Ο εμπνευσμένος «κακός» του ελληνικού κινηματογράφου Χριστόφορος Ζήκας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος

2Q==Την ώρα που μας έχει καταβάλλει η ηθική έξαρση στο αριστούργημα του Βασίλη Γεωργιάδη «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» στα 1965,  με τον κορυφαίο μας ηθοποιό Νότη Περγιάλη να πρωταγωνιστεί στο ρόλο του ηγέτη της αγροτικής εξέγερσης του Κιλελέρ Μαρίνου Αντύπα,  την ίδια ώρα ακριβώς παγώνει το αίμα μας, όταν βλέπουμε ότι οι τσιφλικάδες πρωτοστατούντος του αρχιτσιφλικάΧορμόβα (Μάνος Κατράκης), καταστρώνουν σχέδιο για τη δολοφονία του.
Αίφνης προβάλλει ο δολοφόνος, μία ξερακιανή σιλουέτα με αδρά χαρακτηριστικά και με ηθική ένταση στο πρόσωπο, που σου κόβουν την ανάσα.  Δεν ήταν άλλος από το σπουδαίο μας ηθοποιό Χριστόφορος Ζήκα, που με το πολυμερές δραματικά ταλέντο αλλά και την ανείπωτη ηθική του ένταση, που διέκρινε τους ρόλους του,  κορύφωνε τα συναισθήματά μας στις δραματικές του συμμετοχές και μας έδινε ένα έξοχο αισθητικό αποτέλεσμα.  Την ίδια εξάλλου στυφή γεύση για την κυνική αλλά και τόσο σπουδαία δραματική συμμετοχή του,  μας δίνει και στην ταινία «Ο Νταβέλης» το 1969 σε σκηνοθεσία του Γιώργου Πετρίδη,  όπου υποδύεται  με ηθική ενάργεια, ένα από τα πρωτοπαλίκαρα του λήσταρχου Νταβέλη. Μέσα από τους ηθικά  σκληρούς και κυνικούςρόλους του, ο Χριστόφορος Ζήκας, αναγορεύτηκε σε μία κορυφαία φυσιογνωμία του χρυσού ασπρόμαυρου κινηματογράφου μας της δεκαετίας του ΄60, εξακόντισε το καλλιτεχνικό του κύρος και αγαπήθηκε από όλους μας πλατιά.  Είχε κάτι ξεχωριστό, κάτι μεγαλειώδες ηθικά το δραματικό παίξιμό του, που μαγνήτισε τον θεατή και κατόρθωνε έτσι να τον αναβιβάζειστο κεντρικό βάθρο της ταινίας, έστω και αν ήταν δυτεραγωνιστής.
 Πηγαίο συναίσθημα, ηθική δόνηση, εν παραλλήλω με την στέρεα δραματική του αρματωσιά, ήταν τα χαρακτηριστικά στοιχεία με τα οποία πορεύτηκε στη μακρά και επιτυχημένη του πορεία,ιδίως στον κινηματογράφο, ο αγαπημένος μας Χριστόφορος Ζήκας
2Q==Ο Χριστόφορος Ζήκας είδε το φως της ζωής το 1938 στη Σιταριά Ιωαννίνων.  Από μικρό παιδί εξεδήλωσε μεγάλη αγάπη για το θέατρο και την τέχνη και έτσι με το πέρας της γυμνασιακής του φοίτησης, ήλθε στην Αθήνα για να πραγματοποιήσει δραματικές σπουδές.  Φοίτησε στη δραματική σχολή του ΠέλουΚατσέλη, με δάσκαλο τον κορυφαίο Μάνο Κατράκη,  ενώ παράλληλα φοίτησε και στην πρωτοπόρο σχολή κινηματογράφου του Λυκούργου Σταυράκου, στην Πατησίων.  Μέσα από αυτές τις δύο μαθητείες  σφυρηλάτησε ένα σπουδαίο δραματικό υπόβαθρο,  που τον συνέδραμε καθοριστικά μετέπειτα, στην μακρά και επιτυχημένη του δραματική πορεία.  Ήδη από σπουδαστής στη δραματική σχολή του Πέλου Κατσέλη,  έκανε την πρωτόλεια θεατρική του εμφάνιση,  με την θεατρική σκηνή της  Περιηγητικής Λέσχης, της οποίας διευθυντής και σκηνοθέτης διετέλεσε ο Πέλος Κατσέλης,  στο θεατρικό έργο «Το Μεσολόγγι»,  του σπουδαίου μας θεατρανθρώπου Νότη Περγιάλη
wNQTUuFHV4JzwAAAABJRU5ErkJggg==Για να ακολουθήσει μία  αδιάπτωτη δραματική πορεία και συμμετοχή του Χριστόφορου Ζήκα, στις κορυφαίες ταινίες του ασπρόμαυρου κινηματογράφου του ΄60,  που θα του χαρίσει και το φωτοστέφανο τηςμεγάλης ηθοποιίας. Αναφέρουμε ενδεικτικά τις σπουδαίες  δραματικές μας ταινίες, στις οποίες αποτύπωσε αδρά το λυρικό του σήμα :  «Η λίμνη των στεναγμών» 1959,  «Σταυραετοί» 1963,  «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» 1965,  «Κοινωνία ώρα μηδέν» 1966,  «Η έβδομη μέρα της δημιουργίας» 1966, «Αγάπη και αίμα» 1968, «Ο Νταβέλης» 1969,  «Υπολοχαγός Νατάσα» 1970 κ.α. Ο Χριστόφορος Ζήκας παράλληλα με την έξοχη κινηματογραφική του πορεία,  σφράγισε δραματικά και τη μικρή μας οθόνη.  Συμμετέχει σε υψηλού ηθικού κύρους τηλεοπτικές παραγωγές της δεκαετίας του ΄80 και μας χάρισε και από αυτό το μετερίζι, ερμηνείες, που συνιστούν κεφάλαιο στην ελληνική τηλεόραση.  Αναφέρουμε ενδεικτικά τα σήριαλς : «Μεθοριακός σταθμός» 1974 -1981 ΥΕΝΕΔ, «Ο φωτογράφος του χωριού» 1977 ΕΡΤ,  «Αργώ 1980» ΕΡΤ κ.α.

Συνακόλουθα όμως με  με την σπουδαία κινηματογραφική του παρουσία,  ο Χριστόφορος Ζήκας, ως βαθιά καλλιεργημένος και πεπαιδευμένος άνθρωπος,  συμμετείχε έντονα στα πολιτισμικά και κοινωνικά μας δρώμενα  και εξέπεμψε πάντα το προσωπικό διακριτό του καλλιτεχνικό σήμα,  με ένα μοναδικό άρωμα ευγένειας και αξιοπρέπειας.  Στέρεα δραματικήπαιδεία,  πηγαίο και καθάριο λυρικό συναίσθημα, αλλά και ανένδοτη αγάπη για τον κινηματογράφο, το θέατρο και την τέχνη,  ήταν τα στοιχεία με τα οποία πορεύτηκε στην εμπνευσμένη και καρποφόρα καλλιτεχνική του πορεία ο Χριστόφορος ΖήκαςΚαι με αυτά τα στοιχεία τον τιμούμε, σαν ένα κορυφαίο άνθρωπο της ελληνικής δραματικής τέχνης !

Ταινίες

1959​«Η λίμνη των στεναγμών»

1960​«Το ποτάμι»

1962​«Ταξίδι», «Εταιρεία θαυμάτων»

1963​«Σταυραετοί», «Κουράστηκα να σε αποκτήσω»

1964​«Νυχτοπερπατήματα», «Έκλεψα την γυναίκα μου»

1965​«Τα δίχτυα της ντροπής», «Το νησί της Αφροδίτης», «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο»,

              «Η έξοδος του Μεσολογγίου»

1966​«Ήρωες», «Κοινωνία ώρα μηδέν», «Κάποια μάνα αναστενάζει», «Η έβδομη ημέρα

               της δημιουργίας».

1967​«Χάιδω», «Ο προδότης», «Ο σακαφλιάς», «Τρούμπα ’67», «Η κοινωνία μας

               αδίκησε», «Αυτή η γη είναι δική μας», «Κάποτε κλαίνε και οι δυνατοί», «Κοκοβιός

               και σπάρος στα δίχτυα της αράχνης»

1968​«Γοργοπόταμος», «Αγάπη και αίμα», «Ο τίμιος δρόμος», «Η ώρα της οργής»,

              «Ξεριζωμένη γενιά», «Βυζαντινή ραψωδία», «Ο μεγάλος διχασμός», «Η καρδιά

               ενος αλήτη», «Θα τα κάψω τα λεφτά μου», «Πήρε ο άνεμος τα όνειρά μου»,

              «Ταπεινός και καταφρονεμένος»

1969​«Ο Νταβέλης», «Η μεγάλη Ανάσταση», «Η σφραγίδα του Θεού», «Το νησί της

              Αφροδίτης», «Αγάπησα έναν προδότη»

1970​«Η σκλάβα», «Λιτανεία των ηρώων», «Υπολοχαγός Νατάσσα», «Η ζούγκλα των

               πόλεων», «Ο τελευταίος αιχμάλωτος», «Γιακουμής, μια ρωμέικη καρδιά», «Ακόμα

               μια φορά πριν ξεψυχήσω»

1971​«Γράμμος», «Ερωτομανείς», «Ο αρχιψεύταρος», «Κατάχρηση εξουσίας», «Αδέρφια

               μου, αλήτες πουλιά», «Οι άνδρες ξέρουν να αγαπούν»

1981​«Μετεωρόλιθος», 1982​«ΑΛΑΛΟΥΜ», «Φυλακές ανηλίκων»

1983​«Σιδηρά κυρία», «Κάτω τα χέρια από τα νιάτα»

Τηλεοπτικές σειρές

1974-1981 «Μεθοριακός σταθμός» (ΥΕΝΕΔ)​

1977 «Αφροδίτη» ΥΕΝΕΔ, «Ο φωτογράφος του χωριού» ΕΡΤ

1980 «Αργώ» ΕΡΤ​

1981 «Ξενοδοχείο» ΥΕΝΕΔ​

1982 «Δικηγόροι» ΕΡΤ​

*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π., μέλος ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

www.panosavramopoulos.blogspot.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Άρθρο παρέμβαση του Συντονιστή της ΠΡΩ.ΣΥ.Π. Κώστα Κιλτίδη: Το θεσμικό ζήτημα της ελληνικής γεωργίας

Με αφορμή το μέγα θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ, νιώθω την ανάγκη να καταθέσω σκέψεις και προτάσεις, που με ιδιότητα βουλευτού και υφυπουργού υπερασπίσθηκα ως ζωτικά...

Λευκός Οίκος «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας – 2025» – Ευρώπη και Ελλάδα σε σχέση με το παραπάνω έγγραφο – Μερικές Πρώτες Εκτιμήσεις με Οδηγό τη Τεχνητή Νοημοσύνη

  Δόθηκε στην δημοσιότητα η ετήσια έκθεση το Λευκού Οίκου για τη «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας» των ΗΠΑ για το έτος 202 (WHITE HOUSE - 2025-National-Security-Strategy) Είναι...

Υποκλοπές: Η μικρή πλην τίμια Ελλάδα πρωταγωνιστεί για άλλη μια φορά στον Διαφωτισμό του ανθρώπινου γένους

Η Apple και η Google ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα μια νέα σειρά προειδοποιήσεων για κυβερνοαπειλές προς χρήστες σε όλο τον κόσμο σε μια προσπάθεια να...

Συζητώντας με τη Τεχνητή Νοημοσύνη για το Μέλλον της Ελλάδας και την Προοπτική ενός Ειρηνικού Επαναστατικού Προγράμματος

Το ζήτημα του «μέλλοντος» της Ελλάδας και του ελληνικού λαού, παραδόξως, ως ζήτημα με αυτή τη θεματική, παρότι διαρκές ως τέτοιο και παρότι αποτελεί...

Ούτε ζώα, ούτε μαντρί βρήκαν υπάλληλοι του ΟΠΕΚΕΠΕ όταν έκαναν επιτόπιο έλεγχο

Ούτε ζώα, ούτε μαντρί βρήκαν υπάλληλοι του ΟΠΕΚΕΠΕ όταν έκαναν επιτόπιο έλεγχο το 2019, μετά από καταγγελία σε βάρος του Χρήστου Μαγειρία αλλά και...

Φράγμα Ιτέας (Μάνθειας) Έβρου: Πάνω από 35 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα

«“Φράγμα Ιτέας (Μάνθειας), Έβρου”: Πάνω από 35 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα, (περίσσευμα πληρότητας περίπου 50 %), στο υδρολογικό έτος2025-2026, (01/09/2025-30/11/2025), και “εν όψει” αρδευτικής περιόδου, (341,20 mm βροχής), με σημαντικό περίσσευμα για το “Αινήσιο Δέλτα”»Το «υδρολογικό έτος 2025-2026» («01/09/2025 – 30/11/2025»), αρκετέςβροχοπτώσεις, (συνολική αθροιστική...

Κώστας Βαξεβάνης: Ο Μητσοτάκης και το χάος

Του Κώστα ΒαξεβάνηΟ Κυριάκος Μητσοτάκης συµπληρώνει σε λίγο µια επταετία στην εξουσία. Ο συµβολισµός των επτά χρόνων δεν πρέπει να αφήνει κανέναν αδιάφορο. Η...

Μεθόδευση προκειμένου να εξαφανιστούν τα βίντεο του εμπορευματικού σταθμού της Θεσσαλονίκης καταγγέλλει η Μαρία Καρυστιανού

Μεθόδευση προκειμένου να εξαφανιστούν τα βίντεο του εμπορευματικού σταθμού της Θεσσαλονίκης και μετά να συσκοτιστεί η αλήθεια και να πέσει στάχτη στα μάτια μας,...

Σαχίνης – Σμαραγδής – Παύλος: Η δολοφονία του Καποδίστρια ήταν αυτοκτονία του Ελληνισμού

Στο ακόλουθο βίντεο μπορείτε να παρακολουθήστε την παρέμβασή του Παναγιώτη Παύλου  στη χθεσινή (5/12/2025) εκπομπή της ΚΡΗΤΗ TV, «Αντιθέσεις» με τον Γιώργο Σαχίνη, στη...

Από την πρώτη στιγμή είχαμε πει ότι το ερπετό από την Κολομβία, η María Ángela Holguín, είναι υποχείριο του Κατάρ και της Τουρκίας

Η δήλωση της επιβεβαιώνει περίτρανα ότι υπηρετεί τα συμφέροντα του δολοφόνου κατακτητή. Δεν υπάρχει «Τουρκική πλευρά της Κύπρου», αλλά κατεχόμενη Κύπρος.Δεν υπάρχουν «δυο ηγέτες» στην...

Η αλήθεια υπέρ της κυβέρνησης που αποκαλύφθηκε περίτρανα στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ…

Ήρθε η ώρα να καταρρίψουμε άλλο ένα λαϊκίστικο και τοξικό επιχείρημα της αντιπολίτευσης. Ότι δήθεν η κυβέρνηση δεν έχει κάνει τίποτα για τους κτηνοτρόφους...

Κεραυνοί του Χάρη Δουκα: Πότε επιτέλους θα παραδοθεί η Β. Όλγας στους πολίτες;

Παρά τη μακροσκελή ανακοίνωση που εξέδωσε η «Ανάπλαση Δημοσίων Χώρων Α.Ε.» σχετικά με τα έργα στη Βασιλίσσης Όλγας, το κεντρικό αυτό ερώτημα παραμένει αναπάντητοΗ...

Μανώλης Κοττακης: Ο κύριος Τσίπρας μέ τήν πρόσφατη  ομιλία του παραβίασε δύο αρχές:

O ΠΕΤΡΟΣ ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ συνήθιζε νά λέει πώς «όσο μεγαλώνει ο άνθρωπος τά προτερήματά του βελτιώνονται καί τά ελαττώματά του επιδεινώνονται.» Από τόν κανόνα αυτό δέν...

Νικος Χαρδαλιας: Όταν η Αττική δοκιμάζεται, δεν κρυβόμαστε

💦 𝝚𝝪𝝬𝝖𝝦𝝞𝝨𝝩𝝮 𝝤𝝨𝝤𝝪𝝨 𝝚𝝙𝝮𝝨𝝖𝝢 𝝩𝝜 𝝡𝝖𝝬𝝜 👉🏻 𝝜 𝝥𝝦𝝤𝝨𝝥𝝖𝝝𝝚𝝞𝝖 𝝘𝝞𝝖 𝝩𝝜𝝢 𝝖𝝢𝝩𝝞𝝥𝝠𝝜𝝡𝝡𝝪𝝦𝝞𝝟𝝜 𝝝𝝮𝝦𝝖𝝟𝝞𝝨𝝜 𝝨𝝪𝝢𝝚𝝬𝝞𝝛𝝚𝝩𝝖𝝞 Όταν η Αττική δοκιμάζεται, δεν κρυβόμαστε. Είμαστε στο πεδίο. Μαζί με όσους...

Γιώργος Βενετσάνος: Τρακτέρ πολλά αλλά…

Η Ολλανδία αποτελεί ένα από τα πιο αξιοσημείωτα παραδείγματα παγκόσμιας γεωργικής επιτυχίας Γράφει ο Γιώργος Βενετσάνος Αν και γεωγραφικά μικρή (με έκταση κάτω των 42.000 τ.χλμ.),...

Ποιους ευελπιστεί να επανεντάξει ο Τσιπρας στο υπό ίδρυση νέο, υπ αυτόν κόμμα ή συνασπισμό κομμάτων;

Είναι πλέον ευρέως γνωστό ότι ο Τσιπρας με την ανεξήγητη, τότε, και ξαφνική εγκατάλειψη του ΣΥΡΙΖΑ, άφησε πίσω του «συντρίμμια» Και όποιος δεν το πρόσεξε...

Όταν Η Τεχνητή Νοημοσύνη Λαμβάνει Συνέντευξη Από Έναν Άνθρωπο – Αντιστροφή Ρόλων – Μέρος 2

 (Με μια περαιτέρω ανάλυση της ερώτησης ποιο ήταν το θεμέλιο  νόημα που κράτησε όρθια την ελληνική οικογένεια την περίοδο των Μνημονίων)(συνέχεια από Μέρος 1) Βασίλης Δημ....

Τηλεκπαίδευση: ΟΧΙ στην κοροϊδία και στις επικοινωνιακές τακτικές του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης

«Τηλεκπαίδευση παρέχεται μόνο από τις σχολικές μονάδες και με την προϋπόθεση να έχουν οι εκπαιδευτικοί άνετη και ασφαλή πρόσβαση» επισημαίνει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή του...

Μαρία Δεναξά: Το μάρκετινγκ του τρόμου

ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ Aρθρο της Μαρίας Δεναξά  που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Δημοκρατία 🔴 Καθώς εντείνονται οι συζητήσεις εντός του ΝΑΤΟ για το επικίνδυνο ενδεχόμενο προληπτικών...

Κυπριακό: Ο Προκόπης Παυλόπουλος ισοπεδώνει τον επίορκο πρέσβη Τομ Μπάρακ

Προκόπιος Παυλόπουλος:  «Η επίλυση του Κυπριακού Ζητήματος ως προϋπόθεση για την εμπέδωση της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο»Αθήνα, 4.12.2025Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας και Ακαδημαϊκός κ. Προκόπιος Παυλόπουλος...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ