Φίλιππος Μαργαρίτης: Ο Πρωτοπόρος της Ελληνικής Ζωγραφικής και Φωτογραφίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Φίλιππος Μαργαρίτης (1810-1892) αναδεικνύεται σε κορυφαία φυσιογνωμία της νεοελληνικής τέχνης

Ο ίδιος δημιούργησε την πρώτη φωτογραφική τέχνη στην Ελλάδα, ανοίγοντας το πρώτο φωτογραφείο στην Αθήνα το 1853. Είναι ένας κορυφαίος Έλληνας ζωγράφος και, κυρίως, ο πρώτος Έλληναςφωτογράφος, ο οποίος άφησε ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα στην καταγραφή της αρχαίας και σύγχρονης Ελλάδας. Ως ζωγράφος, συνέβαλε στη διακόσμηση των Ανακτόρων του Όθωνα, επηρεάζοντας την Ακαδημαϊκή τέχνη. Με το έργο του, διασώζει μέχρι σήμερα την οπτική ιστορία του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους.

Με πληροφοριες απο το arxaiaellinika.gr

Ο Φίλιππος Μαργαρίτης γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1810, ωστόσο η καταγωγήτης οικογένειάς του εντοπίζεται στην Ήπειρο. Ο πατέρας του, Φίλιππος Μαργαρίτης, υπήρξε επιφανής επιχειρηματίας και μέλος της Φιλικής Εταιρείας. Η οικογένειά του μετρούσε άλλα πέντε αδέρφια, με τον Γεώργιο Μαργαρίτη να ξεχωρίζει επίσης ως σημαντικός ζωγράφος και λιθογράφος.

Πίνακας Αφροδίτη Θέτιδα, Φίλιππος Μαργαρίτης, κλασικιστική ζωγραφική
Η Αφροδίτη ζητεί τον Έρωτα από τη Θέτιδα” (πρόκειται για διαφορετική εκδοχή του πίνακα “Η Αφροδίτη ζητεί τον Έρωτα”), έργο του Φιλίππου Μαργαρίτη. Ο πίνακας εντάσσεται στην κλασική θεματολογία που επηρέασε τον καλλιτέχνη.

Με την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης το 1821, η οικογένεια του από ανάγκη εγκατέλειψε τη Σμύρνη, προκειμένου να γλιτώσει από τις σφαγές, και να βρει τελικά καταφύγιο στα επαναστατημένα Ψαρά.

Το 1832, ο νεαρός Φίλιππος έλαβε μια πολύτιμη υποτροφία από την κυβέρνηση του Ιωάννη Καποδίστρια.. Γεγονός που του επέτρεψε να σπουδάσειζωγραφική στη Ρώμη. Αυτή η εκπαίδευση διαμόρφωσε έντονα το καλλιτεχνικό του ύφος, με σαφείς επιρροές από την Ιταλική σχολή.

Πίνακας Μούσα Ευτέρπη, Φίλιππος Μαργαρίτης, ακαδημαϊκή ζωγραφική, ρομαντισμός
Ο πίνακας “Η Μούσα Ευτέρπη” αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της ακαδημαϊκής τεχνοτροπίας του Φιλίππου Μαργαρίτη. Συγκεκριμένα, το έργο αναδεικνύει τις έντονες επιρροές που δέχτηκε ο καλλιτέχνης από την Ιταλική σχολή, γεγονός που αποτυπώνεται στη χρήση του κλασικιστικού θέματος και την άρτια απόδοση της μορφής.

Ο Μαργαρίτης επέστρεψε στην Ελλάδα το 1837

Αναγνωρίζοντας το ταλέντο του, η ελληνική πολιτεία τον διόρισε το 1842 καθηγητή ζωγραφικής στο Σχολείο των Τεχνών (το μετέπειτα Πολυτεχνείο).

Σε συνεργασία με τον αδελφό του Γεώργιο, ανέλαβε τη σημαντική διακόσμηση των ανακτόρων του βασιλιά Όθωνα.. Γεγονός που επιβεβαιώνει την υψηλή του θέση στους καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής. Επίσης, επιμελήθηκαν από κοινού το περίπτερο της Ελληνικής συμμετοχής στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού το 1855.

Το 1862, με την έξωση του Όθωνα, τον απέλυσαν από τη θέση του στο Σχολείο Καλών Τεχνών. Ωστόσο, κατάφερε γρήγορα να αποκτήσει στενές σχέσεις με το περιβάλλον του νέου βασιλιά, Γεωργίου Α’, αναλαμβάνοντας μάλιστα τη δημιουργία του επίσημου φωτογραφικού πορτραίτου του βασιλικού ζεύγους. Η επαγγελματική του πορεία είχε συνέχεια με επιτυχία.. Αυτό αποδεικνύεται από το αργυρό μετάλλιο β’ τάξεως που έλαβαν οι φωτογραφίες του στην έκθεση των Ολυμπίων το 1870.

Ο Φίλιππος Μαργαρίτης κατέχει την ιστορική διάκριση του πρώτου Έλληνα φωτογράφου

Αρχικά, ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τη φωτογραφία (τότε νταγκεροτυπία) γύρω στο 1847, μετά από ένα ταξίδι του στο εξωτερικό, εισάγοντας ουσιαστικά τη νέα τέχνη στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, το 1853, άνοιξε το πρώτο φωτογραφείο στην Αθήνα, μια κίνηση που σηματοδότησε την  επίσημη έναρξη της φωτογραφικής τέχνης στη χώρα. Μέσω του φακού του, ο Μαργαρίτης απαθανάτισε αρχαιολογικά τοπία και σημαντικές προσωπικότητες της εποχής του, διασώζοντας πολύτιμα ντοκουμέντα μέχρι σήμερα. Μάλιστα, το 1855, παρουσίασε φωτογραφίες ιστορικών μνημείων της Αθήνας στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού, προβάλλοντας τον Ελληνικό πολιτισμό διεθνώς.

Ιστορική φωτογραφία Ακρόπολης Αθηνών, Φίλιππος Μαργαρίτης, Παρθενώνας 1855
Άποψη της Ακρόπολης των Αθηνών με τον Παρθενώνα (περ. 1855). Πρωτότυπη ιστορική φωτογραφία του Φιλίππου Μαργαρίτη, του πρώτου Έλληνα φωτογράφου.

Αξιοσημείωτο έργο του αποτελεί πρώτον το φωτογραφικό λεύκωμα των έργων του Πέτερ Φον Ες (Peter von Hess) σχετικά με την Ελληνική Επανάσταση, το οποίο δημιούργησε σε συνεργασία με τον συνάδελφό του, Γιάννη Κωνσταντίνου. Επιπρόσθετα, το 1862, συμμετείχε ως φωτογράφος στη Διεθνή Έκθεση του Λονδίνου, προβάλλοντας τη δουλειά του και σε διεθνές επίπεδο.

Προπύλαια Ακρόπολης, Πύργος Φράγκων φωτογραφία, Φίλιππος Μαργαρίτης, ιστορικό ντοκουμέντο 1860
Τα Προπύλαια της Ακρόπολης με τον Πύργο των Φράγκων. Ιστορική φωτογραφία του Φιλίππου Μαργαρίτη (περ. 1860) που αποτυπώνει ένα μνημείο που δεν υπάρχει πλέον.

Δεν εγκατέλειψε τη ζωγραφική, στην οποία έδειξε αφοσίωση

Παρά την πρωτοπορία του στη φωτογραφία, ο Μαργαρίτης δεν εγκατέλειψε ποτε τη ζωγραφική, στην οποία έδειξε αφοσίωση, κυρίως στην προσωπογραφία και σε σκηνές εμπνευσμένες από την Ελληνική Επανάσταση.

Η τέχνη του χαρακτηρίζεται κυρίως από την ακαδημαϊκή τεχνοτροπία και επιπλέον από τις έντονες επιρροές που δέχτηκε από την Ιταλική σχολή κατά τη διάρκεια των σπουδών του. Ως αποτέλεσμα, τα έργα του συνδυάζουνεπιτυχημένα τον κλασικισμό με τον ρομαντισμό της εποχής.

Φωτογραφία Ψαριανή, Φίλιππος Μαργαρίτης, ιστορικό πορτραίτο, παραδοσιακή ενδυμασία
“Η Ψαριανή” (ή “Πορτραίτο Ψαριανής”), πρωτότυπη φωτογραφία του Φιλίππου Μαργαρίτη (περ. 1850-1860). Η φωτογραφία αποτελεί ένα από τα πρώτα δείγματα ελληνικής φωτογραφικής προσωπογραφίας.

 Η Προσωπογραφία του Βασιλέως Όθωνα

Είναι για μία από τις πλέον χαρακτηριστικές και επίσημες απεικονίσεις του πρώτου βασιλιά της Ελλάδας, Όθωνα.. Την οποία ζωγράφισε ο Μαργαρίτης κατά τη διάρκεια της βασιλείας του.

Συγκεκριμένα, αυτή η προσωπογραφία αποτυπώνει τον βασιλιά με όλα τα σύμβολα της εξουσίας, τονίζοντας την ιδιότητά του ως ηγεμόνα και ακολουθώντας τα επίσημα πρότυπα της βασιλικής προσωπογραφίας της εποχής. Επιπλέον, η τεχνική του είναι άρτια, αναδεικνύοντας την ικανότητατου Μαργαρίτη στη λεπτομερή και ρεαλιστική απόδοση του προσώπου και των ενδυμάτων. Τέλος, το έργο αυτό χρησίμευσε για την εγκαθίδρυση της εικόνας του Όθωνα στη συνείδηση του Eλληνικού λαού, αποδεικνύοντας τη σημαντική θέση του καλλιτέχνη στην αυλή.

 Φωτογραφίες Αρχαιολογικών Χώρων της Αθήνας (π. 1855)

Οι πρωτοποριακές αυτές φωτογραφίες αντιπροσωπεύουν τις πρώτες συστηματικές και καλλιτεχνικές προσπάθειες καταγραφής των αρχαίων μνημείων της Αθήνας, όπως η Ακρόπολη και ο Παρθενώνας.

Ο Μαργαρίτης χρησιμοποίησε τη νέα τεχνολογία της φωτογραφίας, τότε νταγκεροτυπίας, για να δημιουργήσει εικόνες με εντυπωσιακή λεπτομέρειακαι ιστορική αξία, σε μια εποχή που το Ελληνικό κράτος άρχιζε να ανακαλύπτει και να προβάλλει την αρχαία του κληρονομιά. Αυτές οι φωτογραφίες αποτέλεσαν τα πρώτα οπτικά ντοκουμέντα που ταξίδεψαν στο εξωτερικό(βλ. Διεθνής Έκθεση Παρισιού 1855), προσελκύοντας το παγκόσμιο ενδιαφέρον για την Ελλάδα. Η σημασία τους είναι τόσο στην ιστορική καταγραφή όσο και στην πρωτοπορία της χρήσης του μέσου.

Σκηνές από την Ελληνική Επανάσταση

Στο ζωγραφικό του έργο, ο Μαργαρίτης δημιούργησε πίνακες εμπνευσμένουςαπό τα γεγονότα και τους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης, ακολουθώντας το ρεύμα του ρομαντισμού και της ιστορικής ζωγραφικής.

Πίνακας Καπετάν Γκούρας, έργο Ελληνικής Επανάστασης του 1840 του Φίλιππου Μαργαρίτη
“Ο Καπετάν Γκούρας”, έργο του Φίλιππου Μαργαρίτη (1840). Ο πίνακας ανήκει στη θεματική της Ελληνικής Επανάστασης του ζωγράφου. Εικόνα: wikipedia

Τα έργα αυτά απεικονίζουν συνήθως ηρωικές μορφές ή δραματικές στιγμέςτου αγώνα, μεταφέροντας το πατριωτικό και εθνικό αίσθημα της εποχής, καθώς η τέχνη υπηρετούσε τότε την ανάδειξη της εθνικής ταυτότητας. Η επιλογή των θεμάτων του δείχνει τη σύνδεσή του με την ιστορία της χώρας και την αγωνιστική του καταγωγή. Οι συνθέσεις του είναι συχνά μνημειακές, με στόχο την εξύμνηση του αγώνα για την ελευθερία.

Προσωπογραφία Γεώργιος Καραϊσκάκης, πίνακας Peter von Hess, φωτογραφικό λεύκωμα του Φίλιππου Μαργαρίτη
Προσωπογραφία του στρατηγού Γεωργίου Καραϊσκάκη (1827-1828). Ο πίνακας είναι έργο του Peter von Hess και συμπεριλήφθηκε στο φωτογραφικό λεύκωμα που δημιούργησε ο Φίλιππος Μαργαρίτης.

Ο Φίλιππος Μαργαρίτης απεβίωσε το 1892 στο Βίρτσμπουργκ της Γερμανίας. Παρόλα αυτά, η κληρονομιά που άφησε στο πέρασμά του είναι διπλή. Από τη μία πλευρά, ως ζωγράφος, συνέβαλε στη διαμόρφωση της ακαδημαϊκής τέχνης στην Ελλάδα. Από την άλλη πλευρά, ως φωτογράφος, άνοιξε τον δρόμο για τη νέα εποχή της οπτικής καταγραφής. Ως εκ τούτου, το έργο του αποτελεί πολύτιμη πηγή για την ιστορία της Ελληνικής τέχνης και την οπτική ιστορία του νεοσύστατου ελληνικού κράτους.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Άγιος Ελευθέριος: Ο ηρωικός ιερομάρτυς του Χριστού

Οι ιερομάρτυρες αποτελούν μια ειδική τάξη στο αγιολόγιο της Εκκλησίας μας Είναι οι ιερείς, οι οποίοι υποβλήθηκαν σε βασανιστήρια και μαρτύρησαν για το Χριστό....

Οι Παραχωρήσεις του Ζελένσκι υπό εγχώρια πίεση

Κορυφαίοι Αμερικανοί και Ουκρανοί αξιωματούχοι πραγματοποίησαν μαραθώνιες συνομιλίες άνω των πέντε ωρών την Κυριακή (14/12) για την επίτευξη διευθέτησης στον πόλεμο της Ουκρανίας Οι διαπραγματεύσεις...

Το απαγορευμένο βίντεο για το Μαξίμου με τον γαλάζιο Μύρωνα Χιλετζάκη

Ο αγροτοσυνδικαλιστής της ΝΔ,Μύρωνας Χιλετζάκης αρχηγός του κυκλώματος που φέρεται να «άρπαξε» 1.700.000€ από τον ΟΠΕΚΕΠΕ,επικεφαλής αγροτών της Κρήτης,την εποχή Τσιπρα,τα σπάνε στην Αθήνα...

Η ιστορία της νηστείας της Σαρακοστής των Χριστουγέννων

H δεύτερη πιο μακρά περίοδος νηστείας μετά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι η νηστεία των Χριστουγέννων, γνωστή στη γλώσσα του ορθοδόξου λαού μας και ως...

Η Διεθνούς φήμης Συγγραφέας κ Αγάθη Δημητρούκα σε μια ξεχωριστή συνέντευξη

Στην τηλεόραση του Αχελώου και στην εκπομπή Ανοιχτές σελίδες με τον Αχιλλέα Παπαδιονυσίου προσκεκλημένη η Διεθνούς φήμης Συγγραφέας κ Αγάθη Δημητρούκα Η κ Δημητρούκα μιλάει...

Αρδίσια: Το μούρο των Χριστουγέννων

Η αρδίσια είναι ένα όμορφο φυτό εσωτερικού χώρου που συγκαταλέγεται στα χριστουγεννιάτικα φυτά για τους μικρούς κόκκινους καρπούς που εμφανίζει την εορταστική περίοδο των...

Λίμνη Πηγών Αώου: Ένας κρυμμένος θησαυρός της Πίνδου

Η Λίμνη Πηγών Αώου είναι ένας από τους πιο μαγευτικούς ορεινούς προορισμούς της Ελλάδας, ιδανικός για όσους αναζητούν φύση, ηρεμία και αυθεντικές εμπειρίες Βρίσκεται στη...

Η σχισμή στην εξώπορτα με την λέξη “Επιστολαί”…

Στην εξώπορτα του σπιτιού μας υπήρχε μια σχισμή, με καπάκι μπρούτζινο και μπορντούρα σιδερένια, με σχέδια Το καλυμμα της σχισμής έγραφε “Επιστολαί”. Από εκεί...

Το ιδανικό παιδικό “μενού” για τα Χριστούγεννα

Η προσμονή των γιορτών συνδέεται με τα γλυκά - Και στην Ελλάδα, όμως, μικροί και μεγάλοι είμαστε… περικυκλωμένοι από διάφορα εορταστικά εδέσματα Μάλλον τώρα καταλαβαίνετε...

Ποδόσφαιρο και μπάσκετ: Συγκριτική ανάλυση των κορυφαίων διαχρονικά ευρωπαϊκών εθνικών ομάδων 

Ποδόσφαιρο και μπάσκετ: Συγκριτική ανάλυση των κορυφαίων διαχρονικά ευρωπαϊκών εθνικών ομάδων            Το παρόν άρθρο συγκρίνει τις επιδόσεις των χωρών που έχουν κατακτήσει...

Κώστας Βαξεβάνης: Κρέμονται από τα φρύδια του «Φραπέ»

Τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχει εικόνα που να έχει απαξιώσει τόσο τη θεσµική λειτουργία της Βουλής όσο το ειρωνικό και απειλητικό σήκωµα του φρυδιού...

Ματωμένα Χριστούγεννα: Η άγνωστη ταινία με την Έλλη Λαμπετη και το δυνατό καστ

Το 1951 η Ελλάδα προσπαθούσε να σταθεί στα πόδια της. Ουσιαστικά στη χώρα ειχαν σταματήσει να ακούγονται τα κανόνια του πολέμου κάτι λιγότερο από...

Οταν τα πρωινάδικα δεν ασχολιόντουσαν με την κάθε Τουνη και ειχαν καλεσμένους αληθινούς καλλιτέχνες: Μια εξαιρετική εμφάνιση του Χάρρυ Κλυνν στο Mega πριν πολλά...

Υπήρχε κάποια εποχή που τα πρωινάδικα ασχολιόντουσαν με πραγματικούς καλλιτέχνες και όχι με "αστερες" του instagram Μια απολαυστική εμφάνιση του Χάρρυ Κλυνν σε πρωινή εκπομπή...

Μελομακάρονα: Ένας αρχαιοελληνικός άρτος αφιερωμένος στους νεκρούς

Ένας αρχαιοελληνικός άρτος αφιερωμένος στους νεκρούς λούστηκε με μέλι, γέμισε μπαχαρικά και έγινε το σύμβολο των Ελληνικών Χριστουγέννων Τα χριστούγεννα είναι γιορτή που πάτησε σε...

Στα μπλόκα ο πρωθυπουργός αλλά όχι αυτά των αγροτών

Στα μπλόκα βρέθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης αλλά όχι εκείνα των αγροτών Χθες το βράδυ ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε σε μπλόκο της τροχαίας για αλκοτέστ.Σταμάταγε η...

Αποθεώθηκε ο Κωστής Μαραβέγιας στο The Voice στη θέση της Ελενας Παπαρίζου

Την θέση της Ελενας Παπαρίζου στο The voice πήρε ο Κωστής Μαραβέγιας καθώς η Ελενα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας και νοσηλεύεται 

Γεωμυθολογία και μαντική στο Iερό των Δελφών

Η έναρξη της μεγάλης ανασκαφής στους Δελφούς αντιδόνησε τον παλμό μιας αρχαίας κοινωνίας με καταλυτικό ρόλο στην ιστορία του πολιτισμού Συνδυάζοντας τη συγκλονιστική ομορφιά του...

Η πιο συγκινητική στιγμή με τον Γιώργο Μαζωνάκη στο The voice

Απο τις καλύτερες στιγμές του φετινού voice

Η φωτογραφία με τη μυστηριώδης Ferrari που ανέβασε ο Γιώργος Κύρτσος

Σε ανάρτηση του που συνοδεύεται με τη φωτογραφία μιας Ferrari ο Γιώργος Κύρτσος αναφέρει: Φεράρι,μόνη,περιμένει «γαλάζιο» «τυχερό» του ΟΠΕΚΕΠΕ.. https://twitter.com/giorgoskyrtsos/status/1999860857002426876?s=61

Εμπεδοκλής: Η Φιλότης και το Νείκος, Τα Τέσσερα Στοιχεία

Ο Εμπεδοκλής γεννήθηκε στον Ακράγαντα, μια από τις ωραιότερες πόλεις της Μεγάλης Ελλάδας, το 490 π.Χ. Θα πρέπει να ήρθε σε επαφή τόσο με τους...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ