Οι συνθήκες οικονομικής κρίσης που σκιάζουν κάθε ελληνικό σπίτι, πιέζουν ασφυκτικά τον οικογενειακό προϋπολογισμό και υποχρεώνουν στην αναζήτηση του καλύτερου δυνατού συνδιασμού αγοράς προϊόντων που παράγονται στην Ελλάδα και φθηνών τιμών στα ράφια των καταστημάτων.
Η κατάσταση δυστυχώς δεν είναι καθόλου καλή: Οι τιμές στην κρίσιμη κατηγορία «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» αντί να υποχωρούν μπροστά στην ζήτηση που διαρκώς συρρικνώνεται, παρουσιάζουν συνεχή αύξηση από την αρχή του 2012, αν και σε μικρότερη «ένταση» σε σχέση με εκείνη του περσινού τετράμηνου, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, όπως προκύπτει από τον πίνακα που ακολουθεί:
Κατηγορία «διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά»
Ιανουάριος 2011 / Ιανουάριος 2012 | +3% |
Φεβρουάριος 2011 / Φεβρουάριος 2012 | +2,2% |
Μάρτιος 2011 / Μάρτιος 2012 | +0,4% |
Απρίλιος 2011 / Απρίλιος 2012 | +1,5% |
Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή – Πίνακας: Λ. Κουμάκης
Είναι κοινό μυστικό πως τα ράφια των αλυσίδων λιανικής της χώρας μας έχουν καταληφθεί εδώ και πολλά χρόνια από χιλιάδες εισαγόμενα προϊόντα τα οποία λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της ελληνικής οικονομίας αυξάνουν ανενόχλητα τις τιμές τους μετατρέποντας την Ελλάδα σε μια από τις πιο ακριβές αγορές σε επίπεδο Ευρώπης!
Εμείς επιμένουμε ότι υπάρχουν προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα με την ένδειξη «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ» (που πρέπει να ψάνουμε σε κάθε προϊόν που αγοράζουμε για τις καθημερινές καταναλωτικές μας ανάγκες) και τα οποία στις δύσκολες μέρες μας, πέρα από όλα τα άλλα πλεονεκτήματα που προσφέρουν στην εθνική μας οικονομία, είναι επι πλέον και φθηνότερα! Αυτό είναι ένα γεγονός που αγνοούμε επειδή συνηθίσαμε να ακούμε πως (τάχα) η Ελλάδα δεν παράγει τίποτα!
Στην έρευνα αγοράς που πραγματοποιήσαμε (Μάιος 2012) σε κορυφαίες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας καταγράφοντας τις λιανικές τιμές με τις οποίες πωλούνται τα διάφορα υγρά πιάτων, δηλαδή μια σημαντική κατηγορία καταναλωτικών προϊόντων που είναι αναγκαία στην καθημερινότητα κάθε ελληνικής οικογένειας, διαπιστώσαμε εξαιρετικά χρήσιμα και ενδιαφέροντα ευρήματα:
Η ελληνική αγορά στον τομέα των υγρών πιάτων, εδώ και πολλά χρόνια κυριαρχείται από τρείς πανίσχυρες πολυθενικές: Την Procter & Gamble , την Colgate Palmolive και την Unilever.
Η Procter & Gamble ιδρύθηκε το 1837 από τους William Procter και James Gamble, στο Οχάιο των Ηνωμένων Πολιτειών. Το 2011 οι συνολικές πωλήσεις της P&G ήταν 82,6 δις Δολάρια – ο Αντιπρόεδρος των παγκόσμιων δραστηριοτήτων της πολυεθνικής είναι ο Έλληνας Δημήτριος Παναγιωτόπουλος. Στην Ελλάδα η Procter & Gamble το 2004 εξαγόρασε τα εμπορικά σήματα μιας ιστορικής ελληνικής βιομηχανίας (Rolco / ΒΙΑΝΙΛ) που ξεκίνησε την πορεία της πριν από 64 χρόνια (1948) και είχε καθιερωθεί στην ελληνική αγορά με σειρά επιτυχημένων προϊόντων – Rol, Essex, Mirage, AVA, Forte, Rif, Roli, Purlan και V82 . Όλα τα σήματα αυτά αποκτήθηκαν το 2004 από την Αμερικανική πολυεθνική η οποία συνέχισε να τα παράγει στην Ελλάδα, στις εγκαταστάσεις της Rolco / Βιανίλ από την οποία και τα εξαγόρασε. Τρία χρόνια αργότερα, (2007) η Αμερικανική πολυθενική βρήκε φθηνότερους όρους παραγωγής όλων των προϊόντων που παρήγαγε στην Ελλάδα σε άλλη χώρα και έφυγε από την Ελλάδα «κρατώντας» βέβαια τα ράφια των αλυσίδων λιανικής με τα ίδια σήματα που μετατράπηκαν σε εισαγόμενα προϊόντα. Το 2011 η ελληνική θυγατρική της πολυεθνικής P&G πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 419,7 εκ. Ευρώ.
03 Colgate Palmolive 04 Unilever
Η Colgate Palmolive ιδρύθηκε το 1806 από τον William Colgate στην Ν. Υόρκη. Το 2011 οι συνολικές πωλήσεις ήταν 16,7 δις Δολάρια, ενώ στην Ελλάδα η θυγατρική της πολυεθνικής πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 113,7 εκ. Ευρώ.
Τέλος, η Unilever, μια Αγγλο-Ολλανδική εταιρεία που δημιουργήθηκε το 1930 με τη σημερινή της μορφή, ασχολείται με καταναλωτικά προϊόντα σε πολλούς τομείς (τρόφιμα, παγωτά, είδη οικιακής & προσωπικής φροντίδας και υγιεινής). Το 2011 είχε συνολικές πωλήσεις 46,5 δις Ευρώ, ενώ η ελληνική θυγατρική της (ΕΛΑΪΣ-UNILEVER HELLAS Α.Ε.) 385,6 εκ. Ευρώ το 2010.
Ακολουθούν τα ευρήματα της έρευνας αγοράς που διενεργήσαμε σε καταστήματα των σημαντικότερων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας – όλες οι τιμές που αναφέρονται καταγράφησαν από καταστήματα κάθε αλυσίδας:
Carrefour Μαρινόπουλος:
Ο μεγαλύτερος όμιλος λιανικής της χώρας μας διαθέτει μεγάλη ποικιλία προϊόντων της κατηγορίας, με μια σειρά υγρών πιάτων «ιδιωτικής ετικέτας» (Carrefour) που διατίθεται σε 500, 750 και 1000 ml με τιμές 0,95 Ευρώ, 1,24 Ευρώ και 1,47 Ευρώ αντίστοιχα. Όλα τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» της σειράς παρουσιάζουν σημαντική ποικιλία ενώ όλα παράγονται & συσκευάζονται στην Ελλάδα.
Στα ράφια υπάρχει επίσης μεγάλη ποικιλία των προϊόντων της Procter & Gamble με την σειρά των υγρών πιάτων Fairy (εισάγονται από την Ολλανδία και διατίθενται στα 450 ml από 1,47 Ευρώ έως 2,14 Ευρώ, σε 650 ml προς 1,94 Ευρώ, σε 900 ml προς 1,96 Ευρώ και σε 1500 ml προς 3,42 Ευρώ), τα ΑVA (παράγονται στην Ολλανδία) διατίθενται στα 450 ml προς 1,10 Ευρώ, σε 750 ml προς 1,59 Ευρώ και σε 1900 ml προς 3,97 Ευρώ, τα Apple (παράγονται στην Ολλανδία και διατίθεται στα 750 ml προς 1,97 Ευρώ και σε 1050 ml προς 2,47 Ευρώ), της Unilever με την σειρά Svelto (παράγεται στo Βέλγιο και διατίθεται στα 450 ml προς 1,58 Ευρώ και σε 750 ml προς 2,09 Ευρώ) και της Colgate Palmolive η οποία σήμερα παράγει στην Ελλάδα δύο από τα βασικά προϊόντα της (το Regular σε 450 ml το οποίο πωλείται προς 1,62 Ευρώ και σε 750 ml προς 1,62 Ευρώ), έχοντας μάλιστα επάνω στην συσκευασία τους την ένδειξη «Ελληνικό προϊόν» με φόντο την ελληνική σημαία! Αντίθετα, η μεγάλη συσκευασία της σειράς (1500 ml) εισάγεται από το Βέλγιο και διατίθεται σε τιμές που πλησιάζουν τα 4 Ευρώ, όπως άλλωστε και άλλες συσκευασίες των 750 ml, οι οποίες βέβαια δεν έχουν την ένδειξη «Ελληνικό προϊόν», αφού είναι εισαγόμενες από το Βέλγιο, ενώ διατίθενται στις ίδιες τιμές με τα αντίστοιχης χωρητικότητας υγρά πιάτων που παράγονται στην Ελλάδα και διατίθενται στην αγορά από την ίδια εταιρία – την Colgate Palmolive.
Στα ράφια της Carrefour Μαρινόπουλος υπάρχει επίσης η σειρά Planet, των οικολογικών υγρών πιάτων ελληνικής παραγωγής της Rolco, σε συσκευασίες 425 ml προς 1,42 Ευρώ, 625 ml προς 2,30 Ευρώ και 750 ml σε (φθηνότερη) τιμή 1,90 Ευρώ.
ΑΒ Βασιλόπουλος Delhaise
Η αλυσίδα καταστημάτων «ΑΒ Βασιλόπουλος» διαθέτει ένα σήμα ιδιωτικής ετικέτας (AB) σε συσκευασίες 500 ml προς 0,91 Ευρώ, 750 ml προς 1,18 Ευρώ και 4 λίτρων προς 3,15 Ευρώ, οι οποίες παράγονται στην Ελλάδα – οι συσκευασίες αναγράφουν τον κωδικό 520 και την ένδειξη «Παρασκευάζεται και συσκευάζεται στην ΕΕ» υπονοώντας όμως την Ελλάδα. Τα πολύ ακριβότερα εισαγόμενα Fairy της P&G διατίθενται προς 1,65 Ευρώ τα 450 ml (2,15 Ευρώ τα Fairy Platinum), 1,85 Ευρώ τα 650 ml και 2,45 Ευρώ τα 900 ml. Υπάρχουν επίσης τα πανάκριβα υγρά πιάτων Fairy με ειδικό πώμα σε 375 ml προς 2,72 Ευρώ. Τα AVA της ιδιας πολυεθνικής πωλούνται πρός 1,29 Ευρώ τα 450 ml, 1,60 Ευρώ τα 750 ml και 3,99 Ευρώ τα 1900 ml – όλα εισάγονται από την Ολλανδία. Το Svelto της Unilever εισάγεται από Βέλγιο / Λουξεμβούργο και πωλείται προς 2,10 Ευρώ τα 750 ml. Το Palmolive πωλείται προς 1,52 Ευρώ τα 500 ml και προς 1,98 Ευρώ τα 750 ml – και τα δύο παράγονται στην Ελλάδα. Η συσκευασία Palmolive 1500 ml εισάγεται από το Βέλγιο – Λουξεμβούργο και πωλείται προς 3,80 Ευρώ. Στα ράφια υπάρχουν επίσης και συσκευασίες της Palmolive 750 ml που εισάγονται από το Βέλγιο / Λουξεμβούργο, όπως το Λεμόνι που πωλείται προς 2,25 είτε εισάγεται από το Βέλγιο / Λουξεμβούργο, είτε παράγεται στην Ελλάδα.
Στα ράφια της ΑΒ υπάρχουν επίσης τα ελληνικής παραγωγής Planet eco της Rolco (1,42 Ευρώ τα 425 ml και 1,28 Ευρώ τα 625 ml), το εισαγόμενο από την Γερμανία οικολογικό υγρό πιάτων με την ιδιωτική ετικέτα ΑΒ Terra Leaf σε συσκευασία 500 ml προς 1,92 Ευρώ κ.α.
Lidl Hellas
H αλυσίδα καταστημάτων Lidl διαθέτει σε όλα ανεξαιρέτως τα καταστήματα της υγρά πιάτων τα οποία εισάγονται από την Γερμανία με το σήμα WS σε τρείς συσκευασίες από τις οποίες οι δύο, σε σχέση με αντίστοιχα προϊόντα ελληνικής παραγωγής, είναι ακριβές (500 ml 1,19 Ευρώ, 1000 ml 1,49 Ευρώ ενώ η τρίτη συσκευασία πρέπει να θεωρηθεί φθηνή – 1500 ml 1,29 Ευρώ).
Σκλαβενίτης
Η αλυσίδα καταστημάτων «Σκλαβενίτης» διαθέτει ένα σήμα ιδιωτικής ετικέτας (Drolio) σε συσκευασίες 500 ml προς 0,86 Ευρώ και 750 ml προς 1,14 Ευρώ, οι οποίες παράγονται στην Ελλάδα. Τα πολύ ακριβότερα εισαγόμενα από την Ολλανδία Fairy της P&G διατίθενται προς 1,65 Ευρώ τα 450 ml, 1,85 Ευρώ τα 650 ml και 1,98 Ευρώ τα 900 ml. Τα AVA της ιδιας πολυεθνικής πωλούνται πρός 1,08 Ευρώ τα 450 ml και 1,60 Ευρώ τα 750 ml – όλα εισάγονται από την Ολλανδία. Το Svelto της Unilever (εισάγεται από Βέλγιο / Λουξεμβούργο) πωλείται προς 1,60 Ευρώ για 450 ml. Οι συσκευασίες της Palmolive που παράγονται στην Ελλάδα πωλούνται προς 1,52 Ευρώ τα 450 ml και προς 1,98 Ευρώ τα 750 ml.
Στα ράφια της «Σκλαβενίτης» υπάρχουν επίσης τα Ελληνικής παραγωγής Planet eco (1,48 Ευρώ τα 450 ml και 2,30 Ευρώ τα 750 ml) και τα ΤΡΥΛΕΤ της ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΑΕ (400 ml προς 1,13 Ευρώ και 5,90 Ευρώ τα 4 λίτρα).
Βερόπουλος
Η αλυσίδα καταστημάτων «Βερόπουλος» διαθέτει ένα σήμα ιδιωτικής ετικέτας σε συσκευασίες 750 ml προς 1,19 Ευρώ και 4 λίτρων προς 3,29 Ευρώ, οι οποίες παράγονται και συσκευάζονται στην Ελλάδα. Τα πολύ ακριβότερα εισαγόμενα Fairy της P&G διατίθενται προς 2,79 Ευρώ τα 325 ml με ειδικό πώμα, 1,69 Ευρώ τα 450 ml, 2,15 Ευρώ τα 750 ml, και 4,29 Ευρώ τα Fairy Ultra 1500 ml. Τα AVA της ιδιας πολυεθνικής πωλούνται πρός 1,29 Ευρώ τα 450 ml, 1,79 Ευρώ τα 720 ml και 3,99 Ευρώ τα 1900 ml – όλα εισάγονται από την Ολλανδία. Το Svelto της Unilever εισάγεται από Βέλγιο / Λουξεμβούργο και πωλείται προς 1,60 Ευρώ τα 500 ml και 1,61 Ευρώ τα 750 ml. Το Palmolive πωλείται προς 1,57 Ευρώ τα 750 ml (παράγεται στην Ελλάδα) και από 1,60 έως 2,09 Ευρώ για συσκευασία 750 ml διαφόρων τύπων Palmolive που εισάγονται από Βέλγιο / Λουξεμβούργο. Στα ράφια της Βερόπουλος υπάρχουν επίσης τα ελληνικής παραγωγής Planet της Rolco (1,04 Ευρώ τα 425 ml και 1,99 Ευρώ τα 625 ml), Εύρηκα 500 ml προς 1,60 Ευρώ, ΤΡΥΛΕΤ 400 ml διαφόρων τύπων από 1,19 Ευρώ έως 1,44 Ευρώ καθώς και άλλα εισαγόμενα υγρά πιάτων.
My Market
Τα My Market, η αλυσίδα καταστημάτων λιανικής του Ομίλου Παντελιάδη, διαθέτει το σήμα ιδιωτικής ετικέτας Pappy το οποίο παράγεται στην Ελλάδα (η συσκευασία αναγράφει τον κωδικό 520 και την ένδειξη «Παρασκευάζεται και συσκευάζεται στην ΕΕ» υπονοώντας όμως την Ελλάδα) σε τρείς διαφορετικές συσκευασίες: 500 ml 0,86 Ευρώ, 750 ml 1,17 Ευρώ και 4 λίτρα 3,44 Ευρώ.
Τα πολύ ακριβότερα εισαγόμενα Fairy της P&G διατίθενται προς 1,63 Ευρώ τα 450 ml, 1,95 Ευρώ τα 650 ml , 1,98 Ευρώ τα 900 ml και 3,70 Ευρώ τα 1500 ml. Τα AVA της ιδιας πολυεθνικής πωλούνται πρός 1,16 Ευρώ τα 450 ml, 1,47 Ευρώ τα 720 ml και 4,04 Ευρώ τα 1900 ml – όλα εισάγονται από την Ολλανδία. Τα Svelto της Unilever (εισάγονται από Βέλγιο / Λουξεμβούργο) πωλούνται προς 1,61 Ευρώ για 500 ml, 2,15 Ευρώ για 750 ml και 2,53 Ευρώ για 1000 ml. Το Palmolive πωλείται προς 1,42 Ευρώ τα 450 ml και προς 1,95 Ευρώ τα 750 ml – και τα δύο παράγονται στην Ελλάδα- ενώ το Palmolive 1500 ml το οποίο εισάγεται από Βέλγιο / Λουξεμβούργο πωλείται προς 3,85 Ευρώ.
Στα ράφια των καταστημάτων My Market υπάρχουν επίσης τα Ελληνικής παραγωγής Planet eco της Rolco (1,49 Ευρώ τα 425 ml και 2,36 Ευρώ τα 625 ml) και το επίσης ελληνικής παραγωγής Εύρηκα προς 1,37 Ευρώ τα 500 ml.
Γαλαξίας
Η αλυσίδα καταστημάτων «Γαλαξίας» διαθέτει ένα σήμα ιδιωτικής ετικέτας (Γαλαξίας) σε συσκευασίες 500 ml προς 0,85 Ευρώ, 750 ml προς 1,08 Ευρώ και 4 λίτρων προς 2,84 Ευρώ – όλα παράγονται στην Ελλάδα. Τα πολύ ακριβότερα εισαγόμενα Fairy της P&G διατίθενται προς 1,47 Ευρώ τα 450 ml (2,15 Ευρώ τα Fairy Platinum), 2,15 Ευρώ τα 650 ml (2,65 Ευρώ τα Fairy Platinum), 2,69 Ευρώ τα 900 ml και 4,29 Eυρώ τα 1500ml. Τα AVA της ιδιας πολυεθνικής πωλούνται πρός 1,15 Ευρώ τα 450 ml, 1,69 Ευρώ τα 750 ml και 4,39 Ευρώ τα 1900 ml – όλα εισάγονται από την Ολλανδία. Το Svelto της Unilever εισάγεται από Βέλγιο / Λουξεμβούργο και πωλείται προς 1,60 Ευρώ τα 500 ml και 2,23 Ευρώ τα 750 ml. Το Palmolive πωλείται προς 1,49 Ευρώ τα 500 ml και προς 2,17 Ευρώ τα 750 ml – και τα δύο παράγονται στην Ελλάδα. Υπάρχουν επίσης εισαγόμενες από Βέλγιο / Λουξεμβούργο συσκευασίες Palmolive 500 ml που πωλούνται προς 1,67 Ευρώ, 750 ml προς 2,26 Ευρώ και 1500 ml προς 3,77 Ευρώ.
Στα ράφια της «Γαλαξίας» υπάρχουν επίσης τα ελληνικής παραγωγής Planet eco (1,49 Ευρώ τα 425 ml και 1,97 Ευρώ τα 625 ml), το επίσης ελληνικής παραγωγής ΤΡΥΛΕΤ σε 400 ml προς 1,12, 700 ml προς 1,67 και σε 4 λίτρα προς 5,89 Ευρώ.
Προμηθευτική
Στην αλυσίδα καταστημάτων της Προμηθευτικής διατίθεται μια σειρά ελληνικών προϊόντων με το (ιδιωτικό) σήμα PROμη σε 450 ml προς 0,77 Ευρώ, σε 650 ml προς 0,95 Ευρώ και σε 4 λίτρα προς 3,27 Ευρώ. Υπάρχουν επίσης τα βασικά προϊόντα των «κυρίαρχων» πολυεθνικών: Fairy προς 1,75 Ευρώ τα 450 ml και 2,64 Ευρώ τα 900 ml, Svelto προς 1,60 Ευρώ για 500 ml κ.α.
Δούκας
Στο μεγάλο πολυκατάστημα της Δάφνης συναντάει κανείς την ιδιωτική ετικέτα «Δούκας» με 1,24 Ευρώ τα 750 ml και 5,40 Ευρώ τα 4 λίτρα ενώ δεν λείπουν όλα ανεξαιρέτως τα σήματα των τριών πολυεθνικών που κυριαρχούν στην ελληνική αγορά: Fairy προς 1,59 Ευρώ τα 500 ml, 2,15 Ευρώ τα 750 ml, 2,69 Ευρώ τα 1000 ml, AVA πρός 1,28 Ευρώ τα 500 ml, Svelto προς 1,51 Ευρώ για 500 ml, 2,15 Ευρώ για 750 ml και 2,54 Ευρώ για 1000 ml, Palmolive προς 1,65 Ευρώ τα 500 ml και προς 2,19 Ευρώ τα 750 ml (και τα δύο παράγονται στην Ελλάδα) καθώς και το Palmolive 1500 ml το οποίο εισάγεται από Βέλγιο / Λουξεμβούργο και πωλείται προς 3,85 Ευρώ.
Συμπέρασμα: Τα διάφορα υγρά πιάτων ελάχιστων πολυεθνικών κατέχουν ένα εκπληκτικό μερίδιο της ελληνικής αγοράς (υπολογίζεται σε 85% περίπου), καταλαμβάνουν συντριπτικό μέρος των ραφιών των αλυσίδων λιανικής της χώρας μας και μοσχοπουλιούνται σε τιμές που είναι κατά πολύ υψηλότερες από τα αντίστοιχα προϊόντα που παράγονται στην χώρα μας, όπως προκύπτει και από τον πίνακα που ακολουθεί:
ΥΓΡΑ ΠΙΑΤΩΝ : ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΙΜΩΝ ΣΤΑ ΡΑΦΙΑ ΤΩΝ ΑΛΥΣΙΩΝ ΛΙΑΝΙΚΗΣ
ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ | ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΩΝ |
Συσκευασία 450 ml από 0,77 Ευρώ | Συσκευασία 450 ml από 1,08 Ευρώ |
Συσκευασία 500 ml από 0,84 Ευρώ | Συσκευασία 500 ml από 1,51 Ευρώ |
Συσκευασία 750 ml από 1,14 Ευρώ | Συσκευασία 750 ml από 1,59 Ευρώ |
Συσκευασία 4 λίτρων από 2,84 Ευρώ | Συσκευασία 1900 ml από 4,39 Ευρώ |
Όταν λοιπόν οι μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας (εκτός από την Lidl που πουλάει μόνο εισαγόμενα από την Γερμανία υγρά πιάτων) διαθέτουν από τα ράφια τους υγρά πιάτων που παράγονται στην Ελλάδα σε τιμές που ξεκινούν από 0,77 Ευρώ για 450 ml ή 0,84 για 500 ml, θεωρεί κανείς λογικό να πληρώνουμε έως υπερδιπλάσιες τιμές σε πολυεθνικές – γίγαντες για να αγοράσουμε τα εισαγόμενα προϊόντα τους;
ΠΙΝΑΚΑΣ: ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΙΣΟΖΥΓΙΟ. Όλα τα ποσά σε δισεκατομμύρια Ευρώ
ΕΤΟΣ | Σύνολο εισαγωγών | Σύνολο εξαγωγών | Εμπορικό ισοζύγιο |
2008 | 62,658 | 17,931 | -44,729 |
2009 | 49,767 | 14,684 | -35,083 |
2010 | 48,107 | 16,392 | -31,715 |
2011 | 43,272 | 20,450 | -22,822 |
Πίνακας: 03/2012 – Πηγή: Επικαιροποιημένα στοιχεία Ελληνικής Στατιστικής Αρχής
Είναι λογικό, όταν το εμπορικό μας ισοζύγιο είναι χαοτικά ελλειματικό, εμείς να σφυρίζουμε αδιάφορα και «να τα ακουμπάμε» με υπέρογκα «φουσκωμένες» τιμές σε πολυεθνικές – γίγαντες, στερώντας θέσεις εργασίας από τους Έλληνες που συνωστίζονται στους καταλόγους των ανέργων;
Είναι λογικό από την μια πλευρά να διαμαρτυρόμαστε στις διάφορες διαδηλώσεις για την ανεργία και την οικονομική κρίση και από την άλλη να χρεώνουμε χωρίς κανένα λόγο την χώρα μας (και την τσέπη μας) με απερίσκεπτες αγοραστικές επιλογές;
Μήπως πρέπει η μεγάλη πλειοψηφία των συμπατριωτών μας (πάντοτε θα υπάρχουν αυτοί που αδιαφορούν για τα προβλήματα των πολλών) να μετατραπεί επιτέλους σε συνειδητοποιημένους καταναλωτές που ψάχνουν προσεκτικά ώστε να διαθέσουν τα μετρημένα χρήματα τους σε προϊόντα που παράγονται στην χώρα μας τα οποία πολλές φορές όχι μόνο είναι (τουλάχιστον) εφάμιλα των εισαγόμενων αλλά επί πλέον είναι και πολύ φθηνότερα;
Μήπως για να μπορέσει η χώρα μας να μηδενήσει ή να μειώσει το έλλειμα του εμπορικού της ισοζυγίου, για να προσφέρει εργασία σε Έλληνες μέσα στην χώρα μας και για να ελαφρύνει (έστω και λίγο) τα βάρη των ασφαλιστικών μας ταμείων, υπάρχει ένας ασφαλής και σίγουρος δρόμος που ενώ τον γνωρίζουμε, εξακολουθούμε να τον «αγνοούμε»;
Μήπως η αλλαγή της αγοραστικής μας συμπεριφοράς επιβάλλει να μην απλώνουμε «στα τυφλά» το χέρι στα ράφια των καταστημάτων επιλέγοντας όποιο προϊον έχει εξασφαλίσει μια προνομιακή θέση (δηλαδή τα προϊόντα των πανίσχυρων πολυεθνικών που πληρώνουν τις θέσεις αυτές όσο-όσο για να πουλάνε ότι θέλουν, όσο θέλουν), αλλά να εξετάζουμε σχολαστικά τόσο τις τιμές, όσο και την προέλευση των προϊόντων που αγοράζουμε;
Πάντως ειδικά για τα υγρά πιάτων το συμπέρασμα της έρευνας αγοράς που διενεργήσαμε στα ράφια των μεγαλύτερων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας, υποδεικνύει πως πρέπει πρώτα να ψάχνουμε την «ιδιωτική ετικέτα» κάθε αλυσίδας λιανικής (εκτός της Lidl που πουλάει μόνο Γερμανικά υγρά πιάτων) αφού ξέρουμε πλέον πως τα προϊόντα αυτά είναι και ελληνικής παραγωγής και πολύ φθηνότερα από εκείνα των κυρίαρχων πολυεθνικών!
Τελικά, εμείς πιστεύουμε πως είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως πολλοί θα εκπλαγούν από την ποιότητα, την ποικιλία και τις ανταγωνιστικές τιμές χιλιάδων ελληνικών προϊόντων που θάβονται στην αφάνεια κάτω απο την ισοπεδωτική δύναμη μιας χούφτας πολυεθνικών οι οποίες έχουν επιβάλλει πανάκριβα, εισαγόμενα προϊόντα στα ράφια των ελληνικών αλυσίδων λιανικής. Και για να είμαστε απόλυτα δίκαιοι πρέπει να αναγνωρίσουμε πως αυτοί τουλάχιστον κάνουν την δουλειά τους και μάλιστα πάρα πολύ καλά. Εμείς όμως τι κάνουμε; Θα συνεχίσουμε, χωρίς καμιά απολύτως δικαιολογία, το οικονομικό χαρακίρι;
Λεωνίδας Κουμάκης*
10 Μαίου 2012