Καρη-κομόωντες Αχαιοί: Ο Όμηρος, οι μαλλιάδες, οι βαψομαλλιάδες και οι φαλακροί.
του Χρυσόστομου Τσιρίδη
.
Ιστορικώς και “εντέχνως” οι τρίχες δεν ήταν ποτέ… “τρίχες”. Ούτε και στον Όμηρο.
.
Καρη-κομόωντες Αχαιοί: Ο Όμηρος, οι μαλλιάδες, οι βαψομαλλιάδες και οι φαλακροί.
.
Ο Έλληνας Ποιητής τις…. θεοποιεί (αμβρόσιαι χαίται και… αμβρόσιοι οφρύες).
.
—Στο “ν ε ύ μ α=υπογραφή- σφραγίδα” (!!!) του ΔΙΑ, οι…. τρίχες έχουν κεντρικό ρόλο.
.
Ό,τι πιο ΚΟΡΥΦΑΙΟ, ως λογοτεχνική σύλληψη(!) που ΕΝΕΠΝΕΥΣΕ και εμπνέει
αντιλήψεις ΥΠΕΡΦΥΣΙΚΩΝ δυνάμεων σε ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ και την ΛΑΪΚΗ κουλτούρα των λαών (“αρκεί μόνο μια κίνηση….”)….!
.
Δεν είναι δηλαδή τυχαίο, καθόλου τυχαίο, ότι ο Όμηρος ζουμάρει στην κίνηση της
αθάνατης “ΧΑΙΤΗΣ” στο περίφημο “ν ε ύ μ α=υπογραφή- σφραγίδα” του ΔΙΑ….. (ραψ. Α):
.
Είπε, και με τα φ ρ ύ δ ι α του έγνεψε τα μαύρα ο γιος του Κρόνου,
κι οι θ ε ί ε ς με ορμήν αναταράχτηκαν οι χ ή τ ε ς στο κεφάλι
το αθάνατο, και ρ ι ζ ο τ ρ ά ν τ α ξ ε τον Όλυμπο το μέγα.
.
(Ἦ καὶ κυανέῃσιν ἐπ᾿ ὀ φ ρ ύ σ ι νεῦσε Κρονίων·
ἀ μ ϐ ρ ό σ ι α ι δ᾿ ἄρα χ α ῖ τ α ι ἐπερρώσαντο ἄνακτος
κρατὸς ἀπ᾿ ἀθανάτοιο· μ έ γ α ν δ᾿ ἐ λ έ λ ι ξ ε ν Ὄλυμπον. Ραψ. Α).
.
—Σχετικές λέξεις στον Όμηρο
.
Οι αυτούσιες Ομηρικές σχετικές λέξεις: θριξ(τρίχα) / χαίτη (μακρόμαλλη κόμη) / κόμη(η…κόμη, τα μαλλιά)
Δεν υπάρχει στον Όμηρο ωστόσο η λέξη “μαλλί- μαλλιά” / μόνο “εριον” προβάτων.
.
Ξεκινάμε όμως από το μπούλιγκ του Ευρύμαχου για την “λάμπουσα” φαλάκρα
του Οδυσσέα (αγνώριστου ζητιάνου ακόμα).
“Τί τις θέλουμε τις δάδες. Μας φέγγει η… καράφλα του”. Θα πει ειρωνευόμενος
.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Προέλευση της λέξης “φαλακρός” / Ομηρικό “Φαλαρός”= γυαλιστερός, στιλπνός, λευκός/ από όπου το σημερινό φαλα(κ)ρός.
.
Η Αθηνά τις φορές που ήθελε να “ασχημίσει” τον Οδυσσέα, του… αραίωνε τα μαλλιά ή τα… αφαιρούσε εντελώς “εκ κεφαλής όλετο ξ α ν θ ά ς τ ρ ί χ α ς” (ραψ ν),(πέρα από όποιες άλλες… μετατροπές στο σώμα και ενδυμασία).
.
Ο Θερσίτης είναι ο “ασχημότερος όλων των Αχαιών” (αυτούσια έκφραση του Ομήρου),
επειδή (εκτός των άλλων) ήταν “ψεδνός”= περίπου φαλακρός, αραιομάλλης.
.
Σημείωση: Εννοείται ότι μιλάμε πάντα για αντιλήψεις μιας άλλης εποχής.
.
ΑΝΤΙΘΕΤΑ
Τα μακριά και πλούσια μαλλιά (της… κεφαλής) ήταν στοιχείο νιότης, δύναμης και προπάντων γοητείας σε έναν άντρα που τραβούσε την προσοχή των γυναικών και άλλαζε εντελώς την διάθεσή τους απέναντί του.
.
Ιδιαίτερα αν ήταν… κατσαρά / σγουρά (“ούλαι κόμαι”) και κατάμαυρα (“υακίνθω ομοίαι), σαν αυτά με τα οποία η Αθηνά “εφοδίασε” τον Οδυσσέα και καταγοήτευσε Ναυσικά και…Αρήτη και αργότερα και την… Πηνελόπη.
.
Βλέπουμε δηλαδή, ότι ο Όμηρος δ ι α θ έ τ ε ι, με κάθε σοβαρότητα, αρκετούς
και σημαντικούς στίχους στο… μαλλί. Κι έχουμε ακόμη να δούμε πολλά κι ενδιαφέροντα!
.
Σημαίνει άραγε “κάτι” αυτή η ε μ μ ο ν ή του Ομήρου στην “ταπεινή”
λεπτομέρεια; Υπόθεση λ α ϊ κ ό τ η τ α ς μόνο ή και ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ η “λεπτομέρεια”;
.
Υ.Γ υάκινθος και μαύρο χρώμα: Ως προερχόμενος από το αίμα (το… μαύρο γαίμα, που γράφουν οι λογοτεχνίζοντες μεταφραστές) του Υάκινθου.
.
Συνεχίζεται