Ερμείας ο Αταρνεύς (4ος αιώνας πχ)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Ερμείας[1] γεννήθηκε περίπου στις αρχές του 4ου αιώνα π. Χ., στη Βιθυνία της Μικράς Ασίας και ήταν δούλος του τραπεζίτη Ευβούλου, ο οποίος έγινε τύραννος των πόλεων Αταρνέως[2] και Άσσου[3]. Την Άσσο την απέσπασε από τον έλεγχο των Περσών το 360 π. Χ.

Ερμείας ο Αταρνεύς – Προσωπογραφία της Νίκης Απ. Τσάφου Λάππα, ζωγράφου

Ευαγγελία Κ. Λάππα

26 Μαρτίου 2023

 

9k=

Ερείπια του Αταρνέος (Πηγή: wikipedia.org)

 

Οι αρχαίοι ιστορικοί Θεόπομπος και ο Θεόκριτος υποστηρίζουν ότι ο Ερμείας ήταν βάρβαρος, καθώς επίσης και ότι ήταν ευνούχος. Η αρνητική αυτή κριτική, ίσως να οφειλόταν στο γεγονός της ανάληψης της εξουσίας του Αταρνέως, υπό τη μορφή τυραννίδας, από τον Εύβουλο και την απόσπασή του από τον έλεγχο της Χίου. Όντας ο Θεόπομπος και ο Θεόκριτος δύο ιστορικοί από τη Χίο, είναι εμφανές ότι ήταν δυσαρεστημένοι από το παραπάνω γεγονός και τους υπαίτιους του. Ωστόσο οι ισχυρισμοί τους αυτοί δεν είναι αληθείς. Κατ’ αρχάς ο ίδιος ο Θεόπομπος παραδέχεται ότι ο Ερμείας ήταν «χαρίεις και φιλόκαλος» [4], δηλαδή εκλεπτυσμένος και λάτρης του πολιτισμού, κάτι που δεν συνηθιζόταν να αποδίδεται στους βαρβάρους. Επίσης, αναφέροντας ότι η πόλη των Ηλείων διεκήρυξε ολυμπιακή εκεχειρία, προς τιμήν του Ερμεία, ο Θεόπομπος μας επιβεβαιώνει την Ελληνική καταγωγή του[5]. Όσο για την κατηγορία περί ευνούχου, την αναιρεί το γεγονός ότι ο Ερμείας έλαβε ηγετικό αξίωμα, το οποίο δεν ελάμβαναν οι ευνούχοι στην αρχαιότητα.

Ο Ερμείας, μόλις απελευθερώθηκε από δούλος, φοίτησε στην Πλατωνική Ακαδημία στην Αθήνα[6], όπου συνδέθηκε με στενή φιλία με τον Αριστοτέλη.

9k=

Αριστοτέλης (Πηγή: xronos.gr)

 

Εκείνη την εποχή στην Ελλάδα επικρατούσε μια γενική αναταραχή. Στην νότια Ελλάδα, οι πόλεις – κράτη είχαν παρακμάσει, λόγω των εμφυλίων πολέμων και των αντιθέσεων μεταξύ τους. Στην Περσία, οι βασιλείς λόγω αδυναμίας αλλά και ανικανότητάς τους, είχαν επιτρέψει στα δυτικά εδάφη τους να επαναστατήσουν, ή και να αποσχιστούν από την Αυτοκρατορία.

Όταν ο Ερμείας επέστρεψε στον Αταρνέα, συγκυβέρνησε με τον Εύβουλο[7], τον οποίο διαδέχτηκε το 355 π. Χ. Ο αρχαίος ιστορικός Δημήτριος, από τη Μαγνησία, ισχυρίζεται ότι ο Ερμείας πήρε την εξουσία δολοφονώντας τον Εύβουλο[8], γεγονός που δεν επιβεβαιώνεται από άλλη πηγή και δεν τεκμηριώνεται με επαρκή στοιχεία.

Αιολίς – Ιωνία (Πηγή: Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Εκδοτική Αθηνών, τ. Β΄, σ. 276-277)

 

Διαδεχόμενος τον Εύβουλο, ο Ερμείας προσκάλεσε τους παλιούς συμμαθητές του Έραστο και Κορίσκο, στους οποίους ανέθεσε και τη διοίκηση της Άσσου και τροποποίησε τους όρους του πολιτεύματος[9]. Χάρη σ’ αυτή του την ενέργεια, πολλές Ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας ενσωματώθηκαν εθελούσια στο κράτος του.

Επίσης φιλοξένησε τον Ξενοκράτη και τον Αριστοτέλη, οι οποίοι είχαν γίνει ανεπιθύμητοι στην Αθήνα. Μάλιστα ο Αριστοτέλης νυμφεύτηκε την ανιψιά (ή κατ’ άλλους, θετή κόρη) του Ερμεία, την Πυθιάδα.

Φίλιππος Β΄, Βασιλιάς της Μακεδονίας (382-336 π.Χ.) (Πηγή: pigipaideias.wordpress.com)

 

Το 347 π. Χ., ο βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλιππος ο Β’ ήλθε σε επαφή με τον Ερμεία, με τον οποίο σύνηψε συμμαχία. Ο Δημοσθένης ανέφερε στον Δ’ Φιλιππικό λόγο του ότι ο Ερμείας γνώριζε και συνέπραττε με τα σχέδια του βασιλιά της Μακεδονίας, εναντίον των Περσών, για την απελευθέρωση των Ελληνικών πόλεων της Μικράς Ασίας[10].

Το 346 π. Χ. όμως, οι συνεννοήσεις μεταξύ Φιλίππου και Ερμεία προδόθηκαν στους Πέρσες από τους Αθηναίους, υπό την καθοδήγηση του Δημοσθένη. Οι Αθηναίοι γνώριζαν αυτές τις συνεννοήσεις και ήθελαν να εξευμενίσουν τους Πέρσες[11]. Ο Φίλιππος, φοβούμενος αντεπίθεση των Αθηναίων με Περσική υποστήριξη, διέλυσε την συμμαχία του με τον Ερμεία γύρω στο 343/342 π. Χ. Έπαιξε ρόλο και μια επιστολή του γνωστού για το μίσος του προς τον Ερμεία Θεόπομπου του Χίου, προς τον βασιλιά Φίλιππο, στην οποία περιέγραφε τον Ερμεία ως άνθρωπο ύπουλο, αναξιόπιστο και απατεώνα[12].

Αρταξέρξης Γ΄ της Περσίας (Πηγή: wikipedia.org)

 

Το 341 π. Χ., ο βασιλιάς των Περσών Αρταξέρξης Γ’, με σκοπό να ανακτήσει τα χαμένα του εδάφη στην Μικρά Ασία, έστειλε τον Έλληνα μισθοφόρο στρατηγό του, τον Μέντορα τον Ρόδιο, να πολεμήσει τον Ερμεία[13]. Ο Αριστοτέλης, ευρισκόμενος στη Μακεδονία, έστελλε στον Μέντορα επιστολές, στις οποίες τον συμβούλευε να εγκαταλείψει τον Αρταξέρξη και να συμμαχήσει με τον Ερμεία[14], χωρίς όμως αποτέλεσμα. Ο Μέντωρ κατάφερε να παρασύρει τον Ερμεία σε συνάντηση και, με αυτό το τέχνασμα, τον συνέλαβε, του πήρε το δαχτυλίδι και έγραψε επιστολές στις οχυρωμένες πόλεις του Αταρνέως, λέγοντας ότι δήθεν ο Ερμείας είχε συνάψει ειρήνη με τους Πέρσες[15]. Οι κάτοικοι αυτών των πόλεων, πιστεύοντας τις επιστολές, παρέδωσαν τις πόλεις και τα φρούρια στους Πέρσες[16].

Ο Ερμείας μεταφέρθηκε στα Σούσα, όπου βασανίστηκε, για να αποκαλύψει τα σχέδια του Φιλίππου του Β’ αλλά δεν αποκάλυψε τίποτε[17]. Ο Καλλισθένης, ανιψιός του Αριστοτέλη, γράφει χαρακτηριστικά: «Δεν ήταν μόνον άφοβος όταν δεν κινδύνευε αλλά και όταν κινδύνευε, έδινε μεγαλύτερη απόδειξη του θάρρους του, βαδίζοντας ακόμα στον ίδιο του τον θάνατο. Έτσι οι βάρβαροι έμεναν έκθαμβοι βλέποντας την γενναιότητά του»[18]. Τελικά θανατώθηκε. Πριν πεθάνει, ζήτησε να στείλει μια επιστολή στους φίλους του, με την οποία τους πληροφορούσε ότι δεν έκανε τίποτε ανάξιο της φιλοσοφίας ή επαίσχυντο[19].

Η στάση του αυτή έκανε εντύπωση στον Αριστοτέλη, ο οποίος, φρόντισε να κρατήσει ζωντανή τη μνήμη του Ερμεία. Αρχικά έστησε άγαλμά του στους Δελφούς με το ακόλουθο επίγραμμα:

 

Τόνδε πότοχ σίως παραβς μακάρων θέμιν γνν

κτεινεν Περσῶν τοξοφόρων βασιλεύς.

οὐ φανερς λόγχ φονίοις ν γσι κρατήσας

λλνδρός πίστει χρησάμενος δολίου[20]

 

Μετάφραση:

Αυτόν τον άνθρωπο σκότωσε ο βασιλιάς των τοξοφόρων Περσών,

παραβιάζοντας ανίερα τον νόμο των μακάρων θεών.

Δεν τον σκότωσε φανερά, με λόγχη σε μάχη φονική,

αλλά χρησιμοποιώντας την πίστη που του είχε ένας δόλιος άνδρας.

 

Έπειτα, το 338 π. Χ, όταν ο Αριστοτέλης επέστρεψε στην Αθήνα και ίδρυσε το Λύκειο, εισήγαγε σε αυτό, τη συνήθεια να άδεται μετά από κάθε γεύμα ένας παιάνας στη μνήμη του Ερμεία, που είχε συνθέσει ο ίδιος ο φιλόσοφος. Οι στίχοι του παιάνοςαυτού ήταν οι εξής:

   

Ἀρετὰ πολύμοχθε γένει βροτείι,

θήραμα κάλλιστον βίι,

σᾶς πέρι, παρθένε, μορφᾶς

καὶ θανεῖν ζηλωτὸς ἐν Ἑλλάδι πότμος

καὶ πόνους τλῆναι μαλεροὺς ἀκάμαντας·

τοῖον ἐπὶ φρένα βάλλεις

καρπὸν ἰσαθάνατον χρυσοῦ τε κρείσσω

καὶ γονέων μαλακαυγήτοιό θ᾽ ὕπνου.

σεῦ δ᾽ ἕνεκενδῖος Ἡρακλῆς Λήδας τε κοῦροι

πόλλἀνέτλασαν ἐν ἔργοις

σὰν ἀγρεύοντες δύναμιν.

σοῖς τε πόθοις Ἀχιλεὺς Αἴας τ᾽ ίδο δόμους ἦλθον·

σᾶς δ᾽ ἕνεκεν φιλίου μορφᾶς Ἀταρνέος

ἔντροφος ἀελίου χήρωσεν αὐγάς.

τοιγὰρ ἀοίδιμος ἔργοις,

ἀθάνατόν τέ μιν αὐξήσουσι Μοῦσαι,

Μναμοσύνας θύγατρες,

Διὸς ξενίου σέβας αὔξουσαι φιλίας τε γέρας βεβαίου. [21]

 

Μετάφραση:

Αρετή, που των θνητών το γένος με μόχθους πολλούς σε κατακτά,

της ζωής κάλλιστο θήραμα,

για τη δική σου όψη, παρθένα,

ακόμη κι ο θάνατος, είναι ζηλευτή στην Ελλάδα μοίρα

κι η αντοχή σε κόπους φοβερούς και ακάματους.

Τόσο πολύτιμος είναι ο καρπός που τρέφεις μέσα στο νου,

αθάνατος, απ’ το χρυσό ανώτερος

κι απ’ τους γονείς κι απ’ τον ύπνο που μαλακώνει τα μάτια.

Για χάρη σου ο γόνος του Δία, ο Ηρακλής, της Λήδας οι γιοι,

πολλά υπέφεραν στους άθλους τους,

τη δύναμή σου θηρεύοντας,

από πόθο για σένα ο Αχιλλεύς και ο Αίας πήγαν στο παλάτι του Άδη.

Για τη δική σου αγαπημένη μορφή, του Αταρνέως

το θρέμμα έχασε του ήλιου το φως.

Γι’ αυτό και του αξίζει ο ύμνος των έργων του

κι αθάνατο θα τον κάνουν οι Μούσες,

της Μνημοσύνης οι κόρες,

που ψέλνουν το σέβας του Ξένιου Δία και το βραβείο της σταθερής φιλίας.

   

Το Λύκειο του Αριστοτέλους βρισκόταν ανάμεσα στους (τότε) ποταμούς Ιλισσό και Ηριδανό (Λεωφ. Κωνσταντίνου και Βασ. Σοφίας, αντίστοιχα) πίσω από τη σημερινή Λέσχη Αξιωματικών στην Πλατεία Ρηγίλλης. (Πηγή: eranistis.net)

 

Παραθέτω ένα ποίημα, που έγραψα γι αυτόν το μεγάλο εθνομάρτυρα της Αρχαίας Ελλάδας:

 

Ὁ φιλόσοφος βασιλεύς τοῦ Ἀταρνέως[22], Ἑρμείας

Ἑρμεία, ἕρμα[23] τῆς Ἀσίας[24], ἔντροφε[25] Ἀταρνέως,

κοιράνου[26] μορφή, φιλοσόφου βασιλέως!

Σὺ Ἐθνομάρτυρος[27] δεῖγμα, ἀνδρείας, ἀρετῆς

οὐχ ὁσίως ἐκ βαρβάρων ἀπωλεσθείς.

***

Ἠθέλησας ἐκ δουλείας Μήδων, λυτρῶσαι

τὰς πόλεις Ἑλληνίδας ἐν τῇ Ἀσίᾳ.

Ταύτας σὺ ἐλευθέρας, ἠθέλησας ὑψῶσαι,

ἄνευ ἀλλοφύλων, οὐδεμίας κοιρανίας.

***

ΧαῖρἙρμεία, κοίρανε, ἄξιε τῆς Πατρίδος.

Χαῖρε φαίδιμε[28] ἥρως, τοῦ κλέους ἀρχή,

σὺ λαμπρὰ ἀκτὶς ὁλόχρυσος ἐλπίδος,

ἐν τοῖς ἔτεσσι ἀκρισίας καὶ ταραχῆς.

***

Ἀγών ἀφείκετο μὴ τελεσθείς,

οὐ γάρ σου φύσει ἀποθανόντος,

ἀλλἔκτεινάν σε Μῆδοι μὴ νικηθέντα,

διὰ συνεργείας Ἕλληνοςδολίῳ τρόπῳ.

***

Οὐδὲν ἐπαίσχυντον ἐν βίῳ διαπρᾶξαι σκεφθείς,

τὴν σὴν ἀφῆκας ὑστάτην πνοήν.

Σὺ ἦσθα σπόρος καρποφορῶν, ἐν τῇ γαίᾳ θαφθείς,

ἀναφύων δι’ Ἑλλάδα δόξαν λαμπράν.

Εὐαγγελία Κ. Λάππα

18 Μαρτίου 2023

Μετάφραση ποιήματος:

Ερμεία, στήριγμα της Μικράς Ασίας, θρέμμα του Αταρνέως

κοιράνου μορφή και φιλοσόφου βασιλέως

Συ Εθνομάρτυρα, υπόδειγμα ανδρείας και αρετής

που από βαρβάρους ανόσια χάθηκες

***

Θέλησες από τη δουλεία των Μήδων να λυτρώσεις

τις Ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας.

Εσύ ελεύθερες θέλησες να τις υψώσεις

δίχως καμιά κυριαρχία αλλοφύλων

***

Χαίρε Ερμεία, κοίρανε άξιε της Πατρίδος

Χαίρε ένδοξε ήρωα, της δόξας η αρχή

Συ λαμπρή ακτίδα ολόχρυση ελπίδος

στα έτη της κρίσης και της αναταραχής

***

Ο αγώνας αφέθηκε ανολοκλήρωτος,

όχι γιατί πέθανες από φυσικά αίτια,

αλλά οι Μήδοι σε σκότωσαν, χωρίς να σε νικήσουν (σε μάχη)

-με τη συνέργεια Έλληνος- με δόλιο τρόπο

***

Μην έχοντας σκεφθεί να πράξεις επαίσχυντο στη ζωή,

άφησες την ύστατή σου πνοή.

Συ ήσουν καρποφόρος σπόρος που θάφθηκε στη γη

για την Ελλάδα να αναγεννήσει δόξα λαμπρή.

 

Κλείνοντας, αξίζει να αναφέρουμε για την τυραννίδα- μιας που ο Ερμείας υπήρξε ηγέτης μιας πόλης με αυτό το πολίτευμα- τα εξής: η τυραννίδα, όπως όλα τα πολιτεύματα, είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα, που «γεννιέται» και «πεθαίνει» για το Έθνος, το οποίο είναι υπεράνω αυτής. Ως εκ τούτου δεν παράγει από μόνη της ούτε τον άξιο, ούτε και τον ανάξιο ηγέτη. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη, «ὅταν μένεἶςοἱ ὀλίγοιοἱ πολλοὶ πρὸς τὸ κοινὸν συμφέρον ἄρχωσι, ταύτας μὲν ορθάς ἀναγκαῖονεἶναι τὰς πολιτείας, τὰς δὲ πρὸς τὸ ἴδιοντοῦ ἑνὸςτῶν ὀλίγωντοῦ πλῆθους, παρεκβάσεις (εἰσίν)[29]» (όταν ο ένας ή οι λίγοι ή οι πολλοί ασκούν την εξουσία για το κοινό συμφέρον, τότε αυτά τα πολιτεύματα είναι υποχρεωτικά ορθά. Αντίθετα, όταν ασκείται η εξουσία για το συμφέρον του ενός ή των λίγων ή των πολλών, αυτά είναι παρεκβάσεις των ορθών πολιτευμάτων.). Είναι αξιοσημείωτο επίσης, ότι στην τυραννίδα ανεδείχθησαν ισχυρές προσωπικότητες, «συνυφασμένες κάποτε “με τις ωραιότερες πραγματώσεις του ελληνικού πνεύματος[30]”». Συνεπώς, δεν πρέπει να κρίνουμε ένα πολίτευμα βάσει των θεωρητικών πλεονεκτημάτων, ή μειονεκτημάτων του, αλλά βάσει της αποτελεσματικότητας των προσώπων που το υπηρέτησαν. Σημαντικό κριτήριο αποτελεσματικότητας είναι τα ιδανικά και ο ρόλος που παίζουν στην ζωή τους βάσει των οποίων υπηρετούν το συγκεκριμένο πολίτευμα.

 

Πηγές:

1. Claude Mossé, Οι τύραννοι στην Αρχαία Ελλάδα, απόδοση: Αθηνά Καλογεροπούλου, Εκδόσεις το Άστυ, Αθήνα 1989

2. Chroust Anton–Hermann. “Aristotle and the Foreign Policy of Macedonia”. The Review of Politics. Cambridge University Press for the University of Notre Dame du lac on behalf of Review of Politics, (July 1972)

3. Αριστοτέλους, Πολιτικά, τόμος Γ’

4. Δημοσθένους, Φιλιππικός Δ’

5. Διδύμου Χαλκεντέρου, Σημειώσεις στους Φιλιππικούς του Δημοσθένη

6. Διογένους Λαερτίου, Αριστοτέλης

7. Διοδώρου Σικελιώτου, Ιστορική Βιβλιοθήκη, βιβλίο ΙΣΤ’

8. Εγκυκλοπαίδεια «Ήλιος», Αρχαίο Ελληνικό πνεύμα, τεύχος 14

9. Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού – Άσσος (Αρχαιότητα)| http://constantinople.ehw.gr/forms/fLemmaBodyExtended.aspx?lemmaID=3821

10. Ηροδότου, Ιστορίαι, Βιβλίο Α: Κλειώ

11. Ηροδότου, Ιστορίαι, Βιβλίο ΣΤ: Ερατώ

12. Στράβωνος, Γεωγραφικά, βιβλίο ΙΓ’

 

_____________________

1 Το όνομα Ἑρμείας ήταν επικός τύπος του ονόματος Ἑρμῆς (<ἔρμα = στήριγμα, έρεισμα).

2 Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, ο Αταρνεύς ήταν τόπος της Μυσίας της Μικράς Ασίας, απέναντι από τη Λέσβο (Ηροδ. Ιστορίαι, Κλειώ, 1.160.4).

3 Η Άσσος (σημερινό Behramkale) είναι πόλη της Τρωάδος και βρίσκεται στις βόρειες ακτές του κόλπου του Αδραμυττίου, απέναντι από τη Μήθυμνα της Λέσβου. Σε ορισμένους συγγραφείς (όπως ο Στράβων) συναντάται και η ονομασία Ασσός. Αναφέρονται επίσης και οι εναλλακτικές ονομασίες Απολλωνία και Κεκροπεία. Ήταν η δεύτερη σε σημασία αιολική πόλη. Στην Αρχαιότητα, γειτόνευε με τη Λαμπωνείακαι τα Γάργαρα. (Πηγή: Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού – Άσσος (Αρχαιότητα) | http://constantinople.ehw.gr/forms/fLemmaBodyExtended.aspx?lemmaID=3821)

4 Διδύμου Χαλκεντέρου, Σημειώσεις στους Φιλιππικούς του Δημοσθένη, 5. 24 – 25

5 Διδύμου, ο. π., 5. 29 – 30.

6 Στράβωνος, Γεωγραφικά, 13. 1.57. Ακόμη και ο Θεόπομπος παραδέχεται ότι ο Ερμείας: «μετά τῶν Πλατωνείων φιλοσοφεῖ» (Διδύμου, ο. π. 5. 25). Φυσικά δεν θα ήταν δυνατόν ένας βάρβαρος να ασχολείτο με τη φιλοσοφία!

7 Στράβωνος, Γεωγραφικά, 13. 1.57

8 Αυτήν την άποψη υιοθετεί και ο Διογένης Λαέρτιος. (Διογένους Λαερτίου, Αριστοτέλης, 3, 9-10)

9 Διδύμου, ο. π. 5. 58 – 59

10 Δημοσθένους, Φιλιππικός Δ’, 10.32

11 ο. π. Βλ. και Chroust AntonHermann. “Aristotle and the Foreign Policy of Macedonia”. The Review of Politics. Cambridge University Press for the University of Notre Dame du lac on behalf of Review of Politics, (July 1972), σελ 377 – 378. Τα σχόλια επαφίενται στον αναγνώστη.

12 ο. π., σελ 393. Ο Φίλιππος, ίσως κινήθηκε παρορμητικά προκειμένου να προστατευθεί από μια ενδεχόμενη προδοσία, χωρίς όμως να έχει επαρκή στοιχεία που να την αποδείκνυαν. Εκ των υστέρων αποδείχτηκε λανθασμένη και μοιραία η κίνησή του.

13 Διοδώρου Σικελιώτου 16.52.5

14 Chroust Anton–Hermann. “Aristotle and the Foreign Policy of Macedonia”, σελ375

15 Διοδώρου Σικελιώτου 16.52.6

16 Διοδώρου Σικελιώτου 16.52.7

17 Ενώ την ίδια στιγμή ο Δημοσθένης ήλπιζε ότι ο Ερμείας θα πρόδιδε! (Πηγή: Δημοσθένους, Φιλιππικός Δ’, 10.32)

18 Διδύμου. 5. 66 – 71.

19 Διδύμου, 6. 15 – 17

20 Διογένους Λαερτίου, Αριστοτέλης, 5, 6

21 ο. π., 7, 8. Το 323 π. Χ., μετά τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όταν οι Αθηναίοι επαναστάτησαν εναντίον των Μακεδόνων, κάποιος Δημόφιλος ή Ευρυμέδων κατήγγειλε τον Αριστοτέλη για ασέβεια (!;) λόγω του παιάνα για τον Ερμεία που είχε καθιερώσει στο Λύκειο αλλά και του επιγράμματος του στον αδριάντα του Ερμεία στους Δελφούς! Αυτό το γεγονός ανάγκασε τον Αριστοτέλη να φύγει από την Αθήνα και να καταφύγει στη Χαλκίδα, όπου πέθανε τον επόμενο χρόνο (322 π. Χ.) (βλ. ο. π. 5.4 -8).

22 Ἀταρνεύς = πόλη τῆς Μικρᾶς Ἀσίας ἀπέναντι ἀπὸ τὴ Λέσβο

23 ἕρμα = Στήριγμα, ἕρεισμα (ἐξ οὗ καὶ ταὸ ὄνομά του Ἑρμείας)

24 Ἀσίας = Μικρᾶς Ἀσίας

25 ἔντροφε = θρέμμα

26 κοιράνου = ἀρχηγοῦ (ὁμηρικὴ διάλεκτος)

27 Ἐπικὸς τῦπος τοῦ ὀνόματος «Ἐθνομάρτυς»

28 φαίδιμε = ἔνδοξε

29 Αριστοτέλους, Πολιτικά, τόμος Γ’, 1279a28-31

30 Claude Mossé, Οι τύραννοι στην Αρχαία Ελλάδα, απόδοση: Αθηνά Καλογεροπούλου, Εκδόσεις το Άστυ, Αθήνα 1989. Αρκεί να θυμηθούμε ότι τρεις από τους επτά σοφούς της αρχαιότητας (Βίας, Περίανδρος, Κλεόβουλος) ήταν τύραννοι, ο Πιττακός ο Μυτιληναίος αισυμνήτης (κατά λαϊκή εντολή τύραννος) ακόμη και ότι ο ήρωας του Μαραθώνα, Μιλτιάδης υπήρξε τύραννος στην Χερσόνησο της Θράκης. («τῆς δὲ Χερσονήσου… πόλιοςἐτυράννευε δὲ αὐτέων … Μιλτιάδης ὁ Κίμωνος τοῦ Στησαγόρεω» Ηροδότου, Ερατώ, 34. 1) ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Ο ”ισαπόστολος” Σημίτης και άλλα καλαμπούρια

Λένε ότι και στα καλαμπούρια υπάρχουν όρια Αυτό γενικώς ισχύει αλλά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Υπάρχουν δηλαδή καλαμπουρτζήδες που δεν έχουν μέτρο και υπερβαίνουν τα...

ΟΠΕΚΕΠΕ και τυχερα λαχεια

Θα ήταν λοιπόν αστείο να δεχτεί ένας ότι τα μεγάλα κέρδη των τυχερών λαχνών τα κερδίζουν υψηλών «επιδόσεων»επιδοτούμενοι Πριν μέχρι κάποιες ολίγες δεκαετίες, ήταν...

Νέα αλητεία της κομισιόν κατά της Ελλάδας!

Σε παρεμβαση του ο Γιαννης Μανιατης αναφερει:  Άλλο ένα ατόπημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:Στην τελευταία έκδοση (Δεκεμβρίου 2024) του «Ανακαλύπτοντας την Ευρώπη», που διανέμεται κατά...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη για τον Ρόλο της Βρετανίας και ΕΣΣΔ στα «Δεκεμβριανά» και το Ιστορικό Μήνυμα του Γεγονότος για το Σήμερα

Συνεχίζοντας την προσωπική μου αναζήτηση για τον τρόπο που η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ - ΑΙ) «συγκροτεί νοήματα» περισσότερο και από το να παίζει τον...

Τεράστια καταστροφή από την πρόσφατη καταιγίδα σε παραλία στην περιοχή του Κρανιδίου

Σοβαροτατη καταγγελια για τεραστια καταστροφη απο την πρόσφατη καταιγίδα σε παραλία στην περιοχή του Κρανιδίου Συνεχίστε την αναγνωση.

Από την ημερίδα του ΠΑΣΟΚ στο ξενοδοχείο caravel2-12-25, για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής και την αντιμετώπισή του

Με την συμμετοχή πλήθους στελεχών του ΠΑΣΟΚ, αυτοδιοικητικών, βουλευτών, μελών της Κεντρικής Επιτροπής, αλλά και ενεργών πολιτών, έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο caravel την Τρίτη...

Όλεθρος για τους αγρότες ο προϋπολογισμός Μητσοτάκη!

Οι αγρότες που κινητοποιούνται στα μπλόκα έχουν υπόψη τους ότι με τον Προϋπολογισμό του 2026 προβλέπεται ετήσια ΜΕΙΩΣΗ των κονδυλίων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης...

Περί «Ιθάκης» και ηθικής….

Παρακολουθώντας την τρέχουσα επικαιρότητα κάποιος, θα προσέξει την εκτεταμένη προβολή του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τίτλο Ιθάκη, ανακαλώ λοιπόν αμέσως εκείνη...

Το «λαβράκι» Κάγια Κάλλας: Ήταν δυνατόν να μην γνώριζε τι συνέβαινε στη δική της υπηρεσία;

Η Λάουρα Κοβέσι «χτύπησε» και πάλι, αποκαλύπτοντας ένα νέο σκάνδαλο διαφθοράς, στην καρδιά της Ευρώπης Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) διέταξε τη σύλληψη τριών βασικών...

Μήπως πρέπει όντως να αγιοκαταταχθεί ο Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο;

Γράφει ο Παναγιώτης Παύλος Πανεπιστήμιο του ΌσλοΚαθώς έχουμε ήδη εισέλθει στον Δεκέμβριο στα φετινά Χριστούγεννα του οποίου οι Έλληνες απανταχού της γης αναμένουν αδημόνως μαζί...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ψαχνουν τα τυχερά δελτία των Σαμαρτζίδου, Μαγειρία και Στρατάκη

Νέο «εμπόδιο» στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, με την απουσία της Δέσποινας Μαρκοπούλου, ορκωτής ελέγκτριας της εταιρείας SOL Η κ....

Ο Αντώνης Ψαρόπουλος, ο ανακριτής Μπακαίμης και η σύζυγος του υπουργού Γιώργου Φλωρίδη

Πραγματικά, αδιανόητο! Το αποκαλύπτει η Ελπίδα Κουτσογιάννη στο DNews… Πώς θα φαινόταν μια δίκη πολιτικού εφετείου στη Θεσσαλονίκη στην οποία ένας από τους διαδίκους θα ήταν...

Πειράματα «βελούδινης μετάβασης» από τη δημοκρατία στη δικτατορία;

Η πρόθεση της Κυβέρνησης να διεξαχθούν αρχικά οι Δημοτικές εκλογές και στο μέλλον οι Βουλευτικές μέσω και κινητού τηλεφώνου, ανοίγει το δρόμο σε νοθείεςΓιώργος...

Για τη διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους

Η διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους είναι ένα θεμιτό μέτρο διαμαρτυρίας, αλλά είναι και αθέμιτο, διότι η παρακώλυση της κυκλοφορίας, πνίγει την...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα – Μέρος 3ο

Μέρος 3ο (Τελευταίο, με  μια τοποθέτηση της ΤΝ πάνω στο ζήτημα της «επανόδου» των Σαμαρά - Τσίπρα - Πόσο «χρήσιμοι» είναι πολιτικά) Βασίλης Δημ. Χασιώτης (συνέχεια από Μέρος...

Προκόπιος Παυλόπουλος: Το «μετέωρο βήμα» του Ανθρώπου και της Ανθρωπότητας μπροστά στο κρίσιμο ζήτημα της πρόσφορης χρήσης των σύγχρονων μέσων της Τεχνητής Νοημοσύνης

Αθήνα, 1.12.2025Στην ομιλία του, κατά την παρουσίαση της μελέτης του Καθηγητή και πρώην Υπουργού κ. Παναγιώτη Ρουμελιώτη με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο Αγώνας ΗΠΑ – ΚΙΝΑΣ για την Πρωτοκαθεδρία», ο πρώην...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η δηλωση-προειδοποιηση του “Φραπε”

Μια ηχηρή προειδοποίηση έκανε ο «Φραπές» γνωστός και ως Γιώργος Ξυλούρης στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ! Μάλιστα, προκάλεσε φόβο και τρόμο...

Οσμή νοθείας στην ψηφοφορία με τα κινητά!

Η κυβέρνηση προτείνει να ψηφίζουμε από το κινητό. Και το παρουσιάζουν ως «διευκόλυνση». Η αλήθεια όμως είναι πολύ πιο απλή.Όταν η ψήφος περνάει σε ένα server...

Κοινωνικές Παροχές Τέλος: Παγκόσμιες δαπάνες σχεδόν 680 δισεκατομμύρια δολάρια σε όπλα σε μόλις ένα χρόνο

Το Διεθνές Ινστιτούτο Έρευνας για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (ЅІРRІ) ανέφερε απότομη αύξηση στα έσοδα των κατασκευαστών όπλων στην τελευταία του έκθεση με στοιχεία...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα – Μέρος 2ο

(συνέχεια από Μέρος 1) Βασίλης Δημ. Χασιώτης Χ : Αντιλαμβάνεσαι υποθέτω, ότι η αναφορά σου στη Χρυσή Αυγή, παρά τις διευκρινήσεις σου για τη διαφορά αξιών και αρχών...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ