Η Λατρεία των Ηρώων στην αρχαία Ελλάδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Λατρεία Ήρωα ήταν ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της αρχαίας ελληνικής θρησκείας. Στην Ομηρική Ελλάδα, ο «ήρωας» (αρχαία: ήρως) αναφέρεται σε έναν άντρα που πολεμάει με μία από τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές του Τρωικού πολέμου.

Στους ιστορικούς χρόνους όμως, η λέξη κατέληξε να σημαίνει συγκεκριμένα έναν νεκρό άντρα, που τιμάται και για τον οποίον γίνονται εξιλασμοί στον τάφο του, ή σε ιερό γι’ αυτό το σκοπό, το Ηρώον, γιατί η φήμη του όσο ζούσε ή ο ασυνήθιστος θάνατός του, του έδωσε δύναμη να υποστηρίζει και να προστατεύει τους ζωντανούς.

Ο ήρωας ήταν κάτι περισσότερο από θνητό, αλλά λιγότερο από θεό, και διάφορα πρόσωπα με υπερφυσικές ικανότητες ενσωματώθηκαν στην κατηγορία των ηρώων. Η διάκριση μεταξύ ενός θεού κι ενός ήρωα ήταν παραπάνω από ασαφής, ειδικά στην περίπτωση του Ηρακλή, τον πιο διακεκριμένο, αλλά χαρακτηριστικό παράδειγμα ήρωα.

Τα μεγαλόπρεπα ερείπια και οι τύμβοι που είχαν απομείνει από την Εποχή του Χαλκού, είχαν σχηματίσει στους αρχαίους Έλληνες της προ της εμφάνιση των γραμμάτων εποχής,-10ος και 9ος αιώνας προ Χριστού,- την αίσθηση μιας ένδοξης και χαμένης εποχής, η οποία αντανακλάται στην προφορική επική παράδοση, και η οποία θα αποκρυσταλλωνόταν στην Ιλιάδα.

Σε διάφορα μέρη, όπως το Λευκαδί, άρχισαν να ανανεώνονται διαλλειματικά προσφορές, ακόμα κι αν τα ονόματα των ένδοξων νεκρών μόλις και επιβίωναν στην μνήμη. «Άρχισαν να λέγονται ιστορίες οι οποίες ξεχώριζαν και έδιναν πρόσωπο στα άτομα που τώρα θεωρούνταν ότι ήταν θαμμένα σ’ εκείνες τις αρχαίες και επιβλητικές τοποθεσίες», παρατηρεί ο Lane Fox.

Φύση της λατρείας των Ηρώων

Η αρχαία Ελληνική λατρεία των Ηρώων ήταν διαφορετική από τη λατρεία των προγόνων από την οποία εξελίχθηκε, στο ότι καθώς η πόλις εξελίχθηκε, οι ήρωες απέκτησαν περισσότερο κοινωνικό / πολιτικό παρά οικείο χαρακτήρα, και σε μερικές περιπτώσεις κανείς από αυτούς που απέδιδαν λατρεία σε έναν ήρωα δεν μπορούσε να συνδέσει την καταγωγή του μαζί του: κανένα ιερό αφιερωμένο σε ήρωα δεν μαρτυρείται να υπάρχει αδιάσπαστα από την Μυκηναϊκή εποχή. Ενώ οι πρόγονοι ήταν καθαρά τοπικοί, παρατηρεί ο Lewis Farnell, ο ήρωας μπορεί να τύγχανε λατρείας και σε άλλες περιοχές, συνάγοντας από αυτό ότι η λατρεία των Ηρώων είχε επηρεαστεί περισσότερο από την επική παράδοση, και «συνέδεε παραπάνω από ένα όνομα σε τάφους που ήταν άγνωστο σε ποιον ανήκουν», και παρείχε τη δυνατότητα ακόμα και στους Δωριείς να μπορούν να έχουν μια σύνδεση με Ήρωες από την Μυκηναϊκή εποχή, σύμφωνα με τον J.N. Coldstream. «Ο Coldstream πίστευε ότι η κοινή βάση της επικής παράδοσης μπορεί να εξηγήσει τα αφιερώματα σε περιοχές Δωριέων, ενώ ένας ξένος πληθυσμός, μετανάστες, κανονικά δεν θα αναμενόταν να είχαν ενδιαφέρον για τους προγόνους, από τη Μυκηναϊκή εποχή, του τόπου τον οποίο εποίκησαν».

Μεγάλοι Μυκηναϊκοί θολωτοί τάφοι που αντικατόπτριζαν ένα ένδοξο παρελθόν, ήταν συχνά τόπος λατρείας Ηρώων, οι οποίοι δεν ήταν όλοι γνωστοί με τα ονόματά τους.

Εκτός από την επική παράδοση, η οποία παρουσίαζε τους ήρωες ζωντανούς και ενεργούς αντί ως αντικείμενα λατρείας, η πιο παλιά γραπτή αναφορά στην λατρεία Ηρώων αποδίδεται στον Δράκων, τον Αθηναίο νομοθέτη του 7ου αιώνα, που όρισε ότι οι θεοί και οι τοπικοί ήρωες θα πρέπει και οι δύο να λατρεύονται σύμφωνα με τα αρχέγονα έθιμα. Το έθιμο λοιπόν και η πολύπλευρη διάσταση των τοπικών Ηρώων είχε ήδη εγκαθιδρυθεί.

Οι γραπτές πηγές τονίζουν την σημαντικότητα των τάφων των Ηρώων και του τεμένους, όπου χθόνια τελετουργικά εξευμένιζαν τα πνεύματά τους (των Ηρώων) και τους προέτρεπαν να συνεχίζουν να ευνοούν αυτούς που τους θεωρούσαν σαν προπάτορες, και στους οποίους αποδιδόταν οι μύθοι της ύπαρξης της καταγωγής τους. Στο περιορισμένο τοπικό επίπεδο, ο ήρωας «διατηρούσε τις συνδεδεμένες με τους συμπατριώτες του προτεραιότητες που κατείχε όταν ζούσε. Θα βοηθούσε αυτούς που ζούσαν κοντά στον τάφο του, των οποίων ήταν ο προπάτορας», παρατηρεί ο Robert Parker, με την εξαίρεση του Ηρακλή, με την πανελλήνιά του εμβέλεια.

Ο James Whitley περιγράφει το τελικό στάδιο όπου η λατρεία των Ηρώων προκρίθηκε από την πόλη-κράτος σαν πολιτική έκφραση, με τους αρχαϊκούς τύμβους μελών της αριστοκρατίας να περιβάλλονται από στήλες που αφιέρωσαν οι Αθηναίοι στους νεκρούς πολίτες της μάχης του Μαραθώνα (490 π.Χ.), για τους οποίους είχε δημιουργηθεί χθόνια λατρεία, όπως μαρτυρούν λάκκοι αφιερωμάτων.

Από την άλλη μεριά, οι Έλληνες ήρωες διέφεραν από την λατρεία του Αυτοκράτορα των Ρωμαίων, στο ότι ο ήρωας δεν θεωρούνταν ότι είχε αναληφθεί στον Όλυμπο ή είχε γίνει θεός: ήταν κάτω από τη γη, και η δύναμή του ήταν καθαρά τοπική. Γι’ αυτό και η λατρεία Ηρώων ήταν από τη φύση της χθόνια, και τα τελετουργικά που συνδεόταν με αυτήν είχαν περισσότερο ομοιότητα με αυτά της λατρείας της Εκάτης και της Περσεφόνης, παρά με αυτά του Δία και του Απόλλωνα: σπονδές τις μεταμεσονύχτιες ώρες, θυσίες οι οποίες δεν μοιραζόταν στους θνητούς.

Οι δύο εξαιρέσεις στα παραπάνω ήταν ο Ηρακλής και ο Ασκληπιός, που μπορεί να λατρευόταν είτε σαν ήρωες ή σαν θεοί, με χθόνιες σπονδές ή με θυσίες ολοκαυτώματος. Οι ήρωες στα πλαίσια της λατρείας συμπεριφερόταν πολύ διαφορετικά απ’ ό, τι οι ήρωες στα πλαίσια του μύθου. Μπορεί να εμφανιζόταν αδιακρίτως με ανθρώπινη μορφή ή μορφή φιδιού, και εμφανιζόταν σπανίως, εκτός αν είχαν εξοργιστεί.

Μια πυθαγόρεια ρήση έλεγε ότι δεν πρέπει να τρως φαγητό το οποίο έχει πέσει στο πάτωμα γιατί «ανήκει στου Ήρωες». Η Ήρωες αν αγνοούνταν ή δεν εξευμενιζόταν, μπορούσαν να γίνουν φθονεροί: σε ένα έργο του Αριστοφάνη, του οποίου έχουν διασωθεί μόνο αποσπάσματα, ένας χορός ανώνυμων ηρώων περιγράφει ότι είναι αυτοί που έχουν στείλει ψείρες, πυρετό και εξανθήματα (στους αγνώμονες θνητούς).

Κάποιες από τις πρώιμες (αρχές του 8ου αιώνα π.Χ.) λατρείες Ηρώων (και ηρωίδων) για τις οποίες υπάρχουν αρχαιολογικές μαρτυρίες στην ηπειρωτική Ελλάδα, περιλαμβάνουν ιερά στην Λακωνία αφιερωμένα στην Ελένη και τον Μενέλαο (το Μενελαίον στην Θεραπνή κοντά στη Σπάρτη), στον Αγαμέμνονα μαζί με την Κασσάνδρα στις Μυκήνες, ή της Αλεξάνδρα στις Αμύκλες, και ίσως ιερό του Οδυσσέα στην Ιθάκη. Για τη λατρεία του Ερεχθέα στην Ακρόπολη είναι γνωστά λίγα πράγματα. Τέλος, η λατρεία του Πέλοπα στην Ολυμπία χρονολογείται από την Αρχαϊκή περίοδο.

Ήρωες και ηρωίδες

Η λατρεία ήταν κυρίως προς Ήρωες, αλλά στην πράξη αυτοί που τελούσαν τις λατρευτικές τελετουργίες εξευμένιζαν ένα σύνολο ατόμων στην οικογένεια, που περιελάμβανε και γυναίκες, όπως τη σύζυγο του ήρωα, τη μητέρα του (π.χ. η Αλκμήνη και η Σεμέλη), και την κόρη ήρωα. Όπως παρατηρεί ο Moses I. Finley για τον κόσμο του Οδυσσέα,

Η Πηνελόπη έγινε μια ηρωίδα ηθικής για τις επόμενες γενιές, η ενσάρκωση της καλοσύνης και της αγνότητας, σε αντίθεση με την άπιστη και δολοφόνο Κλυταιμνήστρα, τη γυναίκα του Αγαμέμνονα. Αλλά η λέξη ‘ήρωας’ δεν είχε θηλυκό γένος την εποχή των Ηρώων

Όταν τοπικές λατρείες τιμούσαν μορφές, όπως η παρθένος Ιφιγένεια που προοριζόταν για θυσία, μια τοπική νύμφη των αρχαϊκών χρόνων είχε υποβαθμιστεί σε μια θνητή θρυλική μορφή. Άλλες μεμονωμένες περιπτώσεις γυναικείων μορφών αντιπροσώπευαν ιέρειες που ιδρύανε τοπικές λατρείες. Εικονογραφικό και επιγραφικό υλικό που συγκέντρωσε η Jennifer Lynn Larson, απεικονίζει τις ηρωίδες παρόμοιες σε είδος με άντρες ήρωες, αλλά στην αρχαία Ελληνική ανδροκρατούμενη κοινωνία, τυπικά χαμηλότερου αναστήματος.

Είδη λατρείας Ηρώων

Ο James Whitley διαχωρίζει τέσσερα, ίσως πέντε κυριότερα είδη λατρείας Ηρώων:

– Οικιστική λατρεία προπατόρων. Τέτοιες λατρείες αναπτύχθηκαν στις αποικίες του ελληνιστικού κόσμου στην Μεγάλη Ελλάδα και την Σικελία, στον τάφο του ιδρυτή, τον οίκο. Στις περιπτώσεις αυτών που είχαν πρόσφατα αφηρωιστεί, θεωρούμε ότι η ταυτότητα του κατόχου του τάφου ήταν ξεκάθαρα γνωστή. Ο Θουκυδίδης (V.11.1) αναφέρει το παράδειγμα του Βρασίδα στην Αμφίπολη. Μπορεί να αναφερθεί επίσης ο Βάττος από την Κυρήνη.

«Τέτοια ιστορικά παραδείγματα», προειδοποιεί ο Whitley, «έχουν σαφώς επηρεάσει την ερμηνεία συγκεκριμένων νεκρικών λατρειών της Αρχαϊκής περιόδου». Για τέτοιες αρχαϊκές τοποθεσίες όπως το ηρώον στο Λευκαντί και αυτό που βρίσκεται στην Δυτική Πύλη της Ερέτριας, δεν μπορούμε με αρχαιολογικές μεθόδους να διακρίνουμε αν επρόκειτο για τόπους λατρείας Ηρώων ως τέτοιους ή για ταφικά τελετουργικά που απέδιδε η οικογένεια (νεκρικές λατρείες) και λατρεία των προγόνων.

– Λατρεία επώνυμων Ηρώων. Κάποιες τοποθεσίες λατρείας είναι γνωστές από τους κλασικούς χρόνους ότι ήταν αφιερωμένες σε επώνυμους ήρωες,ειδικά από την Ιλιάδα και τον επικό κύκλο. Ο Whitley σημειώνει δύο ζητήματα εδώ, το ένα είναι ότι η αρχαϊκή μορφή μιας ιέρειας συνέδεε τον αρσενικό ήρωα με μια παλιότερη θηλυκή μορφή, και δεύτερον, μορφές όπως ο Οδυσσέας, ο Αγαμέμνονας και ο Μενέλαος είχαν ισχυρή τοπική σημασία. Οι λατρείες του Οιδίποδα στην Αθήνα και του Πέλοπα στην Ολυμπία.

– Λατρεία τοπικών Ηρώων. Τέτοιες μορφές Ηρώων δεν περιλαμβανόταν στις μορφές του επικού κύκλου με πανελλήνια απήχηση. Παραδείγματα είναι ο Ακάδημος και ο Ερεχθέας στην Αθήνα.

– Λατρείες σε τάφους της Εποχής του Χαλκού. Αρχαιολογικά στοιχεία για αυτές αντλούμε από επιθέματα της Εποχής του Σιδήρου σε Μυκηναϊκούς τάφους, τα οποία όμως δεν ερμηνεύονται εύκολα. Λόγω του χρονικού χάσματος μεταξύ της παρακμής της Εποχής του Χαλκού και των πρώτων αναθημάτων, υπάρχει μια ασάφεια στην ακολουθία των στοιχείων. Ένα θραύσμα στον ταφικό περίβολο στις Μυκήνες απλά επιγράφεται «στον ήρωα». Στην Αττική τέτοιες λατρείες σχετίζονται με θολωτούς τάφους που υπάρχουν στο Θορικό και στο Μενίδι (Αττικής).

– Λατρείες μαντικών Ηρώων. Ο Whitley δεν αναλύει αυτήν την κατηγορία τοπικών λατρειών όπου αναπτύχθηκε μαντείο, λόγω της απόδοσης στον ήρωα μαντικών ικανοτήτων, όπως στην περίπτωση του Αμφιάραου. Ο Δίας έριξε κεραυνό που άνοιξε ένα χάσμα στη γη το οποίο τον κατάπιε, και στη συνέχεια έκανε τον Αμφίαρο αθάνατο. Παρόμοιες μικρότερες λατρείες έχουν αποδοθεί σε μορφές που πέθαναν με ασυνήθιστο ή ηρωικό θάνατο (κάποιες φορές με θεϊκή παρέμβαση), όπως στην περίπτωση των νεκρών της Μάχης του Μαραθώνα, ή σε νεκρούς από χτύπημα κεραυνού (καθώς ο κεραυνός θεωρούνταν το όπλο του Δία), όπως μαρτυρείται σε αρκετές περιπτώσεις από την Μεγάλη Ελλάδα.

Ήρωες, πολιτική και θεοί

Η λατρεία των Ηρώων μπορούσε να έχει μεγάλη πολιτική σημασία. Όταν ο Κλεισθένης διαίρεσε τους Αθηναίους σε νέους εκλογικούς Δήμους, συμβουλεύτηκε τους Δελφούς για το ποιο όνομα Ήρωα θα έπαιρνε ο καθένας. Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, οι Σπαρτιάτες απόδωσαν την νίκη τους και την κατάκτηση της Αρκαδίας στην κλοπή των οστών του Ορέστη από την Τεγέα. Οι ήρωες στους μύθους έχουν συχνά στενές, αλλά καμιά φορά συγκρουόμενες σχέσεις με τους θεούς.

Το όνομα του Ηρακλή σημαίνει «η δόξα της Ήρας», παρόλο που στη ζωή του παιδεύτηκε τόσο απ’ αυτήν.

Ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό του Αθηναίου βασιλιά Ερεχθέα, τον οποίον σκότωσε ο Ποσειδώνας επειδή διάλεξε την Αθηνά ως προστάτη θεό της πόλης αντί για εκείνον. Όταν οι Αθηναίοι λάτρευαν τον Ερεχθέα στην Ακρόπολη ως Ήρωα, τον επικαλούταν ως Ποσειδών Ερεχθεύς.

wikipedia

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Χαμός στην εκπομπή της Φαίης Σκορδά με τον ευρωβουλευτή Νίκο Παππα

Συγγνώμη για την πράξη του ζήτησε ο Νίκος Παππάς, μιλώντας για πρώτη φορά μετά το επεισόδιο με δημοσιογράφο στο Στρασβούργο Ο ανεξάρτητος πλέον ευρωβουλευτής τόνισε...

Κόλαφος για τις αυξήσεις στο νερό ο Ευάγγελος Αντωναρος: Σκοπεύουν να ιδιωτικοποιησουν και το νερό σε μια χώρα σαν την Ελλάδα

Μας κοροϊδεύουν ψιλό γαζί και προετοιμάζουν στο Μαξίμου, βάζοντας μπροστά την ΕΥΔΑΠ, δραστικές αυξήσεις στην τιμή του νερου Και κανείς (ούτε στην αντιπολίτευση) δεν τολμά...

Έσβησε αθόρυβα στα 91 του χρόνια ο βραβευμένος με Πούλιτζερ δημοσιογράφος, Πίτερ Αρνέτ

Ο δημοσιογράφος και πολεμικός ανταποκριτής, βραβευμένος με Πούλιτζερ Πίτερ Αρνέτ, πέθανε σε ηλικία 91 ετών Γεννημένος το 1934 στο Riverton της Νέας Ζηλανδίας, αργότερα απέκτησε...

Ποια στάση θα κρατήσει ο Σκαι: Τι θα γίνει με τον Γιώργο Μαζωνάκη και την Ελενα Παπαρίζου και τα live του The Voice

Ο ΣΚΑΪ τίθεται στο πλευρό του Γιώργου Μαζωνάκη, όσον αφορά στην υπόθεση της καταγγελίας σε βάρος του δημοφιλούς τραγουδιστή, τονίζοντας πως συνεχίζεται κανονικά η...

Αποθεώθηκε ο Γιώργος Μαζωνάκης στην πρεμιέρα του στο νυχτερινό κέντρο – Το μήνυμα που έστειλε φορώντας μια ρόμπα

«Είμαι ο Γιώργος Μαζωνάκης ο αληθινός» - Πρεμιέρα για τον τραγουδιστή λίγες ώρες μετά τη μήνυση για ανήθικες προτάσεις Όπως διαβάζουμε στο bovary.gr λίγο μετά...

Ωκεανίδες

Όταν ο Αιδωνεύς, δηλαδή ο Άδης, άρπαξε την Περσεφόνη, εκείνη έπαιζε και μάζευε λουλούδια στο ανθισμένο λιβάδι της Νύσας, περιτριγυρισμένη από μια ομάδα Ωκεανίδων...

Το στεφάνι – Η αγάπη των Ελλήνων για το περιττό

  «Φτιάξε στεφάνια, Δίκα εσύ, τα τρυφερά βλαστάρια / και κρέμασέ τα στα μαλλιά με τ΄απαλά σου χέρια / στις Χάριτες τις αθάνατες αρέσουν τα...

Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ο άνθρωπος πού επέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ύφος στόν χωρο του Πολιτισμου

Πέρασαν τριάντα χρόνια από τό 1995, οπότε μας άφησε γιά πάντα ο Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ο άνθρωπος πού επέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ύφος...

Ίταμος – Το δέντρο του θανάτου

Ίταμος ονομάζεται το ψηλότερο βουνό και η μεγαλύτερη οροσειρά της μαγευτικής χερσονήσου της Σιθωνίας στη Χαλκιδική που συνδυάζει βουνό και θάλασσα, με τα πλούσια...

Παρμενίδης: Το ταξίδι του ποιητή πάνω σε άρμα, καθοδηγούμενο από κόρες του Ηλιου

Ο Παρμενίδης ήταν αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος Γεννήθηκε στην Ελέα της Μεγάλης Ελλάδας στα τέλη του 6ου αι. π.Χ., σε ένα περιβάλλον επηρεασμένο από τις απόψεις...

“Χαμένα Μηνύματα”; Η ανατροπή στην υπόθεση Μαζωνάκη που κανείς δεν περίμενε!

Σε μια κατηγορηματική διάψευση των καταγγελιών που είδαν το φως της δημοσιότητας προχώρησε η πλευρά του Γιώργου Μαζωνάκη, δια του συνηγόρου του, Χαράλαμπου Λυκούδη Ο...

Πάγωσε το πανελλήνιο με την αποκάλυψη του Λακη Λαζοπουλου ότι τον παρακολουθούσαν μέσω Predator

Ο Λαζόπουλος αποκάλυψε στο «Αλ Τσαντίρι Νιουζ» ότι τον παρακολουθούσαν μέσω Predator Ανατρεπτικό ήταν το φινάλε του χθεσινού (17/12) «Αλ Τσαντίρι Νιουζ» καθώς ο Λάκης...

Επιτέθηκαν με εκρηκτικά στο σπίτι του Κύπριου Ζωγράφου με τους άσεμνους πίνακες

Συναγερμός σήμανε το απόγευμα της Πέμπτης στην Κοκκινοτριμιθιά, όταν ο γνωστός Κύπριος ζωγράφος Γιώργος Γαβριήλ καταγγέλλει ότι έγινε στόχος επίθεσης με εκρηκτικά στην κατοικία...

Τα Μαύρα Χριστούγεννα 1963 – στόχος των Τούρκων δύο ομόσπονδα κράτη – Πώς η βρετανική κηδεμόνευση στάθηκε αρωγός στο πλευρό της Άγκυρας μέχρι σήμερα…

“…Η Βρετανία έχει συνεχείς ιστορικούς δεσμούς με την Κύπρο και ομολογουμένως δίχως να μας τιμούν οι περισσότεροι. Ακόμα περισσότερο, η λύση διχοτόμησης – η...

Χριστούγεννα του καταναλωτισμου καί της αγνοίας

Εδω πού τά λέμε, δέν πολυκαταλαβαίνουμε πλέον τά Χριστούγεννα. Κι έτσι πού παμε, κάποια στιγμή θά έχουν τήν ίδια σημασία μέ τήν Black Friday! Δημήτρης...

Χριστουγεννιάτικη συνάντηση κορυφής: Γιώργος Νταλαρας και Χρήστος Νικολοπουλος στο οργανοποιειο του Βαρλα

Μεγάλη χαρά και τιμή η επίσκεψη των φίλων μας Χρήστος Νικολόπουλος και Γιώργος Νταλάρας δύο μεγαθήρια που έχουν προσφέρει πάρα πολλά στην ελληνική μουσική, στο...

Έσβησε αθόρυβα στα 89 της χρόνια μια σπουδαία ελληνίδα καλλιτέχνις, η κορυφαία μεσόφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κική Μορφωνιού

Την τελευταία της πνοή άφησε σήμερα, Πέμπτη, 18 Δεκεμβρίου, η κορυφαία μεσόφωνος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κική Μορφωνιού,αφήνοντας μια σπουδαία κληρονομιά στην ερμηνεία της...

Ποιος είναι ο 21χρονος που καταγγελει τον Γιώργο Μαζωνάκη – Για εκβιασμό μιλάει ο δημοφιλής τραγουδιστής

Το περιεχόμενο της μήνυσης που κατέθεσε ο 21χρονος τραγουδιστής σε βάρος του Γιώργου Μαζωνάκη έρχεται στο φως Στο κείμενο της μήνυσης, ο 21χρονος αναφέρεται εκτενώς...

Τα μυστικά της αρχαίας γειτονιάς κάτω από την Ακρόπολη

Η αρχαία γειτονιά κάτω από το Μουσείο της Ακρόπολης αποκαλύπτει τη ζωή στην αρχαία Αθήνα πολύ πριν καν δημιουργηθεί ο Παρθενώνας και τα γλυπτά...

Μαγνησία: Γη των Ολύμπιων Θεών και των Αργοναυτών

Η Μαγνησία οφείλει την ονομασία της στους Μάγνητες, παλαιότατους κατοίκους της, που ανήκαν στα αιολικά φύλα Τόπος με σπάνιες μορφολογικές εναλλαγές και αντιθέσεις, η Μαγνησία...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ