Η μεταρρύθμιση της αγοράς ενέργειας στην Ελλάδα είναι το δυσκολότερο από τα 88 προαπαιτούμενα της τέταρτης και τελευταίας αξιολόγησης του τρίτου ελληνικού προγράμματος διάσωσης, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε σε ομάδα δημοσιογράφων στις Βρυξέλλες, σήμερα, κοινοτική πηγή με καλή γνώση του θέματος.
Συγκεκριμένα, η κοινοτική πηγή που ενημέρωσε τον Τύπο στις Βρυξέλλες τόνισε ότι η Ελλάδα βρίσκεται εντός τροχιάς για την έγκαιρη εκπλήρωση των 88 προαπαιτούμενων της τέταρτης αξιολόγησης του τρέχοντος προγράμματός της, αλλά όπως είπε χαρακτηριστικά, «οι προκλήσεις παραμένουν σημαντικές».
Η ίδια πηγή τόνισε ότι οι μεταρρυθμίσεις στην ενέργεια είναι καθοριστικές καθώς «στον τομέα αυτό εμφανίζεται η μεγαλύτερη έλλειψη ιδιοκτησίας του προγράμματος».
Σημείωσε δε με έμφαση ότι «οπισθοδρόμηση στον τομέα αυτό μπορεί να κοστίσει σε χρόνο», καθώς οι παρεκκλίσεις «δεν είναι ζήτημα που μπορεί να λυθεί σε μια ή δύο μέρες».
Εξέφρασε δε τον φόβο ότι αυτό θα μπορούσε και να επηρεάσει το χρονοδιάγραμμα για συνολική συμφωνία στο eurogroup της 21ης Ιουνίου, αν και υπάρχουν σαφείς περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις από τις ελληνικές αρχές.
Η κοινοτική πηγή σημείωσε εκ νέου ότι η δεύτερη φάση της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους στη βάση των αποφάσεων του περασμένου Ιουνίου θα περιλαμβάνει τον λεγόμενο γαλλικό μηχανισμό διασύνδεσης ανάπτυξης και αποπληρωμών, αλλά και την αξιοποίηση των 27 αδιάθετων δισεκατομμυρίων ευρώ που δεν θα χρησιμοποιηθούν από το πρόγραμμα των 86 συνολικά δισ. του ESM.
Η Ελλάδα, ωστόσο, θα πρέπει να δεσμευθεί στη συνέχιση της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί, ενώ οι αλλαγές στη δημόσια διοίκηση, στην αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων και η βελτίωση του επενδυτικού πλαισίου παραμένουν βασικές προτεραιότητες, σημείωσε.
Η ίδια πηγή εκτίμησε δε ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η προσφυγή σε πιστοληπτική γραμμή δεν είναι απαραίτητη, καθώς δε θα επέτρεπε την αξιοποίηση των εναπομείναντων 27 δισ. ευρώ του τρέχοντος προγράμματος.
Παράλληλα, χαρακτήρισε εξαιρετικά δύσκολο ως αδύνατο το ενδεχόμενο ολιγόμηνης παράτασης του προγράμματος καθώς αυτό θα απαιτούσε χρονοβόρες κοινοβουλευτικές εγκρίσεις.
Σε σχέση με τον μελλοντικό ρόλο του ΔΝΤ, η πηγή σημείωσε ότι πιθανότατα θα συμφωνήσει σε ενεργοποίηση του προγράμματός του, χωρίς αυτό να έχει συμφωνηθεί ακόμα, αν προηγηθεί σύγκλιση ως προς την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους και ληφθούν τα αντίστοιχα δημοσιονομικά μέτρα, κάτι που θα συζητηθεί στις αρχές Μαΐου, όταν θα υπάρχουν αναθεωρημένα στοιχεία από τη eurostat για το 2017.
Παράλληλα, στις 5 Μαΐου θα δημοσιευθούν και τα αποτελέσματα ελέγχου των τραπεζών από τον SSM, σημείο που θα παίξει ρόλο στην κρίση του Ταμείου.
Ωστόσο, η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και η ιδιοκτησία του επικείμενου προγράμματος αναπτυξιακής στρατηγικής είναι βασικό προαπαιτούμενο προκειμένου η Ελλάδα να πετύχει διατηρήσιμη ανάπτυξη.
Η ίδια πηγή δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην υλοποίηση και όχι μόνο στην νομοθέτηση σημειώνοντας σήμερα ότι «δεν μπορείς να νομοθετήσεις την εφαρμογή της κοινής λογικής», αλλά «να εφαρμόσεις στην πράξη μία μεταρρύθμιση και όχι στα χαρτιά».
«Μπορείς να ακολουθήσεις τη διαδικασία πρόσληψης ενός διευθυντή και στο τέλος να προσλάβεις το φίλο του υπουργού», δήλωσε, εξηγώντας ότι οι μεταρρυθμίσεις ξεπερνούν τον τρέχοντα εκλογικό κύκλο.
Τέλος ο κοινοτικός αξιωματούχος εμφανίστηκε αρνητικός στη δημιουργία bad bank, καθώς δεν υφίσταται ούτε χρόνος ούτε κονδύλια για κάτι τέτοιο.
Παράλληλα, θα καθυστερούσε την εφαρμογή του υφιστάμενου πλαισίου αντιμετώπισης των κόκκινων δανείων, κατέληξε.