Χωρίς εργαζόμενους πλέον, και μετά από μια μακρά περίοδο ετών κατά την οποία δεν είχε ουσιαστικά αντικείμενο, πέρα από το να λειτουργεί ως συνεργείο του ΟΑΣΘ, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων βγαίνει και πάλι προς πώληση.
Η ΕΛΒΟ βρίσκεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από το 2014 και ήδη έχουν πραγματοποιηθεί δύο ανεπιτυχείς διαγωνισμοί για την πώλησή της, το καλοκαίρι του 2017 -μάλιστα στον δεύτερο δεν είχε καν εμφανιστεί ενδιαφερόμενος παρότι η επιχείρηση, στο σύνολο του ενεργητικού της, πωλείτο για το ποσό των 10 εκατ. ευρώ.
Φέτος, επί των ημερών της προηγούμενης κυβέρνησης, έγινε και νέα προσπάθεια πώλησης των περιουσιακών στοιχείων της ΕΛΒΟ κομμάτι-κομμάτι αλλά η διαδικασία δεν ολοκληρώθηκε. Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία (Φεβρουάριος 2015) οι συνολικές υποχρεώσεις φτάνουν τα 86 εκατομμύρια ευρώ, αλλά πλέον οι οφειλές ενδέχεται να προσεγγίζουν τα 100 εκατ. ευρώ.
Για το θέμα της πώλησης της ΕΛΒΟ έχει ενημερωθεί ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες έδειξε ζωηρό ενδιαφέρον και μάλιστα είχε επαφές με επενδυτές που ενδιαφέρονται για την ΕΛΒΟ.
Οι «μνηστήρες» της ΕΛΒΟ
Στη νέα διαγωνιστική διαδικασία, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται να συμμετάσχουν και εταιρείες που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και κατά το παρελθόν.
– Η γερμανική Krauss-Maffei Wegmann η οποία είχε στο παρελθόν συνεργαστεί η EΛΒΟ για το άρμα μάχης Leopard. Η KMW συμπράττει με τον γαλλικό κολοσσό Nexter.
– Η νοτιοαφρικανική Paramount, η οποία συμμετείχε στον προηγούμενο διαγωνισμό για την ΕΛΒΟ, που δεν τελεσφόρησε.
Δεν είναι ξεκάθαρο αν εξακολουθεί να ενδιαφέρεται η τσέχικη Excalibur Army. Το όνομα της Mubadala από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που είχε αναφερθεί σε κάποια φάση, δεν βρίσκεται πλέον «πάνω στο τραπέζι, καθώς δεν συμμετείχε σε προηγούμενες διαγωνιστικές διαδικασίες. Αντιθέτως, σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ», υπάρχουν δυο νέοι ενδιαφερόμενοι, από το Ισραήλ. Πρόκειται για τις:
– Elbit Systems, μια πολυεθνική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας με έδρα τη Χάιφα, εισηγμένη στο NASDAQ και το χρηματιστήριο του Tελ Αβίβ που κατασκευάζει μεταξύ άλλων drones, συστήματα για την πολεμική αεροπορία, το στρατό ξηράς και το ναυτικό και συστήματα κυβερνοασφάλειας. Απασχολεί πάνω από 12.700 εργαζόμενους σε ένα δίκτυο 80 θυγατρικών και συνεργαζόμενων εταιρειών που διατηρεί σε Ευρώπη, Βόρεια και Νότια Αμερική και Ασία.
– Plasan, μια βιομηχανία κατασκευής οχημάτων για το στρατό αλλά και ειδικών οχημάτων για τις δυνάμεις ασφαλείας, που ανήκει στις οικογένειες του Κιμπούτζ Σάσα και απασχολεί 1.300 εργαζόμενους. Ο όμιλος Plasan έχει δύο θυγατρικές στις ΗΠΑ, στο Μίσιγκαν. Μετέχει στο joint venture «Τοrtech» στη Βρετανία που ασχολείται με τα νανοϋλικά, ενώ στις θυγατρικές της ανήκει και η γαλλική «ΑMEFO».
Ελλάδα και Ισραήλ βρίσκονται σε στενή συνεργασία την τελευταία δεκαετία και οι δίαυλοι επικοινωνίας που άνοιξαν οι κυβερνήσεις των δύο χωρών ενθαρρύνουν τη δημιουργία επενδυτικού κλίματος και στον ιδιωτικό τομέα. Μάλιστα σε πρόσφατη συνάντησή του με την απερχόμενη πρέσβειρα του Ισραήλ ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι η περαιτέρω προώθηση των διμερών σχέσεων Ελλάδας-Ισραήλ είναι προτεραιότητα της ελληνικής κυβέρνησης, ενώ από την πλευρά της η κ. Ίριτ Μπεν Άμπα αναφέρθηκε στην επιτάχυνση των ισραηλινών επενδύσεων στην Ελλάδα.
Άλλοι στο δημόσιο, άλλοι «εγκλωβισμένοι»
Η ΕΛΒΟ βγαίνει προς πώληση χωρίς εργαζόμενους, αφού οι περισσότεροι έχουν κάνει χρήση του δικαιώματος που τους έδινε ο νόμος για να μεταταγούν σε υπηρεσίες του δημοσίου. Ήδη από την περασμένη Πέμπτη έπιασαν δουλειά οι πρώτοι και έπονται εντός του Αυγούστου οι υπόλοιποι, που τοποθετήθηκαν σε τεχνικές υπηρεσίες δήμων και της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, σε νοσοκομεία, και στον κρατικό ΟΑΣΘ.
Στις νέες τους θέσεις οι εργαζόμενοι θα συνεχίσουν να αμείβονται με βάση το ενιαίο μισθολόγιο που ισχύει για τους δημοσίους υπαλλήλους (είχε εφαρμοστεί και στην ΕΛΒΟ).
Με την ολοκλήρωση των μετατάξεων θα απομείνουν ελάχιστοι εργαζόμενοι στην ΕΛΒΟ. Από αυτούς ορισμένοι είναι πλησίον της σύνταξης και θα περιμένουν την ολοκλήρωση της διαδικασίας ειδικής εκκαθάρισης της εταιρείας. Υπάρχουν όμως περί τους τριάντα εργαζόμενους που δεν μπορούσαν να ενταχθούν στη διαδικασία μετάταξης.
Πρόκειται για παλιούς εργαζόμενους που δεν είχαν απολυτήριο δημοτικού και άρα δεν μπορούσαν να τοποθετηθούν ούτε καν σε θέσεις ΥΕ. Επίσης για τεχνίτες (πχ λαμαρινάδες) από τους οποίους ζητήθηκε άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος, όπως θα συνέβαινε αν εξασκούσαν ελεύθερο επάγγελμα, μόνο που πρόκειται για μετακίνηση σε υπηρεσίες του δημοσίου, όπου οι συνάδελφοί τους επίσης δεν έχουν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, όπως εξηγεί ο μέχρι πρότινος γραμματέας του σωματείου Θόδωρος Δημητριάδης.
Κατά τον ίδιο, θα πρέπει να ενσκήψει η πολιτική ηγεσία στο πρόβλημα, καθώς για τυπικούς λόγους τριάντα άνθρωποι και οι οικογένειές τους μένουν «εγκλωβισμένοι», χωρίς τη δυνατότητα να βρουν μια δουλειά στο δημόσιο όπως οι πρώην συνάδελφοί τους στην ΕΛΒΟ.
Ημερομηνίες σταθμοί
1972 Ιδρύεται η STEYER HELLAS SA.
1986 Περνά υπό τον έλεγχο του δημοσίου και μετονομάζεται σε ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΑΒΕ.
2000 Το 43% των μετοχών μεταβιβάστηκε στον Όμιλο ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. Η αξία συμμετοχής του ομίλου έφτασε τα 19,2εκ €.
2010 Η διοίκηση της ΕΛΒΟ ΑΒΕ επανήλθε στο Ελληνικό Δημόσιο μετά την αποχώρηση του ομίλου.
2012 Η κυβέρνηση αποφασίζει να πουλήσει την ΕΛΒΟ κατόπιν πιέσεων της τρόικας.
2014 Η ΕΛΒΟ τίθεται σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης εν λειτουργία.
2017 Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο διεξάγονται δύο διαγωνισμοί που κηρύχθηκαν άγονοι. Αρχικό ενδιαφέρον είχαν δείξει οι KMW και Paramount.
2019 Τον Φεβρουάριο προκηρύχθηκε ο τρίτος διαγωνισμός, που αναβλήθηκε για τον Μάρτιο και στη συνέχεια «πάγωσε».
Σοφία Χριστοφορίδου
*Δημοσιεύθηκε στη “ΜτΚ” στις 4 Αυγούστου 2019
makthes.gr