Αποβιομηχάνιση της χώρας – Το έγκλημα που δεν τιμωρήθηκε ποτέ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

«Είναι υπερβολή να πούμε ότι στην Ελλάδα σήμερα, δε βγάζουμε ούτε βίδα»;

Αποβιομηχάνιση της χώρας. Μια υπόθεση που προσωπικά διερεύνησα τα τελευταία χρόνια, κάνοντας αρκετά δημοσιεύματα στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη”. “Έγκλημα δίχως τιμωρία”. Έτσι ήταν, θυμάμαι, ένας από τους τίτλους.

Γράφει: Παπαδάκης Χριστόφορος

Τη χρονιά του 2015, σε μια κατεύθυνση ανάδειξης θεμάτων που θα… “βοηθούσαν” την τότε κυβέρνηση, ασχολήθηκα εκτενώς. Ένα χρόνο μετά, τον Ιούνιο του 2016, επανήλθα. Και στην εφημερίδα μας, άνθρωποι των τεχνών, των γραμμάτων και των επιστημών, όπως ο μηχανολόγος-καθηγητής του ΤΕΙ Κρήτης (σημερινό Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο) και υπεύθυνος του Εργαστηρίου Αιολικής Ενέργειας Δημήτρης Χρηστάκης, απαντούσαν στην έρευνα αυτή, αν πιστεύουν ότι, έστω και σήμερα, που έχουμε φτάσει τόσο χαμηλά, θα μπορούσαμε να κάνουμε μια νέα αρχή.

«Αν παρατηρήσετε, τα περισσότερα ρούχα που φοράμε είναι κινέζικα, ινδικά, μπαγκλαντεσιανά κ.λπ. Άρα η παραγωγή στην Ελλάδα ρούχων θα πρέπει να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς που έχουν σε αυτές τις χώρες. Και καταλαβαίνετε ότι, αν σηκωθούμε τώρα εμείς και αρχίσουμε να ράβουμε υποκάμισα ή να φτιάχνουμε μπλουζάκια, δεν πρόκειται να πουλήσουμε ούτε μισό. Δεν μπορούμε να ζήσουμε από μια τέτοια δουλειά», ήταν, μεταξύ των άλλων, η δήλωση Χρηστάκη…

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Χρηστάκη, «η βιομηχανική παραγωγή σήμερα στην Ελλάδα θα πρέπει να στραφεί σε τέτοιες κατευθύνσεις, που να παράγει ανταγωνιστικά πράγματα».

Στην ίδια έρευνα, ο Δημήτρης Χρηστάκης έλεγε, μάλιστα, ότι χαμηλά στο Γιόφυρο, αμέσως μετά το τέλος της Κατοχής, Ηρακλειώτης είχε ξεκινήσει να κατασκευάζει… αυτοκίνητα, με την επωνυμία Record. Ήταν η εταιρεία Γιακουμή και Σφακιανάκη.

«Η εταιρεία αυτή έφτιαχνε δύο τύπους αυτοκινήτων μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του ’80, ενώ συνέχισε να λειτουργεί κατασκευάζοντας και άλλα πράγματα. Τα Record ήταν αυτοκίνητα που έφεραν 1.600άρα μηχανή “Πεζό” και όλο το άλλο αυτοκίνητο, πλην του κινητήρα, ακόμα και το σασμάν του. Τα γρανάζια του και το κιβώτιο ταχυτήτων κατασκευάζονταν στη λεωφόρο 62 Μαρτύρων. Καταλαβαίνετε ότι αυτά τα αυτοκίνητα είχαν πίσω τους κάποιες εκατοντάδες μηχανουργών, μηχανικών, μηχανολόγων και ηλεκτρολόγων, οι οποίοι δούλευαν. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι, οι εξειδικευμένοι τεχνίτες, είχαν πίσω τους μια τέχνη, μια επιστήμη, έναν πολιτισμό. Δεν είναι μόνο τα σίδερα. Είναι ο πολιτισμός. Είναι η επιστήμη. Είναι τα οράματα των παιδιών, που βλέπουν τους μηχανικούς να φτιάχνουν πράγματα και έχουν ένα όραμα μέσα τους. Τώρα τα παιδιά μας τι βλέπουν; Βλέπουν καταναλωτές»…

Και στο ερώτημά μου «αν είναι υπερβολή να πούμε ότι στην Ελλάδα σήμερα δε βγάζουμε ούτε βίδα», ο ίδιος απαντούσε: «Όχι. Είναι μια πραγματικότητα. Ούτε βίδα δε φτιάχνουμε. Κι όμως κάποτε στην Ελλάδα είχε αναπτυχθεί και η τεχνολογία και η βιομηχανία, σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό. Δηλαδή, τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τα Ελληνικά Ναυπηγεία, όπου κατασκευάζονταν πλοία πάρα πολλά και με μεγάλη δυναμικότητα. Ήταν ο Σκαραμαγκάς. Η Ελευσίνα. Υπήρχαν τα μηχανουργεία στο Πέραμα και στον Πειραιά. Βιομηχανίες στον Βόλο. Στη Θεσσαλονίκη. Υπήρχαν πάρα πολλές βιομηχανίες. Η Χαλυβουργική, χάρη στην οποία είχαμε μια πολύ μεγάλη πληρότητα σε χάλυβα… Τα λιπάσματα κι ένα σωρό άλλα προϊόντα»…

«Εγώ πιτσιρικάς περνούσα με τα πόδια έξω από το εργοστάσιο που έβγαζε τα αυτοκίνητα Record και έβλεπες μέσα κόσμο που πηγαινοερχότανε. Δούλευαν κινητήρες. Υπήρχε δουλειά στον κόσμο. Είχαμε όμως και τα μηχανήματα Knosos, τα Candia, τρίκυκλες, σκαφτικά και ένα σωρό άλλα μηχανήματα. Κάτι βγάζαμε. Και τώρα τίποτα»…

Μια άλλη μαρτυρία που είχα καταγράψει τότε από τον Μανόλη Βενιανάκη, που ασχολείται με τις επισκευές ηλεκτρικών συσκευών και οικοσυσκευών στο Ηράκλειο.

«Ένα απλό μαχαιράκι του μίξερ, που δεν είναι κάτι περισσότερο από ένα μικρό κομμάτι πλαστικού και ένα ξυράφι πάνω του, για να αλέθει τις τροφές, δεν μπορούμε να το βρούμε στην Ελλάδα. Και θα πρέπει να το φέρουμε από το εξωτερικό», έλεγε χαρακτηριστικά κουνώντας το κεφάλι του.

Μια φορά κι έναν καιρό, λοιπόν, είχαμε βιομηχανία. Ήμασταν χώρα παραγωγική. Κάποιοι συνέβαλαν διαχρονικά, ώστε αυτή η μικρή χώρα, που είχε καταφέρει να αναπτύξει αξιόλογη βιομηχανία, να περάσει σιγά-σιγά σε οικονομία υπηρεσιών και εμπορίου. Η “Πειραϊκή-Πατραϊκή”, η “Αιγαίον”, η “Eskimo”, η “Izola”, η “Pitsos” και πολλές άλλες βιομηχανίες και βιοτεχνίες έκλεισαν. Οι περισσότερες στη δεκαετία του ’80. Και σε πολλά σημεία της Αττικής σήμερα βλέπει κανείς τα “κουφάρια” των εργοστασίων τους. Κι όμως. Μόνο η “Eskimo” το 1973 είχε 1.500 εργαζόμενους. Είχε το 27% της ελληνικής αγοράς!

Αλλά, να θυμηθούμε ακόμη, το αυτοκίνητο που είχε κατακτήσει τις καρδιές των Ελλήνων στη δεκαετία του ’70, το Pony… Έγινε μια προσπάθεια στα πρώτα χρόνια της κρίσης μέχρι το 2014 προκειμένου να κυκλοφορήσει ξανά. Αλλά η προσπάθεια αυτή έπεσε και πάλι στο κενό, «λόγω γραφειοκρατίας του ελληνικού κράτους»… Αυτή την καταγγελία έκανε ο επιχειρηματίας.

Στην ίδια έρευνα, όμως, έκανα αναφορά και στους εμπρησμούς μεγάλων ελληνικών πολυκαταστημάτων στην Αθήνα. Όποιος είναι σήμερα από 30 χρονών και πάνω αποκλείεται να μη θυμάται πολυκαταστήματα που λειτουργούσαν στην Αθήνα, τα οποία δεν υπάρχουν πια. Ποιος δε θυμάται το “Μινιόν”; Το αγαπημένο πολυκατάστημα των παιδιών καταστράφηκε το 1980. Μία εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα του 1980, το “Μινιόν” και ο Κατράντζος έγιναν στάχτη. Ποια ήταν τα κίνητρα των τότε εμπρησμών κανείς δεν έμαθε ποτέ και ίσως να μην τα μάθουμε.

Ο Ανδρέας Παπανδρέου από την αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορούσε την κυβέρνηση ότι επιτρέπει σε παρακρατικά και εγκληματικά στοιχεία να επιδίδονται σε καταστροφές που θίγουν επαγγελματίες και εργαζόμενους, καθώς και τη γαλήνη του κόσμου, ενώ το ΚΚΕ μιλούσε για «σκοτεινή υπόθεση». Ο πρωθυπουργός, Γεώργιος Ράλλης, που λίγες ώρες πριν από την πυρκαγιά υπερασπιζόταν στη Βουλή τον πρώτο και τελευταίο προϋπολογισμό της πρωθυπουργικής του θητείας, απαντούσε στον Ανδρέα Παπανδρέου, μιλώντας για «εκμετάλλευση του τραγικού γεγονότος», ενώ ενημέρωνε σχετικά τον πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνο Καραμανλή.

Με προκήρυξη που έφτασε μέσω ταχυδρομείου στις εφημερίδες στις 22 Δεκεμβρίου, η οργάνωση-φάντασμα “Επαναστατική Οργάνωση Οκτώβρης ’80” ανέλαβε την ευθύνη του εμπρησμού.

Τον επόμενο χρόνο πραγματοποιούνται τέσσερις ακόμα εμπρησμοί σε πολυκαταστήματα. Στις 3 Ιουνίου 1981, πυρπολούνται τα “Κλαουδάτος” και “Ατενέ”, ενώ μέσα στις επόμενες τέσσερις μέρες το σκηνικό επαναλαμβάνεται για τα καταστήματα “Δραγώνα” και “Λαμπρόπουλος”.

Ο τότε ιδιοκτήτης του “Μινιόν”, λίγες ώρες μετά την καταστροφή, δηλώνει στην κρατική τηλεόραση και στον δημοσιογράφο Κώστα Σερέζη: «Θα το ξαναφτιάξω, με τους ανθρώπους μου, με την οργάνωση, με την αγάπη του κόσμου, ακόμη και με τα νύχια μου, αν χρειαστεί». Οι καιροί όμως αλλάζουν και η επόμενη προσπάθεια που έγινε δεν είχε καμία τύχη, το “Μινιόν” απαξιώθηκε πλήρως και το 1998 έκλεισε.

Με λίγα λόγια, η μικρή Ελλάδα, διαχρονικά, ό,τι καλό και μεγάλο διέθετε σε βιομηχανία και εμπόριο “φρόντισε” με διάφορους τρόπους να το απαξιώσει, να το καταστρέψει και να το διώξει, για τις άλλες χώρες της περιοχής των Βαλκανίων.

Για την ελληνική παραγωγή τροφίμων δε χρειάζεται να πούμε πως ό,τι έπαθε η βιομηχανία και η βιοτεχνία, έπαθε και η αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή της χώρας.

Και αν μελετήσουμε την ιστορία, νομίζω πως δεν μπορούμε να μην πούμε ότι πίσω από το “έγκλημα” αυτό βρίσκονται οι πολιτικές των μεγάλων βιομηχανικών χωρών του κόσμου, που δεν ήθελαν την Ελλάδα να παράγει, αλλά την ήθελαν να καταναλώνει τα δικά τους προϊόντα και να προσφέρει μόνο τις υπηρεσίες της στον τομέα του τουρισμού στους δικούς τους πολίτες.

“Είσαι στην ΕΟΚ; Μάθε για την ΕΟΚ”… Και άρχισαν να μας επιδοτούν για να εκριζώνουμε τις καλλιέργειές μας αντί να καλλιεργούμε, να επιδοτούν τους εισαγωγείς κρεάτων τότε, που θησαύριζαν από τις όσο γίνεται περισσότερες εισαγωγές στο κρέας “σκοτώνοντας” την ντόπια κτηνοτροφία, ενώ οι βιομηχανίες και οι βιοτεχνίες έκλειναν διαδοχικά η μία μετά την άλλη.

Μέχρι που φτάσαμε στο σήμερα να μην παράγουμε ούτε βίδα… αλλά να είμαστε εγκλωβισμένοι στα μνημόνια της χρεωκοπίας…

πηγή: neakriti ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Μανώλης Κοττακης: ό,τι σπείρεις, θερίζεις

ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό οποιο είθισται νά χρησιμοποιειται καμμιά φορά καθ’ υπερβολήν γιά νά δοθει έμφαση σέ ένα θέμα, αλλά εδω, στήν προκειμένη περίπτωση,...

Bild: Έτσι μας ξεγελούν οι Έλληνες στο θέμα του ασύλου

Η γερμανική εφημερίδα επέλεξε ιδιαίτερα επιθετικό τόνο για το ζήτημα των ροών και τον ρόλο των ελληνικών ΑρχώνΟ ίδιος ο τίτλος «Έτσι μας ξεγελούν...

Προκόπιος Παυλόπουλος: «Θέσπιση του Δικαίου καιαπονομή της Δικαιοσύνης στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης»

Αθήνα, 12.12.2025Στον χαιρετισμό του, στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκού και Διεθνούς Ποινικού Δικαίου με θέμα «Η Νέα εικόνα του Ποινικού Δικαίου», ο...

Σάρωσε σε τηλεθέαση η κατάθεση-show του Φραπέ

Έκπληκτοι έμειναν οι ιθύνοντες στο κανάλι της Βουλής με τα νούμερα στις θεάσεις που πραγματοποιήθηκαν την ώρα της κατάθεσης στη Εξεταστική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ...

Γιώργος Βενετσάνος: Χωρίς τίτλο, αλλά με πολύ θλίψη

Το ατύχημα συνέβη την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου το μεσημέρι, γύρω στις 13:30 Όσα περιγράφει ο αυτόπτης μάρτυρας που έφτασε κοντά του, ο Μανόλης Κτιστάκης,...

Με θετικά σχόλια υποδέχθηκε ο διεθνής Τύπος την εκλογή του Κυριάκου Πιερρακάκη στην προεδρία του Eurogroup

Στα εκτενή δημοσιεύματα γίνεται την ίδια ώρα εκτενής αναφορά στην «επιστροφή» της Ελλάδας στο διεθνές προσκήνιο, δέκα χρόνια μετά την περίοδο κρίσης και οικονομικής αβεβαιότητας Bloomberg:...

Σε πολιτικό αδιέξοδο το Μαξίμου: Μπρος οι αγρότες και πίσω το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η δεύτερη δικογραφία του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως είχε αποκαλύψει πριν από μερικές εβδομάδες η «κυριακάτικη δημοκρατία», ετοιμάζεται από το επιτελείο της Λ. Κοβέσι, αλλά δεν...

Νικος Χαρδαλιάς: 120 εκατομμύρια ευρώ για 1301 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της Αττικής

Το Attiki On είναι κάτι που το πιστέψαμε από την πρώτη στιγμή Μια δέσμευση ότι η Αττική μπορεί να στηρίξει πραγματικά τον κόσμο της...

Δήλωση-βόμβα της Ευρωπαϊκής εισαγγελίας: «Αδειάζει» την Κομισιόν για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ

Καρυστιανού - Φαραντούρης ζητούν παράκαμψη του Άρθρου 86 και άσκηση διώξεων Δήλωση-βόμβα εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας στο EURACTIV αποκαλύπτει ότι η Κομισιόν είχε ενημερωθεί απ'...

Γιώργος Βενετσάνος: Κέρδη για τις επόμενες γενιές

Υπάρχει ένα κράτος η Νορβηγία που είναι υπόδειγμα γιατί έχει έναν από τους μεγαλύτερους κρατικούς «κουμπαράδες» του κόσμου, το Government Pension Fund Global Δημιουργήθηκε...

Η Νεανική Παραβατικότητα και Εγκληματικότητα, «Νεανικές Υποκουλτούρες», ο Ρόλος της Πολιτισμικής Μετάβασης και του Νεοφιλελευθερισμού (και Άλλα Παρεμπίπτοντα Ζητήματα) – Μια Συνομιλία με την Τεχνητή Νοημοσύνη

Ένας ακόμα διάλογος με τη Τεχνητή Νοημοσύνη, που επιχειρεί, τουλάχιστον εκ μέρους μου, όπως έχω σημειώσει σε προηγούμενους διαλόγους, να προσεγγίσει την λογική των...

Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Φαίνεται πως νομίζει ότι πατάει σε γερό κλαδάκι ο περιβόητος Φραπές

Τελικά ο γνωστός μας ως Φραπές Ξυλούρης προσήλθε στη εξεταστική επιτροπή της Βουλής για να μιλήσει και να πει πως δεν θα μιλήσει! Που εκείνα...

Αποφασισμένος να…μην μιλήσει προσήλθε στην Εξεταστική της Βουλής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ ο «Φραπές»

Ο Γιώργος Ξυλούρης έφτασε στην Εξεταστική λίγο μετά τις 10:30 το πρωί Αρχικά, διάβασε μια δήλωση στην οποία υποστήριξε πως δεν έχει πάρει παράνομα ούτε...

Στις 133 θα ανέλθουν σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα, που απαρτίζουν το δίκτυο των Πειραματικών Σχολείων

Δεκατρία σχολεία χαρακτηρίζονται Πειραματικά την επόμενη διετία, με Υπουργική Απόφαση που υπέγραψε η αρμόδια υπουργός Έτσι, οι σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα, που απαρτίζουν...

Ο Έλληνας που πάγωσε το αίμα Τραμπ

Γράφει ο Γιάννης Ντάσκας Ο Πρόεδρος Ντ.Τραμπ δήλωσε απο την προηγούμενη θητεία του ότι αγαπάει πολύ-όπως και όλοι οι προηγούμενοι Αμερικανοί πρόεδροι- την Ελλάδα.Μπορεί να...

Δεν έχουν ιερό και όσιο! Βεβηλωνουν την τελευταία επιθυμία εθνικού ευεργέτη Ευάγγελου Ζάππα

Με νομοσχέδιο το Ζάππειο Μέγαρο μετατρέπεται σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, πράγμα που αντιβαίνει στη ρητή βούληση του αείμνηστου Ευάγγελου Ζάππα και στο ίδιο...

Δεν χρειάζεται να περιγράψει κάποιος το κυκλοφοριακό χάλι πες «μποτιλιάρισμα»από την Ελευσίνα προς Αθήνα και Πειραια

Δεν χρειάζεται να περιγράψει κάποιος το κυκλοφοριακό χάλι πες «μποτιλιάρισμα»από την Ελευσίνα προς Αθήνα και Πειραια. Ή και μέχρι και τα κέντρα αυτών Είτε έρχεσαι...

Παλιογέφυρο Ενιπέα Κεραμιδίου Τρικάλων: Άντεξε σε πάνω από ένα δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα, του Daniel

«“Παλιογέφυρο, Ενιπέα, Κεραμιδίου, Τρικάλων”: Άντεξε σε πάνω από ένα δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα, του “Daniel” (~369,20 mm βροχής) και σε πάνω από 300 εκατομμύρια κυβικά μέτρα, του “Byron” (~146,80 mm βροχής)»Κατά την διάρκεια του ακραίου μετεωρολογικού φαινομένου, με την αντιστοιχισμένη κωδική ονομασία “Daniel”, ο «Ποταμός Ενιπέας», “ κατέβασε” στην νοτιοδυτική πλευρά του οικισμού...

Οι «σφαγείς» της αγροτικής τάξης

Το 2019 λόγω και των λαθών και απογοητεύσεων από την τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, που αντικειμενικά όμως διαχειρίστηκε την μνημονιακή λαίλαπα στην πιο έντονη μορφή...

Προκόπης Παυλόπουλος: Πώς και γιατί παραβιάζονται ορισμένες θεμελιώδεις αρχές αναθεώρησης του Συντάγματος

Τι είπε ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας και Ακαδημαϊκός κατά την επίσκεψή του στους κοινοβουλευτικούς συντάκτεςΤο μεσημέρι της 9ης Δεκεμβρίου ο πρώην Πρόεδρος της...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ