Μάρτιος 1821… Τι έγινε τότε;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Θυμάμαι μέσω ζώσας παράδοσης, προφορικής ιστόρησης, αυθεντικής, μόλις τεσσάρων προσώπων-αφηγητών των προγόνων μου σε ευθεία γραμμή, για να εξανθρωπίσουμε τον χρόνο, πώς μπήκε ο Μάρτης τότε. Τέτοιες ημέρες, σαν τώρα.

Γράφει ο Βύρων Γ. Πολύδωρας

Είχαμε βγει σ’εκείνα τα χωριά του Λυκαίου όρους (του γεωγραφικού τόπου στο τρίγωνο Ολυμπίας, Αρκαδίας, Μεσσηνίας) από έναν μάλλον βαρύ χειμώνα. Σύμφωνα με τον άγραφο και εθιμικό προγραμματισμό εργασίας/ιών τον Μάρτη μήνα δεν είχαμε βαριές δουλειές να κάνουμε.

Οδηγούσαμε τα ποίμνια των αιγοπροβάτων μας στον λόγγο για ελεύθερη βόσκηση, όχι στην ξηρά τροφή του χειμώνα, και τα νεογέννητα αρνοκάτσικά μας να πρωτομασήσουν χλωρό χορτάρι και μαλακά βλαστάρια από αγριοσπάραγγα και χαμηλές «λούζες», λόχμες πουρναρόθαμνων. Στα μαντριά τα κλαροδόμητα γίνονταν στα πλακόστρωτά τους εργασίες καθαρισμού και ενίσχυση με φρέσκες κλάρες των κεκλιμένων ημισφαιρικά πλευρών τους. Ήταν χαρά Θεού όταν τα «πράματα»-γιδοπρόβατα επέστρεφαν με το φεγγάρι της πρώτης άνοιξης για διανυκτέρευση στα φροντισμένα τώρα μαντριά τους.

Πίσω στα σπίτια τα λιθόκτιστα και τα πολλά της ξερολιθιάς πετρόχτιστα, του χωριού τα παιδιά βοηθούσαν στις δουλειές στον κήπο όπου καλλιεργούνταν τα λαχανοζαρζαβατικά. Και στα διαλείμματα έπαιζαν πετροπόλεμο με τα παιδιά από τις άλλες ρούγες-γειτονιές. Τα μικρά κορίτσια μάθαιναν πλέξιμο (φυσικά με το βελόνι) και ράψιμο κοντά στις γιαγιές τους. Και τα κορίτσια σε ηλικία γάμου έκαναν μαθητεία και κανονική ύφανση στον αργαλειό τους υπό την μαστορική διεύθυνση των μανάδων τους.

Οι παππούδες κάθε βράδυ συμμετείχαν στην τακτική σύνοδο των «γερουσιαστών» του χωριού, που ελάμβανε χώρα στο χαμηλοτάβανο, κάτι σαν ημιϋπόγειο, καφενείο, το αιώνια καπνισμένο και μαυρισμένο από τους καπνίζοντες και από το τζάκι που μπορεί να βρίσκονταν στη μέση του χώρου ή σε μια γωνιά του, όπου σερβίρονταν ένα ρακί ή ένας καφές ή ένα τσάϊ του βουνού (όλα μοσχοβολούσαν). Εκεί μάθαιναν τα νέα του χωριού, δηλαδή των συμβάντων στα σπίτια και στα χωράφια και στους τόπους ξύλευσης και βόσκησης των 30 περίπου εκτεταμένων/διευρυμένων οικογενειών, στις οποίες πρέπει συχνά να υπολογίσουμε περισσότερους του ενός παππούδες και θείους και ξαδέρφια (τα σόγια-γένη). Η φυσική και αυτοφυής γερουσία μας είχε σε συνδυασμό κριτηρίων την κατά ηλικία/αρχαιότητα και κατ’αξία φυσική ιεραρχία της.

Να τονίσουμε ότι η μεγάλη Ελληνική Επανάσταση του 1821 ήταν υπόθεση της εκτεταμένης οικογένειας. Εκεί μετρούσαμε τα εργατικά χέρια των παραγωγικών ανδρών, αλλά και των μαχητών/κλεφταρματωλών, τα ντουφέκια/καριοφίλια (από τη μάρκα των μακρύκαννων τουφεκιών Cario e figlio, ιταλικής κατασκευής του 18ου και 19ου αιώνα).

Στα πλαίσια της εκτεταμένης οικογένειας γίνονταν η επιλογή των έξυπνων παιδιών που θα πήγαιναν στο κρυφό σχολειό (στο γειτονικό μοναστήρι ή στην χαμηλή εκκλησιά) όπου θα μάθαιναν γράμματα με «διδακτέα» ύλη θαυμαστή: α) αλφαβήτα, β) αριθμητική, και γ) το ψαλτήρι τ.ε. τους ψαλμούς του Δαυΐδ, και το «Κτωήχι», με τροπάρια, έμμελης ποίησης, στους οκτώ ήχους της βυζαντινής μουσικής (4 ευθείς και 4 πλάγιους). Το γένος με αόρατα, πλην βαθέα και αληθινά προγράμματα (χωρίς υπουργεία και μανδαρινάτα) ελάμβανε ελληνοχριστιανική παιδεία.

Ο μεγάλος, ίσως ο μέγιστος, της νέας ελληνικής ζωγραφικής Νικόλαος Γύζης απαθανατίζει με έναν κατανυκτικό όσο και ρεαλιστικό τρόπο το «κρυφό σχολειό» στον ομώνυμο πίνακά του.

Και ο ποιητής Ιωάννης Πολέμης «ζωγραφίζει» στο ίδιο θέμα με τους στίχους:
«Ἀπ᾿ ἔξω μαυροφόρ᾿ ἀπελπισιά,
πικρῆς σκλαβιᾶς χειροπιαστὸ σκοτάδι,
καὶ μέσα στὴ θολόκτιστη ἐκκλησιά,
στὴν ἐκκλησιά, ποὺ παίρνει κάθε βράδυ
τὴν ὄψη τοῦ σχολειοῦ,
τὸ φοβισμένο φῶς τοῦ καντηλιοῦ
τρεμάμενο τὰ ὀνείρατα ἀναδεύει,
καὶ γύρω τὰ σκλαβόπουλα μαζεύει.»
Και κλείνει:
«Μὴ σκιάζεστε στὰ σκότη!
Ἡ λευτεριὰ σὰν τῆς αὐγῆς
τὸ φεγγοβόλο ἀστέριτῆς νύχτας τὸ ξημέρωμα θὰ φέρει».

Να μη ξεχάσουμε και την «Φυλλάδα του Μεγαλέξανδρου» που κυκλοφορούσε σ’όλη τη Βαλκανική Χερσόνησο και στην ελληνική ύπαιθρο σε ποικίλες εκδόσεις, απλές ίσως και ευθηνές, όπου τα ιστορικά συμβάντα που κατόρθωνε ο Μεγαλέξανδρος συγχέονταν συνειδητά με τους μύθους που συνόδευαν αυτή τη θεία ελληνική μορφή του μέγιστου και παγκόσμιου προσώπου αναφοράς στον πόλεμο, στην εκστρατεία πολιτισμού και στη θέσπιση των βάσεων του παγκόσμιου ανθρωπισμού. Δεν είναι παράξενο ότι τα πολλά θέματα της «Φυλλάδας του Μεγαλέξανδρου» διαιωνίσθηκαν στον «Καραγκιόζη» (στο «θέατρο σκιών»).

Γιατί ήταν το μέγα ψυχαγωγικό υποκατάστατο του λαού μας από τους ύστερους βυζαντινούς χρόνους μέχρι τον 20ο αιώνα, με το οποίο δροσίζονταν η πονεμένη ψυχή τους και ζυμώνονταν η εθνική συνείδησή τους. Χωρίς τη συμβολή των σημερινών προφεσσόρων και Φαρισαίων φυσικά, που από καθέδρας, θέλουν ουδέτερα, άψυχα και σαν χειριστές ξένης υπόθεσης, και χωρίς την «εν τοις ιδίοις επιμέλειαν» (για να θυμηθούμε και τη διοίκηση αλλοτρίων του Αστικού Δικαίου) να διδάξουν, έννοιες ιερές, όπως έθνος, πατρίδα, χωρικά ύδατα και σύνορα. Αλλά με την ανάσα της συντροφικότητας των ταπεινών, απλών και αγαθών θεατών, που αντλούσαν ενστικτωδώς κάποιες σταγόνες εθνικής-νατιβιστικής υπόστασης. Μπορεί να ήσαν πένητες, λιπόσαρκοι και πεινώντες.

Ήσαν όμως ηθικά και πνευματικά πλήρεις, ώριμοι και αυτάρκεις. Γεμάτοι από ατομική και συλλογική αξιοπρέπεια και υπερηφάνεια, τ.ε. διέθεταν την πρώτη ύλη, το πολύπλαγκτο της ελευθερίας τους. Με αυτές τις ψυχοπνευματικές ουσίες μέσα τους οι σκληροτράχηλοι βιοπαλαιστές του αγρού και της στάνης σε ώρες συναγερμού γίνονταν, μεταμορφώνονταν σε άγριες πολεμικές μηχανές. Σαν τους αρχαίους Σπαρτιάτες.

Εκείνες τις μέρες, τότε, του Μαρτίου 1821 μάθαιναν τα νέα από το μακρινό Ισμαήλι της Βεσσαραβίας, όπου οι Φιλικοί, τον Δεκέμβριο του 1820 απεφάσισαν την Επανάσταση. Τα νέα έφθαναν αστραπιαία. Όχι με φρυκτωρίες, αλλά με ταξιδιώτες και με αλυσίδα φιλικών συνδέσμων. Και η ψυχή τους ριγούσε. Μόλις είχαν στεγνώσει τα δάκρυά τους από το αίμα των Ορλωφικών του 1770. Είχαν ξαναχτίσει τα χαλάσματα των κατακαημένων «σπιτιών» τους, είχαν ξαναγεμίσει τα αμπάρια τους με καρπό. Οι τουρκαλβανοί που είχαν κατεβάσει για την καταστολή της επανάστασης (της προδομένης) του 1770 – και ήσαν πολλοί, πάνω από 30.000 – κατέσφαξαν, κατέκαυσαν και εδήωσαν τον Μοριά.

Τον Μάρτιο του ’21 ήμασταν ξανά έτοιμοι. Στις 22 του Φλεβάρη, ο Αλέξανδρος Υψηλάντης υψώνει τη σημαία με τον σταυρό και διαβαίνει με τα στρατεύματα του τον Προύθο ποταμό (παραπόταμο του Δούναβη) και μπαίνει στο Ιάσιο της Μολδαβίας. Και κηρύσσει την Επανάσταση με την περίφημη προκήρυξή του: «Μάχου υπέρ Πίστεως και Πατρίδος». Από το Ιάσιο προχώρησε/εξόρμησε προς Βουκουρέστι, Καρπάθια και Δραγατσάνι (τον τόπο θυσίας του Ιερού Λόχου, 7 Ιουνίου 1821).

Μέρες του Μάρτη, λοιπόν. Εσείονταν η γη. Ένας υπόγειος καλπασμός σαν από χίλια άλογα έφθανε σαν ηχώ στις καρδιές των πολεμιστών στα χωριά του Μοριά. Μια αυτόματη κινητοποίηση, μια ετοιμασία για τη μεγάλη γιορτή της λευτεριάς, εντείνονταν. Στα σιδεράδικά τους δεν ατσάλωναν αυτή τη φορά τα υνιά των αρότρων τους, ούτε τις πλατιές αξίνες τους. Αυτή τη φορά ήταν η ώρα των φοβερών σπαθιών («σιδερομαχαίρες του γύφτου»). Δεν ήσαν τα σπαθιά των δικών μας ορεσίβιων κλεφταρματωλών ούτε ευθείες «τολεντάνες» (από το Τολέδο), ούτε δαμασκηνά που έκοβαν στην κόψη τους το μετάξι.

Δεν είχαμε στο ξεκίνημα άρτιο εξοπλισμό. Στην πορεία και στις μάχες αποκτούσαμε με τη λεία πολέμου από τον εχθρό. Και το τσοπανόπουλο έγινε αγνώριστο στα μάτια του αρχηγού Θ. Κολοκοτρώνη, όταν μετά από μια μάχη, τού παρουσιάστηκε σαν αστακός, οπλισμένος με όπλα τούρκικα. Είχαμε στο ξεκίνημα, τα μακριά δίκρανα του αλωνίσματος, τα άθραυστα στειλιάρια οξιάς με τις βαριές αξίνες στην άκρη τους, δυο μπιστόλες όχι και τόσο φιλοτεχνημένες, το πολύτιμο κι αγαπημένο καριοφίλι μας, το πανάκριβο και πανέμορφο, το πλουμιστό.

Είχαμε, χωρίς υπερβολή, τα σιδερένια από την αέναη χειροναξία μπράτσα μας και τα αλτικά πόδια μας. Πηδούσαν τα παλικάρια, στη σκόλη τους, τέσσερα άλογα στην αράδα. Το άθλημα να το φαντασθούμε σαν ένα είδος «πλάγιου ίππου» στο τετραπλούν της ενόργανης γυμναστικής. Ή έτρεχαν δρόμο επί ανωμάλου και στις πλαγιές των υψωμάτων. Αυτοί ήμασταν. Εννοείται, ότι επικαλούμαι τον «τοπικισμό», όχι από εγωϊσμό, αλλά ως επαγωγική αναφορά. Όλη η Ελλάδα, χερσαία, βουνίσια και νησιωτική, ήταν μέσα στο ίδιο πνεύμα της τελικής ευθείας για τον ξεσηκωμό του φοβερού διλήμματος: Ελευθερία ή Θάνατος.

Και βρεθήκαμε παρόντες και ετοιμοπόλεμοι και νικητές στην πρώτη εκ του συστάδην μάχη του αγώνα, στον Άη Θανάση της Καρύταινας, στον Αλφειό, στις 27 Μαρτίου 1821, τέσσερις ημέρες μετά την απελευθέρωση και παράδοση της Καλαμάτας από τον Αρναούτογλου Πασά στον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη στις 23 Μαρτίου 1821.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Άρθρο παρέμβαση του Συντονιστή της ΠΡΩ.ΣΥ.Π. Κώστα Κιλτίδη: Το θεσμικό ζήτημα της ελληνικής γεωργίας

Με αφορμή το μέγα θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ, νιώθω την ανάγκη να καταθέσω σκέψεις και προτάσεις, που με ιδιότητα βουλευτού και υφυπουργού υπερασπίσθηκα ως ζωτικά...

Λευκός Οίκος «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας – 2025» – Ευρώπη και Ελλάδα σε σχέση με το παραπάνω έγγραφο – Μερικές Πρώτες Εκτιμήσεις με Οδηγό τη Τεχνητή Νοημοσύνη

  Δόθηκε στην δημοσιότητα η ετήσια έκθεση το Λευκού Οίκου για τη «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας» των ΗΠΑ για το έτος 202 (WHITE HOUSE - 2025-National-Security-Strategy) Είναι...

Υποκλοπές: Η μικρή πλην τίμια Ελλάδα πρωταγωνιστεί για άλλη μια φορά στον Διαφωτισμό του ανθρώπινου γένους

Η Apple και η Google ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα μια νέα σειρά προειδοποιήσεων για κυβερνοαπειλές προς χρήστες σε όλο τον κόσμο σε μια προσπάθεια να...

Συζητώντας με τη Τεχνητή Νοημοσύνη για το Μέλλον της Ελλάδας και την Προοπτική ενός Ειρηνικού Επαναστατικού Προγράμματος

Το ζήτημα του «μέλλοντος» της Ελλάδας και του ελληνικού λαού, παραδόξως, ως ζήτημα με αυτή τη θεματική, παρότι διαρκές ως τέτοιο και παρότι αποτελεί...

Ούτε ζώα, ούτε μαντρί βρήκαν υπάλληλοι του ΟΠΕΚΕΠΕ όταν έκαναν επιτόπιο έλεγχο

Ούτε ζώα, ούτε μαντρί βρήκαν υπάλληλοι του ΟΠΕΚΕΠΕ όταν έκαναν επιτόπιο έλεγχο το 2019, μετά από καταγγελία σε βάρος του Χρήστου Μαγειρία αλλά και...

Φράγμα Ιτέας (Μάνθειας) Έβρου: Πάνω από 35 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα

«“Φράγμα Ιτέας (Μάνθειας), Έβρου”: Πάνω από 35 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα, (περίσσευμα πληρότητας περίπου 50 %), στο υδρολογικό έτος2025-2026, (01/09/2025-30/11/2025), και “εν όψει” αρδευτικής περιόδου, (341,20 mm βροχής), με σημαντικό περίσσευμα για το “Αινήσιο Δέλτα”»Το «υδρολογικό έτος 2025-2026» («01/09/2025 – 30/11/2025»), αρκετέςβροχοπτώσεις, (συνολική αθροιστική...

Κώστας Βαξεβάνης: Ο Μητσοτάκης και το χάος

Του Κώστα ΒαξεβάνηΟ Κυριάκος Μητσοτάκης συµπληρώνει σε λίγο µια επταετία στην εξουσία. Ο συµβολισµός των επτά χρόνων δεν πρέπει να αφήνει κανέναν αδιάφορο. Η...

Μεθόδευση προκειμένου να εξαφανιστούν τα βίντεο του εμπορευματικού σταθμού της Θεσσαλονίκης καταγγέλλει η Μαρία Καρυστιανού

Μεθόδευση προκειμένου να εξαφανιστούν τα βίντεο του εμπορευματικού σταθμού της Θεσσαλονίκης και μετά να συσκοτιστεί η αλήθεια και να πέσει στάχτη στα μάτια μας,...

Σαχίνης – Σμαραγδής – Παύλος: Η δολοφονία του Καποδίστρια ήταν αυτοκτονία του Ελληνισμού

Στο ακόλουθο βίντεο μπορείτε να παρακολουθήστε την παρέμβασή του Παναγιώτη Παύλου  στη χθεσινή (5/12/2025) εκπομπή της ΚΡΗΤΗ TV, «Αντιθέσεις» με τον Γιώργο Σαχίνη, στη...

Από την πρώτη στιγμή είχαμε πει ότι το ερπετό από την Κολομβία, η María Ángela Holguín, είναι υποχείριο του Κατάρ και της Τουρκίας

Η δήλωση της επιβεβαιώνει περίτρανα ότι υπηρετεί τα συμφέροντα του δολοφόνου κατακτητή. Δεν υπάρχει «Τουρκική πλευρά της Κύπρου», αλλά κατεχόμενη Κύπρος.Δεν υπάρχουν «δυο ηγέτες» στην...

Η αλήθεια υπέρ της κυβέρνησης που αποκαλύφθηκε περίτρανα στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ…

Ήρθε η ώρα να καταρρίψουμε άλλο ένα λαϊκίστικο και τοξικό επιχείρημα της αντιπολίτευσης. Ότι δήθεν η κυβέρνηση δεν έχει κάνει τίποτα για τους κτηνοτρόφους...

Κεραυνοί του Χάρη Δουκα: Πότε επιτέλους θα παραδοθεί η Β. Όλγας στους πολίτες;

Παρά τη μακροσκελή ανακοίνωση που εξέδωσε η «Ανάπλαση Δημοσίων Χώρων Α.Ε.» σχετικά με τα έργα στη Βασιλίσσης Όλγας, το κεντρικό αυτό ερώτημα παραμένει αναπάντητοΗ...

Μανώλης Κοττακης: Ο κύριος Τσίπρας μέ τήν πρόσφατη  ομιλία του παραβίασε δύο αρχές:

O ΠΕΤΡΟΣ ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ συνήθιζε νά λέει πώς «όσο μεγαλώνει ο άνθρωπος τά προτερήματά του βελτιώνονται καί τά ελαττώματά του επιδεινώνονται.» Από τόν κανόνα αυτό δέν...

Νικος Χαρδαλιας: Όταν η Αττική δοκιμάζεται, δεν κρυβόμαστε

💦 𝝚𝝪𝝬𝝖𝝦𝝞𝝨𝝩𝝮 𝝤𝝨𝝤𝝪𝝨 𝝚𝝙𝝮𝝨𝝖𝝢 𝝩𝝜 𝝡𝝖𝝬𝝜 👉🏻 𝝜 𝝥𝝦𝝤𝝨𝝥𝝖𝝝𝝚𝝞𝝖 𝝘𝝞𝝖 𝝩𝝜𝝢 𝝖𝝢𝝩𝝞𝝥𝝠𝝜𝝡𝝡𝝪𝝦𝝞𝝟𝝜 𝝝𝝮𝝦𝝖𝝟𝝞𝝨𝝜 𝝨𝝪𝝢𝝚𝝬𝝞𝝛𝝚𝝩𝝖𝝞 Όταν η Αττική δοκιμάζεται, δεν κρυβόμαστε. Είμαστε στο πεδίο. Μαζί με όσους...

Γιώργος Βενετσάνος: Τρακτέρ πολλά αλλά…

Η Ολλανδία αποτελεί ένα από τα πιο αξιοσημείωτα παραδείγματα παγκόσμιας γεωργικής επιτυχίας Γράφει ο Γιώργος Βενετσάνος Αν και γεωγραφικά μικρή (με έκταση κάτω των 42.000 τ.χλμ.),...

Ποιους ευελπιστεί να επανεντάξει ο Τσιπρας στο υπό ίδρυση νέο, υπ αυτόν κόμμα ή συνασπισμό κομμάτων;

Είναι πλέον ευρέως γνωστό ότι ο Τσιπρας με την ανεξήγητη, τότε, και ξαφνική εγκατάλειψη του ΣΥΡΙΖΑ, άφησε πίσω του «συντρίμμια» Και όποιος δεν το πρόσεξε...

Όταν Η Τεχνητή Νοημοσύνη Λαμβάνει Συνέντευξη Από Έναν Άνθρωπο – Αντιστροφή Ρόλων – Μέρος 2

 (Με μια περαιτέρω ανάλυση της ερώτησης ποιο ήταν το θεμέλιο  νόημα που κράτησε όρθια την ελληνική οικογένεια την περίοδο των Μνημονίων)(συνέχεια από Μέρος 1) Βασίλης Δημ....

Τηλεκπαίδευση: ΟΧΙ στην κοροϊδία και στις επικοινωνιακές τακτικές του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης

«Τηλεκπαίδευση παρέχεται μόνο από τις σχολικές μονάδες και με την προϋπόθεση να έχουν οι εκπαιδευτικοί άνετη και ασφαλή πρόσβαση» επισημαίνει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή του...

Μαρία Δεναξά: Το μάρκετινγκ του τρόμου

ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ Aρθρο της Μαρίας Δεναξά  που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Δημοκρατία 🔴 Καθώς εντείνονται οι συζητήσεις εντός του ΝΑΤΟ για το επικίνδυνο ενδεχόμενο προληπτικών...

Κυπριακό: Ο Προκόπης Παυλόπουλος ισοπεδώνει τον επίορκο πρέσβη Τομ Μπάρακ

Προκόπιος Παυλόπουλος:  «Η επίλυση του Κυπριακού Ζητήματος ως προϋπόθεση για την εμπέδωση της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο»Αθήνα, 4.12.2025Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας και Ακαδημαϊκός κ. Προκόπιος Παυλόπουλος...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ