
«΄Επιασε» τα 80 ο.. μαέστρος της καρδιάς μας!.
Γράφει ο Δημήτρης Κραουνάκης.
Φωτογραφίες από το αρχείο του.
Ηταν Μάρτιος του 2003. Συζητούσα τότε για μια συναυλία με το συνθέτη Γιάννη Σπανό για το «Ηρώδειο». Τελικά οι «υπεύθυνοι» δεν μας παραχώρησαν το θέατρο, είχαν άλλα.. σημαντικότερα πράγματα να παρουσιάσουν εκεί – φίλους και γνωστούς – ως συνήθως!!. Αντί γι αυτό μας πρότειναν η συναυλία να γίνει στο θέατρο «Λυκαβηττού» και μάλιστα «συμπαραγωγή» με το «Ελληνικό Φεστιβάλ».. Ο συνθέτης δεν δέχτηκε και «προσβεβλημένος» γιατί δεν του.. «έδωσαν» το «Ηρώδειο» διέλυσε την συνεργασία μας.. Λάθος του..
Επειδή μπροστά μου είχα αρκετούς μήνες για προετοιμασία επικοινώνησα με τον συνθέτη Γιώργο Κατσαρό, που μαζί του το περασμένο καλοκαίρι είχα κάνει μια συναυλία στο Αρχαίο Στάδιο των Δελφών 23-8-2002 στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την πανσέληνο του Αυγούστου που διοργάνωνε τότε το Υπουργείο Πολιτισμού σε αρχαιολογικούς χώρους.

Ο μαέστρος δέχτηκε την πρόταση μου και έτσι αρχίσαμε την προετοιμασία της συναυλίας που ήταν προγραμματισμένη για την Παρασκευή 4 Ιουλίου 2003 με την οποία ο Γιώργος Κατσαρός θα γιόρταζε τα σαράντα και.. κάτι μουσικά του χρόνια.
Αλλιώς είχα φανταστεί εκείνη την συναυλία και αλλιώς προέκυψε στην πορεία..Eίχα φανταστεί στο πλευρό του Κατσαρού όλα τα.. «παιδιά» του και κυρίως την Μαρινέλλα και τον Γιάννη Πάριο.. Δεν είχα όμως τότε υπολογίσει τον χαρακτήρα του μαέστρου που δεν ήθελε να γίνει.. «φόρτωμα» σε κανένα τραγουδιστή και ας του όφειλαν πολλοί την καλλιτεχνική τους ύπαρξη.. Ετσι δεν με άφησε ούτε καν να το προτείνω στους πιο πάνω καλλιτέχνες.. απ ότι έμαθα μετά, του έκαναν παράπονα για την μη συμμετοχή τους στην συναυλία!! Ετσι η «Αναδρομή» – έτσι ονομάσαμε την συναυλία – ήταν μια απλή συναυλία με την έκτακτη συμμετοχή μόνο του Δημήτρη Μητροπάνου ο οποίος αν και του προτείναμε δεν δέχτηκε να πληρωθεί.. και με ερμηνευτές την Αλέκα Κανελλίδου, τον Ηλία Κλωναρίδη, την Φωτεινή Σαββατιανού, τον Γιώργο Τσαρνά μαζί με 16μελή ορχήστρα και την συμμετοχή της Παιδικής Πολυφωνικής Χορωδίας της Πάτρας. Μια συνηθισμένη δηλαδή συναυλία με τίποτα το «πανηγυρικό» όπως θα έπρεπε να είναι..
Πέρα όμως από τον…«χαρακτήρα» του μαέστρου είχα τότε να αντιμετωπίσω και άλλα.. Στην διάρκεια της προετοιμασίας αναγκάστηκε να ταξιδέψει στην Αμερική για λόγους υγείας ενός πολύ αγαπημένου του προσώπου. Αλλά και πριν από αυτό το ταξίδι για τον ίδιο λόγο έζησε πολλές ημέρες αγωνίας και έντασης…
Μια μικρή αποτυχία ήταν το αποτέλεσμα αυτής της συναυλίας και σε αυτό εκτός των άλλων έπαιξε ρόλο και ένας φοβερός καύσωνας που μας ταλαιπωρούσε εκείνες τις ημέρες και έστειλε τους Αθηναίους στις παραλίες για το τριήμερο.. Στεναχωρήθηκα για το αποτέλεσμα αυτό.. Στον Γιώργο Κατσαρό άξιζε κάτι μεγάλο και ήθελα εγώ να το έχω κάνει..
Αντίθετα η δεύτερη συναυλία μας που έγινε λίγες μέρες μετά 14/7/03 στην «Μονή Λαζαριστών» στην Θεσσαλονίκη σημείωσε μεγάλη επιτυχία.
Με τον Γιώργο Κατσαρό συνεχίσαμε την συνεργασία μας για δυό χρόνια κάνοντας μαζί 12 συναυλίες την 13η δεν θέλω να την θυμάμαι!
Στις 12/8/03 τον πήγα στην πατρίδα του την Κέρκυρα..Είχε δέκα πέντε χρόνια να εμφανιστεί εκεί.. Η συναυλία έγινε στο Περιστύλιο των Ανακτόρων με αφορμή την πανσέληνο του Αυγούστου σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού.

«Η επιστροφή του μαέστρου στην..Ιθάκη του!», έγραφαν οι εφημερίδες. Χιλιάδες οι θεατές που αποθέωσαν τον «δικό» τους άνθρωπο. Και η συγκίνηση περίσσευε σ αυτή την μουσική πανσέληνο για το Γιώργο Κατσαρό καθώς στον ίδιο χώρο πρωτόπαιξε σε ηλικία δέκα έξι χρόνων σαν πρώτο σαξόφωνο της παλιάς Φιλαρμονικής της Κέρκυρας!. Νομίζω ότι την ευχαριστήθηκε ο μαέστρος εκείνη την συναυλία, όπως πιστεύω ότι εκτίμησε ότι δεν την έκανα στην Ελευσίνα όπως μου είχαν ζητήσει, αλλά θέλησα να τον πάω στην Κέρκυρα, με ότι αυτό συνεπάγεται οικονομικά για την παραγωγή.
Ακολούθησαν και άλλες συναυλίες. Ξεχωρίζω αυτή στο κατάμεστο Δημοτικό θέατρο Βόλου στις 2/2/2004. Με αυτή την αφορμή μείναμε μαζί αρκετές μέρες στον όμορφο Βόλο μια και το ίδιο διάστημα ο δραστήριος διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βόλου ο γνωστός ηθοποιός Σπύρος Μαβίδης ανέβαζε τον «Μαγικό αυλό» και την διασκευή της μουσικής του Μότσαρτ είχε κάνει ο Γιώργος Κατσαρός. Την μια ημέρα έγινε η συναυλία μας και την επομένη η πρεμιέρα της παράστασης. Ο τότε Δήμαρχος Βόλου Κυριάκος Μήτρου τίμησε τον μαέστρο για την πολυετή προσφορά του. Σαν μικρό παιδί θυμάμαι χαιρόταν την επιτυχία και των δύο εκδηλώσεων αλλά κυρίως χαιρόταν από την αγάπη που του έδειχνε ο κόσμος στον δρόμο, στα..τσιπουράδικα που μας πήγαιναν οι άνθρωποι του θεάτρου, παντού!.

Την ίδια έντονη αγάπη ένιωσε από τους τρείς χιλιάδες θεατές και στην συναυλία μας στο θέατρο του «Φοίνικα» στο Περιστέρι [2/6/2004] αλλά και στο Δημοτικό θέατρο της Ζακύνθου [5/7/2004] και στο κηποθέατρο «Αλκαζάρ» της Λάρισας 14/7/04 και βέβαια στο κατάμεστο «Βεάκειο» αμφιθέατρο του Πειραιά 2/8/2004 που για μένα ήταν η τελευταία συνεργασία με τον Γιώργο Κατσαρό. Ακολούθησε λίγες μέρες μετά η 13η συναυλία μας που ήταν και η…«φαρμακερή»! Μια ηλίθια αντιδήμαρχος κατόρθωσε – μέσα στην άγνοια της και τον κακό χαρακτήρα της – να μας «μπουρδουκλώσει» με τον μαέστρο και να τον οδηγήσει σε μια τηλεφωνική συμπεριφορά που δεν μου άρεσε καθόλου..Δεν ξέρω αν έπαιξε ρόλο και η γνωστή… Κυπριακή σαβούρα που συχνά.. «συναντούσα» τα τελευταία χρόνια στα πόδια μου και που κάποια στιγμή θα πρέπει να ασχοληθώ σοβαρά μαζί του, όπως του αξίζει…
Την ξεχνώ αυτή την τελευταία κακή στιγμή με τον μαέστρο.. Κρατώ όλα τα υπόλοιπα που για μένα ήταν πολύ σημαντικά.

Πολλές ήταν οι συνεργασίες μου στο θέατρο και την μουσική τα τριάντα πέντε χρόνια που δούλεψα στον χώρο.. Γνώρισα κάθε.. «καρυδιάς καρύδι», ένα μάλιστα από αυτά τα ασήμαντα-μικρά.. «καρυδάκια» μου έδειξε τελευταία το πραγματικό άθλιο-άρρωστο πρόσωπο του!.. Τώρα μακριά από αυτό το χώρο βλέπω ότι η δίχρονη συνεργασία μου με τον Γιώργο Κατσαρό, ήταν η καλύτερη!. Από την πρώτη στιγμή τον ένιωσα «δικό» μου άνθρωπο.. Θες το καθαρό βλέμμα του, θες ότι ταίριαζαν οι απόψεις μας για την κατάσταση που επικρατούσε στο χώρο μας, θες γιατί ήταν συνεπής σε όλα, θες γιατί έψαχνε την κάθε λεπτομέρεια μιας δουλειάς όπως πάντα έκανα και εγώ… Μοιάζαμε.. Και οι δυο είμαστε υπέρμαχοι της σκληρής δουλειάς, της ποιότητας σε ότι κάναμε είτε αυτό ήταν για τον «Λυκαβηττό» είτε για την μικρή αυλή του Δημοτικού σχολείου στο Κρανίδι.. Το ίδιο σοβαρά αντιμετωπίζαμε την δουλειά μας.. Ασε που είχαμε μια τρομερή επικοινωνία. Τον έβλεπα στα μάτια και καταλάβαινα- χωρίς λόγια – τι ήθελε, τι σκεφτόταν… Το ίδιο νομίζω και εκείνος… Του μίλαγα πάντα στον πληθυντικό – από σεβασμό στο έργο του και όχι μόνο… Και εκείνος όμως μου μίλαγε στον πληθυντικό και ας μου.. «έριχνε» είκοσι και χρόνια, γιατί.. «δεν με ήξερε» όπως μου είπε σε κάποια στιγμή «έντασης»!. Το θεωρώ λάθος του αυτό. Μετά από τέτοια εμπειρία στον χώρο, τα δυό χρόνια συνεργασίας μας ήταν υπέρ αρκετά για να μ έχει.. «μάθει»! Δυστυχώς πάντα «βιβλίο ανοιχτό» ήμουν και αυτό ήταν το σοβαρότερο «ελάττωμα» μου το οποίο «εκμεταλεύτηκαν» ουκ ολίγοι!!..
Παρ όλα αυτά ο Γιώργος Κατσαρός ναι, ήταν η καλύτερη μου συνεργασία στο μουσικό χώρο. Σε αυτό το χώρο που δεν συμβαίνει συχνά να γνωρίζουμε τέτοιους ανθρώπους.. Συνήθως συναντάμε ανθρώπους – που ανεξάρτητα αξίας – πιστεύουν για τον εαυτό τους ότι είναι το.. κέντρο της γης και ότι όλοι είναι υποχρεωμένοι να περιστρέφονται γύρω τους και να τους υπηρετούν!. Στα τριάντα πέντε χρόνια που βρισκόμουν στο χώρο, είτε ως συντάκτης πολιτιστικών, είτε σαν διευθυντής παραγωγής σε θέατρα, είτε σαν παραγωγός μουσικών ή θεατρικών εκδηλώσεων, οι άνθρωποι που γνώρισα σαν τον Γιώργο Κατσαρό είναι μετρημένοι στα..μισά δάκτυλα του ενός χεριού!!
Μετά από εκείνη την..13η συναυλία και το τηλεφώνημα του δεν ξαναμιλήσαμε.. Θυμάμαι μόνο – ίσως ένα χρόνο μετά – όταν έμαθε από συνεργάτη του μουσικό ότι είχα περάσει μια μεγάλη ταλαιπωρία με την υγεία μου – που εξακολουθεί μέχρι σήμερα κατά διαστήματα να με ταλαιπωρεί – μου τηλεφώνησε.. Ευγενικός πάντα ο μαέστρος…Εγώ δεν θα έλεγα ότι ήμουν το ίδιο.. «ευγενικός».. Προβλήματα υγείας και…προβληματικοί άνθρωποι που συνεργάστηκα στην συνέχεια μαζί τους – θέλοντας να αποδείξω στον εαυτό μου ότι ακόμα «μπορώ» – δεν με άφησαν να είμαι απόλυτα σωστός απέναντι στον μαέστρο όπως θα ήθελα..

Στα χρόνια που ακολούθησαν πάντα από μακριά, μάθαινα τα νέα του.. Εβλεπα το σημαντικό έργο που έκανε σαν Πρόεδρος των «Μουσικών Συνόλων» του Δήμου Αθηναίων από το 2006 που εξελέγη δημοτικός σύμβουλος ως το 2010 στο πλευρό του Νικήτα Κακλαμάνη. Χαιρόμουν να διαβάζω ότι εξακολουθεί να γράφει μουσική για το θέατρο και μάλιστα σε μεγάλες παραγωγές που σήμερα κάνουν οι… «βιομηχανίες» του θεάματος, που έχουν κάνει «κατάληψη» στον χώρο με τα καλά και τα άσχημα τους..
Πριν από λίγες ημέρες κάπου στο διαδίκτυο διάβασα – αχ αυτό το.. αποκαλυπτικό διαδίκτυο τι μας κάνει ρε «φίλε».. Μιχάλη! – ότι ο Γιώργος Κατσαρός συμπλήρωσε τα 79 του χρόνια και μπήκε στα 80!. Με αυτή την αφορμή σκέφτηκα να γράψω αυτό το μικρό αφιέρωμα. Μπορεί να έχω χρόνια να τον δω. Μπορεί να εγκατέλειψα πια τον χώρο της παραγωγής στο θέατρο και την μουσική, μα πάντα θυμάμαι αυτούς που συνεργάστηκα που είτε δεν ζουν όπως η Κατερίνα Βασιλάκου καί η Καίτη Χωματά, είτε ζουν και.. «βασιλεύουν» όπως ο Γιώργος Κατσαρός που γράφει ακόμα μουσική κυρίως για το θέατρο, που όπως θυμάμαι μου έλεγε ότι ήταν η μεγάλη του αγάπη.. Ας θυμηθούμε λοιπόν τον μαέστρο της καρδιάς μας και ας τον γνωρίσουν μέσα από αυτό το κείμενο και οι νεότεροι..
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ.. ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ..
Ο Γιώργος Κατσαρός γεννήθηκε στην Κέρκυρα στις 7 Μαρτίου 1934. Από επτά χρονών αρχίζει μαθήματα στο βιολί και στα θεωρητικά. Στα δέκα τέσσερα αρχίζει να μαθαίνει σαξόφωνο. Μέχρι να τελειώσει το γυμνάσιο γίνεται ο πρώτος σαξοφωνίστας της παλιάς Φιλαρμονικής της Κέρκυρας και ήδη μαζί με φίλους του μουσικούς έχουν φτιάξει την ορχήστρα τους παίζοντας σε αποκριάτικους χορούς, σε γάμους, με ρεπερτόριο βασισμένο στη νεοφερμένη τότε τζαζ.

Βρισκόμαστε στην δεκαετία του 1950 όταν ο Γιώργος Κατσαρός έρχεται στην Αθήνα και προετοιμάζεται να δώσει εξετάσεις στην Πάντειο και στην Νομική. Στα διαλείμματα από το διάβασμα συχνάζει στο καφενείο των μουσικών. Εκεί θα κλείσει την πρώτη του δουλειά στην Θήβα, για να ακολουθήσει μια ακόμα στην Χαλκίδα σε περιοδεύοντα θίασο, στην ορχήστρα ενός σημαντικού συνθέτη της εποχής του Θόδωρου Παπαδόπουλου.
Παράλληλα με τις σπουδές του στην Πάντειο και το Ωδείο Αθηνών, έρχεται η δεύτερη ευκαιρία στο πρόσωπο του μαέστρου Λυκούργου Μαρκέα, ο οποίος τότε συνεργαζόταν με μεγάλους του τραγουδιού όπως ο Τώνης Μαρούδας, Σώτος Παναγόπουλος, Καίτη Μπελίντα, Ρένα Βλαχοπούλου, Μάγια Μελάγια, Τρίο Μπελ Κάντο, Τρίο Καντσόνε και αρχίζει να παίζει μαζί του σε ορχήστρες σε καμπαρέ και επιθεωρήσεις πίστας.
Φυσικά δεν δυσκολεύεται να διαλέξει τη μουσική εγκαταλείποντας ύστερα από δύο χρόνια την Πάντειο και αφού έχει υπηρετήσει την στρατιωτική θητεία του στην αεροπορία παρέα με τον Τόλη Βοσκόπουλο και τον Ανδρέα Μπάρκουλη!
Αρχίζοντας να.. «κολυμπάει» στα βαθιά νερά της Αθηναϊκής νύχτας το 1960 αναλαμβάνει την πρώτη του δουλειά ως μαέστρος σ ένα από τα σημαντικότερα μαγαζιά της Αθήνας, το «Πλακιώτικο σαλόνι».
Την ίδια χρονιά παίρνει μέρος στις εξετάσεις που έχει προκηρύξει το Ελληνικό Ιδρυμα Ραδιοφωνίας. Ενορχηστρώνει δύο τραγούδια και ζητά από την εξαδέλφη του Νανά Μούσχουρη να τα ερμηνεύσει. Με αυτά τα τραγούδια περνά τις εξετάσεις και γίνεται ένας από τους μαέστρους της μεγάλης Ορχήστρας Ποικίλης Μουσικής του ΕΙΡ.
Το 1961 η γνωριμία του με τον μεγάλο θεατρικό επιχειρηματία Βασίλη Μπουρνέλη ήταν η αρχή της θεατρικής του σταδιοδρομίας. Μαέστρος στο θέατρο «Κήπου» σε επιθεώρηση με πρωταγωνιστές τον Ορέστη Μακρή, Βασίλη Αυλωνίτη, Νίκο Σταυρίδη, Καίτη Μπελίντα, Μάγια Μελάγια, Σπεράντζα Βρανά.
Σε αυτή την πρώτη του παράσταση σαν μαέστρος, γνωρίζει την 16χρονη τότε χορεύτρια – μαθήτρια της σχολής «Ζουρούδη» – Μιρέλλα την οποία μετά από έξι χρόνια παντρεύεται και μαζί αποκτούν δύο παιδιά τον Αντώνη και τον Αλέξανδρο.
ΑΝΑΚΡΙΒΕΙΕΣ…
Στο σημείο αυτό θα κάνω μια παρένθεση.. Όλα τα στοιχεία αυτού του μικρού αφιέρωματος στον Γιώργο Κατσαρό τα είχα από την περίοδο της συνεργασίας μας, τότε που ετοίμαζα ένα 20σέλιδο έντυπο με αφορμή την συναυλία μας στον «Λυκαβηττό».. Παρ όλα αυτά θέλησα να ρίξω μια ματιά στο διαδίκτυο μήπως έχω κάτι ξεχάσει.. «Ανοιξα» την wikipedia.


