Γράφει ο Κώστας
Φοβού τους Έλληνες και χρέος φέροντες
Στο Newsweek και συγκεκριμένα στη στήλη Daily Beast γράφει κάποιος Fouad Ajami – Αμερικανολιβανέζος βλέπω στο wiki [http://en.wikipedia.org/wiki/Fouad_Ajami] ένθερμος υποστηρικτής του πολέμου στο Ιρακ, για τα “αγαθά, μεγαλειώδη κίνητρα του οποίου” δεν είχε καμιά αμφιβολία – για τους Έλληνες. Το Newsweek γνωστό προπύργιο του νεοφιλελευθερισμού φιλοξενεί φυσικά με μεγάλη ευχαρίστηση αυθόρμητες απόψεις που μαστιγώνουν τα “απείθαρχα” έθνη τα οποία δεν θέλουν να ανοίξουν τα πόδ… ε, τα σύνορά τους στην αόρατη χείρα των αγορών, αυτή ντε που όποτε αρχίζει να κουνάει πάνω κάτω το άλλο αόρατο μέλος γεμίζει φτωχούς τον πλανήτη και γεννά κάτι πλούσια μπάσταρδα χωρίς πατρίδα και ιδανικά.
Τελοσπάντων, στο εν λόγω άρθρο http://www.thedailybeast.com/newsweek/2011/12/11/fouad-ajami-beware-of-greeks-bearing-debt.html .
Ο κύριος αυτός αφού παρουσιάζει συνοπτικά τους αγώνες του Γιωργάκη να τιθασεύσει την ανύπαρκτη στην ουσία φορολογική συνείδηση των Ελλήνων – διανθίζοντας το recit του με χαρακτηριστικές στιγμές της πορείας μας προς τις αγκάλες του ΔΝΤ – αναλύει το παρελθόν μας από πολλές απόψεις.
Αρχικά μιλά για τον Οδυσσέα – τον οποίον χρησιμοποίησε ο ανιστόρητος βλαξ που παρουσιάστηκε ως Έλληνας Πρωθυπουργός – και μας λέει ότι σε καμιά περίπτωση η Οδύσσεια δεν προσφέρεται ως “έπος” που έχει να κάνει με την οικονομία, μια και πρόκειται για ιστορία εκδίκησης . Προσθέτει δε ότι οι αρχαίοι Έλληνες δεν ενδιαφέρονταν για το εμπόριο, αφήνοντάς το στην ουσία στις κατώτερες τάξεις, μέτοικους κλπ. Άλλωστε και ο ίδιος γράφει ότι τόσο ο Πλάτων όσο και ο Αριστοτέλης το υποβίβαζαν.
Να λοιπόν που οι δυο από τους τρεις – στην ουσία και οι τρεις αν αναλογιστούμε ότι ο Πλάτων είναι κατά μια έννοια ο Σωκράτης – κορυφαίους φιλοσόφους της αρχαιότητας έχουν και κοινά σημεία. Οι Γερμανοί τραπεζίτες, λέει, δεν θα ένιωθαν άνετα αν οι Έλληνες έφερναν σήμερα μαζί τους το πνεύμα των επών και των αρχαίων Ελλήνων ηρώων.
Συνεχίζει λέγοντας ότι η μόνη περίοδος στην οποία οι Έλληνες διακρίθηκαν ως έμποροι ήταν εκείνη της Τουρκοκρατίας, αλλά ακόμη και τότε δεν μπόρεσαν να αντισταθούν τελικά στο κάλεσμα της Εθνικής Ολοκλήρωσης. Από πρακτικοί που ήταν ως τότε, έγιναν ξαφνικά ρομαντικοί, λόγω εν μέρει και του φιλελληνισμού ορισμένων ξένων. Ακόμη όμως και όταν δημιουργήθηκε το κράτος τα όνειρά τους ήταν μεγαλύτερα απ’ όσο έπρεπε. Το όραμα της Μεγάλης Ελλάδος κατά κάποιο τρόπο εξακολουθούσε να θολώνει τις σχέσεις τους με τη Δύση.
Μάλιστα είχαμε τον παραλογισμό να θέλουμε η Ευρώπη να αναγνωρίζει ότι προήλθε από την Αρχαία Ελλάδα. Και κάνοντάς το αυτό εξαπατήσαμε εαυτούς και συνεχίσαμε να ζούμε με την αίσθηση ότι είμαστε ξεχωριστοί. Η κρίση γεννήθηκε ακριβώς απ’ αυτή τη μορφή “παραίτησης” [sic!].
– Εδώ, κάνει μια παρένθεση και σε λίγες παραγράφους συμπυκνώνει όλα όσα ακολουθούν από ΔΝΤ και μετά-
Για να καταλήξει στο απόφθεγμα του Huntington ότι “η Ελλάδα δεν είναι μέρος του Δυτικού πολιτισμού αλλά ήταν η γενέτειρα του Κλασικού πολιτισμού, ο οποίος είναι σημαντική πηγή του Δυτικού πολιτισμού”. Και ότι οι Έλληνες κακώς έχουν την εικόνα για τον εαυτό τους ότι στέκονται σαν φρουροί απέναντι στο Ισλάμ, μια και ο Samuel τους τοποθέτεί ξεκάθαρα στον Ορθόδοξο κόσμο, μαζί με τα άλλα Βαλκανικά κράτη και τη Ρωσία. Μάλιστα, σε μια γοητευτική αποστροφή ο Ajami λέει ότι “η Ελλάδα δικαιώνει τον Huntington μια και αποτελεί ξένο μόρφωμα στον Δυτικό κόσμο”.
Έπειτα ο διανοητής ογκόλιθος μιλά για το πόσο Αντι-αμερικανοί είμαστε στην Ελλάδα και με πόσες αφορμές το αποδείξαμε ότι και εμείς, ως άλλος Χομεινί, θεωρούμε την Αμερική το Μεγάλο Σατανά. “Η Αμερική διέπραξε αμάρτημα έναντι του κόσμου που ήρθε να σώσει τους Βόσνιους και τους Κοσοβάρους” γράφει χαρακτηριστικά. Παραθέτει τα αποτελέσματα ερευνών που δείχνουν την ισοπεδωτική για την Αμερική γνώμη των Ελλήνων. Γιατί δεν κοιτάμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη, αναρωτιέται, όταν προβάλλουμε αντιστάσεις στην είσοδο της Τουρκίας στην Ευρώπη? Είμαστε καλύτεροι?
Μήπως πρέπει παραβλέποντας τον λόρδο Βύρωνα και το φιλελληνισμό του να κοιτάξουμε τι πέτυχε η Τουρκία που μετά τα κλειστά σύνορα και τη φτώχεια άφησε την ιδιωτικοποίηση να δουλέψει τη μαγεία της?
Αυτό είναι το άρθρο του διανοητή. Ομολογώ ότι τέτοιο τσουβάλιασμα πρώτη φορά πετυχαίνω στα όσα λένε οι ξένοι εις βάρος μας. Ο άνθρωπος γράφει ιστορία. Διηγούμενος την ιστορία μας εν τάχει γράφει ιστορία!
Αναφέρει ότι οι Αρχαίοι Έλληνες δεν ασχολούνταν με το εμπόριο. So what ρε ηλίθιε. Δεν αποδείχτηκε ότι καλά έκαναν και δεν ασχολούνταν όταν σου προσέφεραν Ιλιάδα, Οδύσσεια, Πολιτεία και τόσα άλλα ων ουκ έστι αριθμός βρε κατακαημένε? Ή μήπως να τους καταλογίσουμε ότι δεν επινόησαν τον απάνθρωπο οικονομικό φιλελευθερισμό και γι’ αυτόν τον λόγο καθυστέρησαν την εξέλιξη του “Δυτικού” πολιτισμού τόσες χιλιάδες χρόνια? Ή μήπως ακόμα να καταλογίσουμε στον Όμηρο ότι προβάλλει ήρωες στα έργα του και όχι ανθρωπάκια που κοιτάνε κοιτάζοντας το καλό τους να κοιτάξουν το γενικότερο καλό γιατί κοιτάζοντας αποκλειστικά το καλό μας κοιτάζουμε το γενικότερο καλό το οποίο συμπυκνωμένο έχει κάνει πολτό το δικό μας καλό που δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε γιατί έχει γίνει ένα τεράστιο καλό που όμως βλέπουν μόνο όσοι έμειναν απέξω κοιτάζοντας εν τέλει το κακό των υπολοίπων? Ή να καταλογίσουμε στην Αντιγόνη ότι είπε πως γεννήθηκε για να αγαπά και όχι να μισεί, μακρινή ηχώ του Χριστού? Να της καταλογίσουμε ότι δεν είπε ότι “γεννήθηκα για να αγαπώ το καλό μου και άρα όλοι ωφελούνται” όπως θα έγραφε πιθανόν ο Adam Smith? Βλάκα, τι θέλεις να πεις, ότι ο Θουκυδίδης είχε άδικο που έλεγε ότι η φύση του ανθρώπου είναι πάντα ίδια και πάντως δεν είπε ότι αν τον αφήσεις αχαλίνωτο θα κοιτάξει το καλό του που θα ισοδυναμεί με αυτό των υπολοίπων?
Δεν έχεις διαβάσει Θουκυδίδη? Δεν γνωρίζεις ότι οι Αμερικάνοι σου όταν πήγαν στη Βοσνία και το Ιράκ απλώς απελευθέρωσαν τα ένστικτά τους? Δεν έχει αποδειχτεί μήπως?
Μας καταλογίζεις ότι ενώ ήμαστε τόσο πρακτικοί επί Τουρκοκρατίας τολμήσαμε να αφυπνιστούμε έστω και αν χρειαστήκαμε εκείνη τη μύγα για την οποία μιλούσε ο Σωκράτης, τους Φιλέλληνες? Σε ενοχλέι ρε μπούφο που τα όνειρά μας είναι μεγαλύτερα από τις ικανότητές μας? Ως τι σε ενοχλεί? Ως “φιλέλληνα” που καίγεσαι για το καλό μας? Μην τυχόν και κάνει τζιζ? Μας κατηγορείς που στραφήκαμε τον 19ο αιώνα στην κλασική μας κληρονομιά – βλέπεις scripta manent και αυτά τα έργα δεν μπορούσε να μας τα πάρει το κάθε κοράκι Έλγιν? Μας κατηγορείς που μας κάνει να αισθανόμαστε προνομιούχοι το ότι είχαμε έναν Όμηρο, έναν Πλάτωνα και ένα Θουκυδίδη? Τολμάς να λες μέσες άκρες ότι αυτή η αίσθηση μεγαλείου μας οδήγησε στη χρεωκοπία? Αυτό είναι self righteousness ρε και μάντεψε, εμείς δεν έχουμε τέτοια λέξη στη γλώσσα μας! Κάθεσαι και μας κοιτάζεις και μας κάνεις με το δάχτυλο “να, να, χα χα καλά να πάθετε”? Δεν έχεις διαβάσει καμιά τραγωδία? Δεν ξέρεις την έννοια της ύβρεως, τη νέμεση, πώς τελοσπάντων αντιμετωπίζει κάθε ήρωας της τραγωδίας την τιμωρία του? Πάντως δεν έχει κανένα από πάνω του να του λέει “ στα είχα πει, αν ακολουθούσες το δρόμο της δημοσιονομικής πειθαρχίας και των αριθμών, αν δεν έλυνες το αίνιγμα τώρα δεν θα είχες σκοτώσει τον πατέρα σου και δεν θα είχες παντρευτεί τη μητέρα σου”?
Αλλά αν το είχε κάνει αυτό δεν θα υπήρχε καμιά μαγεία και δεν θα ανατριχιάζαμε εμείς σήμερα διαβάζοντάς το δυο χιλιάδες τόσα χρόνια μετά.
Αλλά τι να σου πει αυτό εσένα? Ενώ μια έκθεση με αριθμούς, ε? Χιλιάδες χρόνια θα μνημονεύεται. Τι μαγεία να γνωρίζεις? Αφού όπως λες για την Τουρκία, “η ιδιωτικοποίηση έκανε τα μαγικά της”. Αυτό σε ενδιαφέρει.
Όσο για τις διαπιστώσεις του Samuel ε εδώ τι να σου πω! Αν εξαιρέσεις καμιά θολούρα κουλτούρα, χεστήκαμε για το τι μας θεωρεί. Και αν μας βάζεις στο ίδιο σακί με Ρωσία και Βαλκάνια ακόμα καλύτερα. Τόσο πολύ σας ενοχλεί πια ΚΑΙ η ορθοδοξία? Αυτή σίγουρα δεν είναι μέρος του πολιτισμού σας. Αλλά δια την άτοπον μήπως αποτελεί μέρος του πολιτισμού σας ο καθολικισμός και ο προτεσταντισμός? Μήπως αυτό εν τέλει είναι μια πηγή – από τις πολλές δα που έχει- ο Δυτικός πολιτισμός? Η εργασιακή ηθική του προτεσταντισμού? Εν τέλει λίγο μας ενδιαφέρει αυτό, μια και το συμπέρασμά σου φαίνεται να είναι ότι μια και εμείς είμαστε αμετανόητα Αντι-αμερικανοί θα πρέπει τουλάχιστον να είμαστε υπό κάποια μορφής κηδεμονία. Νομίζω με αυτή της Τουρκίας θα είσαι εντάξει σε γενικές γραμμές.
Εντάξει Fouad? Είσαι ευχαριστημένος? Μας γ@#$σες τόσες χιλιάδες χρόνια ιστορίας εξηγώντας πώς γίναμε οικονομική φούσκα? Άντε στους εργοδότες σου τώρα γιατί ως γνωστόν εκεί που εργάζεσαι ποτέ δεν ξεμένετε από τις ιδέες τους.