Υπάρχουν πολλοί λόγοι που ωθούν τους Γερμανούς να βγάζουν επιθετικότητα πίσω από το τιμόνι. Οι ειδικοί συνιστούν παρακολούθηση του φαινομένου, τιμωρία τέτοιων συμπεριφορών αλλά και μαθήματα συμπεριφοράς.
Επίμονα κορναρίσματα, βρισιές, απρεπείς χειρονομίες. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις πιο «αθώες» αντιδράσεις οδηγών σε κατάσταση υστερίας. Το κυκλοφοριακό χάος στους δρόμους έχει βγάλει εκτός ορίων ακόμη και Γερμανούς οδηγούς, που είναι συνηθισμένοι σε «ασκήσεις αυτοσυγκράτησης» πάνω στους 4 τροχούς.
«Τα φαινόμενα είναι συχνά, οι οδηγοί φτάνουν στο σημείο ακόμη και να απειλούν, να κάνουν ράλι, οι οδηγοί έχουν γίνει αδίστακτοι» παραπονιέται η Ελίζαμπεθ Σνελ από τη Γερμανικό Συνδικάτο Αστυνομίας (DPolG). Με λίγα λόγια το αυτοκίνητο χρησιμοποιείται στο δρόμο ως όπλο.
Σε δημοσκόπηση του Ινστιτούτου Δημοσκοπήσεων Allensbach που δημοσιεύτηκε τον Σεπτέμβριο του 2019, ποσοστό γύρω στο 90% όσων κινούνται με αυτοκίνητο, καταγγέλλουν συνθήκες άκρας επιθετικότητας πίσω από το τιμόνι.
Αγώνες ράλι
«Σύμφωνα με παρατηρήσεις της αστυνομίας έχουν πολλαπλασιαστεί τα κρούσματα επιθετικής συμπεριφοράς» λέει η Γιούλια Φόμαν από το Γερμανικό Συμβούλιο Ασφάλειας Κυκλοφορίας. «Κυρίως άνδρες και οδηγοί αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού επιδεικνύουν επιθετικότητα». Το Συνδικάτο της Αστυνομίας επικεντρώνει την κριτική της κυρίως σε νέους οδηγούς, που εκτός από απρεπή συμπεριφορά, κάνουν αγώνες ράλι στους αυτοκινητοδρόμους.
Εκτός αυτού η επιθετική συμπεριφορά σχετίζεται και με την τεχνολογική εξέλιξη των αυτοκινήτων, σημειώνει ο δικηγόρος Κρίστιαν Φουνκ, από την ομάδα εργασίας για το δίκαιο οδικής κυκλοφορίας στην Ένωση Γερμανών Δικηγόρων. «Ταχύτητα πάνω από 200 χιλιόμετρα την ώρα είναι κάτι το εφικτό σε πολλά αυτοκίνητα χωρίς μεγάλη δυσκολία» σημειώνει.
Αντικειμενικά κριτήρια για την αύξηση της επιθετικότητας δεν υπάρχουν. Όπως λέει ο προϊστάμενος ερευνών ασφαλιστών αυτοκινήτων Ζίγκρφιντ Μπρόκαμν,«η πρόσληψη της επιθετικότητας είναι υποκειμενική και γι αυτό δεν καταγράφεται σε αριθμούς». Ωστόσο, «ο κίνδυνος κλιμάκωσης της βίαιης συμπεριφοράς μεγαλώνει, όσο αυξάνεται ο αριθμός των οδηγών στους δρόμους, αλλά και νέων μορφών μετακίνησης που εντείνει τον ανταγωνισμό. Γι αυτό είναι αποφασιστικής σημασίας να πατάσσεται η επιθετική συμπεριφορά με συνέπεια και να γίνεται αντικείμενο επεξεργασίας στην εκπαίδευση για άδεια οδήγησης».
Και ολίγη κατανόηση δεν βλάπτει
Το Γερμανικό Συνδικάτο Αστυνομίας στην όλη προβληματική συνδέει την επιθετικότητα στους δρόμους με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. «Επιθετική συμπεριφορά υπήρχε πάντα» υποστηρίζει η Ελίζαμπεθ Σνελ. «Οι εικόνες βίας έγιναν πιο ορατές από τις πολλές φωτογραφίες των κινητών που τροφοδοτούν τα μέσα αυτά».
Την ίδια άποψη έχει και η ADAC, η Γερμανική Λέσχη Αυτοκινήτου, που αμφισβητεί την αύξηση αδικοπραξιών με βάση την επιθετικότητα και παραπέμπει στο αρχείο καταγραφής παραβατικής οδικής συμπεριφοράς. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπό της Χέρμπερτ Ένγκελμορ ο αριθμός των καταγεγραμμένων περιστατικών έχει μείνει στάσιμος τα τελευταία χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση της κίνησης στους δρόμους και του κυβισμού των οχημάτων προκαλούν το αδιαχώρητο στους δρόμους», παρατηρεί η Στέφανι Κρόνε, από τη Γερμανική Γενική Λέσχη Ποδηλάτων. «Μέσω αυτής της κατάστασης αυξάνεται το στρες και οι οδηγοί εκτονώνουν την πίεση οδηγώντας επιθετικά σε μποτιλιαρίσματα. Το αίτημά τους είναι να αυξηθεί ο χώρος στις πόλεις για αποτελεσματική συγκοινωνία με αυτοκίνητα και ποδήλατα».
Οι ειδικοί συστήνουν στοχευμένη παρακολούθηση της οδικής κυκλοφορίας και συνεπή τιμωρία των νταήδων. Με αύξηση π.χ. των χρηματικών ποινών και αυστηροποίηση της διαδικασίας αφαίρεσης των διπλωμάτων οδήγησης. Υπάρχουν κι άλλοι που υποδεικνύουν πιο ήπιους τρόπους: ηρεμία, αυτοσυγκράτηση, κατανόηση και σεβασμό στον απέναντι.
Ματίας Μπρούνερτ /dpa
Επιμέλεια: Ειρήνη Αναστασοπούλου