Το νομοσχέδιο για την ιδιωτικοποίηση του νερού παραβιάζει τις αποφάσεις του ΣτΕ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Προβληματισμό ότι παραβιάζονται οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας που θεωρούν το νερό δημόσιο αγαθό κοινής ωφελείας και επιβάλλουν η ΕΥΔΑΠ να μείνει στο Δημόσιο, εκφράζει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Υπενθυμίζεται ότι τη Δευτέρα στην Ολομέλεια της Βουλής εισάγεται το νομοσχέδιο Σκρέκα που έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων τόσο από τους δημάρχους όσο και βουλευτών της ΝΔ (Σταύρος Καλογιάννης, Χρήστος Κέλλας). Μάλιστα για το λόγο αυτό το νομοσχέδιο αποσύρθηκε για μία εβδομάδα προκειμένου να κατευναστούν οι αντιδρούντες.

Το νομοσχέδιο μετατρέπει την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) σε Ρυθμιστική Αρχή Αποχέτευσης, Ενέργειας και Ύδρευσης (ΡΑΑΕΥ) δίνοντας αρμοδιότητα στην Αρχή να ρυθμίζει μία αγορά που δεν υπάρχει (!) και να επιβάλλει «την ύπαρξη συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού» ενώ πρόκειται για μονοπώλιο.

Έτσι η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής εκφράζει προβληματισμό για τη νομιμότητα της ρύθμισης που βρίσκεται στα άρθρα 12 και 15. Στην σελίδα 22 της έκθεσής της υπογραμμίζει: «Δεδοµένης της νοµολογίας του Συµβουλίου της Επικρατείας, σύµφωνα µε την οποία «(…) η παροχή υπηρεσιών κοινής ωφελείας, όπως υδρεύσεως και αποχετεύσεως, δεν συνιστά δραστηριότητα αναπόσπαστη από τον πυρήνα της κρατικής εξουσίας (…)» (ΣτΕ 1906/2014 Ολοµ), «[και] δύναται να ανατίθεται σε δηµόσια επιχείρηση υπό µορφή ανώνυµης εταιρείας, όπως η ΕΥΔΑΠ ΑΕ, η οποία παρέχει υπηρεσίες κοινής ωφέλειας απολύτως ζωτικής σηµασίας (…) είναι συνταγµατικώς επιβεβληµένος ο έλεγχος της ΕΥΔΑΠ ΑΕ από το Ελληνικό Δηµόσιο, όχι απλώς µε την άσκηση εποπτείας επ’ αυτής, αλλά και διά του µετοχικού της κεφαλαίου (…) (ΣτΕ 190, 191/2022 Ολοµ. Βλ., επίσης, ΣτΕ 1223-1224/2020 7µ. παραπεµπτικές στην Ολοµέλεια), τίθεται το ερώτηµα αν και κατά πόσον οι µεταβιβαζόµενες µε τον παρόν νοµοσχέδιο αρµοδιότητες στη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. συµβαδίζουν µε την εν λόγω νοµολογία του Συµβουλίου της Επικρατείας».

Επίσης τονίζει ότι:

-Σύμφωνα με το ΣτΕ, η εθνική πολιτική παροχής υπηρεσιών ύδρευσης, συµπεριλαµβανοµένης και της τιµολόγησης αυτών, σχεδιάζεται από τα κράτη µέλη ως πολιτική παροχής υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, µε βασικό κριτήριο την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της οδηγίας 2000/60/ΕΚ.

-Έχει κριθεί ότι οι διατάξεις του νόμου που αφορά στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, είναι διατάξεις που υπαγορεύονται από λόγους δηµοσίου συµφέροντος, που συνίστανται στην ανάπτυξη της αγοράς ενέργειας και στην προστασία και προαγωγή του ελεύθερου υγιούς ανταγωνισµού στον τοµέα αυτό προς όφελος των καταναλωτών.

–Τίθεται το ερώτηµα αν και κατά πόσον οι µεταβιβαζόµενες µε τον παρόν νοµοσχέδιο αρµοδιότητες στη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. συµβαδίζουν µε τη νομολογία του Συµβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με το οποίο η παροχή υπηρεσιών κοινής ωφελείας, όπως υδρεύσεως και αποχετεύσεως, δεν συνιστά δραστηριότητα αναπόσπαστη από τον πυρήνα της κρατικής εξουσίας και δύναται να ανατίθεται σε δηµόσια επιχείρηση υπό µορφή ανώνυµης εταιρείας, όπως η ΕΥΔΑΠ ΑΕ, η οποία παρέχει υπηρεσίες κοινής ωφέλειας απολύτως ζωτικής σηµασίας.

-Δεδομένης της νομολογίας του ΣτΕ είναι συνταγµατικώς επιβεβληµένος ο έλεγχος της ΕΥΔΑΠ ΑΕ από το Ελληνικό Δηµόσιο, όχι απλώς µε την άσκηση εποπτείας επ’ αυτής, αλλά και διά του µετοχικού της κεφαλαίου. (σ.σ. με το άρθρο 27 του σχεδίου νόμου, «η εποπτεία της «Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.» και του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΓΙΩΝ Ε.ΥΔ.Α.Π.» μεταφέρεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας»).

ΔΗΜΟΦΙΛΗ