Βασικά σημεία της συνέντευξης του ΥΠΕΝ, Γ. Σταθάκη στο Κανάλι της Βουλής & την εκπομπή «Πρωινή Ανάγνωση» με τη δημοσιογράφο Κέλλυ Κοντογεώργη
https://youtu.be/Q6ETS46BriY
.
Για το χρέος
Το χρέος είναι το θέμα συζήτησης στο επόμενο Eurogroup. Προφανώς, δεν έχει καταλήξει ακόμη το τελικό σχέδιο, υπάρχουν διάφορες εκδοχές στο τραπέζι. Σε κάθε περίπτωση, νομίζω ότι θα παρθεί η απόφαση η οποία εμείς επιδιώκουμε να είναι αυτή που είναι πιο κοντά στις ελληνικές θέσεις.
Για τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού στην εφημερίδα Die Welt και τα σενάρια περί «στροφής» ενόψει της συζήτησης για το χρέος
Ακούω τελευταία διάφορα σενάρια συνωμοσίας γύρω από το χρέος, ότι το θέμα των Σκοπίων το συζητάγαμε λόγω του χρέους, διάφορες θεωρίες συσχέτισης που εγώ δεν τις βρίσκω συμβατές με την πραγματικότητα. Θεωρώ ότι κάθε ένα από αυτά τα θέματα έχει τόση μεγάλη αυτονομία και αυθυπαρξία που μόνο αν κάποιος σκεφτόταν σενάρια συνωμοσίας θα άρχιζε να συσχετίζει διάφορα πράγματα μεταξύ τους. Νομίζω ότι η συνέντευξη του Πρωθυπουργού ήταν πάρα πολύ σαφής και ειλικρινής στα συγκεκριμένα θέματα. Έδειξε μια καθαρή, πολιτική θέση μιας κυβέρνησης η οποία κλείνει μία τριετία, μετά τις εκλογές του Σεπτέμβρη του ΄15, με πολύ συγκεκριμένο έργο και πολύ συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές.
Για τη συμφωνία της κυβέρνησης με την ΠΓΔΜ
Έχουμε μια συμφωνία με τα Σκόπια που δικαιώνει και τις τρεις πάγιες ελληνικές θέσεις για: α) απαλοιφή οποιασδήποτε αναφοράς στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό εκ μέρους των γειτόνων, β)αλλαγή του Συντάγματος που έχει κάποιες αναφορές σε μειονότητες εκτός συνόρων τους οι οποίες εγείρουν θέματα αλυτρωτισμού και γ)σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό. Και οι τρεις πάγιες ελληνικές θέσεις, που ήταν στο τραπέζι από το ΄92, δικαιώθηκαν. Αυτό έγινε δυνατό διότι έχουμε μια νέα πολιτική ηγεσία στη γειτονική μας χώρα, έτοιμη να συζητήσει και να κάνει υποχωρήσεις. Η προηγούμενη δεν έκανε καμία υποχώρηση, γέμισε τα Σκόπια με αγάλματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ήταν ανυποχώρητη σε οποιαδήποτε Συνταγματική αναθεώρηση και στη σύνθετη ονομασία ήταν αρκετά ανελαστική. Τώρα, έχουμε μια νέα πολιτική ηγεσία η οποία μας δημιουργεί πεδίο διαλόγου και συμφωνίας η οποία έγινε σεβόμενη τις ελληνικές θέσεις, κι εμείς σεβαστήκαμε πολλές από τις θέσεις τους, και ταυτόχρονα έχουμε μια ευρωπαϊκή πρόκληση η οποία έχει ωριμάσει πλέον. Η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Κροατία είναι στην Ε.Ε., έχει ανοίξει το κεφάλαιο της Σερβίας, τώρα θα συζητηθεί και η Αλβανία και τα Σκόπια. Φτιάχνεται ένας ενιαίος ευρωπαϊκός βαλκανικός χώρος αυτή τη στιγμή και η Ελλάδα δεν μπορεί να μείνει έξω από αυτή την ιστορία.
Η συμφωνία αυτή έχει τόσο ισχυρή αυτονομία που απορώ και εκπλήσσομαι με όλα αυτά τα σενάρια συνωμοσίας. Η Ελλάδα δεν έκανε καμία υποχώρηση, αυτή που ήταν η πάγια θέση της εδώ και 25 χρόνια την κέρδισε. Νομίζω ότι ήταν μια μοναδική ευκαιρία να δώσουμε μια θετική λύση σ΄ αυτό το θέμα και να κοιτάξουμε το μέλλον όπως διαμορφώνεται πλέον με αυτή την έντιμη συμφωνία η οποία ανοίγει πραγματικά καινούριους δρόμους για εμάς.
Επαναλαμβάνω και οι τρεις πάγιες ελληνικές θέσεις δικαιώθηκαν, εγώ αυτές ήξερα, άλλες δεν ξέρω. Η ΝΔ ισχυριζόταν ότι είχε βάλει στις πάγιες ελληνικές θέσεις, θέμα γλώσσας. Αυτό, δεν προέκυψε πουθενά και ποτέ από το ΄92 μέχρι σήμερα.
Για τον γεωγραφικό προσδιορισμό
Γιατί η Ελλάδα εδώ και 30 ζητάει γεωγραφικό προσδιορισμό; Διότι ο γεωγραφικός προσδιορισμός είναι ο καλύτερος δυνατός, αποτυπώνει τη μεγάλη συμφωνία του Βουκουρεστίου όταν έγινε μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους που έδωσε ένα μέρος του ποσοστού στη Βόρεια Μακεδονία και το 70% το πήρε η Ελλάδα. Άρα, η ελληνική Μακεδονία και οι Έλληνες Μακεδόνες είναι η μεγάλη περιφέρεια στην οποία είναι σαφής η οριοθέτηση. Ο γεωγραφικός προσδιορισμός μας απαλλάσσει από οποιοδήποτε άλλο πρόβλημα διότι η Κεντρική, η Ανατολική και η Δυτική Μακεδονία ανήκουν στην Ελλάδα. Επιλύεται ένα πρόβλημα χωρίς παρερμηνείες άλλου τύπου, γι΄ αυτό θέλαμε τον γεωγραφικό προσδιορισμό της γειτονικής χώρας.
Για τις ονομασίες σε εμπορικά προϊόντα
Ο γεωγραφικός προσδιορισμός μας επιλύει τυχόν προβλήματα και μας διευκολύνει να συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε τον όρο. Σε θέματα που εμπίπτουν σε εμπορικό δίκαιο νομίζω ότι θα επιλυθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Έχουν επιλυθεί πιο σύνθετα προβλήματα στο παρελθόν για εμπορικές χρήσεις. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει σαφή νομοθεσία. Ένας πολύ μεγάλος αριθμός προϊόντων που έχουν τοπική προέλευση είναι κωδικοποιημένα, οριοθετημένα.
Η Ελλάδα είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δη του σκληρού πυρήνα. Η γειτονική χώρα θα είναι σε μια διαδικασία ένταξης στην ΕΕ με ό,τι αυτό συνεπάγεται όσον αφορά τις θεσμικές αλλαγές που πρέπει να κάνει βήμα – βήμα προκειμένου να ικανοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις. Σκεφθείτε πόσα προβλήματα έχουν επιλυθεί με τη Βουλγαρία, με άλλες γειτονικές χώρες, ακριβώς επειδή ακολουθήσαμε μια κοινή ευρωπαϊκή πορεία και όλα αυτά εντάσσονται σε ένα θεσμικό πλαίσιο που έχει κανόνες και έχει και τρόπους επίλυσης αυτών των διαφορών. Άρα, αντί να δούμε στατικά την εικόνα, να τη δούμε με την προοπτική της, δηλαδή ότι όπως επιλύουμε, λόγω του ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου, διάφορα θέματα που μας απασχολούσαν στο παρελθόν, το ίδιο ισχύει και με μία γειτονική χώρα η οποία μπαίνει πλέον στην ευρωπαϊκή προοπτική. Άρα, ο τρόπος που θα επιλύουμε τα προβλήματα θα είναι συμβατός με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Αυτό, έχει τεράστια σημασία γιατί φεύγουμε από τη στατική εικόνα και πάμε σ΄ αυτό που δημιουργεί έναν ενιαίο τρόπο προσέγγισης των θεμάτων. Κι αυτή είναι μία από τις μεγάλες προκλήσεις στην οποία η χώρα έπρεπε να απαντήσει κι απάντησε θετικά.
Για την ένταξη της γειτονικής χώρας στο ΝΑΤΟ
Καμιά διεθνή συνθήκη δεν υφίσταται χωρίς επικύρωση. Συνεπώς, και η συζήτηση για το ΝΑΤΟ και την ΕΕ ενέχει την προϋπόθεση της επικύρωσης αυτής της συμφωνίας. Οποιαδήποτε άλλη ερμηνεία είναι παραπλανητική. Φυσικά και είναι υπό την προϋπόθεση επικύρωσης της συμφωνίας η συζήτηση της πρόσκλησης και η ένταξη θα γίνει την επαύριον της επικύρωσης της συμφωνίας διότι διαφορετικά η συμφωνία δεν έχει υπόσταση. Η συζήτηση της πρόσκλησης στο ΝΑΤΟ και η συζήτηση της αίτησης, που θα αρχίσει να ανοίγει ορισμένα κεφάλαια μιας διαδικασίας που έχει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τα εν δυνάμει μέλη -αυτό μπορεί να κρατήσει 10 χρόνια- ενεργοποιείται όταν επικυρωθεί η συγκεκριμένη συμφωνία.
Για δημοσίευμα γερμανικής εφημερίδας ότι ο Κ. Μητσοτάκης δεν θα ακυρώσει μια συμφωνία για το ονοματολογικό
Μετά τις συζητήσεις που έγιναν και στη Βουλή διαφάνηκαν δύο σαφείς προσεγγίσεις στο θέμα. Εμείς ισχυριζόμαστε ότι ακολουθήσαμε την πάγια ελληνική στρατηγική, όπως εγκαινιάστηκε από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και αυτή ήταν που σήμερα ολοκληρώθηκε. Από την άλλη, υπάρχει μια σαφής μετατόπιση της Ν.Δ. και το βάρος αυτής της μετατόπισης φέρει ο αρχηγός της Ν.Δ. Άρα είναι σαφείς οι δύο προσεγγίσεις στο θέμα αυτό σήμερα σε σχέση με την ιστορική διαδρομή της ελληνικής διπλωματίας εδώ και τριάντα χρόνια.
Για ενδεχόμενες αλλαγές στο πολιτικό σκηνικό μετά τη συμφωνία
Είναι πάρα πολύ ατυχής νομίζω η ιδέα ότι ο ΣΥΡΙΖΑ μέσα από αυτό το θέμα επιδίωκε να διασπάσει κόμματα. Αυτή τη συζήτηση τη θεωρώ άγονη. Η πραγματικότητα όμως λέει, κι αυτό είναι το γόνιμο στοιχείο, ότι σ΄ ένα τόσο ευαίσθητο εθνικό θέμα διαμορφώθηκαν δύο πραγματικά μεγάλοι πόλοι στην ελληνική κοινωνία. Ένα πολύ συντηρητικός πόλος που, κατά τη γνώμη μου, έχει τεράστια προβλήματα προσαρμογής σε μια πραγματικότητα και σ΄ ένα σύγχρονο κόσμο κι ένας μεγάλος πόλος προοδευτικός, σε ένα ευρύ φάσμα κομμάτων ο οποίος είδε ότι πρέπει να προχωρήσουμε με έναν συντεταγμένο τρόπο σε πράγματα που μας ανοίγουν δρόμους για την επόμενη μέρα. Αν κατέγραφα κάτι από όλη αυτή τη συζήτηση θα ήταν η ύπαρξη δύο μεγάλων πόλων στην ελληνική κοινωνία οι οποίοι έχουν μια διαφορετική αντίληψη. Φάνηκε ότι υπάρχει μια οριζόντια τοποθέτηση ανθρώπων, ομάδων, πολιτικών που είναι σ΄ ένα ευρύ πολιτικό φάσμα από την κεντροδεξιά και πέρα οι οποίοι είδαν ότι κάπως έτσι πρέπει να προχωρήσουμε. Φτιάχτηκαν δύο συντεταγμένες δυνάμεις γύρω από αυτό το θέμα που δείχνουν και μια διαφοροποίηση εντός της ελληνικής κοινωνίας η οποία, μακριά από εμάς οι πολώσεις, κάθε άλλο το αντίθετο, που δείχνουν ότι πρέπει πλέον να προσπαθούμε να επιλύσουμε τα θέματα, και τα εσωτερικά και τα εξωτερικά, παίρνοντας υπόψιν αυτό το ευρύ φάσμα δύο συγκροτημένων πόλων που βλέπουν με μια διαφορετική οπτική την επίλυση των θεμάτων αυτών.
Για τη συνοχή της συγκυβέρνησης
Εκτιμώ ότι σε όλα τα μεγάλα θέματα, υπάρχουν διαφοροποιήσεις όχι μόνο ανάμεσα σε συμμαχικές κυβερνήσεις και μάλιστα που καλύπτουν ένα πολύ διαφορετικό πολιτικό φάσμα αλλά εντός και των ίδιων κομμάτων. Χρησιμοποιώ πολύ χαρακτηριστικά το παράδειγμα του Brexit. Το συντηρητικό κόμμα που ήταν στην κυβέρνηση δεν έγινε δυο κομμάτια; Οι μισοί Υπουργοί δεν ήταν remain και οι μισοί Υπουργοί ήταν Brexit; Τέθηκε θέμα αν η κυβέρνηση των συντηρητικών στην Αγγλία είχε το δικαίωμα να διαπραγματευτεί το Brexit; Άρα υπάρχουν θέματα τα οποία όταν τίθεται θέμα κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας είναι λογικό να πεις ελάτε στη Βουλή, βάλετε θέμα εμπιστοσύνης και θα κριθεί η Βουλή. Η δημοκρατία μας τα προβλέπει όλα. Άρα και στο θέμα αυτό νομίζω ότι αποδείχθηκε ότι η Κυβέρνηση φυσικά άντεξε σ΄ όλη αυτή τη «δοκιμασία» κι όταν θα έρθει η επικύρωση στη Βουλή, αν κι εφόσον ολοκληρωθούν οι διαδικασίες από την άλλη πλευρά, θα έχουμε μια πλήρη καταγραφή των πολιτικών δυνάμεων απέναντι σ΄ ένα δεδομένο.