Εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Ακρόπολης η έκθεση «Από την απαγορευμένη πόλη: Αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Qianlong»

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

image 87Εγκαινιάστηκε απόψε το βράδυ, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, Πρ. Παυλόπουλου, η περιοδική έκθεση του Μουσείου Ακρόπολης «Από την απαγορευμένη πόλη: Αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Qianlong». Συνολικά 154 προσωπικά αντικείμενα, έργα τέχνης και έπιπλα που αντιπροσωπεύουν έναν αιώνα κινέζικου πολιτισμού, βγαίνουν για πρώτη φορά από τα κλειστά διαμερίσματα του Αυτοκράτορα της Κίνας Τσιανλόγκ (1711 – 1799) στην Απαγορευμένη Πόλη του Πεκίνου και έρχονται στο ελληνικό μουσείο.

«Σήμερα για μια ακόμα φορά συναντώνται δυο πανάρχαιοι πολιτισμοί. Δεν είναι η πρώτη φορά, ούτε φυσικά θα είναι και η τελευταία. Μα κάθε φορά που συναντώνται τέτοιοι πολιτισμοί και κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις, είναι ένα μεγάλο γεγονός που οφείλουμε να τιμούμε», δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Παυλόπουλος, σημειώνοντας ότι ένα πολύ σημαντικό κοινό χαρακτηριστικό τους είναι η «ήπια ισχύς» τους.

«Έχει επικρατήσει χρόνια ολόκληρα, και μάλιστα πάνω σε αυτή την θεωρία διαμορφώθηκαν ολόκληρες στρατηγικές και πολιτικές, η άποψη ότι ζούμε μια σύγκρουση πολιτισμών. Μεγαλύτερο λάθος δεν μπορεί να υπάρξει. Ένα λάθος που οδήγησε σε στρατηγικές επιλογές, που τις πληρώνει πρωτίστως η Δύση πολύ ακριβά», υπογράμμισε ο ΠτΔ, συμπληρώνοντας ότι «ο πραγματικός πολιτισμός, ούτε προσπαθεί να επιβληθεί, ούτε διεκδικεί καμία ανωτερότητα, αλλά εκπέμπει αυτό που λέμε ‘ήπια ισχύ’».

«Ήπια ισχύ σημαίνει ότι θέλω να δείξω ποιος είμαι. Θέλω να κάνουμε τη σύγκριση. Θέλω να πάρουμε ο καθένας από τον άλλον αυτό που είναι πολύτιμο και δεν έχει ο ένας, αλλά το έχει ο άλλος. Είναι η βάση του διαλόγου των πολιτισμών, και μόνο μέσα από τον διάλογο των πολιτισμών είναι δυνατόν να ειρηνεύσει αυτός ο κόσμος», επισήμανε ο ΠτΔ, τονίζοντας ότι «πάνω στον διάλογο των πολιτισμών πρέπει να διαμορφώσουμε εμείς οι Ευρωπαίοι, εμείς οι Δυτικοί, όλη την περαιτέρω στρατηγική μας, αν θέλουμε πραγματικά να υπάρξει ειρήνη στον κόσμο».

Στην εκδήλωση μίλησε επίσης η πρέσβειρα της Κίνας, Τσανγκ Τσιγιουέ, η οποία, αφού εξέφρασε τα συγχαρητήριά της για τα εγκαίνια της έκθεσης, είπε μεταξύ άλλων: «Η παραδοσιακή φιλία και συνεργασία που συνδέουν την Κίνα και την Ελλάδα, προσδίδουν νέα δυναμική και ζωτικότητα στις διμερείς μας σχέσεις. Σήμερα οι σινο-ελληνικές σχέσεις αναλαμβάνουν ανεπανάληπτες ευκαιρίες ανάπτυξης. Με διαβουλεύσεις και κοινούς αγώνες, μπορούμε σίγουρα να επιδιώξουμε μεγαλύτερα επιτεύγματα όσον αφορά τις πολιτιστικές ανταλλαγές στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ‘μια ζώνη, ένας δρόμος’, ωφελώντας έτσι τους δυο λαούς μας».

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κωνσταντίνος Στρατής, αφού συνεχάρη όσους σε Ελλάδα και Κίνα εργάστηκαν ώστε να γίνει πραγματικότητα αυτή η έκθεση, αλλά και όσους συμμετέχουν και καθιστούν δυνατό τον πολιτιστικό διάλογο μεταξύ των δύο χωρών, δήλωσε μεταξύ άλλων: «Αν κάτι συνδέει τον αρχαίο ελληνικό και τον κινεζικό πολιτισμό, παρά τις διαφορές στον τρόπο έκφρασής τους, είναι ότι τα υλικά τους επιτεύγματα δεν αποτελούν μόνο δείγματα υψηλής αισθητικής, αλλά και φορείς σπουδαίων ιδεών και αξιών. Αυτό αναδεικνύει η έκθεση που εγκαινιάζουμε σήμερα, ζωντανεύοντας μέσα από τα εκθέματά της τη ζωή ενός αυτοκράτορα που λάτρεψε και προστάτεψε την παράδοση, που ενθάρρυνε και υποστήριξε την καλλιτεχνική δημιουργία, που συνέδεσε την παράδοση και την τέχνη με τη μεγάλη φιλοσοφική παράδοση της Κίνας, με τον βουδισμό και τον κομφουκιανισμό. Θέτοντας έτσι τα θεμέλια, για μια ηθική και επωφελή για το λαό του διακυβέρνηση».

Η έκθεση που θα είναι ανοικτή για το κοινό από τις 15 Σεπτεμβρίου 2018 ως τις 14 Φεβρουαρίου 2019, οργανώθηκε σε συνεργασία με το Μουσείο των Ανακτόρων της Απαγορευμένης Πόλης, στο πλαίσιο του προγραμματισμού του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για το έτος Ελλάδα – Κίνα. Τα εγκαίνιά της πραγματοποιήθηκαν την ίδια μέρα με τα αντίστοιχα της έκθεσης για το Ναυάγιο των Αντικυθήρων στο Πεκίνο.

ΣΗΜΕΙΑ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

κ.ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ

ΣΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

«ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΠΟΛΗ – ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ QIANLONG»

Μουσείο Ακρόπολης, 14.09.2018

Ήθελα να βρίσκομαι σήμερα εδώ. Ήλθα, όπως είπατε, γύρισα κατευθείαν από το αεροδρόμιο, αλλά δεν πρόκειται για κάποιο κόπο, σας διαβεβαιώ. Είναι χρέος μου, αισθανόμουν την ανάγκη να είμαι σήμερα εδώ. Ίσως δεν αντιλαμβανόμαστε, σ’ αυτούς τους δύσκολους, τους ταραγμένους καιρούς, την σημασία τέτοιων γεγονότων. Σήμερα, για μιαν ακόμη φορά, εδώ συναντώνται δύο πανάρχαιοι Πολιτισμοί. Δεν είναι η πρώτη φορά ούτε φυσικά θα είναι η τελευταία. Μα κάθε φορά που συναντώνται τέτοιοι Πολιτισμοί και κάτω από αυτές τις συνθήκες, αυτό είναι ένα μεγάλο γεγονός που οφείλουμε να το τιμούμε. Και οφείλουμε να βγάζουμε τα ανάλογα συμπεράσματα από αυτές τις συναντήσεις. Ξέρουμε ότι παράλληλα με αυτή την Έκθεση εδώ, ένα μέρος των ευρημάτων του Μηχανισμού των Αντικυθήρων έχουν ταξιδέψει στην Κίνα. Πρόκειται για ένα σημαντικό τμήμα του Ελληνικού Πολιτισμού, το οποίο συνδέεται κυρίως με την Τεχνολογία και δείχνει την απαράμιλλη πορεία του Αρχαίου Ελληνικού Πνεύματος μέσα από την ανακάλυψη της Επιστήμης. Μέσα από αυτό που είχε πει ο Max Weber, «το ξεμάγεμα του κόσμου». Και η Κίνα είναι σήμερα εδώ, με ένα κομμάτι του δικού της Πολιτισμού, που αφορά την πορεία ενός θρυλικού –ας μου επιτραπεί η έκφραση- Αυτοκράτορα, του Qianlong. Πρόκειται για ένα μέρος από τα αυτοκρατορικά διαμερίσματα αυτού του Αυτοκράτορα, το οποίο αναδεικνύει όλο το μεγαλείο της Τέχνης αλλά και του Φωτός –επιτρέψτε μου να το πω, όταν το δείτε θα καταλάβετε τι λέω- που εκπέμπει ο Πολιτισμός της Κίνας. Δεν μπορώ να προσθέσω κάτι για την Έκθεση, αφού τα είπε όλα ο κ. Δημήτρης Παντερμαλής.  Καταλήγω μόνο με τούτο: Είπα ότι συναντώνται εδώ δύο πανάρχαιοι Πολιτισμοί. Έχουν τις διαφορές τους αλλά έχουν ένα κοινό σημείο το οποίο οφείλουμε να αντιληφθούμε, μεταξύ άλλων φυσικά, που τους συνδέει, στους εξαιρετικά ταραγμένους καιρούς μας και για τους δύο Λαούς μας και για ολόκληρη την Ανθρωπότητα. Ποιο είναι αυτό; Είναι το ότι οι δυο Πολιτισμοί μας εκπέμπουν αυτό που θα λέγαμε «ήπια ισχύς». Και εξηγούμαι: Έχει επικρατήσει -χρόνια ολόκληρα και μάλιστα πάνω σ΄αυτή την θεωρία στηρίχθηκαν ολόκληρες στρατηγικές και πολιτικές- η άποψη ότι ζούμε μία σύγκρουση Πολιτισμών. Πρόκειται για την θεωρία του Samuel Huntington. Μεγαλύτερο λάθος δεν μπορεί να υπάρξει. Ένα λάθος που οδήγησε σε στρατηγικές επιλογές, που τις πληρώνει η Δύση πολύ ακριβά. Τις πληρώνει και η Ανατολή, αλλά τις πληρώνει πρωτίστως η Δύση, γιατί εκείνη είναι ο θύτης στην συγκεκριμένη περίπτωση.

Κυρίες και κύριοι, όπως απέδειξε ο Joseph Nye -ένας μεγάλος διανοητής- σε μια κορυφαία μελέτη του, πάνω στην διάκριση μεταξύ «Soft Power» και «Hard Power», δεν υπάρχει Πολιτισμός -πραγματικός Πολιτισμός- που να μπορεί να συγκρουσθεί μ΄έναν άλλο. Γιατί ο πραγματικός Πολιτισμός, ούτε προσπαθεί να επιβληθεί, ούτε διεκδικεί καμιά ανωτερότητα. Εκπέμπει, αυτό που λέμε, «Ήπια Ισχύ», που δεν είναι ούτε αλαζονεία ανωτερότητας -όπως είπα πριν- ούτε προσπάθεια να επιβληθεί σ΄ ένα πεδίο γιατί, δήθεν, αυτός μπορεί να υποδείξει την πορεία του Ανθρώπου. «Ήπια Ισχύς» σημαίνει πρωτίστως διάλογο αλληλοκατανόησης των Πολιτισμών. Είναι η βάση του Διαλόγου των Πολιτισμών. Και μόνο μέσα από τον διάλογο των Πολιτισμών είναι δυνατόν να ειρηνεύσει αυτός ο Κόσμος. Πάνω στον Διάλογο των Πολιτισμών, πρέπει να διαμορφώσουμε εμείς, οι Ευρωπαίοι, όλη την περαιτέρω στρατηγική μας, εάν θέλουμε πραγματικά να υπάρξει Ειρήνη στον Κόσμο.

Αυτό εκπέμπουν οι δύο Πολιτισμοί μας: Ο Κινεζικός και ο Ελληνικός, ο Ελληνικός και ο Κινεζικός. Γι΄ αυτό θεωρώ ότι κάθε φορά που αυτοί οι δύο Πολιτισμοί συναντώνται, σε τέτοιες εκδηλώσεις -εδώ, στην Κίνα, παντού στον Κόσμο- είναι μία πραγματική συνεισφορά. Συνεισφορά όχι μόνο στον Παγκόσμιο Πολιτισμό, αλλά συνεισφορά στην Παγκόσμια Ειρήνη, την οποία οφείλουμε να την στηρίξουμε, όπως οφείλουμε και να την διεκδικήσουμε.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ