Η μοιραία πτήση 522 της Helios Airways…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

sansimera helios airplane
Η Πτήση 522 (HCY 522) των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways ήταν ένα Boeing 737-31S που συνετρίβη στις 14 Αυγούστου 2005 στις 12:04 στο Γραμματικό Αττικής. Σκοτώθηκαν 115 επιβάτες και τα 6 μέλη του πληρώματος.

Το αεροπλάνο αναχώρησε από την Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα (Τσεχία) με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα. Η αναχώρηση έγινε στις 09:07 από την Λάρνακα. Στις 10:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαφή με το αεροσκάφος ενεργοποιήθηκε η διαδικασία σύμφωνα με το σχέδιο για ανάλογες περιπτώσεις και διατάχτηκε από τον Αρχηγό Γ.Ε.Ε.Θ.Α. να απογειωθούν μαχητικά για να εντοπίσουν το αεροσκάφος.
Στις 11:05 απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο στις 11:18 και διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στην θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες. Το αεροσκάφος μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο. Κατευθυνόμενο προς Εύβοια σε κάποια στιγμή έστριψε νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου που είχε πτυχίο πιλότου να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου. Μετά από λίγο τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός (11:50) και ο δεξιός κινητήρας (12:00) και στις 12:05 συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην βόρεια Αττική.
Αναζήτηση της αιτίας
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις υπήρξε απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροσκάφους, καθώς ανάμεσα στα πτώματα των επιβατών υπήρχαν πολλά που φορούσαν μάσκες οξυγόνου. Το αεροσκάφος είχε ιστορικό προβλημάτων στο σύστημα κλιματισμού. Οι ειδικοί πάντως δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την πτώση από αυτήν μόνο την βλάβη και για ποιον λόγο δεν μπόρεσε ο κυβερνήτης να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατεβαίνοντας σε χαμηλό ύψος, όπως και γιατί δεν βρισκόταν στην θέση του1. Τα «μαύρα κουτιά» που καταγράφουν το ιστορικό της πτήσης βρέθηκαν στο σημείο συντριβής και στάλθηκαν στη Γαλλία για ανάλυση.
Θύματα
Το αεροσκάφος μετέφερε 115 επιβάτες και 6μελές πλήρωμα. Από τους επιβάτες 67 θα αποβιβάζονταν στην Αθήνα και οι υπόλοιποι θα συνέχιζαν για τη Πράγα. Οι επιβάτες ήταν 93 ενήλικες και 22 άτομα κάτω των 18. Οι 103 ήταν Κύπριοι (οι περισσότεροι Έλληνες και λίγοι Αρμένιοι) και 12 Έλληνες υπήκοοι. Από το σημείο συντριβής ανασύρθηκαν 118 πτώματα στο μεγαλύτερο μέρος τους απανθρακωμένα από την πυρκαγιά που ξέσπασε μετά την συντριβή. Από τις νεκροψίες προέκυψε ότι όλοι τους ήταν ζωντανοί κατά την ώρα της συντριβής, χωρίς όμως να είναι γνωστό αν διατηρούσαν τις αισθήσεις τους, και οι τοξικολογικές εξετάσεις δεν έδειξαν να υπήρχε κάποια ουσία που μπορεί να ανέπνευσαν ή να κατάπιαν. Η αναγνώριση των πτωμάτων έγινε κυρίως μέσω σύγκρισης του DNA τους με δείγματα από συγγενείς πρώτου βαθμού. Όσα αναγνωρίστηκαν μεταφέρθηκαν και ενταφιάστηκαν στην Κύπρο.
https://youtu.be/b4CDsOuENtA
Πόρισμα
Τον Οκτώβριο του 2006, δεκατέσσερις μήνες μετά τη συντριβή του αεροπλάνου, δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της Ελληνικής Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων υπό του Ακριβού Τσολάκη για τα αίτια της πτώσης.
Τα ενεργά αίτια της πτώσης
– Συνυπευθυνότητα στους μηχανικούς που έλεγξαν το αεροσκάφος για την τελευταία πτήση και τους χειριστές του αεροπλάνου της πτήσης HCY522, για διόρθωση των ρυθμίσεων – κυρίως της ρύθμισης manual στο ρυθμιστή συμπίεσης – που τροχοδρόμησαν τα επόμενα γεγονότα. Σημειώνεται ότι για το ίδιο θέμα, η Boeing έχει ήδη αποδεχθεί, ότι στα καθοδηγητικά δεσμευτικά εγχειρίδια των μηχανικών και του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους δεν υπήρχε σαφής υπόδειξη για τοποθέτηση του διακόπτη στο «manual». Επίσης στο Πόρισμα εξετάζεται το τι υπήρχε στις υποδείξεις του ανάλογου εγχειριδίου των χειριστών στο συγκεκριμένο αεροπλάνο.
– Ευθύνη στους χειριστές, επειδή δεν πραγματοποίησαν έγκαιρα τις διορθωτικές επεμβάσεις με βάση τις προειδοποιήσεις που ελάμβαναν, έχοντας όμως υπόψη τα όσα έγιναν γνωστά για τις «διπλές» ηχητικές προειδοποιήσεις και ενδείξεις, τις οποίες επίσης μετά την αεροπορική τραγωδία άλλαξε η Boeing. Αποτέλεσμα ήταν οι χειριστές σε ελάχιστο χρόνο να καταβληθούν από τα συμπτώματα υποξαιμίας και να μην έχουν τον έλεγχο.
– Το σύστημα ενεργειών του πληρώματος και η συνεννόηση μεταξύ χειριστών στο πιλοτήριο και αεροσυνοδών στην καμπίνα επιβατών (CRM), που δεν προέβλεπε καμία εκπαίδευση για ενέργειες, σε περίπτωση σοβαρού συμβάντος όπως το πέσιμο των μασκών οξυγόνου, παρά το γεγονός ότι για ώρα μετά το αεροσκάφος δεν προχωρούσε στην προβλεπόμενη άμεση κάθοδο και συνέχιζε πορεία στο ίδιο ύψος.
– Τελικό αίτιο της πτώσης, ως απόρροια των προηγουμένων, ήταν η διακοπή της λειτουργίας των κινητήρων λόγω έλλειψης καυσίμων.
Τα λανθάνοντα αίτια
Π. Αεροπορία, Boeing, Helios, ICAO-JAAΤα λανθάνοντα αίτια, δηλαδή εκείνα τα αίτια που εντοπίζονται και των οποίων η λανθάνουσα λειτουργία συνέβαλε στη δραστηριοποίηση των ενεργών αιτίων είναι:
– Το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας του οποίου η διαχρονική και συνεχιζόμενη ανεπάρκεια και ελλείψεις, δεν εξασφάλιζαν το απαραίτητο επίπεδο εποπτείας.
– Η αεροπορική εταιρεία Helios και οι ελλείψεις σε θέματα εκπαίδευσης, διεύθυνσης και ελέγχου ποιότητας που διατηρούνταν και λόγω της ανεπάρκειας του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας.
– H Boeing η οποία παρά τα συναφή συμβάντα και τις υποδείξεις, δεν προχώρησε σε επαρκή και ικανοποιητικά διορθωτικά μέτρα, ώστε να αποτραπούν παρόμοια διαδοχικά γεγονότα που οδήγησαν στη συντριβή του Boeing 737-300 της Helios.
– Οι ευρωπαϊκοί και διεθνείς οργανισμοί JAA, ICAO και EASA, οι οποίοι ενώ από το 1999 μέχρι και τον Αύγουστο του 2005, σε ελέγχους διαπίστωναν πολλά, σοβαρά και επαναλαμβανόμενα προβλήματα, στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας και την αεροπορική βιομηχανία της Κύπρου, δεν έλαβαν τάχιστα, τα δέοντα αποτελεσματικά μέτρα, δείχνοντας ανοχή με συνέπεια τη συνέχιση της κατάστασης.
15 συστάσεις ασφάλειας
Οι συστάσεις ασφάλειας που περιέχονται στο πόρισμα απευθύνονται προς την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία, τους διεθνείς οργανισμούς Πολιτικής Αεροπορίας, την ίδια την Boeing και σε όλο τον κόσμο της αεροπορίας. Όλες οι συστάσεις είναι υποχρεωτικό να εξεταστούν και να εφαρμοστούν, ενώ ήδη η Boeing έχει επίσημα υιοθετήσει και θέσει σε εφαρμογή τις τέσσερις από τις πολύ σοβαρές συστάσεις που την αφορούν. Μεταξύ αυτών οι συστάσεις για αλλαγή των προειδοποιητικών ηχητικών σημάτων που είναι ίδια για αποσυμπίεση και για λανθασμένες ρυθμίσεις απογείωσης, για αλλαγές στα εγχειρίδια μηχανικών και χειριστών ιδιαίτερα στο θέμα του ρυθμιστή συμπίεσης και αλλαγές σε σχέση με τη συντήρηση και χρήση των συσκευών και μασκών οξυγόνου στο πιλοτήριο.
Ακόμα στις συστάσεις ασφαλείας περιλαμβάνονται:
– Σύσταση για να τοποθετηθούν σε όλα τα πιλοτήρια αεροσκαφών κάμερες που να μεταφέρουν εικόνα στις καμπίνες επιβατών, σε μέρος που ελέγχουν οι αεροσυνοδοί, ώστε οι τελευταίοι να βλέπουν αν είναι εντάξει οι χειριστές.
– Καταγραφή όλων των συνομιλιών που γίνονται μεταξύ αεροσκαφών και εδάφους, ακόμα και με τα τεχνικά τμήματα ή τα γραφεία των εταιρειών τους.
– Αντικατάσταση των καταγραφέων φωνής στα πιλοτήρια των αεροσκαφών και των σχετικών κανονισμών, ώστε να καταγράφουν και να αποθηκεύουν τις συνομιλίες και τους ήχους στο πιλοτήριο καθ΄ όλη τη διάρκεια της πτήσης και όχι μόνο τα τελευταία 30 λεπτά (ή δύο ώρες για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων).
– Ειδική εκπαίδευση όλων των πληρωμάτων αεροπορικών εταιρειών, για το τι πρέπει να κάνουν όταν συμβαίνει σοβαρό περιστατικό όπως αποσυμπίεση με ενεργοποίηση μασκών, χωρίς για μεγάλο χρονικό διάστημα να παρατηρούν ότι γίνονται οι απαραίτητες ενέργειες από τους χειριστές, όπως η γρήγορη κάθοδος. Η εκπαίδευση πρέπει να προβλέπει τις ενέργειες που θα γίνουν για ασφαλή προσγείωση, ακόμα και αν οι χειριστές έχουν τεθεί εκτός μάχης.
– Εκπαίδευση όλων των χειριστών και πληρωμάτων αεροπλάνων, στην αναγνώριση της έτσι ονομαζόμενης «ύπουλης υποξίας» και στις ενέργειες που πρέπει να γίνονται άμεσα για αντιμετώπισή της.
– Έκδοση παγκόσμιου κανονισμού από τον ICAO, που να καθορίζει το μέγιστο χρόνο, τον οποίο πρέπει να αναμένουν οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας για να σημάνουν συναγερμό και να προβούν στις επακόλουθες ενέργειες, όταν ένα αεροσκάφος δεν ανταποκρίνεται.
– Πολιτική απόφαση για άμεσα και αποτελεσματικά μέτρα σε παγκόσμιο (ICAO) και ευρωπαϊκό (EASA-JAA) επίπεδο, ώστε σε περιπτώσεις που διαπιστώνονται σοβαρές ελλείψεις σε θέματα ασφάλειας στις εποπτικές αρχές ενός κράτους (Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας), οι οργανισμοί αυτοί να έχουν εξουσίες εμπλοκής και τοποθέτησης «τοποτηρητών» για άμεση βελτίωση.
Δίκη
Η δίκη πέντε στελεχών της εταιρείας με κατηγορίες ανθρωποκτονίας και πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης, ξεκίνησε στη Λευκωσία στις 17 Σεπτεμβρίου 2009.
Το Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε ένοχους τους Δημήτρη Πανταζή, Γιώργο Κικκίδη, Ιάνκο Στοιμένοβ και Άλαν Ίργουιν, όλοι στελέχη της εταιρίας «Ήλιος», χωρίς ελαφρυντικά για τη συντριβή του αεροσκάφους. Το Πλημμελειοδικείο επέβαλε καταδίκη ενός χρόνου για κάθε απώλεια ζωής, συν τρία χρόνια ποινή βάσης, που αφορά την ενοχή τους με την ανθρωποκτονία εξ αμελείας. Η συνολική ποινή των στελεχών της εταιρίας είναι 124 χρόνια.
Το Πλημμελειοδικείο αποσύρθηκε για να αποφασίσει κατά πόσο η ποινή θα είναι εξαγοράσιμη, όπως ζήτησαν οι συνήγοροι των καταδικασθέντων και ταυτόχρονα κατά πόσο η ποινή θα έχει ανασταλτικό χαρακτήρα μέχρι την εκδίκαση της έφεσης. Η πρόταση για έκτιση φυλάκισης είναι τα δέκα έτη.
Το Φεβρουάριο του 2013 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων επέβαλε δεκαετείς ποινές φυλάκισης, εξαγοράσιμες έναντι 80.000 ευρώ εκάστη, σε τρεις από τους τέσσερις κατηγορουμένους.
[wikipedia.org]
Βίντεο από George Ioannidis ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Στα χέρια των αρχών πλοίο με τόνους κοκαϊνης

Σε μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις κατά της διακίνησης ναρκωτικών των τελευταίων ετών πιάστηκε στον Ατλαντικό πλοίο ελληνικών συμφερόντων με ποσότητα μαμούθ κοκαίνης από τις γαλλικές...

Τρείς σταθμοί του μετρό θα κλείσουν νωρίτερα σήμερα 15/12 και αύριο 16/12 για εργασίες αντικατάστασης ραγών στη γραμμή

Συγκεκριμένα λοιπόν, οι σταθμοί ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ, ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ και ΔΑΦΝΗ θα κλείσουν στις 21:40 το βράδυ, δυόμιση ώρες νωρίτερα από την καθορισμένη λήξη κυκλοφορίας Οι...

Μια Συζήτηση με τη Τεχνητή Νοημοσύνη για τη Δυστοπία και την Ευτοπία, με Αναφορά σε Ελλάδα και Ευρώπη

Το θέμα της σημερινής συζήτησης με την Τεχνητή Νοημοσύνη, στόχο έχει να επιχειρήσει μια διασύνδεση εννοιών που αντλούνται (στο παρόν άρθρο) από τη λογοτεχνία,...

90χρονος έθαψε τον σκύλο του ζωντανό

Στη Νέα Μηχανιώνα Θεσσαλονίκης ένας 90χρονος έθαψε ζωντανό σκύλο σε αγροτική έκταση Ο ηλικιωμένος οδηγήθηκε ενώπιον της δικαιοσύνης και του ασκήθηκε δίωξη για κακούργημα για...

Κολοραντο: Είχε συλληφθεί 57 φορές για κακοποίηση! Και όμως τον άφησαν ελεύθερο…

Κατ' εξακολούθηση κακοποιητής στο Κολοράντο αφέθηκε ελεύθερος από τη φυλακή και σε λιγότερο από δύο εβδομάδες από την απελευθέρωση τουδολοφόνησε τη μητέρα των τριών...

Άγνωστοι διέρρηξαν… το σπιτάκι του Άι Βασίλη στη Λαμία

Ντροπή και οργή προκαλεί η εικόνα στην πλατεία Πάρκου στη Λαμία, όπου άγνωστοι διέρρηξαν… το σπιτάκι του Άι Βασίλη! Οι δράστες, γνωστοί-άγνωστοι από μικροκλοπές στην περιοχή,...

Σαν σήμερα το Νόμπελ λογοτεχνίας στον Γιώργο Σεφερη

Η συγκλονιστική ομιλία του Γιώργου Σεφέρη στην απονομή του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας "Τούτη την ώρα αισθάνομαι πως είμαι ο ίδιος μια αντίφαση. Αλήθεια, η Σουηδική...

Έφοδος των αρχών σε γιάφκα εκτελεστών

Μια πραγματική γιάφκα εκτελεστών εντόπισε το ελληνικό FBI, δηλαδή οι αστυνομικοί της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος σε χώρο στα Καλύβια, που αρχικά βρισκόταν στο στόχαστρο...

Κατέρρευσε μέσα στο δικαστήριο και πέθανε λίγο πριν του ανακοινωθεί η ποινή

Σοκ προκάλεσε η είδηση του θανάτου ενός 84χρονου κατηγορούμενου για ενδοοικογενειακή βία, μέσα στα δικαστήρια της πρώην σχολής Ευελπίδων Ο ηλικιωμένος άνδρας άφησε την τελευταία...

Επέτειος της δολοφονίας του Αλέξη Γρηγορόπουλου: Ποιοι σταθμοί του ΜΕΤΡΟ θα είναι κλειστοί

17 χρόνια συμπληρώνονται σήμερα Σάββατο 6 Δεκεμβρίου από την δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου από τον ειδικό φρουρό Επαμεινώνδα Κορκονέα στα Εξάρχεια και στο κέντρο...

Η Ευρώπη σε παλαιά και απωθημένα γεωπολιτικά μοτίβα Είναι αναχρονιστική η Ευρωπαϊκή αντιρωσική εμμονή;

Η Ευρώπη σε παλαιά και απωθημένα γεωπολιτικά μοτίβα Είναι αναχρονιστική η Ευρωπαϊκή αντιρωσική εμμονή;Η Ευρώπη (Ευρωπαϊκή Ένωση και Ηνωμένο Βασίλειο ΕΕ + ΗΒ) συσπειρώνεται...

Ζευγάρι νεκρό απο αναθυμιάσεις γεννήτριας βενζίνης

Ανάστατη είναι η κοινωνία στην Αλεξανδρούπολη από την είδηση του τραγικού θανάτου ενός ζευγαριού μέσα στο σπίτι τους πιθανώς από αναθυμιάσεις που προήλθαν από...

Σπείρα ανάγκαζε παιδιά να πωλούν λαθραία καπνικά προϊόντα

Εξαρθρώθηκε σπείρα που τα μέλη δραστηριοποιούνταν στην εμπορία ανθρώπων και συγκεκριμένα παιδιών με σκοπό τον εξαναγκασμό τους στην παράνομη πώληση λαθραίων τσιγάρων Μάλιστα, τα παιδιά...

Τα ταξί αναστέλουν την απεργία τους

Οι ταξιτζήδες είχαν αποφασίσει να παρατείνουν την απεργία τους μέχρι και τα ξημερώματα του Σαββάτου, 6 Δεκεμβρίου, ωστόσο, τελικά, οι καιρικές τούς άλλαξαν γνώμη Ειδικότερα,...

Απαγόρευσαν στους οδηγούς ταξί να συμπαρασταθούν στους Αγρότες

Έναν πρωτοφανή εμπαιγμό βίωσαν το μεσημέρι της Πέμπτης οι ταξιτζήδες οι οποίοι πραγματοποιούν την τρίτη συνεχόμενη μέρα πανελλαδικής απεργίας. Το μήνυμα στους ταξιτζήδες από το Υπουργείο...

89χρονος παρενόχλησε 16χρονη σε παιδική χαρά

Ένας 89χρονος συνελήφθη, καθώς προσέγγισε 16χρονη που καθόταν σε παγκάκι παιδικής χαράς και της πρότεινε σεξουαλική συνεύρεση έναντι αμοιβής Το νεαρό κορίτσι σοκαρίστηκε, καθώς ο...

Κυβέρνηση κατά αγροτών: Επεισόδια σε Νίκαια και Πλατύκαμπο

Οι αγρότες ξεκίνησαν τις κινητοποιήσεις τους στη Λάρισα αποφασισμένοι να το πάνε μέχρι τέλους Η χώρα είναι, πλέον, κομμένη στα δύο, καθώς, λίγο μετά τις...

Αγρότες και κτηνοτρόφοι ετοιμάζονται να κατεβάσουν τα τρακτέρ στους δρόμους από την Κυριακή

Ο αγροτοκτηνοτροφικός κόσμος συνεχίζει τον κύκλο κινητοποιήσεων που αναδεικνύει τα οξυμένα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα και τα επακόλουθα από το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ Σύμφωνα με...

Στη φυλακή 53χρονος που κακοποιούσε την 3χρονη κόρη του

Το Μεικτό Ορκωτό Εφετειο Χανίων έκρινε  ομόφωνα ένοχο 53χρονο πατέρα για γενετήσιες πράξεις σε βάρος της τρίχρονης κόρης του Του επέβαλε ποινή κάθειρξης 5,5 ετών,  με...

Επιδόματα, ΟΠΕΚΕΠΕ και δημογραφικό

Σύμφωνα με το αρνητικό των επιδόσεων του δημογραφικού προβλήματος που μας μαστίζει, και συναρτήσει πρόσφατου ερεθίσματος όπου δόθηκαν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ …..κονδύλια σε φερόμενους άτεκνους,...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ