Ανθρωποκεντρικό τραγούδι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Του Νοτη Μαυρουδη

Και καθώς βρισκόμουν σε μια εκδήλωση, οργανωμένη από το διαδικτυακό Όγδοο, παίρνει τον λόγο ο κος Χρήστος Ασημακόπουλος εκ μέρους του διαδικτυακού περιοδικού για το ελληνικό τραγούδι, προκειμένου να αναφερθεί στον στόχο τής διεύθυνσης να στηρίζει δισκογραφικές παραγωγές, όπως είπε, «α ν θ ρ ω π ο κ ε ν τ ρ ι κ έ ς»!

Ομολογώ πως αυτή την ορολογία, «ανθρωποκεντρική δισκογραφία», την ακούω για πρώτη φορά από το στόμα ενός παράγοντα δισκογραφίας, στην εποχή που διανύουμε· εποχή όπου απομυθοποιείται το προϊόν που λέγεται δ ί σ κ ο ς.

Σκέφτηκα πως μια αναφορά σχετική μιας τέτοιας ορολογίας θα είχε ενδιαφέρον, αφού το ελληνικό τραγούδι δεν έχει ανάγκη μόνο από παραγωγές, αλλά και από απόψεις που θα συντελέσουν, ενδεχομένως, στην αναγκαία διαμόρφωση αντιλήψεων ενός τόσο σοβαρού θέματος όπως η μουσική δημιουργία…

Κατ’ αρχάς, η πρώτη σκέψη που μου έρχεται στο νου είναι πως όλες οι τέχνες είναι (οφείλουν να είναι) ανθρωπιστικές και αυτό είναι αναμφισβήτητο· εάν προσπαθήσουμε να προσδιορίσουμε τον ανθρωποκεντρισμό στο τραγούδι, νομίζω πως θα δυσκολευτούμε πολύ για δυο βασικούς λόγους: από τη μια εξαιτίας τής πολυμορφίας των μουσικών δρόμων, όπως και η επιμονή, για παράδειγμα, των παραδοσιακών τραγουδιών, τα οποία φαινομενικά είναι «εκτός εποχής», αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν και να λειτουργούν μέσα στο πλαίσιο της εποχής και αυτό το θεωρώ πολύ θετικό.

Από την άλλη, ο αναπόφευκτος καταναλωτισμός μουσικών προϊόντων, έχει βάλει προ πολλού, μέρος τού ελληνικού τραγουδιού σε τροχιά αλλοίωσης και παρακμιακής «αγγλοσαξονικής» ατμόσφαιρας, ενώ συγχρόνως ακολουθούνται παρηκμασμένα μοντέλα με δήθεν λαϊκούς δρόμους, που αποτείνονται κατά κύριο λόγο σε εκείνους που αρέσκονται στο «φαίνεσθαι» και όχι στο «είναι»…
Είναι γνωστό πως αυτά τα στοιχεία εξελίσσονται όλο και περισσότερο στην παγκοσμιοποιημένη εποχή μας και όχι μόνο στη δική μας χώρα. Κατανοώ πως είναι το… τίμημα ενός θολού… εκσυγχρονισμού, που δεν μπορούμε να τον προσπεράσουμε δίχως φθορές· συνεχόμενες αισθητικές αλλοιώσεις και στιλιστικές, μορφολογικές ανατροπές.

Ο ελληνικός κόσμος είναι επικοινωνιακός, όπως και κάθε άλλος. Οι εισαγόμενες επιρροές είναι αναπόφευκτες και, θα έλεγα, σε πολλές περιπτώσεις αναγκαίες. Με δεδομένο πως η γεωγραφική θέση τής χώρας είναι σημαίνουσα, οι μουσικές παραδοσιακές μας ρίζες αντέχουν ακόμα, με αισθητικές διαφοροποιήσεις βέβαια, παρ’ όλες τις προκλήσεις των καιρών και της κατευθυνόμενης πολιτισμικής… παγκοσμιοποίησης!

Πώς μπορούμε όμως να προσδιορίσουμε την ουσία τού «ανθρωποκεντρικού» τραγουδιού; Αν με ρωτούσαν ποιο, κατά τη γνώμη μου, είναι το τρανταχτό παράδειγμα ανθρωποκεντρικής έννοιας στο ελληνικό τραγούδι, η απάντησή μου θα ήταν το δημοτικό, το Ρεμπέτικο και τα τραγούδια των Θεοδωράκη-Χατζιδάκι. Όχι ασφαλώς πως δεν υπάρχουν και άλλα πολλά τραγούδια αυτής της λογικής. Θεωρώ πως ο ανθρωπισμός τού τραγουδιού υπήρξε ως έκφραση από τις αρχές του 20ού αιώνα· η απόσταση όμως από αυτόν άρχισε να δημιουργείται από την εποχή τής πυκνής δισκογραφικής παραγωγής, κατ’ εξοχήν από τις περιόδους των δεκαετιών του ’70, του ’80, όταν μεγάλο μέρος τής δισκογραφικής βιομηχανίας έστρεψε την προσοχή της, όπως και των ΜΜΕ που ήλεγχε, προς την αισθητική τής νυχτερινής πίστας· εκεί που κριτήριο ήταν η επίδειξη πλούτου και ψευδούς ευδαιμονίας του μαύρου χρήματος.

Εκεί λοιπόν, στο χρονικό πλαίσιο μιας πεντηκονταετίας, το ελληνικό τραγούδι έχασε μεγάλο μέρος τού ανθρωποκεντρισμού του, στοχεύοντας αποκλειστικά στο θέαμα και σε κοσμικά— νεοπλουτίστικα στοιχεία, κατασκευάζοντας ένα περιεχόμενο αβάσταχτης ελαφρότητας, το οποίο απομακρυνόταν από βιώματα, κοινωνικά στοιχεία, όνειρα και προοπτικές για έναν ουμανιστικό πολιτισμό!

Η νεότερη διαδρομή τού ελληνικού τραγουδιού (ας την τοποθετήσουμε μετά τον ΄Β παγκόσμιο πόλεμο για συντομία) είχε σημαντικούς λόγους να είναι ανθρωποκεντρική, αφού η χώρα μας, όπως και τόσες άλλες που μπλέχτηκαν άμεσα ή έμμεσα σε συγκρούσεις, είχε την υπαρξιακή ανάγκη να δημιουργήσει έναν κόσμο απαλλαγμένο από τα μύρια λάθη τού παρελθόντος, προτάσσοντας πράξεις, οράματα και Τέχνες στηριγμένες στον ανθρωπισμό. Έτσι, ο ρομαντισμός και η μαχητικότητα του ’60, αναμίχθηκε με τα ρεύματα της σύγχρονης σκέψης (και των παραγώγων της) προσεγγίζοντας, με τρυφερότητα και οξυδέρκεια, τις ανθρώπινες ανάγκες, τα πάθη, τον ερωτισμό και την κουλτούρα τής μεσογειακής— βαλκανικής ιδιοσυγκρασίας…

Με αυτά τα δεδομένα και την ατμόσφαιρα, η χώρα προχώρησε την ένταξή της στον σύγχρονο κόσμο· κανείς δεν αρνείται την ανάπτυξη, κι ανάπτυξη δίχως Οικονομία και κατανάλωση, δεν γίνεται. Κατανάλωση δίχως σύνεση, είναι πάντα ένας κίνδυνος και μια απειλή. Ο πλούτος των ολίγων οδηγεί σε άκρατη ευδαιμονία και επίδειξη προς τους πολλούς. Όλα αυτά, μέσα στο άκρως καταναλωτικό σύστημα, διασπώνται προς όλες τις κατευθύνσεις. Το τραγούδι αποτυπώνει την καθημερινότητα και, συνεπώς, «φωτογράφιζε» την προ κρίσης νεοπλουτίστικη ευδαιμονία με τον δικό του τρόπο.

Κάπου εκεί φαντάζομαι πως θα συναντήσουμε και τις αιτίες τής απομάκρυνσης μεγάλου μέρους παραγωγής τραγουδιών από την ανθρωποκεντρική αντίληψη της ελληνικής τραγουδιστικής δημιουργίας, γεμίζοντας με σκουπιδοτράγουδα και αφόρητη αφέλεια την αγορά τής τηλοψίας και των ραδιοφώνων.

Οι σκέψεις αυτές αγγίζουν και τις ανάγκες ύπαρξης τού π ο λ ι τ ι κ ο ύ τραγουδιού, που ευδοκιμούσε πάντα στη χώρα μας και όχι για αφηρημένες αιτίες· όμως, οι σκέψεις αυτές ανιχνεύουν να βρουν την έννοια: «ανθρωποκεντρικό τραγούδι»· έννοια, που επαναλαμβάνω, με τσίγκλησε, με έβαλε σε σκέψεις τις οποίες και καταθέτω.

Ο παράγοντας του περιοδικού, φαίνεται σαν να… δεσμεύτηκε για το παρόν και το μέλλον των δισκογραφικών παραγωγών τού Ογδόου, πράγμα σημαντικό για τον μέλλοντα χρόνο, ο οποίος εξαρτάται πολύ από όλους όσοι συνθέτες – στιχουργοί αλλά και εκδότες, παράγουν τραγούδια με σύνεση και… ανθρωπισμό…

Νότης Μαυρουδής ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Κώστας Ανεστιδης: Δεσμεύτηκαν τα περιουσιακά στοιχεία και τα ακίνητα του

Με επείγουσα διάταξη του εποπτεύοντος εισαγγελέως του ελληνικού FBI δεσμεύτηκαν τα περιουσιακά στοιχεία και τα ακίνητα του αγροτοσυνδικαλιστή Κώστα Ανεστίδη Είχε προηγηθεί έρευνα μετά από...

Μαρία Καρυστιανου: Απάντηση κόλαφος στην ΑΑΔΕ και τον Πιτσιλή

«Κανείς δεν βρίσκεται υπεράνω του νόμου, δήλωσε χθες η ΑΑΔΕ, χωρίς βέβαια να απαντάει στα ερωτήματα που την καίνε. Πλην όμως ΕΜΕΙΣ είμαστε αυτοί που...

Να μετριέται καθαρός χρόνος και στο ποδόσφαιρο…

Έχει καταστεί πλέον απαραίτητη η χρονομέτρηση και των αγώνων ποδοσφαίρου, ίδια με αυτή των αγώνων «καλάθι» Δεν έχει εμπιστοσύνη πλέον είτε το χρονόμετρο, είτε η...

Μυστακίδης – Αλαφούζος συμμαχούν για να σώσουν τον Μητσοτάκη

Παρότι σε τέτοιες περιπτώσεις υπάρχει «άβατο», επιμένουν οι πληροφορίες ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις για την είσοδο του Τέλη Μυστακίδη στον ΣΚΑΪ Δηλαδή, ο ιδιοκτήτης του...

Μέθοδος ΕΛΤΑ και στην ΟΣΥ: απανωτές συμβάσεις με ιδιώτες, προσλήψεις ημετέρων και «περίεργες» δαπάνες

Στον δρόμο της απαξίωσης με απώτερο στόχο την ιδιωτικοποίηση, όπως συμβαίνει με τα ΕΛΤΑ, βαδίζει η Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ) η κρατική εταιρεία και θυγατρική...

Η κοινωνική επικαιρότητα φέρεται να ανησυχεί από την καθιέρωση του προσωπικού αριθμού των πολιτών: «Ένας για όλα!»

Η κοινωνική επικαιρότητα φέρεται να ανησυχεί από την καθιέρωση του προσωπικού αριθμού των πολιτών - «Ένας για όλα!» Ένας λοιπόν αριθμός που αν, και...

Χρυσα Χριστουγεννα για 8 υπουργούς του Μητσοτακη στην Νέα Υόρκη, δημοσια δαπάνη

Μαζική απόβαση κυβερνητικών στελεχών παραμονές Χριστουγέννων με το ευγενές πρόσχημα των υπηρεσιακών αναγκών – Ενώ η κοινωνία στενάζει από την ακρίβεια και την αβεβαιότητα,...

Ο Τσίπρας επέλεξε να εξαπατήσει και να ταπεινώσει μεγάλο τμήμα του ελληνικού λαού, που τον εμπιστεύτηκε

Έσπευσα να αγοράσω το βιβλίο του κ. Τσίπρα για ένα και μοναδικό λόγο. Για να έχω, επιτέλους, απαντήσεις στο τι ακριβώς συνέβη με την...

Μαρία Καρυστιανου: ΝΕΟ δόλιο χτύπημα της Κυβέρνησης για την τρομοκράτηση και φίμωσή μας

ΝΕΟ δόλιο χτύπημα της Κυβέρνησης για την τρομοκράτηση και φίμωσή μας: Έφοδος του ΣΔΟΕ στα γραφεία του Συλλόγου των Τεμπών. Όλα είναι καθαρά και...

Μαρία Καρυστιανου: Επιβεβαίωσε την ύπαρξη μιας συλλογικής πολιτικής πρωτοβουλίας, που βρίσκεται ήδη σε φάση οργάνωσης

Την ύπαρξη μιας συλλογικής πολιτικής πρωτοβουλίας, που βρίσκεται ήδη σε φάση οργάνωσης, επιβεβαίωσε η Μαρία Καρυστιανού, μιλώντας στην ειδική επετειακή έκδοση της Εφημερίδας των...

Ο Ελληνικός λαός παραμένει μαζί με αγρότες στηρίζοντας την δυναμική διαμαρτυρία τους

Ο Ελληνικός λαός που παραμένει μαζί με αγρότες στηρίζοντας την δυναμική διαμαρτυρία τους περιμένει από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του Μητσοτάκη, απτά, και όχι...

Γιώργος Κύρτσος: Νεοδημοκράτες μου λένε πως η κυβέρνηση είναι διεφθαρμένη

Όπου βρεθώ και όπου σταθώ με πλησιάζουν πολίτες -οι περισσότεροι Νεοδημοκράτες- για να μου τονίσουν: Δεν πάει άλλο. Η κυβέρνηση είναι διεφθαρμένη.Ο Μητσοτάκης ενδιαφέρεται μόνο για...

Γιατί αργεί ο Αντώνης Σαμαράς να ανακοινώσει το νέο κόμμα

Ολόκληρη η παρέα του Αντώνη Σαμαρά στην καφετέρια του Ναυπλίου, απόρησε γιατί ο Μεσσήνιος δεν είπε κουβέντα, μα κουβέντα για την νέα πολιτική κίνηση...

Υπερ της κατασχεσης των Ρωσικων κεφαλαίων που ζητουσε ο Μερτς και υπερ της συμφωνιας mercosur ο Μητσοτάκης

2 στα 2 ειχε ο μεγάλος ηγέτης. Πηγε και εκανε το "κατοικίδιο" των ευρωπαίων αντι να κοιταξει το συμφέρον τς χώρας.Υπερ της κατασχεσης των Ρωσικων...

Ιωάννης Καποδίστριας – ο ΕΛΛΗΝ

Τίποτα δεν γίνεται τυχαία στο σύμπαν Του Τσολάκη ΠασχάληΣε μια εποχή που τα πουλιά πάψαν να κελαηδούνε κι η άνοιξη αργεί πολύ για να φανεί,...

Το όνομα Καρυστιανού ειανι συνυφασμένο με την απονομή, που λείπει, δικαιοσύνης στην χώρα μας

Πολλά αναφύονται λόγω της υπέρμετρης χρονικής διασπάθισης, της έναρξης μιας δικαστικής διαλεύκανσης του εγκλήματος - Του γνωστού και πασίγνωστου, που έλαβε χώρα στα Τέμπη Όλη...

Με τις προφυλακίσεις ή και με περιοριστικούς όρους τιμωρίες ενόχων, προς ίδιον όφελος, οικονομικών εγκλημάτων, ουδείς συνετίζεται

Δημοσιεύτηκε τιμωρία με προφυλάκιση ή και μή, στην Κρήτη, προσώπων, μέχρι σήμερα «φερομένων» που ενέχονταν στο Σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ Με τις προφυλακίσεις ή και με...

Η πεντάδα του Πανελλήνιου που δόξαζε την Ελλάδα στα Ευρωπαϊκά τουρνουά

Δεν είναι η πρώτη φορά που Ελληνική ομάδα Μπάσκετ μπολ συντρίβει την μεγάλη Βιλερμπάν εντός έδρας του, όπως χθες ο Ολυμπιακός Έχει ξανασυμβεί και μάλιστα...

Νίκος Καρανίκας για τον Ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Το χειρότερο που έκανε μέχρι στιγμής ήταν ότι παρέμενε στον ΣΥΡΙΖΑ και την αριστερά των πραξικοπημάτων και...

Σε ανάρτηση του ο Νίκος Καρανίκας αναφέρει για τον ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Παππάς (σε 1’)Δεν γνώριζα τον Γιαννόπουλο ως δημοσιογράφο. Προφανώς δεν πρόκειται για κάποιο...

Ύμνοι του Μανώλη Κοττάκη για την ταινία Καποδιστριας του Γιάννη Σμαραγδή

Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή της ταινίας «Καποδίστριας» του Γιάννη Σμαραγδη μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας του φίλμ Δημήτρη Σταύρου από τά ορεινά του «Ελληνικου...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ