Η βιομηχανία ενδύματος στρέφεται ολοένα και περισσότερο στο οργανικό βαμβάκι. Μια θετική εξέλιξη τόσο για το περιβάλλον, μιας και περιορίζεται η χρήση ζιζανιοκτόνων, όσο και για τον καταναλωτή που πληρώνει λιγότερα.
Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί πλέον τη ζωή του χωρίς βαμβακερά ρούχα, είτε πρόκειται για τζιν, μπλουζάκια ή εσώρουχα. Η καλλιέργεια βαμβακιού έχει ωστόσο δραματικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Σύμφωνα με στοιχεία της γερμανικής Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος μέχρι πριν από λίγα χρόνια στις καλλιέργειες βαμβακιού χρησιμοποιούνταν το 25% των εντομοκτόνων και το 10% των ζιζανιοκτόνων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Στο μεταξύ όλο και περισσότερες επιχειρήσεις έτοιμου ενδύματος στρέφονται προς το οργανικό βαμβάκι. Η εξέλιξη αυτή είναι θετική και για τους καταναλωτές, οι οποίοι δεν πρέπει οπωσδήποτε να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη για να αγοράσουν βιολογικό βαμβάκι. Οι μεγαλύτεροι αγοραστές βιολογικού βαμβακιού είναι σύμφωνα με νέα μελέτη της κοινωφελούς οργάνωσης Textile Exchange αλυσίδες γνωστές για τις προσιτές τιμές των προϊόντων τους, όπως H&M, Inditex (μητρική της Zara), C&A, Aldi και Tchibo.
To 2017 οι αγορές ρούχων από οργανικό βαμβάκι αυξήθηκαν, σύμφωνα με την Textile Exchange κατά 10% φθάνοντας συνολικά τους 118.000 τόνους. Παρόλα αυτά το ποσοστό προϊόντων από βιολογικό βαμβάκι στην παγκόσμια αγορά δεν φθάνει ούτε το 1%. Όμως η ζήτηση βρίσκεται σε ανοδική τροχιά. Σχεδόν 2.150.000 στρέμματα εκτάσεων μετατρέπονται αργά, αλλά σταθερά σε βιολογικές καλλιέργειες με αποτέλεσμα η συνολική έκταση καλλιέργειας οργανικού βαμβακιού να αυξάνεται κατά 50%, κυρίως σε χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία.
«Το fast fashion δεν μπορεί ποτέ να είναι βιώσιμo»
Μεγαλύτερο ρόλο στην αγορά ρούχου από το οργανικό βαμβάκι απέκτησε τα τελευταία χρόνια το βαμβάκι από βιώσιμες καλλιέργειες. Παρά το γεγονός ότι δεν πρέπει να πληρεί τόσο αυστηρές προϋποθέσεις όπως το βιολογικό, το ποσοστό του βιώσιμου βαμβακιού στην αγορά φθάνει το 19%, με μεγάλους πελάτες, όπως Ikea και Adidas.
Στους πλέον ένθερμους υποστηρικτές του βαμβακιού από βιώσιμες καλλιέργειες ανήκει η εταιρία χαμηλού κόστους Primark. Μέσω επιμορφωτικών προγραμμάτων σε καλλιεργητές στην Ινδία κατάφερε να περιορίσει κατά 50% τη χρήση ζιζανιοκτόνων και κατά 25% την χρήση τεχνητών λιπασμάτων. Συνολικά η αλυσίδα Primark προτίθεται να στηρίξει μέσα στα επόμενα χρόνια επιμορφωτικά προγράμματα για περισσότερους από 20.000 αγρότες και καλλιεργητές σε Ινδία και Πακιστάν.
Από την πλευρά της η Greenpeace χαιρετίζει αυτή τη θετική εξέλιξη, ζητά ωστόσο από τις επιχειρήσεις έτοιμου ενδύματος να επιδείξουν πιο φιλόδοξους στόχους. Η εκπρόσωπος της οργάνωσης Βιόλα Βολγκεμούτ προειδοποιεί τη βιομηχανία ενδύματος να μην κρύβεται πίσω από την ετικέτα «βιώσιμο βαμβάκι» και να διευρύνει την γκάμα των προϊόντων από οργανικό βαμβάκι. Επιπλέον ζητά από τους κολοσσούς της αγοράς να εγκαταλείψουν το οικονομικό μοντέλο που θέλει τους καταναλωτές να αγοράζουν σε υπερβολικά χαμηλές τιμές ρούχα για μια και μοναδική σεζόν. Η εκπρόσωπος της οργάνωσης τονίζει ότι «το λεγόμενο fast fashion δεν μπορεί ποτέ να είναι βιώσιμο».
dw