Τι αναφέρει κινεζικό δημοσίευμα της South China Morning Post: “Με την πρωτοβουλία Belt and Road, γίνεται προσπάθεια να αναβιώσει το δίκτυο που συνέδεε κάποτε τους δύο αρχαίους πολιτισμούς” – Συνέντευξη του Έλληνα Πρέσβη στο Πεκίνο.
Η Ελλάδα ελπίζει να μετατρέψει το αρχαίο λιμάνι του Πειραιά σε σημείο εισόδου για ένα εκτεταμένο δίκτυο δρόμων και σιδηροδρόμων που θα επιτρέψει στην Κίνα να διεισδύσει στην καρδιά της Ευρώπης, δήλωσε ο πρεσβευτής της στο Πεκίνο.
Η φιλόδοξη ώθηση της Κίνας για την οικοδόμηση ενός σύγχρονου Δρόμου του Μεταξιού μέσω της Ασίας και της Ευρώπης έχει δεχθεί αρκετές αρνήσεις τις τελευταίες εβδομάδες, αφότου Πακιστάν, Μυανμάρ και Νεπάλ έβαλαν στην αναμονή αρκετά μεγάλα έργα υποδομής που χρηματοδοτούνται από κινεζικές επενδύσεις.
Αλλά η Ελλάδα, ένα βασικό σημείο κατά μήκος της διαδρομής του αρχαίου Δρόμου του Μεταξιού, θα λειτουργήσει για άλλη μια φορά ως ο κόμβος που συνδέει την Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική, σύμφωνα με τον Λεωνίδα Γ. Ροκανά.
«Τελικά, ο Πειραιάς θα γίνει το κύριο σημείο εισόδου για τις κινεζικές εξαγωγές στη νότια, ανατολική και κεντρική Ευρώπη», δήλωσε ο Ροκανάς στη South China Morning Post. «Για να χρησιμοποιήσω μια κινεζική μεταφορά, ο Πειραιάς θα αποτελέσει το ‘κεφάλι του δράκου’ της λεγόμενης διαδρομής ξηράς-θάλασσας, που θα οδηγήσει στην καρδιά της Ευρώπης μέσω της Ελλάδας».
Πέρυσι, η κινεζική κρατική επιχείρηση COSCO Shipping ολοκλήρωσε την εξαγορά ποσοστού 51% στο λιμάνι του Πειραιά, ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Για την Ελλάδα, ο Ροκανάς είπε ότι η συμφωνία αποτελεί σημαντική ώθηση για την ανάκαμψή της, μετά την κρίση του χρέους που ξεκίνησε το 2009 και κατέστρεψε την οικονομία της.
Το λιμάνι άνοιξε τις πόρτες για μια… θύελλα κινεζικών επενδύσεων συνολικού ύψους 1,6 δισ. δολ. Από εταιρείες όπως οι γίγαντες κινητών Huawe και ZTE, η China Machinery Engineering Corporation, καθώς και η State Grid, η Shenhua Group και η Sinovel στον ενεργειακό τομέα.
Για την Κίνα, η συμφωνία αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του παζλ στην πρωτοβουλία Belt and Road, καθώς περίπου το 50% του ΑΕΠ της Κίνας και το 90% περίπου του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ εξαρτάται από τη ναυτιλία.
«Το εξπρές πέρασμα ξηράς-θάλασσας που συνδέει τη νοτιοανατολική και κεντρική Ευρώπη με την Κίνα μέσω του Πειραιά … έχει αναβαθμίσει περαιτέρω τη σημασία του Πειραιά», δήλωσε ο Έλληνας απεσταλμένος.
Η Ελλάδα έχει ήδη λάβει συγκεκριμένα μέτρα για να καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά σημείο εισόδου για ένα εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο στην εσωτερική Ευρώπη.
Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ Belt and Road τον περασμένο Μάιο στο Πεκίνο, ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας εξέφρασε την πρόθεση της Ελλάδας να αναβαθμίσει τη σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ του Πειραιά και της πρωτεύουσας της Σερβίας, το Βελιγράδι.
Τον Σεπτέμβριο, η Ελλάδα υπέγραψε συμφωνία με τη Βουλγαρία για την κατασκευή ενός σιδηροδρομικού δικτύου μεγάλης ταχύτητας με το όνομα Sea2Sea, το οποίο θα συνδέει τρία λιμάνια στην Ελλάδα – Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη – με τρία βουλγαρικά λιμάνια – το Μπουργκάς και τη Βάρνα στη Μαύρη Θάλασσα και τη Ρούσα στον Δούναβη, τον δεύτερο μεγαλύτερο ποταμό της Ευρώπης.
Η Κίνα σχεδιάζει επίσης να επενδύσει σε ένα από τα μεγαλύτερα πρότζεκτ ακινήτων στην Ευρώπη για να μετατρέψει ένα εγκαταλελειμμένο συγκρότημα αεροδρομίου σε ένα από τα μεγαλύτερα παράκτια θέρετρα της περιοχής.
Το σχέδιο για τη μετατροπή του αεροδρομίου του Ελληνικού, ύψους 8 δισ. Ευρώ (9,5 δισ. Δολαρίων) αποτέλεσε βασικό στοιχείο του διεθνικού προγράμματος διάσωσης της Ελλάδας και παρακολουθήθηκε στενά από τους επίσημους πιστωτές και δυνητικούς επενδυτές της χώρας.
«Η συμβολή του πρότζεκτ του Ελληνικού στην προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων θα μπορούσε να είναι αποφασιστική για τις συνολικές προοπτικές ανάπτυξης της χώρας», δήλωσε ο κ. Ροκανάς επικαλούμενος μια μελέτη για το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών που προβλέπει ότι το έργο θα συνεισφέρει 2,4% στο ΑΕΠ της χώρας μέχρι την ημερομηνία ολοκλήρωσής του.
Η συμφωνία θα συμβάλει επίσης στη μείωση του ποσοστού ανεργίας της χώρας, της υψηλότερης ευρωζώνης, καθώς θα δημιουργήσει επίσης 10.000 νέες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και 75.000 θέσεις εργασίας κατά την αρχική λειτουργία του Ελληνικού.
«Η Ελλάδα, μέλος της ΕΕ, της ευρωζώνης και του ΝΑΤΟ, παραμένει σημαντικός στρατηγικός κόμβος και αποτελεσματικός παράγων ειρήνης, ασφάλειας, σταθερότητας και ευημερίας σε ολόκληρη την περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μεσογείου και πέραν αυτής», κατέληξε ο κ.Ροκανάς.
http://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/article/2125506/why-greece-banking-chinas-modern-day-silk-road-help-its