί μόνο το ποσοστό διοχέτευσης πλαστικών σακουλών στη θάλασσα (5%, το οποίο στην Κύπρο αντιστοιχεί σε ένα ετήσιο βάρος των 150 τόνων CO2), τότε το περιβαλλοντικό τίμημα του κύπριου καταναλωτή αυξάνεται 7.000πλάσια (€5.000.000/€750).
Εναλλακτική Πρόταση για εφαρμογή μιας εθνικής αειφορικής διαχείρισης των πλαστικών σακουλιών. ΑΠΛΗ ΚΑΙ ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΑ.
Προτείνονται τα ακόλουθα μέτρα, τα οποία θα μπορούσαν να είναι εξίσου αποτελεσματικά, όπως η μη παροχή δωρεάν λεπτών πλαστικών σακουλών στα σημεία πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων, εάν τεθούν σε εφαρμογή όπως:
1. ευαισθητοποίηση του καταναλωτή προσωπικά από τους ταμίες και από τα μεγάφωνα των υπεραγορών για μείωση της κατανάλωσης των πλαστικών σακουλών (βλ. παράδειγμα υπεραγορών ΑΛΦΑΜΕΓΑ, οι οποίες στηρίζουν την χρήση τσάντας πολλαπλής χρήσης αντί την πλαστική σακούλα μιας χρήσης)
2. απαγόρευση εισαγωγής πλαστικών σακουλών και εισαγωγή και χρήση μόνο εκείνων, που έχουν το σήμα με τον “μπλε άγγελο“. Αυτές οι σακούλες είναι κατασκευασμένες από τουλάχιστον 80% ανακυκλωμένο πλαστικό και είναι η καλύτερη επιλογή ανάμεσα στις σακούλες μιας χρήσης
3. κατασκευή ρούχινων και πέτσινων σακουλών από παλιά ρούχα, τα οποία δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν πλέον ως ρουχισμός και είναι οικολογικά αποδεκτές (βλ. προτεινόμενα μέτρα για μείωση αποβλήτων του τμήματος περιβάλλοντος, 2015)
4. επιβράβευση (μπόνους) για μη χρήση των πλαστικών σακουλών μιας χρήσης, αντί τέλος ως νέα ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ, το οποίο να προστίθεται στην μπόνους- κάρτα κάθε καταναλωτή (ιδού μια πρωτοποριακή πρόταση για τους υποψηφίους για την προεδρία).
* η φράση αυτή ειπώθηκε από τον Χριστό για τους Φαρισαίους, που με την υποκρισία τους καταπιάνονται να στραγγίσουν ένα κουνούπι, αλλά καταπίνουν στο μεταξύ ολόκληρη καμήλα. Λέγεται με το ίδιο νόημα, για όσους δείχνουν προσοχή και ευαισθησία στα μικρά και ασήμαντα και αδιαφορούν για μεγάλα και σπουδαία…
Παντελής Σοφοκλέους
[email protected]