Ακρίβεια χωρίς τέλος: Δύσκολα τα βγάζει πέρα το 93% των καταναλωτών

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το 93% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει ότι δυσκολεύεται οικονομικά εξαιτίας των αυξημένων τιμών στο σούπερ μάρκετ και σχεδόν ένας στους δέκα δεν μπορεί να αγοράσει ούτε τα στοιχειώδη!

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ετήσιας έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που διεξήχθη στο Ερευνητικό Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών υπό την επιστημονική ευθύνη του διευθυντή του ερευνητικού εργαστηρίου καθηγητή Γεωργίου Μπάλτα, μεγάλες επιπτώσεις στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών έχουν οι ανατιμήσεις των προϊόντων καθημερινής χρήσης.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η ποσοτική έρευνα έγινε τηλεφωνικά τον Ιανουάριο 2025 σε δείγμα 1355 καταναλωτών με τυχαία δειγματοληψία και με χρήση δομημένου ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου και ειδικού λογισμικού.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οι καταναλωτές κυρίως στρέφονται σε φθηνότερες και λιγότερες αγορές, ενώ οι 4 στους 10 δηλώνουν ότι περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα προϊόντα.

Οι καταναλωτές δήλωσαν επίσης ποιος νομίζουν ότι ευθύνεται περισσότερο για υπερβολικές ανατιμήσεις στα καταναλωτικά προϊόντα ανάμεσα σε πολυεθνικές βιομηχανίες, ελληνικές βιομηχανίες, μεγάλες εμπορικές αλυσίδες και μικρά τοπικά καταστήματα. Οι περισσότεροι καταναλωτές επέλεξαν τις πολυεθνικές εταιρείες (68%) ενώ πολύ πιο κάτω και στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι μεγάλες αλυσίδες (25%). Πολύ μικρό ποσοστό (6%) επέλεξε τους εγχώριους κατασκευαστές και ελάχιστοι (1%) τα μικρά καταστήματα.

Από οικονομικής πλευράς, οι αποτιμήσεις του έτους 2024 και οι προσδοκίες των καταναλωτών για το έτος 2025 είναι κατά κύριο λόγο αρνητικές. Συγκεκριμένα για το 2024 ποσοστό 48% ανέφερε ότι η οικονομική του κατάσταση έγινε χειρότερη, 39% ανέφερε ότι παρέμεινε ίδια και 13% ανέφερε ότι έγινε καλύτερη. Για το 2025 ποσοστό 34% ανέφερε ότι θα είναι χειρότερη, 20% καλύτερη και 46% θα παραμείνει ίδια. Ποσοστό 24% προβλέπει ότι θα πραγματοποιήσει λιγότερες αγορές το 2025, 11% περισσότερες και 65% ίδιες.

Για το καλάθι του νοικοκυριού, το 35% πιστεύει ότι είναι ένα χρήσιμο μέτρο, το 43% ψωνίζει προϊόντα που βρίσκονται στο καλάθι του νοικοκυριού.

Στο πλαίσιο της έρευνας οι ερωτηθέντες δήλωσαν τι ποσοστό των προϊόντων που αγοράζουν εκπροσωπούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η μέση τιμή υπολογίστηκε σε 35,5% και είναι πρακτικά ίδιο ποσοστό με πέρυσι, παραμένοντας για δεύτερο έτος στην κορυφή των ποσοστών της ιδιωτικής ετικέτας στα 20 έτη που διεξάγεται η έρευνα.

Επίσης, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι αγορών βρίσκεται πολύ άνω του 30% των κωδικών που μπαίνουν μέσα στο καλάθι του καταναλωτή, δηλαδή πάνω από τα 3 στα 10 προϊόντα που αγοράζονται είναι κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας. Υψηλή είναι επίσης η ικανοποίηση από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η πλειονότητα των καταναλωτών (68%) δηλώνει πολύ ικανοποιημένη ή ικανοποιημένη από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και μόνο το 12% εκφράζει δυσαρέσκεια. Ουδέτερη στάση διατηρεί το 28% των ερωτηθέντων. Οι ερωτηθέντες συνέκριναν την ιδιωτική ετικέτα με τις μάρκες των κατασκευαστών σε βασικά χαρακτηριστικά. Στο θέμα της τιμής, η συντριπτική πλειοψηφία του δείγματος 78% θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν καλύτερη τιμή. Στο θέμα της ποιότητας, το 24% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι είναι προϊόντα χειρότερης ποιότητας, το 62,4% ίδιας ποιότητας, ενώ το 13,6% τα θεωρεί ανώτερης ποιότητας από τις μάρκες των κατασκευαστών. Το 28,1% του δείγματος βρίσκει τις συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας χειρότερες, το 8,5% καλύτερες και το 63,4% εφάμιλλες με εκείνες των άλλων μαρκών.

Σε ερώτηση σφαιρικής σύγκρισης, το 15% των ερωτηθέντων αξιολογούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ως καλύτερα ή πολύ καλύτερα, το 21% ως χειρότερα ή πολύ χειρότερα σε σχέση με τις μάρκες των προμηθευτών. Όμως η μεγάλη πλειονότητα των καταναλωτών σε ποσοστό 64% τα θεωρεί ίδια. Το γενικότερο συμπέρασμα είναι ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν ωριμάσει στην αγορά και θεωρούνται ισοδύναμες ή καλύτερες επιλογές από σχεδόν το 80% των καταναλωτών. Στο πλαίσιο της έρευνας, μετρήθηκε επίσης η πρόθεση αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε 12 κατηγορίες προϊόντων. Για παράδειγμα, το 80,3% των καταναλωτών είναι πρόθυμο να αγοράσει χαρτικά ιδιωτικής ετικέτας, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για κρασιά, μπύρες και οινοπνευματώδη είναι 13,5%.

Σχετικά με τον αριθμό των σούπερ μάρκετ που χρησιμοποιούν οι καταναλωτές, μόνο το 30% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ψωνίζει σταθερά σε ένα σούπερ μάρκετ και το 70% μοιράζει τις αγορές σε περισσότερα. Το 90,6% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί μέχρι 3 διαφορετικά καταστήματα για τις αγορές του.

Η συχνότητα αγορών στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχει μέση τιμή 6,3 φορές τον μήνα. Οι περισσότεροι καταναλωτές δηλώνουν ότι ψωνίζουν 4 φορές μηνιαίως. Το 75% των ερωτηθέντων ψωνίζουν μέχρι 8 φορές μηνιαίως. Μετρήθηκε επίσης το ύψος της δαπάνης κάθε φορά που ψωνίζουν. Η μέση δαπάνη στο σούπερ μάρκετ εκτιμάται σε 64 ευρώ. Συγκεκριμένα, η μέση μηνιαία δαπάνη εκτιμάται στα 334 ευρώ. Το 75% των καταναλωτών δαπανά ως 400 ευρώ τον μήνα. Το 92,4% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι έχουν προαποφασίσει τι είδη θα αγοράσουν πριν πάνε στο φυσικό ή ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ.

Στο θέμα της μάρκας του κάθε προϊόντος προαποφασισμένο εμφανίζεται μόνο το 43,5% των ερωτηθέντων, δηλαδή το 56,5% των καταναλωτών επιλέγει μάρκα μέσα στο κατάστημα την ώρα που ψωνίζει. Αναφορικά με τον τρόπο που επιλέγουν προϊόντα στο σούπερ μάρκετ, οι ερωτηθέντες δήλωσαν τη σημασία που αποδίδουν όταν ψωνίζουν σε βασικά κριτήρια επιλογής προϊόντων. Εξετάζοντας τη σπουδαιότητα των κριτηρίων επιλογής προϊόντων, προκύπτει ότι σημαντικότερα κριτήρια επιλογής προϊόντων θεωρούνται η τιμή, η ποιότητα, οι προσφορές, και η ελληνική προέλευση.

Όσον αφορά τη σημασία που δίνουν οι καταναλωτές σε συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής καταστημάτων σούπερ μάρκετ, η έρευνα έδειξε ότι οι τιμές, οι προσφορές, η ποιότητα και ποικιλία των εμπορευμάτων έχουν τη μεγαλύτερη σπουδαιότητα στην επιλογή καταστήματος από τον καταναλωτή.

  1. ΟΧΙ ΑΠΛΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΑ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ ΜΗΝΑ ΜΕΝΕΙΣ ΑΝ ΔΕΝ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΚΑΤΙ ΕΚΤΑΚΤΟ !!!!! ΜΕ 100 ΕΩΣ 150 ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΜΗΝΑ ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΝΔΟΥΛΑ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Η Cetracore-Jetoil SA ανακοινωσε προσωρινό λουκέτο στην λειτουργία της λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων στη Ρωσία

Η ανακοίνωση της εταιρείας «Κύριοι,θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως από τις 15.12.2025 η Cetracore Jetoil Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαιοειδών ανέστειλε προσωρινά τη λειτουργία της...

Στεγαστική κρίση: Σχεδόν 1,3 εκατομμύριο άνθρωποι στην ΕΕ είναι άστεγοι

Για πρώτη φορά στη ιστορία της η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει να αντιμετωπίσει τη σοβαρή στεγαστική κρίση που πλήττει τη γηραιά ήπειρο παρουσιάζοντας σήμερα ένα...

Ελλάδα: Προτελευταία στους μισθούς, τελευταία στην αγοραστική δύναμη – Η σκληρή αλήθεια της Eurostat

Ενώ το κυβερνητικό αφήγημα μιλά για ανάπτυξη, επενδύσεις και οικονομική άνοδο, η καθημερινή πραγματικότητα των νοικοκυριών στην Ελλάδα είναι εντελώς διαφορετική Οι λογαριασμοί του ρεύματος...

Πότε μπαίνει το δώρο Χριστουγέννων από τη ΔΥΠΑ

Ανακοινώθηκε από την ΔΥΠΑ πως το δώρο Χριστουγέννων αλλά και η καταβολή των επιδομάτων θα πιστωθούν αύριο Τετάρτη 17/12, κάτι που σημαίνει πως θα...

Τειρεσίας των ενοικιαστών: Φακέλωμα για όσους νοικιάζουν και χρωστούν ενοίκια

Εντός του 2026 αναμένεται να εφαρμοστεί το «πιστοποιητικό φερεγγυότητας», γνωστό και ως «Τειρεσίας των ενοικιαστών» Η ΠΟΜΙΔΑ επικροτεί την πρωτοβουλία ως μέτρο προστασίας των ιδιοκτητών,...

Ο Κώστας Καλλίτσης στην Καθημερινή γκρεμίζει τα ψεύδη Μητσοτάκη για την οικονομία

Σε μια ανάλυση - καταπέλτη που δημοσιεύτηκε στην «Καθημερινή», ο έγκριτος οικονομικός αναλυτής Κώστας Καλλίτσης ξεγυμνώνει την εύθραυστη πραγματικότητα πίσω από το λεγόμενο «success story»...

Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης (ΤΤΑ): Ποιος είναι ο νέος φόρος που φέρνει ο Μητσοτάκης

Ένας νέος φόρος για την ακίνητη περιουσία προετοιμάζεται σιγά σιγά για να μας συντροφεύει στο άμεσο μέλλον πρόκειται για το Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης (ΤΤΑ), στην...

Για πρώτη φορά το κράτος αναγνωρίζει επίσημα το ψυχολογικό βάρος της υπερχρέωσης: Απαλλάσσονται από διώξεις όσοι καταφεύγουν στη λύση της πτώχευσης

Ουσιαστικά και τυπικά με τον νόμο που ψηφίστηκε στην βουλή την προηγούμενη εβδομάδα μπαίνει ένα τέλος στις ποινικές διώξεις τόσο των επαγγελματιών όσο και...

Οι κρεοπώλες κλείνουν τα καταστήματα τους την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου

Κάλεσμα σε όλα τα σωματεία κρεοπωλών για κλείσιμο των κρεοπωλείων την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου ημέρα λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου, απευθύνει...

Τemu και Shein: Για κάθε ηλεκτρονική παραγγελία από τους κινέζικους γίγαντες του e-commerce θα υπάρχει τέλος 3 ευρώ

  Σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2026 τίθεται το ευρω-χαράτσι για δέματα αξίας κάτω των €150 που θα εισέρχονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω Shein...

Πριν τα Χριστούγεννα οι συντάξεις του Ιανουαρίου – Αναλυτικά οι ημερομηνίες

Νωρίτερα θα καταβληθούν οι συντάξεις Ιανουαρίου σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου οικονομικών, κάτι που θα δώσει μεγάλη ανάσα ενόψει των αγορών για τα Χριστούγεννα Συγκεκριμένα...

Αυξήσεις σε διόδια και Αττική Οδό

Χιλιάδες οδηγοί που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό για τις καθημερινές τους μετακινήσεις τους, θα πρέπει να γνωρίζουν πως από 1/1/2026 θα δουν μια αύξηση...

Πανάκριβο φέτος το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι – Στα ύψη οι τιμές

Αισθητά ακριβότερο θα είναι φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σύμφωνα με την έρευνα τιμών του ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας Το συνολικό κόστος για γεύμα...

Τι ισχύει φέτος για το εορταστικό ωράριο στα καταστήματα που ξεκινά από σήμερα – Τι θα γίνει με τις Κυριακές

Σε…διαφορετικούς ρυθμούς κινείται από σήμερα, Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου η αγορά καθώς ξεκίνησε το εορταστικό ωράριο στα εμπορικά καταστήματα Σύμφωνα με τα ωράρια που προτείνουν οι...

Το κυβερνητικό πακέτο στήριξης για τους αγρότες

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης παρουσίασε το απόγευμα της Τετάρτης 10 Δεκεμβρίου το πλήρες πακέτο των 15 μέτρων στήριξης που ενεργοποιούνται για το 2025, με...

Τι αλλάζει στις συντάξεις με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς

Αυξημένες θα είναι οι συντάξεις μέσα στο 2026 για το σύνολο των δικαιούχων και συγκεκριμένα για 2,6 εκατομμύρια συνταξιούχους ανάμεσα στους όποιους και οι περίπου...

ExxonMobil: Η Ανατολική Μεσόγειος αναδεικνύεται σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο

Ως μια «αποδεδειγμένη περιοχή παραγωγής φυσικού αερίου» χαρακτήρισε την Ανατολική Μεσόγειο ο Αντιπρόεδρος Παγκόσμιας Έρευνας της ExxonMobil, Δρ. Τζον Αρντιλ, μιλώντας στο Capital Link...

Εκρηξη των ληξιπρόθεσμων χρεων πρός τήν εφορία

ΕΚΡΗΞΗ των ληξιπρόθεσμων χρεων πρός τήν εφορία κατεγράφη στό 10μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου καθώς ηυξήθησαν σχεδόν κατά 8 δισ. ευρώ, αναδεικνύοντας τό αδιέξοδο στό...

Προϋπολογισμός: Ο Μητσοτάκης ετοιμάζεται να δραπετεύσει με πρόωρες εκλογές αφήνοντας πίσω του χάος!

Αποκάλυψη: Μήπως είδατε το νέο κρυμμένο Μεσοπρόθεσμο 2026-2029 της κυβέρνησης; Ωχριά το μνημόνιο σε συρρίκνωση κονδυλίων μπροστά σε αυτό που έρχεται! Για πρώτη φορά στα...

Νωρίτερα οι συντάξεις Ιανουαρίου λόγω των Χριστουγέννων

Νωρίτερα, μέσα στο 2025, θα καταβληθούν οι συντάξεις για τον Ιανουάριο Ο λόγος είναι ότι έρχονται…Χριστούγεννα.Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ποσά αναμένεται να είναι αυξημένα στις...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ