Η συμφορά τής συμφόρησης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γραφει ο Νότης Μαυρουδης

Πώς να ζήσεις σ’ αυτή την πόλη;

Το ερώτημα είναι κοινό, ίσως και τετριμμένο, αλλά δυστυχώς διαχρονικό…
Ακόμα και στα δελτία ειδήσεων οι δημοσιογράφοι επικοινωνούν συχνά με τη Τροχαία Αθηνών, για να ενημερωθούν για την κίνηση στους δρόμους και σαρκάζουν την κατάσταση όλοι μαζί, για το πολύωρο χάλι τής καθημερινής συγκοινωνιακής περιπέτειας – υστερίας και τα ακατάπαυστα εμφράγματα της πόλης που την καταδυναστεύουν! Η «είδηση» πλέον είναι συνηθισμένη και μόνιμη:

Όλη η Αθήνα έγινε υπόδουλη τής αυτοκίνησης. Όλοι οι δρόμοι, πεζοδρόμια, λεωφόροι, δρομάκια, στενά, αδιέξοδα, οι ελάχιστοι ελεύθεροι χώροι, είναι πλημμυρισμένοι από αυτοκίνητα, μηχανές, φορτηγά, λεωφορεία, τραμ, τρόλεϊ, ποδήλατα, πατίνια· ένα ατελείωτο αχανές πάρκινγκ τροχοφόρων, με διπλοπαρκαρίσματα βεβαίως, εκεί, όπου περισσεύει κάποια σπιθαμή από τον ανύπαρκτο πλέον χώρο για τον άνθρωπο, καταλαμβάνεται από τα… τ έ ρ α τ α των τεσσάρων ή των δυο τροχών!

Συμφωνώ με τον σαρκασμό και τα αστειάκια, πάνω σε ένα τόσο σοβαρό καθημερινό θέμα το οποίο έχει τις ρίζες του στην έλλειψη παντελούς πρόβλεψης από όποιους… προηγούμενους διαφέντεψαν τη χώρα για δεκαετίες και αποφασίσανε να επικεντρωθούν στην αυτοκινητοκεντρική «ανάπτυξη», αγνοώντας επιδεικτικά την ανθρωποκεντρική εκδοχή. Και, με την πάροδο των χρόνων, συνέβη το αυτονόητο και αναμενόμενο: Κ λ α τ ά ρ α μ ε όλοι μας· τόσο στους χώρους, όσο και στην, ανύπαρκτη ως έννοια, χωροταξία!!!

Το θέμα έγινε πια «καυτό» και βασανιστικό για έναν λαό, ο οποίος έχει καταλήξει να είναι απόλυτα εξαρτημένος από το ΙΧ αυτοκίνητο, που το θεωρούσε μέσον διευκόλυνσης, σε συνδυασμό όμως με την κοινωνική προβολή… Έτσι, καμία κυβέρνηση δεν τόλμησε να ασχοληθεί ανατρεπτικά, την ώρα που κάθε μήνα μπαίνουν στους πλημμυρισμένους δρόμους, ε κ α τ ό νέα οχήματα!!!

Το να δυσαρεστήσουμε το πόπολο σε ένα τέτοιο κρίσιμο θέμα θα ήταν «αντιπαραγωγικό», γι’ αυτό οι σύμβουλοι δεν τολμούν να το προτάξουν, κρύβοντάς το κι αυτό όπως τόσα άλλα κάτω από το χαλί. Έτσι, δήθεν δεν το πήραμε χαμπάρι πως το έμφραγμα ήταν αναπόφευκτο!

Ο δήμαρχος της Αθήνας, όπως φαίνεται, έχει παραιτηθεί από έναν τέτοιο αγώνα, ο οποίος θεωρείται πλέον ατελέσφορος και εξωπραγματικός κι έτσι, το αθηναϊκό τοπίο έχει εξελιχθεί (για όποιον ζει εδώ) ζοφερότατο! Ο δήμαρχος έχει πλέον περιοριστεί σε άλλους στόχους, αδυνατώντας(?) να δει πως ο κόσμος της Αθήνας είναι καταδικασμένος να ζει το μαρτύριο της ασφυξίας τού συνωστισμού…

Η μακάβρια «συμβουλή» που εκτοξεύεται από το στόμα πολλών δημοσιογράφων και συγκοινωνιολόγων είναι: «Μην βγαίνετε από τα σπίτια σας, αν δεν είναι ανάγκη»!

Δεν την αποδέχομαι με ευκολία αυτή τη φράση· βέβαια παλαιότερα τη χρησιμοποιούσαν όταν έξω υπήρχε… πολεμική σύρραξη ή πανώλη, πανδημία, χολέρα, λοιμός, καταποντισμός, γρίπη, covid19, καθώς και άλλων θανατηφόρων νόσων.

Κι έτσι, η πραγματικότητα της δυσανάλογα αριθμητικής αύξησης αυτοκινήτων στους δρόμους, μαζί με τον κίνδυνο να πατηθείς ή να καταλήξεις στο ΚΑΤ, με τους ακατάπαυστους ρύπους, τους οποίους έχουμε… ξεχάσει, χρόνια τώρα, να μετράμε, τους συνεχείς θορύβους, τα μαρσαρίσματα των μηχανών, ξεχνώντας έννοιες όπως η σ υ χ ί α και η ρ ε μ ί α· για να μην αναφέρουμε τη στοιχειώδη έννοια του πεζοδρομίου- πεζόδρομου στην πόλη. Το είπαμε: το αυτοκίνητο έχει μετατραπεί σε τ έ ρ α ς με μεταλλικά μακριά και σουβλερά δόντια, έτοιμο να μας κατασπαράξει!

Δεν είμαι έξω από την πραγματικότητα· δεν υπερβάλλω, ούτε δημιουργώ μυθοπλαστικές εικόνες, για να διευκολύνω το κείμενό μου. Εάν δεν συνειδητοποιήσουμε αυτή την άγρια κατάσταση που βιώνουμε, είναι σα να μας έχει ήδη καταπιεί το φίδι ή η αδηφάγος αράχνη μαρμάγκα.

Προς το παρόν, εκείνο που μας σώζει είναι η ανθρώπινη προσαρμογή σε κάθε κατάσταση· όπως στην κατοχική Ελλάδα όπου ο κάθε πολίτης ήταν εν δυνάμει αγωνιστής. Πολεμούσε και αντιστεκόταν σθεναρά στον δυνάστη Γερμανό και στους λιμούς, άντεχε τις τόσες κακουχίες, αλλά ας μην πάμε τόσο μακριά και μας… ξεφύγει η ουσία τής συμφοράς τής συμφόρησης, που έχει πλέον εδραιωθεί στην πόλη με… απώτερο στόχο να μεταμορφωθούμε σε υπηκόους μηχανών και τεχνολογικών εξελίξεων πάνω στο θέμα.

Ασφαλώς και οι νέες τεχνολογίες αντιμετωπίζουν τους ρύπους και τους θορύβους. Τα σημερινά αυτοκίνητα είναι όντως πιο καθαρά κι αθόρυβα, ωστόσο δεν μειώνονται αριθμητικά.

Μια «λύση» θα ήταν να… γκρεμιστεί και να ξαναφτιαχτεί η πόλη, αλλά αυτό δεν είναι εφικτό και είναι έξω από τον ρεαλισμό που θα πρέπει να διέπει τη γραφή μου, ώστε να κρατήσω την αναγκαία σοβαρότητα…

Η άλλη «λύση» είναι να βγουν αυστηρά διατάγματα απαγορεύσεων κυκλοφορίας, τα οποία είναι σίγουρο πως θα καταπατηθούν άμεσα από τους πολίτες (κι εγώ μαζί). Να επιβληθούν πρόστιμα στα ρυπογόνα αυτοκίνητα, να επανέλθουν οι δακτύλιοι, να αφαιρεθούν πινακίδες, να επανέλθουν οι γερανοί που θα «συλλαμβάνουν» και θα μετακινούν τροχοφόρα από τις λωρίδες κυκλοφορίας των αστικών συγκοινωνιών, να γίνεται αυστηρός αστυνομικός έλεγχος, να, να, να….

Μα, τι κάθομαι και σας λέω τώρα, αφού όλα αυτά τα μέτρα είναι δοκιμασμένα και α π ο τ υ χ η μ έ ν α, διότι… ανεφάρμοστα! Το ίδιο το πολιτικό Σύστημα δεν αντέχει να το επιβάλλει! Όλες οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις που προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν το θέμα της ταχύτατης συσσώρευσης πολυκοσμίας και του συστήματος τής αλλόκοτης αντιπαροχής, το οποίο κατάφερε να φτάσει τον πληθυσμό σε 5.000.000 ψυχές στην πόλη των Αθηνών, σήκωσαν τα χέρια ψηλά αδυνατώντας να βρουν μια κάποια ανθρωποκεντρική λύση. Κατέληξαν να φτιάχνουν δρόμους και λεωφόρους, για να κυκλοφορεί αποκλειστικά το αυτοκίνητο, ενώ χώρος για τις μητέρες με καροτσάκι ή για τους ανάπηρους δεν υπάρχει…

Το θέμα αυτής της συμφοράς, που βαραίνει την πόλη με την άλυτη και εφιαλτική συμφόρηση της λαμαρίνας και της κίνησης των τροχοφόρων, είναι τεράστιο και βαθύτατο, τόσο που δεν γνωρίζω ή δεν μπορώ να φανταστώ το πώς θα ξεπεραστεί. Ο λύσεις θα ήταν πιο εύκολες αν το πρόβλημα δεν ήταν εξαρτημένο από βαθιά οικονομικά συμφέροντα, τα οποία καταλήγουν στα γνωστά και μη εξαιρετέα δ ι α π λ ε κ ό με ν α που δύσκολα τα ακουμπάς…
Και η πόλη, είναι ένα κέντρο που συγκεντρώνει κατ’ εξοχήν ο ι κ ο ν ο μ ί α και αμέτρητα προνόμια.

Ας το πάρουμε απόφαση πως η ζωή μας μέσα σ’ αυτή την πόλη θα επιβαρύνεται διαρκώς, με αποτέλεσμα να δημιουργείται η ανάγκη να πάρουμε τα… βουνά· αυτή τη φορά όμως όχι για ένα άλλο αντάρτικο, αλλά για να γλυτώσουμε από την απόλυτη μαζική κατάθλιψη τής αφόρητης συμφόρησης…

Νότης Μαυρουδής ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Ύμνοι του Μανώλη Κοττάκη για την ταινία Καποδιστριας του Γιάννη Σμαραγδή

Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή της ταινίας «Καποδίστριας» του Γιάννη Σμαραγδη μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας του φίλμ Δημήτρη Σταύρου από τά ορεινά του «Ελληνικου...

Τεμπη: Δικη για τα βίντεο – Πασιφανώς κάτι μαγειρεύεται από πλευράς υπεράσπισης

Τελικά η ανεξάρτητη η ανεπηρέαστη και αδέκαστη Ελληνική Δικαιοσύνη διέκοψε ξανά την δίκη για τα video τα φερόμενα όχι απλώς ως ψευδή, αλλά ως ψευδέστατα,...

Αγρότες: Ελεύθερα διόδια το Σαββατοκύριακο για να ταξιδέψει ο κόσμος

Οι αγρότες κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους σε όλη την Ελλάδα, εφαρμόζοντας τις αποφάσεις της πανελλαδικής συνέλευσης των Σερρών, με μπλόκα σε στρατηγικά σημεία του...

Ισλάμ: Τι είδους θεός δίνει για ανταμοιβή σκλάβες του σεξ;

"Το Κοράνι δεν είναι τίποτα περισσότερο από το έργο ενός Βεδουίνου του 7ου αιώνα, ενός ανθρώπου του οποίου η ιδέα για τον παράδεισο διαμορφώθηκε...

Η επιπόλαιη επιχειρούμενη κατάργηση των τρόλεϊ από την  κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας 

Με βεβιασμένο τρόπο και χωρίς να υπάρχει επαρκής διαβούλευση με αρμόδιους επιστημονικούς φορείς η κυβέρνηση μέσω του αναπληρωτή υπουργού μεταφορών κου Κυρανάκη, εξήγγειλε την...

Κεραυνοί του Πάνου Καμμενου: Η Ελλάδα μπήκε στην κρίση για 25 δις αλλά για τον Ζελενσκι βρήκαν 90 δις

Οι αγρότες και κυρίως οι κτηνοτρόφοι που είδαν τα ζωντανά τους να δολοφονούνται έχουν αιτήματα 250εκ. Οι Έλληνες μπήκαμε στην κρίση για 25δις.Η Ευρωπαϊκή Ενωση...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Προφυλακίστηκαν οι Μύρωνας Χιλετζάκης και Γιώργος Λαμπράκης

Προφυλακίστηκαν το βράδυ της Πέμπτης, μετά από τις πολύωρες απολογίες τους, ο Μύρωνας Χιλετζάκης και ο λογιστής Γιώργος Λαμπράκης που φέρονται ως ηγετικά στελέχη του...

Μεταδίδεται πως ο Τριαντόπουλος στην απολογία του αρνήθηκε ότι έδωσε εντολή για το «μπάζωμα» του χώρου ενός πολλαπλού εγκλήματος

Μεταδίδεται πως ο Τριαντόπουλος στην απολογία του αρνήθηκε ότι έδωσε εντολή για το «μπάζωμα» του χώρου ενός πολλαπλού εγκλήματος Να τον πιστέψουμε; Αδύνατον, διότι δια...

Αγρότες: Ο διάλογος είναι προσχηματικός – Η κυβέρνηση μας εμπαίζει

Στον Λευκώνα Σερρών πραγματοποιήθηκε σήμερα η νέα κρίσιμη πανελλαδική σύσκεψη των αγροτών με τη συμμετοχή εκπροσώπων 57 μπλόκων από διάφορα σημεία της χώρας Κατά τη...

Πρώτη ομολογία από Παπασταύρου: Οικονομικό σκάνδαλο ο ΟΠΕΠΕΚΕ

Ο Σταύρος Παπασταύρου είναι ο πρώτος υπουργός που ευθέως παραδέχθηκε ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι σκάνδαλο Ενώ όλοι οι υπουργοί (Μυλωνάκης, Σκέρτσος) και οι βουλευτές της...

«Η Ουτοπια Ή Ο Θανατος» – Κόσμος / Ευρώπη / Ελλάδα / Άνθρωπος – Όταν η Ουτοπία Προβάλλεται σαν Εναλλακτική

Συνεχίζουμε αυτή τη σειρά άρθρων, (Διάλογοι με τη ΤΝ), με θέμα την Ουτοπία, την οποία επιχειρούμε να μεταφέρουμε από το πεδίο της θεωρίας στη...

Επικαλούμαι το δικαίωμα της ντροπής

Δεν είναι η σιωπή που με τρομάζει, ούτε η επίκληση στο δικαίωμα αυτής, αλλά η απουσία εκείνου του αδιόρατου σήματος που φαίνεται στα μάτια στις...

Προκόπιος Παυλόπουλος: «Η αποστολή της Ελλάδας για την υπεράσπιση των αρχών και των αξιών της Ηθικής στον Παγκόσμιο Αθλητισμό»

 Αθήνα, 17.12 2025Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Ακαδημαϊκός και Επίτιμος Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών  κ. Προκόπιος Παυλόπουλος συμμετείχε στην Διεθνή Ημερίδα...

Προκοπης Παυλόπουλος: Αναγκαία η κατάργηση του άρθρου 86 του Συντάγματος- Χωρίς κοινωνικό κράτος δεν υπάρχει ποιοτική Δημοκρατία

Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, φιλοξενήθηκε στην εκπομπή «Τέρμα στο Γκάζι», σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με τον Νίκο Φελέκη...

Φράγμα Ενιπέα, Σκοπιάς, Φαρσάλων, Λάρισας: Περισσότερα από 40εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα στην κακοκαιρία Byron

«“Φράγμα Ενιπέα”, “Σκοπιάς”, Φαρσάλων, Λάρισας”: Περισσότερα από 40εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα (θα γέμιζε περίπου κατά το 1/3), στην κακοκαιρία “Byron” (~150,60 mm βροχής)»Κατά τις βροχοπτώσεις που αφορούσαν το χρονικό διάστημα «03/12/2025 έως 10/12/2025» (κακοκαιρία με την αντιστοιχισμένη κωδική ονομασία «Byron»), ο«Ποταμός Ενιπέας», “μετέφερε” στην θέση όπου σχεδιάστηκε να κατασκευαστεί το«Φράγμα Ποταμού...

Μαρία Καρυστιανου: Οργισμένη ανάρτηση για fake δηλώσεις της

Νέα οργισμένη ανάρτηση για fake δηλώσεις της σχετικά με ιδρυτική διακήρυξη η Μαρία Καρυστιανού Πιο συγκεκριμένα η πρόεδρος του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων στα Τέμπη αναφέρθηκε...

Μανώλης Κοττακης: Άν στά πνιγηρά αστικά κέντρα η Κυβέρνηση αντέχει κάπως διοικωντας μέ τόν φόβο, στήν ελεύθερη περιφέρεια του καθαρου αέρα καταρρέει παρατεταμένα

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ της Νέας Δημοκρατίας, από τούς νεώτερους ανέφερε πρίν από μία εβδομάδα σέ τηλεοπτικό πάννελ στό Open TV, στήν εκπομπή του Νίκου Στραβελάκη καί της...

Απειλούν τους αγρότες με “μνημόνιο περικοπης επιδοτήσεων”

Γιά «μνημόνιο περικοπης επιδοτήσεων» μιλουσε προχθές ο υπουργός Αγροτικης Αναπτύξεως στούς βουλευτές της ΝΔ, γιά «οριστική διακοπή της καταβολης» χθές ο κυνικός υπουργός Επικρατείας...

Έτσι όπως πάμε δεν θα βρίσκουμε θάλασσα ούτε για να πάμε να «πνιγούμε»

Με μεγάλη έκπληξη μαθαίνουμε από τα ΜΜΕ τις δηλώσεις, τις αναπάντητες από το δικό μας ΥΠΕΞ, του Λίβυου Προοεδρου της εκεί Εθνοσυνέλευσης ότι το...

Καταλυτική θα είναι για την δημοκρατία στην χώρα μας η επήρεια του πορίσματος Κοβέσι

Με διάφορα σχόλια που δημοσιεύονται σχετικά με την πορεία της υπόθεσης με τον ΟΠΕΚΕΠΕ, εξάγεται το συμπέρασμα ότι για την δημοκρατία στην χώρα μας...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ