Η Ανοιχτή Διαβούλευση ως Θεσμός για τη βελτίωση της δημοκρατίας ή ως Φερετζές;

Σκέψεις – Προβληματισμοί και Προτάσεις, με αφορμή τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν στην ανάρτηση των σχολίων της Δημόσιας Διαβούλευσης για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των φύλων 2021 – 2025

κ. Υπουργέ

Με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση για το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότητα των φύλων 2021 – 2025, που είναι σε εξέλιξη από 13 Ιουλίου έως 20 Αυγούστου http://www.opengov.gr/minlab/?p=5333&cpage=1#comment-7372
θέλουμε να σημειώσουμε τα παρακάτω:
έως τις 3 Αυγούστου είχαν δημοσιευθεί μόλις 26 σχόλια, από τις 4 – 16 Αυγούστου κανένα και σήμερα 17 Αυγούστου βλέπουμε τα σχόλια να έχουν φθάσει τα 56 με διάφορες ενδιάμεσες ημερομηνίες, που δείχνει ότι κανείς δεν ασχολήθηκε με την ανάρτησή τους, κάτι αντίθετο προς τη δεοντολογία και τις υποχρεώσεις που έχει μια Κυβέρνηση, ένα Υπουργείο, αναφορικά με τη διαβούλευση.

Δηλαδή, υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρήθηκαν από πολλούς εμπλεκόμενους στην ανάρτηση των σχολίων της διαβούλευσης. Κατόπιν αυτών, θέλουμε να εκφράσουμε δημόσια τις παρακάτω σκέψεις και προβληματισμούς μας:

Η Ανοιχτή Διακυβέρνηση – διαβούλευση (opengov) θεσμοθετήθηκε το 2009, ως ένας θεσμός άμεσης δημοκρατίας με διακηρυγμένο στόχο να συμβάλει στην ενίσχυση της διαφάνειας, την καταπολέμηση της διαφθοράς και κυρίως στην ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών στα κοινά.

Αυτό είναι εφικτό και στη θετική κατεύθυνση, όταν η Ανοιχτή Διακυβέρνηση λειτουργεί με κανόνες που ενθαρρύνουν τους πολίτες να συμμετέχουν και διασφαλίζουν την ελεύθερη πρόσβαση και ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών και δεν λειτουργεί αντίθετα ως άλλοθι – συγχωροχάρτι για τις αυθαιρεσίες της Πολιτείας. Το επίπεδο ανοιχτής διακυβέρνησης, άλλωστε, δείχνει και το επίπεδο δημοκρατίας μιας χώρας.

Η εμπειρία μας, όμως, κυρίως από την εν λόγω δημόσια διαβούλευση ήταν τελείως διαφορετική, αφού:

– η διαδικασία έγκρισης των σχολίων της διαβούλευσης πριν την δημοσίευσή τους στην πλατφόρμα του opengov είχε σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην ανάρτηση των σχολίων (παρατηρήσαμε ακόμη και 10ημερη καθυστέρηση στην δημοσίευσή τους) με αποτέλεσμα αυτό να λειτουργεί αντιστρόφως ανάλογα για τη διεύρυνση του κύκλου των πολιτών που συμμετέχουν

– τα σχόλια και οι απόψεις των πολιτών που κατατίθενται στο δημόσιο διάλογο είναι άγνωστο αν και πόσο λαμβάνονται υπόψη και αν και σε ποιό βαθμό διαμορφώνουν τα νομικά κείμενα

Η Ανοιχτή Διακυβέρνηση πρέπει να είναι εργαλείο και εγγύηση για τη συμμετοχή των πολιτών στη δημόσια σφαίρα και να λειτουργεί παράλληλα ως εκπαιδευτική διαδικασία για τον εκδημοκρατισμό του δημόσιου βίου.
Υπό αυτές τις συνθήκες, προτείνουμε:
– Να επεκταθεί η διάρκεια της ανοιχτής δημόσιας διαβούλευσης, που κακώς έγινε μέσα στον Αύγουστο, όπως έχουμε σημειώσει αρκετές γυναικείες οργανώσεις. Η διάρκεια να επεκταθεί έως το τέλος Αυγούστου.
– Να γίνεται η ανάρτηση των σχολίων αυθημερόν και χωρίς καθυστερήσεις, όπως επιβάλει και ο νόμος.
– Να θεσμοθετηθεί η δημόσια Γνωστοποίηση στους πολίτες για τον βαθμό και τον τρόπο που τα σχόλιά τους διαμόρφωσαν το αρχικό κείμενο
– Να υπάρχει πρόβλεψη για προσβασιμότητα σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (πχ. Άτομα με αναπηρία, άτομα τρίτης ηλικίας κ.α.)
– Η Ανοιχτή Διαβούλευση να μην περιορίζεται στο χρονικό διάστημα που το νομικό κείμενο αναρτάται στην πλατφόρμα του opengov, αλλά να γίνεται και σε προγενέστερα στάδια και με άλλες μορφές π.χ. με τη μορφή ερωτηματολογίων.

ΟΙ ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΣΕΣ

Σίσσυ Βωβού, Μέλος Σωματείου Γυναικείων Δικαιωμάτων το ΜΩΒ
Ελένη Σταύρου, Πολιτικός Επιστήμονας και εκπρόσωπος Κοινωνικής Παρέμβασης Δυτικά

7663E513 0D11 485E 81A2 A51B4B8BFBD1

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ