Ο Κώστας Γαβράς εγκαινίασε το είδος του πολιτικού θρίλερ, που μέχρι τότε δεν υπήρχε στον κινηματογράφο. Στις ταινίες του καταφέρνει με μαεστρία να συνδυάσει πολιτικά θέματα με στοιχεία που κρατούν τον θεατή σε αγωνία. Η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου τιμά σήμερα με ειδικό βραβείο τον σπουδαίο σκηνοθέτη στη Σεβίλλη τόσο ως κινηματογραφιστή όσο και ως σημαίνουσα πολιτική φωνή.
«Ζ», η πρώτη παγκόσμια επιτυχία του Γαβρά
Η τρίτη ταινία του έγινε γρήγορα παγκόσμια επιτυχία. Το θρίλερ «Ζ» αφηγείται την ιστορία ενός κράτους που βάλλει με κατασταλτικά μέτρα κατά της αντιπολίτευσης, της δικαιοσύνης και του τύπου. Μπορεί η χώρα να μην κατονομάζεται ωστόσο είναι ξεκάθαρο ότι ο σκηνοθέτης αναφερόταν στην Ελλάδα την περίοδο της δικτατορίας.
Από την Ελλάδα στη Γαλλία
Ο Κώστας Γαβράς γεννήθηκε το 1933 στην Ελλάδα και έφυγε για τη Γαλλία σε ηλικία 21 ετών. Το 1965 κάνει το ντεμπούτο του με την ταινία «Διαμέρισμα δολοφόνων». Στην εικόνα μια σκηνή με τη Σιμόν Σινιορέ και τον Ιβ Μοντάν.
Πρωτοπόρος στο είδος του
Μετά την παγκόσμια επιτυχία της ταινίας «Ζ» ο Κ. Γαβράς ουσιαστικά εδραίωσε το είδος του πολιτικού θρίλερ, που έγινε άλλωστε το «σήμα κατατεθέν» του. Στην «Κατάσταση πολιορκίας» βλέπουμε και πάλι ένα κράτος που στρέφεται κατά των πολιτών του. Αυτή τη φορά ο σκηνοθέτης αναφέρεται στην Ουρουγουάη.
Όσκαρ για τον «Αγνοούμενο»
Στην ταινία «Ο Αγνοούμενος» ο Τζακ Λέμον αναζητά τον γιο του στη Χιλή, η οποία βρίσκεται υπό δικτατορικό καθεστώς. Το θρίλερ κέρδισε Όσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου. Η ταινία δέχθηκε ταυτόχρονα όμως και κριτική. Ο Γαβράς κατηγορήθηκε ότι χρησιμοποίησε για άλλη μια φορά πολιτικό θέμα για να δημιουργήσει άλλη μια δραματική και ταυτόχρονα εμπορική ταινία.
Οι συνέπειες της παγκοσμιοποίησης
Τα τελευταία χρόνια τα διαστήματα μεταξύ των ταινιών του Κώστα Γαβρά έχουν γίνει μεγαλύτερα. Ωστόσο ο σκηνοθέτης παραμένει άγρυπνος παρατηρητής των πολιτικών και κοινωνικών εξελίξεων. «Το τσεκούρι» πραγματεύεται θέματα που αφορούν τον τομέα της εργασίας αλλά και τις συνέπειες της παγκοσμιοποίησης.
Πρόσφυγες στην Ευρώπη
Το 2009, πολύ πριν η προσφυγική κρίση γίνει πρώτο θέμα στην ευρωπαϊκή ατζέντα, ο Κώστας Γαβράς έστρεψε την κάμερά του σ’ αυτό το δύσκολο θέμα. Στο επίκεντρο ο νεαρός Ελίας που φτάνει στις ελληνικές ακτές μετά από μια Οδύσσεια, την οποία ο σκηνοθέτης αφηγείται με μοναδικό τρόπο.
DW