Κόκκινη κάρτα στήν BLS γιά τίς βίζες, αξίας 128 εκατ. ευρώ, του ΥΠΕΞ
Τήν ακόμη εντονώτερη παρουσία της Ινδίας στήν Ανατολική Μεσόγειο, στό πλευρό της Ελλάδος, προανήγγειλε ο Ινδός πρέσβυς στήν χώρας μας, κ. Ρουντρέντρα Τάντον, σέ μιά αποκλειστική συνέντευξη μέ τήν «ΕτΚ». Παραλλήλως ανεφέρθη στήν δύσκολη περίοδο πού διανύουν οι ινδοτουρκικές σχέσεις, τόν ρόλο-«κλειδί» της Ελλάδος στόν διάδρομο IMEC, αλλά καί τό πως θά βοηθήσει σέ αυτό η εμπορική συμφωνία ΕΕ-Ινδίας, πού ενδέχεται νά επιτευχθει μέχρι τό τέλος του έτους.
- Συνέντευξις του Ινδου πρέσβεως ΡούντρεντΡα Τάντον στήν Μύρνα Νικολαίδου Εφημερίδα Εστία
Εξαιρετικως διαφωτιστικός υπηρξε ο κ. Τάντον καί γιά τόν ύποπτο ρόλο της ινδικης εταιρείας BLS International, η οποία ενδέχεται νά καταθέσει υποψηφιότητα στόν διαγωνισμό του ελληνικου ΥΠΕΞ γιά τήν βίζα ύψους 128 εκατ. ευρώ. Συμφώνως πρός πληροφορίες της «ΕτΚ», οι υποψηφιότητες αναμένεται νά κατατεθουν τήν 11η Δεκεμβρίου, καί η ινδική εταιρεία ειναι εκ των ελαχίστων –άν όχι η μοναδική– πού πληρουν τά κριτήρια συμμετοχης. Γεγονός πού γεννα πολλά ερωτηματικά, δεδομένου ότι η BLS International έχει αποκλεισθει από κάθε διαγωνισμό βίζας από τήν ίδια τήν ινδική κυβέρνηση γιά τά επόμενα δύο χρόνια, αλλά καί από τίς Αρχές της Κύπρου καί της Εσθονίας! «Λοιπόν, επιτρέψτε μου νά τό θέσω ως εξης: άν μιά ελληνική εταιρεία μέ πλησίαζε καί ήθελε νά τήν συμβουλεύσω, σίγουρα θά της έλεγα νά ειναι πολύ, πολύ προσεκτικοί», απαντα χαρακτηριστικως ο κ. Τάντον στήν σχετική ερώτηση της «ΕτΚ».
Άς ξεκινήσουμε μέ τίς συνεχως εξελισσόμενες ινδο-ελληνικές σχέσεις. Τήν Τετάρτη 17 καί τήν Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, διεξήχθη γιά πρώτη φορά διμερής άσκησις μεταξύ Ινδίας καί Ελλάδος στό Μυρτωο Πέλαγος καί στό κεντρικό Αιγαιο, μέ τήν συμμετοχή ναυτικων μονάδων καί αεροπορικων μέσων. Θά δουμε στό μέλλον περισσότερες τέτοιου είδους ασκήσεις; Ειναι η Ινδία πρόθυμη νά ενισχύσει σταδιακως τήν ναυτική της παρουσία στήν Ανατολική Μεσόγειο;
Ναί, φυσικά. Ξέρετε, όταν οι πρωθυπουργοί αντάλλαξαν επισκέψεις τό 2023 καί τό 2024, απεφάσισαν νά δημιουργήσουν μιά στρατηγική σχέση. Η ιδέα πού προέκυψε από αυτό ειναι ότι η στρατηγική σχέσις θά πρέπει νά επικεντρώνεται στήν ασφάλεια καί τήν άμυνα. Αυτό πού είδατε λοιπόν τόν Οκτώβριο καί τόν Σεπτέμβριο, αυτή η διμερής άσκησις ναυτικων δυνάμεων ειναι ένα καλό παράδειγμα του είδους των στρατιωτικων επαφων πού επιθυμουμε νά καθιερώσουμε ως μέρος της συνολικης αμυντικης συνεργασίας. Σχετικως μέ τήν δεύτερη ερώτησή σας, όσον αφορα στήν ινδική ναυτική παρουσία στήν Ανατολική Μεσόγειο, υπάρχει ένα στοιχειο αναπόφευκτου. Η Ινδία, όπως γνωρίζετε, ειναι ένα έθνος του Ινδικου Ωκεανου, επομένως όλες οι συνεχόμενες θαλάσσιες ζωνες ειναι ζωτικης σημασίας γιά εμας. Στήν Ανατολική Μεσόγειο, ένας από τούς στενώτερους φίλους μας ειναι η Ελλάδα.
Η δύσκολη περίοδος στίς σχέσεις μέ τήν Τουρκία Καί η δεύτερη ερώτησις ειναι σχετική, επειδή η προσέγγισις Ινδίας-Ελλάδος καί Ινδίας-Κύπρου έχει ενοχλήσει τήν Άγκυρα. Καί τά τουρκικά μέσα ενημερώσεως ισχυρίζονται ότι πρόκειται γιά απάντηση όσον αφορα στήν υποστήριξη της Τουρκίας στό Πακιστάν κατά τήν σύντομη αλλά έντονη στρατιωτική σύγκρουση τόν περασμένο Μάιο. Πως ειναι λοιπόν η σχέσις σας
μέ τήν Τουρκία αυτήν τήν περίοδο;
Λοιπόν, έχετε δίκιο. Διανύουμε μιά δύσκολη φάση στήν σχέση μας μέ τήν Τουρκία. Δέν υπάρχει καμμία αμφιβολία γι᾿ αυτό. Λόγω του Πακιστάν. Ένα από τά μυστήρια γιά εμας ηταν τό γεγονός ότι έχει υποστηρίξει τό Πακιστάν μέ τρόπους πού ξεπερνουν τό φυσιολογικό. Ακόμα καί όταν συνεχίζαμε νά επισημαίνουμε ότι τό Πακιστάν ειναι κράτος χορηγός της τρομοκρατίας. Καί αυτό ειναι κάτι πού δέν τό έχουμε κατανοήσει ποτέ ορθως.
Ίσως λοιπόν αυτός ειναι ένας εκ των λόγων πού η Ινδία θέλει νά έχει παρουσία στήν Ανατολική Μεσόγειο;
Θά έλεγα ότι οι σχέσεις μέ τήν Ελλάδα, ακόμη καί τήν Κύπρο, στέκονται από μόνες τους. Αλλά, άν έπρεπε νά εντοπίσω έναν σημαντικό παράγοντα, θά έλεγα πώς ειναι τό γεγονός ότι βρίσκεστε στήν Ανατολική Μεσόγειο. Καί γιά τήν Ινδία, ως έθνος του Ινδικου Ωκεανου, η Ανατολική Μεσόγειος ειναι ζωτικης σημασίας. Ξέρετε, όταν βγαίνετε από τήν Διώρυγα του Σουέζ, βγαίνετε στήν Ανατολική Μεσόγειο. Καί η Διώρυγα του Σουέζ ειναι μία από τίς πιό σημαντικές θαλάσσιες γραμμές επικοινωνίας γιά τήν Ινδία.

Ο ρόλος της BLS International στόν διαγωνισμό του ΥΠΕΞ
Στήν εγχώριο ειδησεογραφία τώρα. Έχουν τεθει πολλά ερωτήματα σχετικως μέ τήν πιθανή συμμετοχή της ινδικης εταιρείας BLS International στόν διαγωνισμό εκδόσεως βίζας πού προκήρυξε τό ελληνικό Υπουργειο Εξωτερικων, ύψους 128 εκατ. ευρώ. Τήν Παρασκευή 10 Οκτωβρίου, τό ινδικό Υπουργειο Εξωτερικων απηγόρευσε στήν BLS International νά συμμετάσχει σέ μελλοντικούς διαγωνισμούς της ινδικης αποστολης γιά δύο χρόνια, επηρεάζοντας τίς μετοχές της εταιρείας. Μπορειτε νά μας πειτε περισσότερα γιά αυτήν τήν σοβαρή υπόθεση;
Από ό,τι αντιλαμβάνομαι, ειστε πολύ καλά ενημερωμένη γιά τό τί έχει κάνει η Ινδία γιά τήν BLS. Έχετε δίκιο. Έχουμε λάβει οδηγίες νά μήν έχουμε σχέσεις μέ τήν BLS γιά τά επόμενα δύο χρόνια. Τό νά λάβει ένα υπουργειο μιά τέτοια απόφαση καί νά τήν δημοσιοποιήσει ειναι, πράγματι, ένα σοβαρό ζήτημα καί, ίσως, υποδεικνύεται από τό γεγονός ότι δέν μπόρεσε νά παράσχει τήν απαιτούμενη ποιότητα υπηρεσιων, ότι ο τρόπος λειτουργίας μέ τίς πρεσβειες καί τό Υπουργειο Εξωτερικων δέν ηταν αποδεκτός, αλλά η ανάλυσις των λεπτομερειων της λήψεως αποφάσεων ειναι δύσκολη γιά εμένα σέ αυτό τό σημειο. Αρκει νά πω ότι βοηθω πολλές ινδικές εταιρειες όταν έρχονται εδω, βοηθω ελληνικές εταιρειες όταν αναζητουν συνεργάτες στήν Ινδία, οπότε τώρα ειμαι υποχρεωμένος νά επισημάνω ότι αυτός ο αποκλεισμός έχει λάβει χώρα.
Ειναι, πράγματι, παράδοξο επειδή ειναι ινδική εταιρεία, καί η ινδική κυβέρνησις απέκλεισε τήν εταιρεία, οπότε φαίνεται πολύ σοβαρό. Επίσης, η BLS International απεκλείσθη από τίς Αρχές της Κύπρου καί της Εσθονίας, γεγονός πού γεννα πολλά ερωτηματικά. Μπορουμε λοιπόν νά πουμε ότι πρέπει νά είμαστε λίγο προσεκτικοί μέ αυτήν τήν εταιρεία.
Λοιπόν, επιτρέψτε μου νά τό θέσω ως εξης: άν μιά ελληνική εταιρεία μέ πλησίαζε καί ήθελε νά τήν συμβουλεύσω, σίγουρα θά της έλεγα νά ειναι πολύ, πολύ προσεκτικοί.
Η πρόοδος στήν κατασκευή του IMEC
Τό μήνυμα ειναι σαφές. Άς παμε τώρα σέ άλλα μείζονα ζητήματα γεωστρατηγικης σημασίας. Ο Οικονομικός Διάδρομος Ινδίας-Μέσης Ανατολης-Ευρώπης (IMEC) ειναι μία εκ των πιό φιλόδοξων πρωτοβουλιων συνδεσιμότητος παγκοσμίως. Υποστηρίζεται από τίς ΗΠΑ, καί η Ελλάς αναμένεται νά παίξει σημαντικό ρόλο σέ αυτό τό έργο. Ειστε ικανοποιημένοι μέ τήν πρόοδο; Ποιές ειναι οι προοπτικές καί οι προκλήσεις
καί γιά τίς δύο χωρες, τήν Ινδία καί τήν Ελλάδα;
Κατ᾿ αρχάς, όλοι πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε ότι ένας οικονομικός διάδρομος ειναι μιά προσπάθεια πού αφορα σέ πολλές γενιές, Δέν δημιουργουμε έναν οικονομικό διάδρομο από τήν μία ημέρα στήν άλλη. Αυτό ειναι τό πρωτο. Δεύτερον, έχει έρθει η ώρα γιά έναν οικονομικό διάδρομο πού θά συνδέει τήν ινδική οικονομία μέ τήν ευρωπαϊκή. Οι γεωπολιτικές καταστάσεις ειναι τέτοιες πού αυτή ειναι μιά ιδέα η οποία έχει πολλά πλεονεκτήματα. αναφορικως μέ τήν πρόοδο στήν κατασκευή του διαδρόμου, βρισκόμαστε στά αρχικά στάδια, δέν υπάρχει αμφιβολία γι᾿ αυτό. Γνωρίζω ότι επραγματοποιήθη μιά συνάντησις αξιωματούχων στήν Ινδία πολύ πρόσφατα. Καί νομίζω ότι αυτό θά εκκινήσει τήν διαδικασία του διακυβερνητικου συντονισμου πού απαιτειται τώρα γιά τήν κατασκευή ενός διαδρόμου. Ένας διάδρομος, όπως γνωρίζετε, δημιουργει ένα οικονομικό οικοσύστημα, όπου οι εταιρειες μπορουν εν συνεχεία νά αποσυνδέσουν τίς αλυσίδες παραγωγης τους καί νά δημιουργηθουν αλυσίδες αξίας, κάτι πού ειναι πάντα καλό γιά όλους όσοι συμμετέχουν. Η Ελλάδα, λόγω της τοποθεσίας της, όπως ειπα καί νωρίτερα, στό όρος της Διώρυγος του Σουέζ, στήν Ανατολική Μεσόγειο, αποτελει ένα πολύ καλό σημειο εισόδου γιά τήν αγορά της Ευρωπαϊκης Ενώσεως. Βλέπω, λοιπόν, τήν Ελλάδα νά διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στόν διάδρομο στό μέλλον, αλλά βρισκόμαστε ακόμη σέ πρώιμο στάδιο.
Άς ελπίσουμε ότι σύντομα θά ακούσουμε καλά νέα. Αλήθεια, πρόκειται γιά μιά απάντηση στήν Πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» της Κίνας; Ή μήπως μπορουν νά κινηθουν παραλλήλως;
Όχι, όλα θά λειτουργήσουν από κοινου, αλλά σίγουρα αποτελει απάντηση γιά τήν οικονομική ευημερία της Ινδίας. Ειναι σίγουρα μιά απάντησις γιά τήν σύνδεση της οικονομίας της Ευρωπαϊκης Ενώσεως μέ μιά αναπτυσσομένη ινδική οικονομία. Καί σίγουρα αποτελει μιά καλή συνταγή γιά ταχύτερη οικονομική ανάπτυξη στήν Μέση Ανατολή.
Η Ινδία πιό κοντά στήν Ευρώπη
Ναί, καταλαβαίνω ότι η Ινδία επιθυμει νά έρθει πιό κοντά στήν Ευρώπη. Υπηρξε επίσης εκεινο τό τηλεφώνημα του κ. Μητσοτάκη τόν περασμένο Σεπτέμβριο στόν κ. Μόντι, στόν οποιο εξέφρασε τήν υποστήριξη της Ελλάδος στήν Συμφωνία Ελευθέρων Συναλλαγων μεταξύ ΕΕ καί Ινδίας. Καί έχω κάποιες πληροφορίες ότι πλησιάζουν όλο καί περισσότερο σέ μιά τελική συμφωνία. Πιθανως στό τέλος του έτους;
Ναί, πράγματι. Πρωτα από όλα, η τηλεφωνική κλησις εκτιμήθηκε ιδιαιτέρως. Ηταν μιά πραγματικά συγκινητική χειρονομία εκ μέρους του Πρωθυπουργου. Αυτά ηταν πολύ σημαντικά γενέθλια γιά τόν Πρωθυπουργό Mondi. Έκλεισε τά 75. Οπότε εκτιμήθηκε ιδιαιτέρως. Όσον αφορα στήν Συμφωνία Ελευθέρων Συναλλαγων Ινδίας-ΕΕ, υπάρχει μιά αποφασιστικότης από τήν ινδική πλευρά, αλλά καί από τήν ευρωπαϊκή, νά υπάρξει μιά εμπορική συμφωνία υψηλης ποιότητος μέχρι τό τέλος του έτους. Γνωρίζω ότι ο Πρωθυπουργός μας, ο Πρωθυπουργός Mondi, τό έχει πει αυτό αρκετά συχνά δημοσίως. Καί η Πρόεδρος της Ενώσεως τό έχει πει επίσης δημοσίως. Πρόσφατα, ο υπουργός Εμπορίου μας, ο οποιος ειναι ένας εκ των ανωτέρων υπουργων στήν κυβέρνησή μας, βρέθηκε στίς Βρυξέλλες. Καί καταλαβαίνω ότι ειχαν μιά πολύ παραγωγική συζήτηση. Καί φαίνεται νά ειναι σέ καλό δρόμο. Άς ελπίσουμε ότι όλα θά πανε καλά. Ειναι καλύτερο νά επιτευχθει μιά καλή καί ισορροπημένη συμφωνία παρά νά βιαστουμε καί νά πρέπει νά τήν αναθεωρήσουμε στό μέλλον.
Άρα αναζητειται η χρυση τομή.
Ναί, προσπαθουν νά βρουν τήν σωστή φόρμουλα, τήν σωστή ισορροπία, ώστε νά μπορέσουμε νά ξεκινήσουμε τό εμπόριο. Κάτι πού ειναι ισορροπημένο, λαμβάνει υπ᾿ όψιν τήν μοναδικότητα της ινδικης οικονομίας. Εν αντιθέσει πρός μιά οικονομία ανεπτυγμένης χώρας, η ινδική οικονομία έχει διαφόρους τομεις πού ειναι ευαίσθητοι από κοινωνικης απόψεως, άν όχι οικονομικως. Υπάρχουν ζητήματα πού πρέπει νά αντιμετωπισθουν πολύ προσεκτικως.
Καί ίσως βοηθήσει καί στό έργο του Διαδρόμου…
Σίγουρα. Θά έλεγα ότι μιά συμφωνία ελευθέρων συναλλαγων Ινδίας-ΕΕ ειναι ένα εκ των δομικων στοιχείων ενός διαδρόμου. Άν κατανοήσετε τήν οικονομία ενός διαδρόμου, σίγουρα θά δειτε ότι οι εμπορικές συμφωνίες υψηλης ποιότητος ειναι δομικά στοιχεια ενός οικονομικου διαδρόμου.
Τό νομοσχέδιο γιά τήν κινητικότητα των εργαζομένων
Άς παμε τώρα στό θέμα της μεταναστεύσεως, αλλά καί της κινητικότητος των εργαζομένων πού απασχολουν τήν Ελλάδα καί τήν Ευρώπη. Όπως ενημερώθηκα, τό νομοσχέδιο γιά τήν κινητικότητα στό εξωτερικό βρίσκεται αυτήν τήν στιγμή υπό δημοσία διαβούλευση στήν Ινδία. Περί τίνος πρόκειται;
Αυτή ειναι μιά πολύ καλή ερώτησις. Γνωρίζουμε ότι στήν Ευρώπη υπάρχει έντονο έλλειμμα εργατικου δυναμικου, ειδικευμένου καί ανειδίκευτου, διαφόρων κατηγοριων εργατικου δυναμικου. Καί στήν Ινδία έχουμε αυτήν τήν τεραστία δεξαμενή ειδικευμένου καί ανειδίκευτου εργατικου δυναμικου πού αναζητει εργασία. Πιστεύουμε λοιπόν ότι υπάρχει ένας τρόπος μέ τόν οποιον μπορει κανείς νά αξιοποιήσει τήν κατάσταση. Ο στόχος αυτου του νομοσχεδίου ηταν νά διασφαλίσει ότι αυτό θά ειναι καλως ρυθμιζόμενο καί δέν θά οδηγήσει σέ δυσμενη αποτελέσματα. Γιά νά τό θέσω μέ πιό ορολογία, υπάρχει μιά αγορά εργασίας όπου υπάρχει ισχυρή ζήτησις καί ισχυρή προσφορά. Αλλά ο λόγος πού η αγορά δέν λειτουργει ειναι επειδή υπάρχει έλλειμμα πληροφορήσεως. Η ιδέα του νομοσχεδίου ειναι νά δημιουργήσει ένα πλαίσιο όπου αυτή η αγορά θά λειτουργει αποτελεσματικως.
Άρα, μπορουν νά ανοίξουν τίς πόρτες γιά τούς Ινδούς ειδικευμένους εργαζομένους, νά πανε σέ ευρωπαϊκές χωρες όπως η Ελλάς.
Ναί, ακριβως. Άρα, η ιδέα εδω ειναι η κινητικότης του εργατικου δυναμικου. Δέν ειναι μετανάστευσις. Αυτό ειναι ένα οικονομικό φαινόμενο πού βελτιώνει τήν λειτουργία της αγορας εργασίας. Καί λέω πάντα στούς Έλληνες συναδέλφους μου ότι πρέπει νά κάνουμε μιά σαφη διάκριση μεταξύ της μεταναστεύσεως, η οποία ειναι ένα ζήτημα πολύ πιό περίπλοκο, καί του ζητήματος της κινητικότητος του εργατικου δυναμικου, τό οποιο ειναι ένα οικονομικό φαινόμενο καί τό οποιο αποφέρει οικονομικά οφέλη σέ όποιον συμμετέχει στήν αγορά εργασίας.
Όσον αφορα στήν παράνομη μετανάστευση;
Η Ινδία μπορει νά βοηθήσει μέ τήν παράνομη μετανάστευση μέ άλλους τρόπους, πιθανως ξεχωριστά. Στήν πραγματικότητα, έχουμε μιά πολύ αυστηρή πολιτική γιά τήν πρόληψη της παράνομης μεταναστεύσεως εκτός Ινδίας. Οι υπηρεσίες επιβολης του νόμου μας εμπλέκονται, οι Αρχές μεταναστεύσεως εμπλέκονται καί εργαζόμαστε συνεχως γιά νά τό διασφαλίσουμε αυτό. Επειδή στήν διαδικασία της παράνομης ή παράτυπης μεταναστεύσεως υπάρχει μεγάλη εκμετάλλευσις. Αλλά αυτό τό νομοσχέδιο ειναι ένα οικονομικό νομοσχέδιο. Η ιδέα ειναι νά επιτραπει στίς αγορές εργασίας νά λειτουργουν αποτελεσματικως σέ διεθνές επίπεδο, καί αυτό θά δώσει τήν ευκαιρία στό εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό στήν Ινδία νά βρει ευκαιρίες εργασίας στό εξωτερικό.

Η διαπραγμάτευση κρυπτονομισμάτων ήταν πάντα ένας κίνδυνος, αλλά με την πλατφόρμα και τη στρατηγική του Nelson FY, δεν ήταν τίποτα λιγότερο από μια αποκάλυψη. Η αρχική μου επένδυση έχει αυξηθεί σημαντικά στα 407.000 $ και έχω ήδη κάνει την πρώτη μου κερδοφόρα ανάληψη. Συνιστούμε ανεπιφύλακτα να επικοινωνήσετε μαζί του στο TeIegrams (Nildatrading) εάν αναζητάτε επιτυχία κρυπτογράφησης.