Στην Schönheiten-Galerie, την «Πινακοθήκη των Καλλονών», που βρίσκεται στο Μόναχο, υπάρχει μια συλλογή από 36 πορτρέτα των ωραιότερων γυναικών από την αριστοκρατία και την μεσαία τάξη του Μονάχου, που ζωγράφισε μεταξύ 1827 και 1850 κυρίως ο Joseph Karl Stieler.
Κάποια από τα πιο γνωστά έργα του Stieler, είναι τα πορτρέτα της κόρης του υποδηματοποιού Helene Sedlmayr, της ηθοποιού Charlotte von Hagn, των δύο Ιρλανδών ερωμένων του Βασιλιά, Eliza Gilbert (Lola Montez) και Marianna Marquesa Florenzi, αλλά και της Ελληνίδας καλλονής Κατερίνας «Ρόζας» Μπότσαρη. Της κόρης του οπλαρχηγού της ελληνικής επανάστασης, Μάρκου Μπότσαρη.
Η φτώχεια, ο πόλεμος, η απουσία του πατέρα στιγμάτισαν την παιδική ηλικία της Κατερίνας Μπότσαρη. Η αρπαγή της από τους Τούρκους μαζί με άλλα γυναικόπαιδα από την Ήπειρο, την έφερε στα τουρκικά χαρέμια, κάνοντάς την έρμαιο των Σουλτάνων. Η ζωή της κινδύνεψε πολλές φορές, αλλά απελευθερώθηκε μετά από ανταλλαγή ή εξαγορά των ομήρων από την οικογένεια Μπότσαρη, και ξαναβρήκε τους συγγενείς της.
Η Julia von Nordenflycht έγραψε πριν την έναρξη του ταξιδιού της βασίλισσας Αμαλίας στο Μόναχο: ”H βασίλισσα θα φέρει μαζί της και τη δεσποινίδα Μπότσαρη […] και το χαριτωμένο κορίτσι από την Ελλάδα σίγουρα θα αρέσει”.
Ο υπουργός του Μεγάλου Δουκάτου του Oldenbourg, Gunther Jansenαναφέρει: ”Στην ακολουθία της (Αμαλίας) άνηκε ως Κυρία επί των Τιμών […] η Μπότσαρη, η κόρη του ήρωα του Μεσολογγίου- μια νεαρά κυρία σπάνιου κάλλους, που έφερε αναστάτωση σε αρκετές βόρειες καρδιές […]”…..
Ο δε βασιλιάς Λουδοβίκος Α’ εντυπωσιασμένος κι αυτός από την ομορφιά της, ανέθεσε στο ζωγράφο Joseph Stieler να φτιάξει το πορτραίτο της φορώντας την ενδυμασία ”Αμαλία” που η πρώτη βασίλισσα του νεοσύστατου και ανεξάρτητου Ελληνικού Κράτους καθιέρωσε ως Αυλικό ένδυμα και εθνική γυναικεία φορεσιά, επηρεασμένη από την αστική ενδυμασία της Πελοποννήσου που συνηθιζόταν τότε και στην Αθηνά, για να το βάλει στην Πινακοθήκη των Καλλονών της Ευρώπης στο ανάκτορο του στο Μόναχο…..Λέγεται ότι της έδωσαν το όνομα Ρόζα, αφήνοντας πίσω το πραγματικό της όνομα, από το ροδοκόκκινο χρώμα του τριαντάφυλλου… που είχαν τα χείλη και τα μάγουλά της….»
Από το τον κατάλογο της έκθεσης ”Αθήνα- Μόναχο Τέχνη και Πολιτισμός στη νέα Ελλάδα” που έγινε στην Εθνική Πινακοθήκη το 2000
Το 1856, η ποικιλία τριαντάφυλλου που πήρε το όνομα της Ρόζας, «Rosa Botsaris», της χάρισε μια θέση στην αιωνιότητα. Η παραδοσιακή φορεσιά της Αμαλίας που υπάρχει στο πορτρέτο του Stieler, βρίσκεται σήμερα στο κτήριο της Παλιάς Βουλής.
Πηγές: Sothebys, Wikipedia, Νίκος Σαριδάκης, Schönheiten-Galerie
Πηγη: bovary.gr