Ολοένα και πιο δημοφιλείς ανάμεσα στους Έλληνες e-shoppers γίνονται οι περίοδοι των εκπτώσεων “Cyber Monday” και “Black Friday”. Το 2017 τις ημέρες αυτές το e-shopping στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 50% και πάνω από 20% σε ετήσια βάση σε σύγκριση με τα αντίστοιχα νούμερα το 2016.
Η πιο σημαντική κατηγορία για τις αγορές της “Μαύρης Παρασκευής” το 2017 ήταν η ένδυση, όπου ο όγκος αγορών ήταν σχεδόν 4 φορές υψηλότερος σε σχέση με τον ετήσιο μέσο όρο. Παραδοσιακά, οι ημέρες ελκυστικών προσφορών συνδέονται με το διασυνοριακό εμπόριο.
Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα των PayPal και Ipsos και οι εγχώριοι παίκτες παρουσιάζουν καλά αποτελέσματα: όσο διαρκεί η Black Friday, πάνω από το 32% των δαπανών στην Ελλάδα μέσω PayPal καταλήγει σε τοπικούς εμπόρους.
Συνολικά, η εικόνα, που αποτυπώνει η έρευνα για το online shopping στη χώρα, είναι θετική, όπως και οι προβλέψεις για το μέλλον. Πάνω από τους μισούς Έλληνες online shoppers (53%) προβλέπουν ότι το ποσό που δαπανούν γενικά σε ηλεκτρονικές αγορές θα εξακολουθεί να αυξάνεται. Το 76% εξ αυτών παραδέχεται, μάλιστα, ότι αρέσκεται στην ευκολία του διαδικτυακού shopping. Το 33% εικάζει ότι τα μεταφορικά κόστη θα γίνουν φθηνότερα, ενώ το 28% σκοπεύει να ανεβάσει το προσωπικό budget των online αγορών, λόγω τυχόν αλλαγής του διαθέσιμου εισοδήματος.
Προτιμούν τα Χριστούγεννα
Καθώς οδεύουμε προς τη φετινή περίοδο των γιορτών, η έρευνα αποκαλύπτει ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τις συνήθειες των Ελλήνων που αγοράζουν από το εξωτερικό. Το 83% των Ελλήνων ενηλίκων πραγματοποίησε τουλάχιστον μια ηλεκτρονική αγορά κατά τη διάρκεια των 12 μηνών υπό αξιολόγηση. Μάλιστα, τα Χριστούγεννα αποτελούν την προτιμώμενη περίσταση για συχνότερες cross-border αγορές, σύμφωνα με το 40% των Ελλήνων shoppers. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, σχεδόν 4 στους 10 Έλληνες δηλώνουν ότι δεν χρειάζονται μια ειδική αφορμή ή συγκυρία για να κάνουν ψώνια από ένα ξένο e-shop σε πιο τακτική βάση.
Τι αγοράζουν
Η έρευνα αποκαλύπτει τις συνήθειες των Ελλήνων διαδικτυακών καταναλωτών κατά τη διάρκεια των επερχόμενων μεγάλων εκπτώσεων και της εορταστικής περιόδου. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, οι Έλληνες e-shoppers αγοράζουν, κυρίως, είδη ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ μόδας (69%), ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (64%), παιχνίδια και είδη χόμπι (51%), καθώς και κοσμήματα/ρολόγια (46%). Εντούτοις, εάν λάβουμε υπόψη μας την απόλυτη αξία των αγορών, ξοδεύουμε μεγαλύτερα χρηματικά ποσά σε ταξίδια και μετακινήσεις (€588 κατά μέσο όρο), ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης (€277) και ανταλλακτικά αυτοκινήτων (€275). Οι 5 πιο δημοφιλείς προορισμοί διασυνοριακών αγορών προς τους οποίους στρέφονται οι Έλληνες, είναι η Κίνα, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Γερμανία και η Ιταλία.
Στην περίπτωση του εγχώριου shopping, σχεδόν οι μισοί Έλληνες διαδικτυακοί καταναλωτές (46%) εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με τα έξοδα αποστολής και το 39% δηλώνουν ότι τα συνολικά κόστη καθιστούν μη ελκυστικές τις αγορές.
Η έρευνα
Για λογαριασμό της PayPal, η Ipsos πήρε συνέντευξη από ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα περίπου 1.000-2.000 (34.052 συνολικά) ενήλικων (ηλικίας από 18 και άνω), οι οποίοι κάνουν χρήση συσκευών συνδεδεμένων στο internet, σε καθεμία από τις 31 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα.
Οι εν λόγω συνεντεύξεις στην Ελλάδα διεξήχθησαν το διάστημα 29 Μαρτίου – 17 Απριλίου 2018, ανάμεσα σε ένα δείγμα 1.000 ατόμων. Από τους 1.000 συμμετέχοντες, οι 926 ήταν online shoppers (είχαν πραγματοποιήσει τουλάχιστον μία αγορά στο διαδίκτυο μέσω desktop/laptop/notebook/smartphone ή tablet), μεταξύ των οποίων οι 622 θεωρήθηκαν διασυνοριακοί αγοραστές.
sepe