του Χρυσόστομου Τσιρίδη
.
Το πολύ… ωφέλιμο αυτό κείμενο, εμένα δεν μ’ αιφνιδίασε. Όχι μόνο γιατί εδώ και δύο-τρία χρόνια γράφω στην ιστοσελίδα μου (έχουν δημοσιευθεί και στην ΟΛΥΜΠΙΑ) για τον… αστικό μύθο στον οποίο έχουμε ΑΥΤΟΠΑΓΙΔΕΥΤΕΙ, ότι “έξω μαθαίνουν αρχαία Ελληνικά….”, αλλά
.
γιατί βλέπουμε να μας τα λένε με τον τρόπο τους ΚΑΙ “οι ίδιοι οι… ΕΞΩ”, δ ι ά των Λατινικών. (δες ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ και Υ.Γ).
.
Ο τίτλος και η εικόνα, όπως δημοσιεύτηκαν στην ΟΛΥΜΠΙΑ
Τα λατινικά «ζωντανεύουν» στη Ρώμη (Σεπτεμβρίου 15, 2018, από IGOR)
Η Accademia Vivarium Novum στο Φρασκάτι της Ρώμης
.
Πρώτη σημείωση: Δεν γνωρίζω τί ακριβώς είναι η συγκεκριμένη Ακαδημία. Τα όποια ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ- επισημάνσεις, κατά συνέπεια, προκύπτουν μόνο με ΒΑΣΗ αυτά που διάβασα στο άρθρο.
.
Δεύτερη σημείωση: Υποθέτω ή είμαι σχεδόν βέβαιος ότι κάποιοι ΕΝΤΑΥΘΑ διαβάζοντας μ ό ν ο τον τίτλο, θα αναφώνησαν την ΕΘΝΙΚΗ ιαχή “νά ρε, ΈΞΩ…. ζωντανεύουν τα Λατινικά κι εμείς εδώ….”. Ας ρίξουν όμως μια ματιά και στο άρθρο.
.
Οι επισημάνσεις μου:
.
Η πρώτη φορά που ΑΝΟΙΧΤΑ ΜΥΑΛΑ μιλάνε, με ρεαλισμό, για…. “α ρ χ α ί ε ς” γλώσσες, με ΑΛήΘΕΙΕΣ εκεί…. ΕΞΩ. Και με… ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ ναι (!), αλλά χωρίς αυτοπαγιδεύσεις και αυταπάτες.
.
Και ιδού τί λένε:
.
–Νεκρές γλώσσες / μειωμένο ενδιαφέρον των μαθητών / εμμέσως για λάθος (!) τρόπο διδασκαλίας στα σχολεία, ΚΥΡίΩΣ λόγω της Γραμματικής (τυραννίας) και τις (κατά λέξη) μεταφράσεις (σχολαστική επιμονή σε παρωχημένες ετυμολογίες).
.
Άλλες επίσης ΑΛΗΘΕΙΕΣ, που διαβάζουμε στο κείμενο:
.
–Τα Λατινικά διδάσκονται ως 3η “ξένη” (!) γλώσσα (μετά τα Αγγλικά και τα Γαλλικά)
–Οι μαθητές προτιμούν άλλα μαθήματα “επιλογής” και όχι τα Λατινικά
.
Σημαντική επίσης πληροφορία:
–η γνώση Λατινικών δεν αποτελεί ΠΛΕΟΝ προϋπόθεση για την εισαγωγή σε συγκεκριμένες σχολές ΑΕΙ
.
και παρακαλώ προσέξτε την παρακάτω επισήμανση.
.
–Το επιχείρημα ότι τα ΛΑΤΙΝΙΚΑ β ο η θ ο ύ ν τους νέους στην ε κ μ ά θ η σ η ε ν γ έ ν ε ι, έχει χάσει τη βαρύτητά του (!!!).
.
ΝΑΙ, αυτό το συγκεκριμένο, ΤΟ ομολογούν λαοί, των οποίων η ΓΛΩΣΣΑ είναι ΛΑΤΙΝΟΓΕΝΗΣ….! (Εννοούν: Λατινογενής αναμφισβήτητα, αλλά ΑΥΤΑΡΚΗΣ ΩΣ γλώσσα, όχι δεμένη εσαεί στην βρακοζώνη των…Λατινικών).
.
(Εμείς εδώ το αντίστοιχο επιχείρημα…. καντήλι αναμμένο. Δεν μπαίνεις… αστικό, αν δεν γνωρίζεις ότι “βγαίνει” από το “άστυ” / Δεν πας…πλατεία, αν δεν μάθεις ότι παρ’ αρχαίοις ήτο “πλατεία οδός”).
.
ΩΣΤΟΣΟ στο κείμενο:
υπάρχουν και φιλόδοξες ΕΞΙΔΑΝΙΚΕΥΣΕΙΣ, σε σχέση με την αυθεντική ΟΜΙΛΟΥΜΕΝΗ και φυσικώς εξελισσόμενη γλώσσα, σύμφωνα με τις οποίες οι υπεύθυνοι της σχολής σκοπεύουν:
.
—Να “ζωντανέψουν”, να δώσουν, να….. εμφυσήσουν ζωή στα ΛΑΤΙΝΙΚΑ. Πολύ… οραματικό (και μακάρι να το καταφέρουν).
.
Τί εννοούν πάντως και πώς το εννοούν, μπορεί εύκολα να τα επισημάνει κάποιος διαβάζοντας το άρθρο στην ΟΛΥΜΠΙΑ..
.
Το αν συμφωνεί ή όχι, για το ε φ ι κ τ ό του πράγματος, επαφίεται σε ένα έκαστο.
.
Η Ακαδημία άλλωστε και πολύ σωστά, είναι ελεύθερης επιλογής και ανοικτή για τον καθένα.
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Ποιο λοιπόν το “ωφέλιμον” από το άρθρο: ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ μαθαίνουμε ότι και… ΕΞΩ, υπάρχει ο ανάλογος μ’ εμάς προβληματισμός για τα…. δικά τους αρχαία, τα….αρχαία Λατινικά.
.
Μόνο που απ’ ότι φαίνεται ΕΚΕΙ, “έξω” δεν στοχοποιείται ως…. ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ, ο προβληματισμός ή οι τυχόν νέες προτάσεις προσέγγισης
.
Υ.Γ Μήπως και ΕΔΩ ξεκολλήσουμε από τους ΡΑΓΙΑΔΙΣΜΟΥΣ και τις αυταπάτες μας και κοιτάξουμε τα του οίκου μας: Την ΣΩΣΤΟΤΕΡΗ διδασκαλία της Ελληνικής μας γλώσσας ως ΜίΑΣ / ΕΝΙΑΙΑΣ γλώσσας. (“αφιερωμένο στο ξεκίνημα μιας νέας σχολικής χρονιάς”).
.
Μακριά από την γλωσσική πολυδιάσπαση που οδηγεί εκεί που οδηγεί.(σε επόμενο άρθρο).