Πεπρωμένο και ελευθερία στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν ένας λαός πολύμορφος – μακριά από την σιγή και τη γαλήνη της Ανατολής, ψηλαφούσαν, ανάμεσα στο εκτυφλωτικό ελληνικό φως της ζωής, από το μαγνήτη του μυστηριακού ως το κρύσταλλο του φιλοσοφικού και από την αναρώτηση για την αρχή του κόσμου ως τη βαθιά αγωνία για τον άνθρωπο, για την Αρμονία των αντιθέτων.

Eίναι μονάχα μέσα από τρομαχτικές συγκρούσεις και απρόσμενα κατορθώματα, που οι ελληνικές πόλεις-κράτη πρόσφεραν το πολύχρωμο μωσαϊκό πάνω στο οποίο χτίστηκε ο δυτικός πολιτισμός. Έτσι είναι δύσκολο κανείς να πιάσει, με μια σύντομη ματιά στις αρχέγονες έννοιες της Αδράστειας και της Ανάγκης, τις κλασσικές Μοίρες, την Θέμιν του Δία και την ελληνιστική Ειμαρμένη, το νόημα που δίνουν οι Έλληνες στο Πεπρωμένο… ποιοι από όλους τους Έλληνες στη Μεσόγειο και σε ποια εποχή από τις χιλιάδες χρόνων;

Έτσι λοιπόν η θέση του ανθρώπου στο κοσμικό σχέδιο θα ανιχνευτεί εδώ μόνο σε μια από τις ιδιαίτερες πνευματικές μορφές που χάρισε στον κόσμο η ελληνική σκέψη: το δράμα. Γεννημένη από την τελετουργική αναπαράσταση των παθών του Διονύσου, η κλασσική τραγωδία αναπτύσσεται μέσα από την προβολή ηρωικών προτύπων δράσης, τη φιλοσοφική διερεύνηση για την ανθρώπινη μοίρα και φυσικά τη λυτρωτική διαδικασία της διονυσιακής κάθαρσης, όπου ο θεατής, ταυτιζόμενος με τη σκέψη και τα πάθη των ηρώων, φτάνει στην απελευθέρωση από τον πόνο με την αποκατάσταση μέσα του της πίστης στη δικαιοσύνη και την ισορροπία στον κόσμο.

Οι Έλληνες πιστεύουν στο πεπρωμένο, μα και σε μια ιδέα συχνά συγκρουόμενη με αυτό: στο νου, τη φλογερή κληρονομιά του Προμηθέα. Ο άνθρωπος είναι ένα ον δεσμευμένο από τη μοίρα, που όμως του δόθηκε, ευλογία και κατάρα, η ελεύθερη βούληση και σκέψη, η διάκριση και έτσι η ευθύνη για τα δικά του λάθη, που θα τον οδηγήσει στο δικό του δρόμο εξέλιξης. (Livraga, 77) Το ανθρώπινο πεπρωμένο στην κλασική τραγωδία μπορεί να αποτυπωθεί στο σχήμα: ὓβρις→ἂτη→νέμεσις→τίσις.

Για τους Έλληνες, ο άνθρωπος είναι το πλάσμα που, κοιτώντας ψηλά, σκοντάφτει στο βάδισμα του. Το πιο συχνό σφάλμα του είναι η αλαζονεία: το να συμπεριφερθεί κανείς με βίαιο και προσβλητικό τρόπο απέναντι στους άλλους, στους νόμους της πολιτείας και κυρίως απέναντι στον άγραφο θεϊκό νόμο. Στη συνέχεια έρχεται και η τυφλότητα τού να μην παραδέχεται το λάθος του και εν τέλει η παρέμβαση της θείας δίκης, που επιφέρει την τραγική πτώση του ήρωα. Πώς μπορεί όμως να λυτρωθεί κανείς από αυτό το σφάλμα;

Σύμφωνα με τον Schiller (Ober das Erhabene, 1801), μέσα από αυτή την τραγική σύγκρουση είναι που προκύπτει το «Υψηλό», το ανθρώπινο μεγαλείο: ο άνθρωπος, δέσμιος της μοίρας του, συγκρούεται με τους περιορισμούς της ανθρώπινης φύσης, σφάλλει, υποφέρει, αλλά τελικά, ακόμα και αν περνά από τη συντριβή και το θάνατο, νικά ηθικά, μαθαίνει μέσα από τον πόνο, δικαιώνεται και διευρύνει σταδιακά τα όρια της ύπαρξής του. Αυτή είναι η λύτρωση, η κάθαρσή του.

Το σφάλμα του Οιδίποδα

Για παράδειγμα, ένας γνωστός θεματικός κύκλος της τραγωδίας, ο θηβαϊκός κύκλος, η ιστορία του Οιδίποδα και των απογόνων του, αξιοποιήθηκε από έναν από τους μεγάλους τραγικούς, τον Σοφοκλή, σε 3 από τα 7 σωζόμενα έργα του (Οιδίπους Τύρρανος, Οιδίπους επί Κολωνώ, Αντιγόνη), για να μιλήσει για την αγωνία και τον πόνο του ανθρώπου να ορίσει τη μοίρα του, την εθελοτυφλία και την αλαζονεία της εξουσίας, τη σύγκρουση των ανθρώπινων και των αιώνιων νόμων, την ελευθερία. Ο Οιδίποδας θεωρείται από τους μελετητές ίσως ο πιο τραγικός από όλους τους ήρωες. Η συγκριτική μελέτη του ανθρωπολόγου Cl. Levis-Strauss οδηγεί στο ότι ο «αυτός με τα πρησμένα πόδια» δεν είναι παρά ένα σύμβολο του ανθρώπου, που βαδίζει ατελώς πάνω στη γη. Τα λάθη του, όσες προσπάθειες κι αν γίνουν για να αποφευχθούν, όσο κι αν η σοφία και η τόλμη του λύνουν το αίνιγμα της Σφίγγας, είναι γραμμένο να συμβούν. Ποια είναι λοιπόν η ύβρις του Οιδίποδα; Στο «Οιδίπους Τύρρανος», ο ίδιος καλείται, ως άρχοντας της Θήβας, να βρει τον αίτιο για το λοιμό που έχει πέσει στην πόλη. Δεν είναι ότι έχει κάνει, εν αγνοία του, ένα μοιραίο λάθος- η ύβρις του προκύπτει από την άτη: το ότι, δεν μπορεί να παραδεχτεί, ότι αυτός, όντας ο ανώτατος άρχων, μπορεί να έχει σφάλλει. Εκείνος που τον οδηγεί στο να δει την αλήθεια, όσο κι αν αρχικά ο Οιδίποδας τον προσβάλλει και τον κατηγορεί ότι υποσκάπτει την εξουσία του, είναι εκείνος που ακούει τους θεούς, ο τυφλός μάντης Τειρεσίας: «Γιατί αυτά θα φανερωθούν, ακόμα κι αν εγώ τα καλύψω με τη σιωπή μου» (Οιδ. Τυρ., 341) Όμως, πέρα από κάθε θεία επέμβαση, είναι η ελεύθερη βούληση του Οιδίποδα που τον κάνει στη συνέχεια να προχωρά στο καθήκον του να σώσει την πόλη του και να ανιχνεύσει γενναία μα τραγικά, τον υπαίτιο που είναι ο ίδιος. Μα η αλήθεια που βρίσκει τον τσακίζει και με τα ίδια του τα χέρια βγάζει τα μάτια του και εξορίζεται από τη Θήβα. Μα είναι στην πραγματικότητα ένας εξόριστος όχι της μοίρας αλλά της βούλησής του: θα μπορούσε να έμενε στην τυφλότητα και να μην έψαχνε ποτέ την αλήθεια. Η ιστορία του Οιδίποδα είναι ένας τυπικός μύθος «πτώσης» και πόνου μέσα από τη γνώση, παρόμοια με τόσες άλλες αρχαίες παραδόσεις προμηθεϊκού τύπου.

Η εξιλέωση του Οιδίποδα- το «μεταδοτικό μίασμα» και το «ομαδικό κάρμα»

«Ας μη φοβηθεί κανείς να με αγγίξει, γιατί τα δικά μου βάσανα κανείς δεν μπορεί να τα υποφέρει εκτός από εμένα». Οιδίπους Τύρρανος

Η συνέχεια της ιστορίας («Οιδίπους επί Κολωνώ») αφορά την αγωνιώδη αναζήτηση του τυφλού και εξόριστου πρώην βασιλιά της Θήβας, με τη βοήθεια των παιδιών του, για καταφύγιο και «καθαρμό» στον Αθηναϊκό Κολωνό, μια προσπάθεια παρόμοια με του Ορέστη. Είναι ίσως ενδιαφέρον να μελετηθεί περαιτέρω πώς η έννοια της «λύτρωσης» από τη μοίρα διαφέρει στην Ελλάδα από εποχή σε εποχή. Στο γνωστό έργο του «Οι Έλληνες και το Παράλογο» (1951), ο E.R. Dodds εξετάζει μια ιδιαίτερη μεταβολή στην σκέψη των Ελλήνων από έναν ομηρικό «πολιτισμό αιδούς» στον «πολιτισμό ενοχής» της αρχαϊκής-κλασσικής κοινωνίας. Οι λέξεις «αμαρτία» και «άτη» δεν έχουν π.χ. στον Όμηρο τις μετέπειτα ενοχικές χροιές τους: είναι ένα σφάλμα προερχόμενο από τους θεούς ή τη μοίρα, μια τύφλωση νοητική ή ηθική, που προκαλεί πόνο και καταστροφή, αλλά παροδική, που μπορεί να διορθωθεί μέσα από την ανθρώπινη δράση. Περνώντας από την επική εποχή της δράσης στην αρχαϊκή περίοδο, υπάρχει μια μεταβολή νοοτροπίας: «Στη σοφόκλεια εκδοχή, ο Οιδίποδας καταντά ένας μυσαρός απόβλητος, συντριμμένος από το βάρος της ενοχής. Όμως στην ιστορία που γνώριζε ο Όμηρος, (Οδ., λ 271) ο Οιδίποδας συνεχίζει να κυβερνά στη Θήβα, βασανιζόμενος, ακόμα κι όταν αποκαλύπτεται η ενοχή του […] Στον Όμηρο δεν υπάρχει κανένα ίχνος από την πίστη πώς το μίασμα ήταν μόνιμο, κολλητικό και κληρονομικό.» (Dodds, 47).

Στην αρχαϊκή εποχή ένα μίασμα πρέπει να «καθαρθεί», κάτι που τροφοδοτεί και τις αιματηρές τελετές καθαρμού. Κατά τον Burkert («Αρχαία Ελληνική Θρησκεία», 1977), προκύπτει στην αρχαϊκή αντίληψη μια ιδέα παρόμοια με την πρωτόγονη ιδέα του «ταμπού», ότι ένα σφάλμα ή έγκλημα «μολύνει», σαν κατάρα, τον υπαίτιο αλλά και ό,τι σχετίζεται με αυτόν, π.χ. τους απογόνους τους ή την πόλη του. Απαιτείται λοιπόν η απομόνωση ή η εξορία του και αιματηρές τελετές καθαρμού, κάτι που οι πρώτοι φιλόσοφοι και έπειτα οι τραγωδοί εξετάζουν με περίσκεψη: «Εξαγνίζονται μιαινόμενοι με άλλο αίμα, σαν κάποιος που μπήκε μέσα στη λάσπη να θέλει να πλυθεί με λάσπη» μ’ αυτά τα λόγια είχε ήδη ο Ηράκλειτος στηλιτεύσει το παράδοξο» (Burkert, 185), της σκέψης ότι η βία μπορεί περισσότερο να εξαγνιστεί με τη βία, παρά μέσα από τον εξαγνισμό της δράσης.

Ο Σοφοκλής φαίνεται επίσης να συνδιαλέγεται με αυτή την γραμμή σκέψης, παρουσιάζοντας τον Οιδίποδα ως μιαρό, αλλά εν τέλει δίνοντάς του, μέσα από την αποδοχή του από το Θησέα στην Αθήνα, την εξιλέωση και τη γαλήνη. Έτσι ο Οιδίποδας, δέσμιος της μοίρας του, λυτρώνεται από αυτή όχι μονάχα μέσα από καθαρμούς, αλλά από την αποδοχή του πόνου, της ενοχής και της εξορίας του. Σε μια πιο ενεργητική πορεία, εκείνοι που η δική του μοίρα γέννησε, τα παιδιά του, όπως τα παιδιά του Αδάμ, θα λυτρωθούν από το δικό τους μερίδιο (<μοίρα), όχι με αιματηρές τελετές, αλλά με μια ζωή ανάμεσα στο θάνατο και την δική τους επιλογή για το πώς θα ζήσουν.Τα παιδιά του Οιδίποδα- η επιλογή της ελεύθερης βούλησης και η λύτρωση μέσα από μια ανώτερη δικαιοσύνη.Φτάνοντας στην «Αντιγόνη», βλέπουμε καταρχήν την ιδέα του μιάσματος, της κατάρας να μεταβιβάζεται, όχι μόνο σε όλη την πόλη, αλλά και στις επόμενες γενιές, μέχρι να σπάσει ο κύκλος του αίματος, μέσα από την ελεύθερη δράση μιας ηρωίδας.Ως τότε, η Θήβα υποφέρει ακόμα. Μετά από το λοιμό και την εξορία του βασιλιά, έχουμε τον εμφύλιο πόλεμο ανάμεσα στους γιούς του Οιδίποδα. Ο Ετεοκλής παραβιάζει την συμφωνία να κυβερνά εναλλάξ κάθε χρόνο με τον αδελφό του και αρνείται να παραδώσει την εξουσία της Θήβας στον Πολυνείκη, που συγκεντρώνει στρατό και επιτίθεται στην πόλη. Ποιος έχει σφάλλει και ποιος δικαιώνεται; Εκείνος που γαντζώθηκε από την εξουσία του ή εκείνος που ο πόλεμός του θυσίασε τόσους πολίτες; Η μοίρα, η ανθρώπινη ατέλεια, οι ύβρεις και τα σφάλματά τους, τούς σκοτώνουν και τους δύο. Ποιος μπορεί να τους κρίνει;

Εκείνος που τους κρίνει, ο Κρέοντας διατάσσοντας ο ένας αδελφός να ταφεί με βασιλικές τιμές και ο άλλος να αφεθεί άταφος στα σκυλιά, περιφρονεί τους θεϊκούς νόμους που επιτάσσουν το δίκαιο σεβασμό στους νεκρούς. Ο Κρέων συντρίβεται από τη μοίρα γιατί προσθέτει τη δική του ύβριν, τη βία, την εθελοτυφλία, την αλαζονεία της εξουσίας, στο ήδη βαρύ «φορτίο» των Λαβδακιδών. Έτσι το συνεχίζει και προκαλεί την καταδίκη όχι μόνο των «εχθρών» αλλά και των δικών του.

Όμως ο κύριος ήρωας του δράματος δεν ποθεί τη νίκη αλλά τη δικαιοσύνη. Η ύβρις της Αντιγόνης, το ξεπέρασμα των ορίων που φέρνει τη συντριβή της δεν είναι ότι θρηνεί για όλους τους νεκρούς της. Είναι η ανυποχώρητη απείθεια της σε κάτι που η δική της σκέψη και βούληση, σύμφωνη με τους νόμους των θεών, θεωρεί άδικο, κάτι που όμως το επιτάσσει η κοσμική εξουσία, που την θανατώνει. Δεν έχουν όλοι το ίδιο θάρρος: η αδελφή της, η Ισμήνη, ακόμα κι αν βλέπει την αδικία, συμβιβάζεται κι επιβιώνει. Ο ήρωας είναι μόνος (Romilly, 81). Στις τραγωδίες αυτές οι θεοί παρατηρούν σιωπηλοί. Η Αντιγόνη ολομόναχη πιά, πολεμά ενάντια στα σφάλματα και τη σκοτεινή μοίρα της οικογένειας της. Ποια όμως από τις δύο ζει και ποια πεθαίνει; Ίσως το μίασμα, ο κύκλος του πόνου σπάει μοναχά μες στην ψυχή εκείνων που επιλέγουν, την ελεύθερη βούληση που διορθώνει το σφάλμα και την αγάπη που λυτρώνει από το μίσος και ανατρέπει το σκοτάδι με το φως. Ή με τα λόγια της ίδιας: «Εγώ δεν γεννήθηκα για να μοιράζομαι το μίσος αλλά την αγάπη». (Αντιγ., 523)

Μονάχα τότε ο άνθρωπος μπορεί ν’ αλλάξει τη μοίρα τη δική του και του κόσμου του.

nea-acropoli-athens.gr

Ενδεικτική βιβλιογραφία:
• Οι ρίζες της τραγωδίας J.A.Livraga, εκδ. Νέα Ακρόπολη 1988
• Αρχαία ελληνική τραγωδία, J.de Romilly, εκδ. Καρδαμίτσα, 1990
• Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων, A. Lesky, εκδ. ΜΙΕΤ 1990
• Μύθος και τραγωδία στην Αρχαία Ελλάδα, J.P. Vernant, εκδ. Ζαχαρόπουλος 1988
• Οι Έλληνες και το παράλογο, E.R. Dodds, εκδ. Καρδαμίτσα, 1978.
• Αρχαία Ελληνική θρησκεία, W. Burkert, εκδ. Καρδαμίτσα 1993.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Γιώργος Τσαλίκης: Ένιωσε πως τον σημαδεύουν με όπλο και διέκοψε τη συναυλία του – “Πήγα απο καρδιά, Νόμιζα οτι εδώ θα μείνω με φόντο...

Ένα απίστευτο περιστατικό συνέβη το βράδυ της Πέμπτης (11/12) στην Κόρινθο, όταν ο Γιώργος Τσαλίκης συμμετείχε σε χριστουγεννιάτικη συναυλία αλλά την διέκοψε, καθώς όπως δήλωσε...

Σάλος με την καταγγελία του Ευαγγελου Αντωναρου για πίτσα που παρήγγειλε: Η εταιρεία διανομής την παρέδωσε παγωμένη μετά από 71 λεπτά

Χρησιμοποιώ τακτικά την εταιρία διανομής WOLT. Έχω κάνει μέχρι σήμερα 400+ παραγγελίες. Το τελευταίο διάστημα όμως η εξυπηρέτηση έχει πιάσει πάτο. Προϊόντα που φθάνουν με...

Μαχαίρωσαν 14χρονο σε ενέδρα και κατέληξαν στη φυλακή

Οι δύο νεαροί, οι οποίοι κατηγορούνται ότι μαχαίρωσαν έναν 14χρονο στον Χολαργό, οδηγούνται στη φυλακή, μετά την ολοκλήρωση των απολογιών τους Κατά το κατηγορητήριο, οι...

Τέλος εποχής για ένα ιστορικό κτίριο της Αλεξανδρούπολης: Κατεδαφίστηκε η οικία της οικογένειας Μαλαματίνα

Κατεδαφίστηκε το πρωί της Παρασκευής 12 Δεκεμβρίου η οικία της οικογένειας Μαλαματίνα ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα και ιστορικά κτίρια της πόλης σηματοδοτώντας το...

Έσβησε στα 50 του χρόνια ο σκηνοθέτης Μιχάλης Ιγνατίου

Σε βαθύ πένθος βυθίστηκε ο τηλεοπτικός και δημοσιογραφικός κόσμος της Κύπρου και της Ελλάδας με την είδηση του θανάτου του σκηνοθέτη Μιχάλη Ιγνατίου Έφυγε από...

Μίκης Θεοδωράκης: Ο παγκόσμιος Ελληνας

Ο Μίκης Θεοδωράκης που γεννήθηκε στη Χίο στις 29 Ιουλίου 1925 και κατάγεται από την πλευρά του πατέρα του από τον Γαλατά Χανίων και από την πλευρά της...

54χρονος έπεσε από την ταράτσα – Τον βρήκαν νεκρό στο πάρκινγκ πολυκατοικίας

Ο 54χρονος βρέθηκε στο πάρκινγκ της πολυκατοικίας αιμόφυρτος Το συμβάν σημειώθηκε στην οδό 28ης Οκτωβρίου και σύμφωνα με όσα μεταδίδει το οnlarissa.gr, περίοικοι ειδοποίησαν την...

Έφυγε από τη ζωή η Μαρία Σαραντη, χήρα του ιδρυτή της εταιρείας ΑΚΡΙΤΑΣ ΑΕ

Η εταιρεία ΑΚΡΙΤΑΣ Α.Ε. επιθυμεί να ενημερώσει το επενδυτικό κοινό για την είδηση της απώλειας της Μαρίας Σαράντη, χήρα του ιδρυτή της εταιρείας Αθανασίου...

Κώστας Βαξεβάνης: Θρασίμια, μπιστικοί και παραγιοί του παρακράτους, που στα μουλωχτά αντριεύονται και στα φανερά δεν ξέρουν και δεν είδαν

Σε παρέμβαση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει:  Ο Φραπές και οι όμοιοί του, απείλησαν τον Πάσχο Μανδραβέλη ότι θα έχει την τύχη του Καραϊβαζ για...

Άγιος Σπυρίδων: Από βοσκός, άγιος και προστάτης της Κέρκυρας

Ο Άγιος Σπυρίδων γεννήθηκε το 270 μ.Χ. στο τώρα κατεχόμενο χωριό Άσσια (Άσκια) της Κύπρου (και όχι στην Τριμυθούντα – σημερινή Τρεμετουσιά – όπως...

Γιατί ο Άγιος Σπυρίδωνας είναι ο πολιούχος άγιος του Πειραιά;

Το έτος 1735 ιδρύθηκε το Μοναστήρι του Αγίου Σπυρίδωνα, εκεί ακριβώς που είναι η σημερινή ομώνυμη εκκλησία, πάνω σχεδόν στα ερείπια του αρχαίου ναού...

Ο Άγιος Σπυρίδωνας και οι παραδόσεις

«Απ’ τ’ άγιου Σπυρίδωνα σπυρί-σπυρί μεγαλώνει η μέρα» λέγαν οι παλιοί…«Έπειτα απ’τη γιορτή τ’ Άη-Νικόλα, στις 12 του μήνα έρχεται ο Άη-Σπυρίδωνας, που ο...

Ετσι εμψύχωσε ο Ηλιόπουλος τα παλικάρια της ΑΕΚ πριν τον αγώνα: Σήμερα παίζετε στις ρίζες της ΑΕΚ, φέρτε τη νίκη, την χρειάζεται ο λαός...

Ο Μάριος Ηλιόπουλος δεν είχε λείψει από κανένα παιχνίδι της ΑΕΚ, σε καμία έδρα, για καμία διοργάνωση Αυτή την φορά ήταν αδύνατον να ταξιδέψει στην...

Φωταγώγηση Χριστουγεννιάτικου δέντρου στο Διδυμότειχο με τον Γιώργο Τσαλικη

🎄✨ ΦΩΤΑΓΩΓΗΣΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟΥ ΔΕΝΤΡΟΥ ΣΤΟ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ! ✨🎄 📍 Μπροστά στην Σχολή Ψυχολογίας 📅 Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 17:30 το απόγευμα 🎤 Γιώργος Τσαλίκης LIVE!Ο Δήμος Διδυμοτείχου...

Αγώνας για να σωθεί η Βίλα Πατσούκα: Ένα από τα σπάνια διασωζόμενα κτίρια της Αλεξανδρούπολης του πρώτου μισού του 20ού αιώνα

Το εξοχικό κτίσμα, που ανεγέρθηκε το 1932 στη μέση της διαδρομής προς τη Νέα Χηλή, αποτελεί ζωντανή μαρτυρία της αστικής εξέλιξης της πόλης  Η βίλα...

Ραγδαίες εξελίξεις στην εξεταστική: Ο Φραπές απείλησε να σκοτώσει την Ζωή Κωνσταντοπουλου – θα την σκοτώσω – Θα της στρίψω το λαρύγγι

Η Ζωή Κωνσταντοπούλου καταγγέλλει τον Γιώργο Ξυλούρη ότι απείλησε τη ζωή της υποστηρίζοντας ότι κατά την έξοδό του από την αίθουσα της Εξεταστικής Επιτροπής της...

 «Στο Παρά Πέντε – 20 Χρόνια Μετά»: Πότε επιστρέφει το Παραπέντε στο Mega

 «Στο Παρά Πέντε – 20 Χρόνια Μετά» Η εκπομπή θα προβληθεί στο MEGA την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου, στις 21.00, σε ένα εντυπωσιακό πλατό γεμάτο μουσική,...

Φραπές στην εξεταστική: Πειράζει που ο γιος μου έχει Porsche;

Μετά την Σεμερτζίδου και τον Μαγειρία που είχαν Ferrari (χάρις σε δωρεά της μητέρας του Μαγειρία στο γιο της…), αποκαλύφθηκε στην Εξεταστική ότι και...

Το Σάββατο 13/12 με την «δημοκρατία»: Τα σκοτεινά παρασκήνια του ΚΚΕ

Το Σάββατο 13.12 με την «δημοκρατία»: Τα σκοτεινά παρασκήνια του ΚΚΕ – H απόρρητη αναφορά των Βρετανικών μυστικών υπηρεσιών Μία ιστορία του ελληνικού κομμουνισμού από...

Νεκρή στα 55 της μόλις χρόνια η συγγραφέας φαινόμενο της σύγχρονης λογοτεχνίας, Σόφι Κινσέλα

Η συγγραφέας Σόφι Κινσέλα(Sophie Kinsella), μια από τις πιο αγαπημένες φωνές της σύγχρονης ελαφριάς λογοτεχνίας, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 55 ετών Την τραγική...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ