Το νέο συγκλονιστικό βιβλίο του καθηγητή Ιωάννη Μαζη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ
Μετάφραση, Σχόλια και Εκσυγχρονισμός Τεκμηρίωσης
στο βιβλίο της F.S. SAUNDERS
«ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΨΥΧΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ
Η CIA και ο Κόσμος των Τεχνών και των Γραμμάτων»
Ο Συγγραφέας και Επιμελητής: Ι. Θ. Μάζης
Ομότιμος Καθηγητής Οικονομικής Γεωγραφίας και Γεωπολιτικής Θεωρίας Ε.Κ.ΠΑ
Σειρά: Γεωπολιτική και Γεωστρατηγική ΧΧVΙ
∆ιευθυντής Σειράς: Ι.Θ. Μάζης
Εκδόσεις Λειμών – ΑΘΗΝΑ 2024
Πίνακας εξωφύλλου: Jackson Pollock.
One: Number 31, 1950. Oil and enamel paint on canvas, (269.5 × 530.8 cm)
ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΗ:
Ο τρόπος για να κάνεις καλή προπαγάνδα είναι να μην φαίνεται, καν, ότι την κάνεις.
Richard Crossman

IMG 3027

Το βιβλίο “Σύγχρονη Τέχνη και Γεωπολιτική” συνιστά μια πρωτότυπη και ιδιαίτερα τεκμηριωμένη προσέγγιση της σχέσης μεταξύ αισθητικής δημιουργίας και διεθνών στρατηγικών. Ο συγγραφέας, γνωστός για τον ορθολογισμό του και τη μαθηματική του σκέψη, καταπιάνεται με ένα ζήτημα που παραδοσιακά αντιμετωπίζεται υπό το πρίσμα της υποκειμενικότητας και του θυμικού: την Τέχνη. Ωστόσο, η οπτική του δεν εστιάζει στη φύση ή την ουσία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, αλλά στον τρόπο με τον οποίο η Τέχνη χειραγωγείται και εργαλειοποιείται σε γεωπολιτικά συμφραζόμενα.
Με βάση τη θεωρία του περί Συστημικής Γεωπολιτικής Ανάλυσης, η οποία στηρίζεται αποκλειστικά σε μετρήσιμες, αποδείξιμες πληροφορίες, ο συγγραφέας εντάσσει την Τέχνη στον Πολιτισμικό Πυλώνα της Γεωπολιτικής, δίπλα στις Θρησκείες και την Προπαγάνδα. Το βασικό του επιχείρημα είναι ότι η σύγχρονη τέχνη, αντί να αποτελεί ανεξάρτητη έκφραση δημιουργικότητας, συχνά λειτουργεί ως εργαλείο ιδεολογικής κατεύθυνσης, κοινωνικής μηχανικής και πολιτικής επιρροής. Η μελέτη του φωτίζει περιπτώσεις στις οποίες η τέχνη χρησιμοποιήθηκε στρατηγικά για την κατασκευή αφηγημάτων, την προώθηση πολιτιστικών ηγεμονιών και την ενίσχυση συγκεκριμένων γεωπολιτικών σχεδίων.
Ιδιαίτερη σημασία έχει η μεθοδολογική αυστηρότητα του συγγραφέα. Ενσωματώνοντας δεδομένα, στατιστικές αναλύσεις και διαχρονικές συγκρίσεις, καταφέρνει να αποδομήσει τη ρομαντική εικόνα της τέχνης ως αμιγώς προσωπικής και πνευματικής έκφρασης. Παρουσιάζει περιπτώσεις όπου κρατικές οντότητες, ιδρύματα και οικονομικές ελίτ έχουν υποστηρίξει ή αναδείξει συγκεκριμένα καλλιτεχνικά ρεύματα, προκειμένου να επιτύχουν πολιτικούς ή οικονομικούς στόχους.
Μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες πτυχές του έργου είναι το γεγονός ότι ο συγγραφέας, παρά την αυστηρά επιστημονική του προσέγγιση, δεν απορρίπτει την καλλιτεχνική δημιουργία, αλλά επιχειρεί να την εξορθολογίσει. Ως εικαστικός και ποιητής ο ίδιος, αντιλαμβάνεται τη δύναμη του θυμικού, αλλά επιλέγει να το προσεγγίσει με τα εργαλεία της ανάλυσης και της δομημένης σκέψης. Η διττή αυτή προσέγγιση προσδίδει στο βιβλίο έναν ξεχωριστό χαρακτήρα, γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ επιστήμης και τέχνης.
Εν κατακλείδι, το βιβλίο «ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ» αποτελεί μια σημαντική συμβολή στο πεδίο της πολιτισμικής γεωπολιτικής. Προσφέρει μια τεκμηριωμένη και κριτική ματιά στη χρήση της τέχνης ως εργαλείου εξουσίας, αποφεύγοντας τόσο την υπερβολική αισθητικοποίηση όσο και τον απολυτό κυνισμό. Είναι ένα έργο που απευθύνεται όχι μόνο σε ακαδημαϊκούς των κοινωνικών και πολιτικών επιστημών, αλλά και σε καλλιτέχνες, ιστορικούς τέχνης και αναγνώστες που επιθυμούν να κατανοήσουν την αλληλεπίδραση αισθητικής και στρατηγικής σκέψης στον σύγχρονο κόσμο.
Ο Καθηγητής Ι. Μάζης επισημαίνει ότι,
«αυτό δεν σημαίνει φυσικά ότι απαξιώνουμε την εξέλιξη στην Τέχνη και στις μορφοπλαστικές της εκφάνσεις. ∆εν επιρρίπτουμε ευθύνες στην Σύγχρονη Τέχνη per se. Προτιμούμε όμως και επιλέγουμε η ποιότητα της Τέχνης και του παραγόμενου έργου Τέχνης να είναι εκείνη η οποία κάνει διάσημο των καλλιτέχνη και όχι κάποια μυστική υπηρεσία υπό το μανδύα ενός κατασκευάσματός της που στην περίπτωσή μας, είναι το Congress for Cultural Freedom/Κονγκρέσο για την Πολιτιστική Ελευθερία με «οργανωμένους συνεργάτες» (Μουσεία, Γκαλερί, Ορχήστρες, ∆ιεθνείς Εκθέσεις και… τεράστια κεφάλαια «συλλεκτών» που κρατούν 33 ημέρες (!) κατά μέσον όρο το έργο που αγόρασαν για την «συλλογή τους» πρίν το μεταπωλήσουν.»
Άλλωστε ο Επιμελητής και Συγγραφέας του παρόντος, Ι. Θ. Μάζης,
«έχει άποψη για τις Εικαστικές Τέχνες (ως σπουδαστής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών και της ζύμωσής του με τις διάφορες και διαφορετικές απόψεις των εξαίρετων ∆ασκάλων/Συναδέλφων του), χωρίς να ισχυρίζεται ότι «ορθοτομεί τον Λόγον της Αληθείας» αλλά ότι επιθυμεί να συμβάλει σε μια αναστοχαστική συζήτηση με σοβαρά ιστορικά στοιχεία για τις σημερινές εξελίξεις στον χώρο της Τέχνης.»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σημαντική αποκατάσταση της ιστορικής πορείας των Ευζώνων στην πλατεία Συντάγματος!

Για χρόνια, οι Εύζωνες της Προεδρικής Φρουράς υποχρεώνονταν, λίγο προτού φτάσουν στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, να παρεκκλίνουν ελαφρά από την απόλυτα ευθεία γραμμή...

Ιρλανδική διάβαση (ράμπα) Γέφυρας Αμπελιάς, Φαρσάλων Λάρισας: Με 48 περίπου εκατομμύρια κυβικά μέτρα και 385 m3/sec, την χτύπησε ο Ποταμός Ενιπέας στην κακοκαιρία Byron

«Ιρλανδική διάβαση (“ράμπα”) “Γέφυρας Αμπελιάς, Φαρσάλων, Λάρισας”: Με 48 περίπου εκατομμύρια κυβικά μέτρα και 385 m3/sec, την χτύπησε ο “Ποταμός Ενιπέας” στην κακοκαιρία “Byron” (~143,40 mm βροχής)»Μεγάλος ήταν ανέκαθεν ο κίνδυνος, (ιδιαίτερα κατά τις νυχτερινές ώρες), για τις ζωές των...

Απαραίτητα ή περιττά βιβλία;

Τελευταία εκδόθηκε το βιβλίο του τέως Πρωθυπουργού με τον τίτλο «Ιθάκη» Δεν το διάβασα –ούτε και πρόκειται – αφού δεν εμπίπτει στα αναγνώσματα που θα...

«2045 – Ήταν Κάποτε μια Χώρα που την Έλεγαν Ευρώπη» – Η Τεχνητή Νοημοσύνη περιγράφει λογοτεχνικά την Ευρώπη του 2045

 Το παρόν άρθρο, αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου άρθρου μου «Λευκός Οίκος «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας - 2025» - Ευρώπη και Ελλάδα σε σχέση με το...

Ποιος ευθύνεται για τα μπλόκα;

Η χώρα σιγά σιγά τις τελευταίες ημέρες έχασε αλλά και χάνει τους δρόμους της, που ήδη έχασαν το ελεύθερο και κοινόχρηστο αγαθό της ελεύθερης,...

Αγροτες: Ετοιμάζουν «Aπόβαση» στο γραφείο του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστα Τσιάρα στην Καρδίτσα

Αποκλεισμένη από 4 μπλόκα η Θεσσαλονίκη Στη Χαλκηδόνα, οι αγρότες έκλεισαν την Παλαιά Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης–Έδεσσας για περίπου πέντε ώρες. Στα Μάλγαρα, το ρεύμα προς Αθήνα...

Άρθρο παρέμβαση του Συντονιστή της ΠΡΩ.ΣΥ.Π. Κώστα Κιλτίδη: Το θεσμικό ζήτημα της ελληνικής γεωργίας

Με αφορμή το μέγα θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ, νιώθω την ανάγκη να καταθέσω σκέψεις και προτάσεις, που με ιδιότητα βουλευτού και υφυπουργού υπερασπίσθηκα ως ζωτικά...

Λευκός Οίκος «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας – 2025» – Ευρώπη και Ελλάδα σε σχέση με το παραπάνω έγγραφο – Μερικές Πρώτες Εκτιμήσεις με Οδηγό τη Τεχνητή Νοημοσύνη

  Δόθηκε στην δημοσιότητα η ετήσια έκθεση το Λευκού Οίκου για τη «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας» των ΗΠΑ για το έτος 202 (WHITE HOUSE - 2025-National-Security-Strategy) Είναι...

Υποκλοπές: Η μικρή πλην τίμια Ελλάδα πρωταγωνιστεί για άλλη μια φορά στον Διαφωτισμό του ανθρώπινου γένους

Η Apple και η Google ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα μια νέα σειρά προειδοποιήσεων για κυβερνοαπειλές προς χρήστες σε όλο τον κόσμο σε μια προσπάθεια να...

Συζητώντας με τη Τεχνητή Νοημοσύνη για το Μέλλον της Ελλάδας και την Προοπτική ενός Ειρηνικού Επαναστατικού Προγράμματος

Το ζήτημα του «μέλλοντος» της Ελλάδας και του ελληνικού λαού, παραδόξως, ως ζήτημα με αυτή τη θεματική, παρότι διαρκές ως τέτοιο και παρότι αποτελεί...

Ούτε ζώα, ούτε μαντρί βρήκαν υπάλληλοι του ΟΠΕΚΕΠΕ όταν έκαναν επιτόπιο έλεγχο

Ούτε ζώα, ούτε μαντρί βρήκαν υπάλληλοι του ΟΠΕΚΕΠΕ όταν έκαναν επιτόπιο έλεγχο το 2019, μετά από καταγγελία σε βάρος του Χρήστου Μαγειρία αλλά και...

Φράγμα Ιτέας (Μάνθειας) Έβρου: Πάνω από 35 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα

«“Φράγμα Ιτέας (Μάνθειας), Έβρου”: Πάνω από 35 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα, (περίσσευμα πληρότητας περίπου 50 %), στο υδρολογικό έτος2025-2026, (01/09/2025-30/11/2025), και “εν όψει” αρδευτικής περιόδου, (341,20 mm βροχής), με σημαντικό περίσσευμα για το “Αινήσιο Δέλτα”»Το «υδρολογικό έτος 2025-2026» («01/09/2025 – 30/11/2025»), αρκετέςβροχοπτώσεις, (συνολική αθροιστική...

Κώστας Βαξεβάνης: Ο Μητσοτάκης και το χάος

Του Κώστα ΒαξεβάνηΟ Κυριάκος Μητσοτάκης συµπληρώνει σε λίγο µια επταετία στην εξουσία. Ο συµβολισµός των επτά χρόνων δεν πρέπει να αφήνει κανέναν αδιάφορο. Η...

Μεθόδευση προκειμένου να εξαφανιστούν τα βίντεο του εμπορευματικού σταθμού της Θεσσαλονίκης καταγγέλλει η Μαρία Καρυστιανού

Μεθόδευση προκειμένου να εξαφανιστούν τα βίντεο του εμπορευματικού σταθμού της Θεσσαλονίκης και μετά να συσκοτιστεί η αλήθεια και να πέσει στάχτη στα μάτια μας,...

Σαχίνης – Σμαραγδής – Παύλος: Η δολοφονία του Καποδίστρια ήταν αυτοκτονία του Ελληνισμού

Στο ακόλουθο βίντεο μπορείτε να παρακολουθήστε την παρέμβασή του Παναγιώτη Παύλου  στη χθεσινή (5/12/2025) εκπομπή της ΚΡΗΤΗ TV, «Αντιθέσεις» με τον Γιώργο Σαχίνη, στη...

Από την πρώτη στιγμή είχαμε πει ότι το ερπετό από την Κολομβία, η María Ángela Holguín, είναι υποχείριο του Κατάρ και της Τουρκίας

Η δήλωση της επιβεβαιώνει περίτρανα ότι υπηρετεί τα συμφέροντα του δολοφόνου κατακτητή. Δεν υπάρχει «Τουρκική πλευρά της Κύπρου», αλλά κατεχόμενη Κύπρος.Δεν υπάρχουν «δυο ηγέτες» στην...

Η αλήθεια υπέρ της κυβέρνησης που αποκαλύφθηκε περίτρανα στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ…

Ήρθε η ώρα να καταρρίψουμε άλλο ένα λαϊκίστικο και τοξικό επιχείρημα της αντιπολίτευσης. Ότι δήθεν η κυβέρνηση δεν έχει κάνει τίποτα για τους κτηνοτρόφους...

Κεραυνοί του Χάρη Δουκα: Πότε επιτέλους θα παραδοθεί η Β. Όλγας στους πολίτες;

Παρά τη μακροσκελή ανακοίνωση που εξέδωσε η «Ανάπλαση Δημοσίων Χώρων Α.Ε.» σχετικά με τα έργα στη Βασιλίσσης Όλγας, το κεντρικό αυτό ερώτημα παραμένει αναπάντητοΗ...

Μανώλης Κοττακης: Ο κύριος Τσίπρας μέ τήν πρόσφατη  ομιλία του παραβίασε δύο αρχές:

O ΠΕΤΡΟΣ ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ συνήθιζε νά λέει πώς «όσο μεγαλώνει ο άνθρωπος τά προτερήματά του βελτιώνονται καί τά ελαττώματά του επιδεινώνονται.» Από τόν κανόνα αυτό δέν...

Νικος Χαρδαλιας: Όταν η Αττική δοκιμάζεται, δεν κρυβόμαστε

💦 𝝚𝝪𝝬𝝖𝝦𝝞𝝨𝝩𝝮 𝝤𝝨𝝤𝝪𝝨 𝝚𝝙𝝮𝝨𝝖𝝢 𝝩𝝜 𝝡𝝖𝝬𝝜 👉🏻 𝝜 𝝥𝝦𝝤𝝨𝝥𝝖𝝝𝝚𝝞𝝖 𝝘𝝞𝝖 𝝩𝝜𝝢 𝝖𝝢𝝩𝝞𝝥𝝠𝝜𝝡𝝡𝝪𝝦𝝞𝝟𝝜 𝝝𝝮𝝦𝝖𝝟𝝞𝝨𝝜 𝝨𝝪𝝢𝝚𝝬𝝞𝝛𝝚𝝩𝝖𝝞 Όταν η Αττική δοκιμάζεται, δεν κρυβόμαστε. Είμαστε στο πεδίο. Μαζί με όσους...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ