Φόβους για απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας εκφράζουν τα ιταλικά συνδικάτα με αφορμή την σημερινή γνωστοποίηση σχεδίων συγχώνευσης της γαλλικής Peugeot-Citroën-Opel και της ιταλοαμερικανικής Fiat-Chrysler.
Fiat-Chrysler και Peugeot αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν τον μεγαλύτερο παραγωγό αυτοκινήτων στον τομέα των νέων τεχνολογιών. Η αξία της νέας εταιρίας που θα προκύψει από την συγχώνευση θα αγγίζει τα 45 δισεκατομμύρια ευρώ και υπολογίζεται ότι θα μπορούν να πωλούνται κάθε χρόνο σχεδόν 9 εκατομμύρια αυτοκίνητα.
Στο επίσημο ανακοινωθέν γίνεται αναφορά στην δυνατότητα εξοικονόμηση πόρων, η οποία μπορεί να φτάσει τα 3,7 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Παράλληλα υπάρχει και η δέσμευση ότι δεν πρόκειται να γίνουν απολύσεις. Σε ό,τι αφορά το σημείο αυτό όμως, στην Ιταλία πολλοί εκπρόσωποι των συνδικάτων εκφράζουν σκεπτικισμό. Ιδίως λόγω του ότι σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση, πολλές μονάδες παραγωγής της Fiat είναι ίδιας τεχνολογίας και προδιαγραφών με εκείνες της Peugeot, αλλά και επειδή στην Ιταλία εργαζόμενοι στη βιομηχανία που ίδρυσε η οικογένεια Ανιέλλι κάνουν ήδη ευρεία χρήση του ταμείου ανεργίας.
Το τελικό κείμενο της συμφωνίας πάντως δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί και αναμένεται να υπογραφεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Στόχος του νέου αυτού γίγαντα του τομέα των αυτοκινήτων (θα είναι ο τέταρτος σε παγκόσμια κλίμακα) είναι να εξασφαλίσει συνολικό τζίρο 170 δισεκατομμυρίων ευρώ, με εταιρικά κέρδη που θα ξεπερνούν τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι ανησυχίες των ιταλών εργαζομένων όμως οφείλονται και στο ότι η Fiat, μετά την συγχώνευση με την Chrysler, έριξε μεγάλο βάρος στην παραγωγή της στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ αποφάσισε να μεταφέρει την επίσημη έδρα της στην Ολλανδία λόγω του ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος εκεί. Μια χώρα που μπορεί να επιλεγεί και για την νέα αυτή συμμαχία με την Peugeot.
Η κυβέρνηση του Παρισιού κατέχει το 12% της Peugeot, κάτι που σύμφωνα με τους αναλυτές είναι μια σχετική ασπίδα για τους γάλλους εργαζόμενους. Στην Ιταλία όμως, παρά την γενναιόδωρη οικονομική στήριξη του δημοσίου στην Fiat επί πάνω από μισό αιώνα, δεν υπάρχουν ανάλογες εγγυήσεις. Έστω και αν συνολικά ο τομέας των αυτοκινήτων απασχολεί στην Ιταλία 250.000 εργαζόμενους και παράγει το 5,6% του ΑΕΠ της χώρας.
Θεόδωρος Ανδρεάδης Συγγελλάκης, Ρώμη
dw