Ξεπουλιούνται κρίσιμες υποδομές της χώρας αντι πινάκιου φακής

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Την ώρα που οι σφοδρότερες συγκρούσεις του πολέμου γίνονται για το λιμάνι της Μαριούπολης, η Ελλάδα παραχωρεί σε ξένους και εγχώριους ιδιώτες πέντε λιμενικές εγκαταστάσεις σε στρατηγικά σημεία.

Μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ και κατ’ επέκταση η κυβέρνηση της Ν.Δ. να υποστηρίζουν ότι η ανάδειξη των γεωστρατηγικών και εμπορικών πλεονεκτημάτων των περιφερειακών λιμένων συνεχίζει να αποτελεί βασική στρατηγική, ωστόσο η πραγματικότητα είναι ότι η χώρα παραχωρεί βασικές υποδομές σε ξένους και εγχώριους ιδιώτες.

Σε μια χρονική στιγμή, μάλιστα, που οι σφοδρότερες συγκρούσεις του πολέμου εξελίσσονται στην περιοχή της Μαριούπολης, καθώς η Ρωσία θέλει διακαώς να κάνει δικές της τις λιμενικές εγκαταστάσεις της πόλης. Ο έλεγχος του λιμανιού και ο αποκλεισμός της Ουκρανίας από τις θαλάσσιες εξόδους προκαλούν τεράστια προβλήματα για την επιβίωση των ίδιων των πολιτών.

Οι δημόσιες υποδομές σε περιόδους κρίσης καθίστανται απαραίτητο εργαλείο για την προστασία του πληθυσμού. Ιδιαίτερα όταν πρόκειται για υγειονομική κρίση, οι υπηρεσίες υγείας, ύδρευσης και αποχέτευσης, οι οδικές αρτηρίες, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια κ.ά. καθίστανται νευραλγικά για τον περιορισμό της διασποράς και την υποστήριξη των κοινοτήτων. Οι υποδομές της χώρας δεν μπορούν να γίνουν αντικείμενο εκμετάλλευσης στα χέρια των ιδιωτών.

Η ίδια όμως η πραγματικότητα τους διαψεύδει. Οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί περί δημιουργίας… χιλιάδων θέσεων εργασίας αποδείχθηκαν πλαστή εικόνα, για παράδειγμα, στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στον Πειραιά, καθώς οι όποιες επενδύσεις έγιναν από την COSCO (κεντρική φωτο) δεν είχαν προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία, ενώ τα φορολογικά έσοδα από τη λειτουργία της εταιρίας είναι μειωμένα λόγω των φοροαπαλλαγών που απολαμβάνει.

Μεσαίωνας και μονοπώλιο

Μάλιστα, οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στην προβλήτα της COSCO και τα αιτήματα που προέβαλαν ανέδειξαν την ύπαρξη καθεστώτος εργασιακού μεσαίωνα, το οποίο υπάρχει ο κίνδυνος να επεκταθεί στο σύνολο των δραστηριοτήτων του λιμανιού στο ενδεχόμενο πώλησής του.

Ο έλεγχος στην ακτοπλοΐα, στις εμπορευματικές μεταφορές, στον τουρισμό και εν τέλει στην εξυπηρέτηση των κοινωνικών και οικονομικών αναγκών της χώρας περνάει στα χέρια ενός ιδιωτικού μονοπωλίου, ενώ αφαιρούνται ακόμα και οι στοιχειώδεις δυνατότητες δημόσιου ελέγχου σε μια βασική υποδομή για την παραγωγική ανασυγκρότηση και την εθνική άμυνα της χώρας.

Αυτονόητο είναι, επίσης, ότι οι πόλεις αποξενώνονται οριστικά από το λιμάνι, αφού αφαιρείται από τις τοπικές κοινωνίες οποιαδήποτε δυνατότητα να έχουν λόγο στα θέματα του λιμανιού, ακόμα και πρόσβαση στον χώρο του.

Οι ιδιωτικοποιήσεις

Στον χάρτη της ανάπτυξης των λιμένων που διεκδικούνται από ισχυρά επιχειρηματικά σχήματα και κοινοπραξίες εταιριών περιλαμβάνονται λιμάνια από τη βόρεια Ελλάδα –της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης-, αλλά και τη δυτική Ελλάδα, με αυτό της Ηγουμενίτσας να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Παράλληλα, αναπτύσσεται ένα δίκτυο υποδομών που συνδυάζουν οδικές μεταφορές, θαλάσσιους δρόμους και σιδηροδρομική γραμμή.

Αλεξανδρούπολη. Το πιο σημαντικό λιμάνι αυτού του διαγωνιστικού κύκλου που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ είναι ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Ο διαγωνισμός θα προχωρήσει με πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του λιμανιού, το οποίο βρίσκεται στην περιοχή που αναπτύσσεται ένας μεγάλος ενεργειακός κόμβος φυσικού αερίου.
Υπενθυμίζεται ότι η Gastrade θα θέσει στην περιοχή σε λειτουργία πλωτό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στα ανοικτά της Αλεξανδρούπολης.

Για το λιμάνι αίτηση ενδιαφέροντος έχουν καταθέσει το αμερικανικό fund Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron Goldair Cargo και Bolloré Africa Logistics, η κοινοπραξία Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα, καθώς και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, ο οποίος πλέον ελέγχεται από εταιρία συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη.

Καβάλα. Ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας έχει στη διαχείρισή του τέσσερα λιμάνια στην ευρύτερη περιοχή: του κεντρικού λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος», του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’» στη Νέα Καρβάλη, του λιμένα Ελευθερών και του λιμένα Κεραμωτής.
Για το λιμάνι φάκελο έκφρασης ενδιαφέροντος έχουν καταθέσει οι Pfic Ltd, Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Imerys, Goldair και I.M.G., η κοινοπραξία Black Summit-EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα και ο ΟΛΘ.

Ηγουμενίτσα. Στην άλλη άκρη της Εγνατίας Οδού, στο Ιόνιο πέλαγος, βρίσκεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Από το συγκεκριμένο λιμάνι περνάει όλη η επιβατική κίνηση της Αδριατικής, καθώς και τα φορτηγά και οχήματα, ενώ μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι τρεις μαρίνες που διαχειρίζεται.
Για το λιμάνι, που θεωρείται κόμβος για τα πλοία τύπου Ro-Pax, έχουν καταθέσει αίτηση ενδιαφέροντος: ο όμιλος Attica, οι Danthia Shipping MARG, Portek International, Quintana Infrastructure & Development, Αιγαίον Οϊλ, η κοινοπραξία Archirodon ANEK με τον όμιλο Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed με Μινωικές Γραμμές και ο ΟΛΘ.

Το ενδιαφέρον για Ηράκλειο και Βόλο

Για το λιμάνι Ηρακλείου το ενδιαφέρον είναι κυρίως η κρουαζιέρα, όπου το συγκεκριμένο λιμάνι έχει τη δυνατότητα να αναδειχθεί ως ο δεύτερος, μετά τον Πειραιά, κόμβος κρουαζιέρας στη χώρα μας, αλλά και το επιβατηγό – οχηματαγωγό τμήμα. Εφόσον το ΤΑΙΠΕΔ επιλέξει το μοντέλο παραχώρησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του λιμανιού, επενδυτικό ενδιαφέρον ενδέχεται να εκφράσει ο ιταλικός όμιλος Grimaldi, που ελέγχει τις Μινωικές Γραμμές.

Ωστόσο, στο λιμάνι του Ηρακλείου στην προ πανδημίας περίοδο είχαν εστιάσει και μεγάλοι όμιλοι κρουαζιέρας, ενδιαφερόμενοι περισσότερο για την παραχώρηση της κρουαζιέρας.

Το λιμάνι του Βόλου είναι ακόμα ένα για το οποίο έχει εκφραστεί δημόσια το αμερικανικό ενδιαφέρον (μαζί με Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, και Ηγουμενίτσα). Εξυπηρετεί γενικό φορτίο, εμπορευματοκιβώτια, ακτοπλοΐα, αλλά και κρουαζιέρα. Επίσης, εισάγεται από το λιμάνι και σκραπ για να χρησιμοποιηθεί ως πρώτη ύλη για χαλυβουργίες που λειτουργούν στην περιοχή.

Είναι επίσης και το σημείο εξαγωγής μεταποιημένων προϊόντων χάλυβα και άλλων βιομηχανικών προϊόντων από μονάδες της Θεσσαλίας, ενίοτε ακόμη και προς τις ΗΠΑ. Για την επόμενη ημέρα στο λιμάνι έχει εκφραστεί, εκτός από το αμερικανικό, και ισραηλινό ενδιαφέρον. ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Πώς θα λειτουργήσουν τα εμπορικά καταστήματα σήμερα Κυριακή με πρόσχημα την Black Friday

Ανοιχτά κάποια από τα σούπερ μάρκετ σήμερα Κυριακή για την Black Friday που συνεχίζεται  Τα LIDL θα λειτουργήσουν από τις 11:00 έως τις 20:00Τα...

Το Σκάνδαλο της Εθνικής Ασφαλιστικής, η CVC και οι ευθύνες του Χρήστου Μεγάλου της Πειραιώς

Από την «πώληση αντί πινακίου φακής» στην CVC το 2021 στην υπερτιμημένη επαναγορά από την Τράπεζα Πειραιώς το 2025 Η Αρχική Πώληση στην CVC (2021–2022) Μάρτιος...

Μαύρη Παρασκευή εξαιτίας του black out στο ψηφιακό σύστημα της Τράπεζας Πειραιώς

Black Friday με κρασάρισμα στις συναλλαγές! Σοβαρή αναστάτωση προκάλεσε την Παρασκευή το black out στο ψηφιακό σύστημα της Τράπεζας Πειραιώς. Χιλιάδες πελάτες βρέθηκαν αποκλεισμένοι από τo...

Στεγαστική κρίση: 300.000 ακίνητα παραμένουν κλειστά στην Αττική

Σε μια περίοδο που η στεγαστική κρίση στη χώρα έχει φτάσει σε οριακό σημείο, με χιλιάδες νοικοκυριά να δυσκολεύονται να βρουν αξιοπρεπή κατοικία ή...

Που πάει ο πλούτος που παράγεται; Σε ποιους κατευθύνεται; Γιατί η πλειοψηφία της κοινωνίας φτωχοποιείται;

Την περίοδο 2019-2023, το συνολικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 8,3 δισ.ευρώ Από αυτό, όμως, μόλις 130 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκαν στους μισθωτούς,κάτι...

Insurancemarket: Ανασφάλιστα, AI και το αύριο της ασφαλιστικής αγοράς

Από την παγίδα της φθηνότερης ασφάλειας οχήματος μέχρι τη σύγχυση γύρω από τις καλύψεις — τα λάθη κοστίζουν Το ‪Insurancemarket απλοποιεί την επιλογή, με εργαλεία...

Υπεγράφη Κοινωνική Συμφωνία Κυβέρνησης και όλων των Εθνικών Κοινωνικών Εταίρων για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας

Σήμερα, για πρώτη φορά στη χώρα μας, υπεγράφη Κοινωνική Συμφωνία Κυβέρνησης και όλων των Εθνικών Κοινωνικών Εταίρων για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας Μια στιγμή πραγματικά...

Το κατά κεφαλήν εισόδημα στην ΕΕ μειώθηκε μόνο σε Ελλάδα και Ιταλία

Η 20ετία 2004 – 2024 ήταν μια μεγάλη περίοδος προόδου σχεδόν για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς το πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα των...

Πρόβλημα με το επίδομα των 250 ευρώ για μερίδα συνταξιούχων- Πότε θα διορθωθεί

Περίπου 285.000 πολίτες έμειναν με «άδεια χέρια» Αυτό, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Όμηρο Τσάπαλο, θα «διορθωθεί» την Πέμπτη 27...

Επίδομα παιδιού: Δυο πληρωμές έως το τέλος του 2025

Η αρχή θα γίνει την ερχόμενη Παρασκευή 28 Νοεμβρίου με τους δικαιούχους να λαμβάνουν την πέμπτη δόση του επιδόματος Μαζί με αυτή, θα πιστωθούν και...

Φτωχικές γιορτές φέτος – Δεν έχουν χρήματα για να ξοδέψουν οι καταναλωτές

Πόσο θα ξοδέψουν οι Έλληνες φέτος; Τα νέα στοιχεία σοκάρουν! Με το πορτοφόλι να εξακολουθεί να «στενάζει» από τον επίμονο πληθωρισμό και τις συνεχείς ανατιμήσεις,...

Πότε λήγει η προθεσμία για τα τέλη κυκλοφορίας – Τι αλλάζει από φέτος

Πλησιάζει η προθεσμία για την εξόφληση των τελών κυκλοφορίας 2026 Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, οι πληρωμές μπορούν να γίνουν έως και τις 31 Δεκεμβρίου,...

Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για το επίδομα των 250 ευρώ

Το απόγευμα της ερχόμενης Παρασκευής 28/11 είναι προγραμματισμένο να πιστωθούν στους λογαριασμούς το επίδομα των 250 ευρώ Δικαιούχοι του επιδόματος είναι όσοι πληρούν τα εισοδηματικά...

Νέα απάτη στα ΑΤΜ – Δείτε με προσοχή τι πρέπει να αποφύγετε

Μια σκηνή που επαναλαμβάνεται συχνά σε ΑΤΜ: Ένα χαρτονόμισμα που εξέχει ελαφρώς από τη θυρίδα ανάληψης.Στην πραγματικότητα, όμως, πρόκειται για παγίδα σχεδιασμένη να στοχεύει να...

Απογοητευτική για την Ελλάδα η Φθινοπωρινή Έκθεση της Κομισιόν με εκτιμήσεις για τις ευρωπαϊκές οικονομίες

Αυτά που δεν θα διαβάσετε πουθενά αλλού!  Βγήκε μόλις η Φθινοπωρινή Έκθεση της Κομισιόν με εκτιμήσεις για τις ευρωπαϊκές οικονομίες. Σε σχέση με την προηγούμενη...

Υποχρεωτικό το σύστημα IRIS στα καταστήματα

Σε τροχιά πλήρους εφαρμογής μπαίνει από την 1η Δεκεμβρίου το νέο πλαίσιο άμεσων πληρωμών μέσω IRIS σε κάθε σημείο λιανικής σηματοδοτώντας μια από τις μεγαλύτερες...

Ο ενεργειακός γρίφος πέρα πίσω από την βιτρίνα: Τι συμφέρει, τι επιβάλλεται

Αν μέσα σε μία γενιά η κοινωνία της Νέας Υόρκης ξεπερνά το τραύμα των δίδυμων πύργων και εκλέγει μουσουλμάνο δήμαρχο, τότε σίγουρα υπάρχει ακτίνα...

Σαρώνει η ακρίβεια όσα χρόνια κυβερνά ο Μητσοτάκης

Το κόστος ζωής αυξήθηκε κατακόρυφα, χωρίς να έχουν αυξηθεί ανάλογα τα εισοδήματαΤη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν οι πολίτες επιχειρεί να αντικρούσει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας...

Ερχονται ευρωπαϊκοί δασμοί για τις αγορές από Temu, Shein και e-shops

Από τις αρχές του 2026 καταργείται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης η τελωνειακή απαλλαγή για δέματα αξίας έως 150 ευρώ Όλες οι εισαγωγές από τρίτες χώρες...

Ποιοι θα πάρουν το επίδομα των 250 ευρώ στα τέλη Νοεμβρίου

Η αντίστροφη μέτρηση για την καταβολή του ετήσιου επιδόματος των 250 ευρώ προς ευάλωτους συνταξιούχους βρίσκεται σε εξέλιξη Αυξάνονται οι κατηγορίες όσων μένουν εκτός ενίσχυσης...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ