ΟΛΑ ΣΧΕΔΟΝ στήν Μακεδονία ειναι γεωπολιτικά. Τό ποδόσφαιρο καί τό μπάσκετ (εσχάτως) ειναι γεωπολιτικό. Τό λιμάνι ειναι γεωπολιτικό. Οι γλωσσες πού πασχίζουν νά αναγνωριστουν ως επίσημες ειναι γεωπολιτικό. (Διεξάγεται αυτές τίς ημέρες στήν Αχρίδα διεθνές συνέδριο γιά τήν «μακεδονική γλωσσα».)
του Μανώλη Κοττάκη
Η Εγνατία Οδός ως κόμβος διαμετακομιστικου εμπορίου Ανατολης καί Δύσεως ειναι γεωπολιτικό. (Η μεταβίβασή της στόν ιδιώτη ανάδοχο ολοκληρώνεται αυτές τίς μέρες, τέσσερα ολόκληρα χρόνια μετά τήν κατακύρωση του διαγωνισμου.) Η ΔΕΘ ειναι στό μέτρο πού τήν αξιοποιουμε γεωπολιτικό. (Φέτος, δέν θά υπάρχει μετά από χρόνια τιμώμενη χώρα – Θά μπορουσε νά ειναι η Κύπρος μας αλλά που μυαλό!) Οι αθρόες αγορές ακινήτων από Τούρκους, Βούλγαρους, Σκοπιανούς καί Ισραηλινούς στήν Βόρειο Ελλάδα ειναι γεωπολιτικό. Μεταξύ αυτων καί τό Άγιον Όρος ειναι γεωπολιτικό. Εκτός βεβαίως από πνευματικό καταφύγιο χιλιάδων Ορθοδόξων.
Αναζητωντας αυτές τίς μέρες της αυγουστιάτικης ραστώνης τίς βαθύτερες αιτίες του εμφυλίου πού προέκυψε μέσα στήν Μονή του Σινα από 15 μοναχούς πού αμφισβητουν τόν Αρχιεπίσκοπο Δαμιανό, καταλήγω καί πάλι σέ αυτό τό συμπέρασμα. Ότι στήν διαμάχη πού ξέσπασε τήν χειρότερη δυνατή ώρα πού κρίνεται τό ζήτημα της ιδιοκτησίας της Μονης καί η διατήρηση ελληνικης επιρροης αιώνων, κρίσιμο ρόλο έχει διαδραματίσει η διαμάχη Μονων του Αγίου Όρους πού στέκονται κριτικά απέναντι στόν Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαιο καί στίς δυνάμεις πού τόν υποστηρίζουν, καί Μονων, οι οποιες διάκεινται θετικά στόν Οικουμενικό Πατριάρχη καί στίς δυνάμεις πού τόν υποστηρίζουν.
Θυμίζω ημερολογιακά τά γεγονότα.
– Στίς 29 Μαίου ενω βρίσκονται σέ εξέλιξη διαπραγματεύσεις μεταξύ Αθηνων καί Καίρου, εκδίδεται αιφνιδίως απόφαση αιγυπτιακου δικαστηρίου μέ τήν οποία αμφισβητειται τό ιδιοκτησιακό καθεστώς της Μονης. Πρόκειται γιά τήν απόλυτη ταπείνωση της ελληνικης διπλωματίας!
– Στίς αρχές Ιουλίου επισκέπτεται ορισμένες Μονές του Αγίου Όρους ο Πρωθυπουργός στό πλαίσιο επίσημης επισκέψεώς του. Περιέργως πρίν από τήν επίσκεψη δέν εκδίδεται επίσημη ανακοίνωση της αγιορείτικης κοινότητας γιά τό θέμα του Σινα. Εκκρεμει τό ζήτημα της εγκρίσεως των 100 εκατομμυρίων ευρώ από τό ΕΣΠΑ πρός τίς Μονές, στό οποιο δίνεται προτεραιότητα. Τό Σινα …έπεται.
– Τρεις μέρες πρίν από τήν επίσκεψη του Πρωθυπουργου στό Άγιον Όρος, 8 από τίς 20 Μονές μέ ανακοίνωσή τους ζητουν νά κηρυχθει ανεπιθύμητος στόν Άθω ο κύριος Μητσοτάκης λόγω της στάσεώς του στόν γάμο των ομόφυλων ζευγαριων. Η επίσκεψη αυτή πραγματοποιειται τελικά, αλλά χωρίς τήν παρουσία εκπροσώπων των 8 Μονων στήν υποδοχή του.
– Οι οξειες αντιδράσεις πού υπάρχουν στό χριστεπώνυμο πλήρωμα γιά τήν θερμή υποδοχή του κ. Μητσοτάκη αναγκάζουν τήν Ιερά Κοινότητα νά εκδώσει μέρες μετά απολογητική ανακοίνωση γιά τούς λόγους πού υποδέχθηκε τόν Πρωθυπουργό καί νά υπογραμμίσει ότι του έθεσε καί τό θέμα του γάμου καί τό ζήτημα της Μονης του Σινα. Στήν ουσία δικαιώνονται οι «8» Μονές.
Ο Πρωθυπουργός ως γνωστόν κατά τήν διάρκεια της παραμονης του στό περιβόλι της Παναγίας επισκέφτηκε πολύ συγκεκριμένες Μονές.
– Λίγο μετά τήν αναχώρηση του Πρωθυπουργου από τόν Άθω, ξεσπα η πρώτη κρίση στό Σινα. Ο Αρχιεπίσκοπος Δαμιανός ενημερώνει διά ζώσης τούς στασιαστές μοναχούς ότι θά παραιτηθει αφου όμως ψηφιστει ο νόμος γιά νά μετατραπει σέ ΝΠΔΔ τό μετόχι της Μονης στήν Αθήνα καί αφου σταλουν μοναχοί από τό Άγιον Όρος γιά νά ενισχυθει η ελληνική παρουσία. Η ανακοίνωσή του αυτή προκαλει θύελλα στό εσωτερικό της Μονης καθώς επικρατει ο φόβος εκδιώξεως όλων των μοναχων καί αντικαταστάσεώς τους από συγκεκριμένη Μονή του Αγίου Όρους μέ τήν οποία έχει έρθει σέ συμφωνία ο Σιναίου. Μονή τήν οποία επισκέφτηκε καί ο Πρωθυπουργός.
– Από εκείνη τήν στιγμή χάνεται ο έλεγχος. Οι στασιαστές μοναχοί απευθύνονται στόν Πατριάρχη Ιεροσολύμων, ο οποιος παρεμβαίνει σέ θέματα διοικητικου ελέγχου της Μονης γιά πρώτη φορά καί δρομολογει τίς εξελίξεις γιά τήν αντικατάσταση του αρχιεπισκόπου Σιναίου. Από τίς πρωτοβουλίες του δίδεται η εντύπωση, ότι ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων πνευματικά βρίσκεται στήν ίδια ακριβως γραμμή μέ τίς 8 από τίς 20 Μονές πού διαφώνησαν μέ τήν επίσκεψη του Πρωθυπουργου στό Άγιον Όρος. Αλλά καί μέ άλλες δυνάμεις πού στηρίζουν τά προσκυνήματα του Πατριαρχείου όσο η Ελλάδα αδιαφορει (τό έδειξε διαχρονικά μέ τήν στάση της στό θέμα της μεταφορας του Αγίου Φωτός.)
Τό επόμενο στάδιο, εδω πού φθάσαμε, θά ειναι η ανοιχτή πλέον αντιπαράθεση μεταξύ του Οικουμενικου Πατριάρχη καί του Πατριάρχη Ιεροσολύμων γιά θέματα δικαιοδοσίας στό Σινα. Εκ πρώτης όψεως λοιπόν βγάζουμε τά μάτια μας μέ αποκλειστικό στόχο τό ποιός θά έχει τόν έλεγχο της Μονης Σινα, οι πατριαρχικές ή οι αντιπατριαρχικές δυνάμεις, οι φιλοδυτικές ή οι αντιδυτικές δυνάμεις, αδιαφορωντας όμως πλήρως γιά τό γεγονός ότι θά χάσουμε μέ αυτόν τόν τρόπο πλήρως τήν ιδιοκτησία του Σινα. Στήν ουσία όμως στό Σινα συγκρούονται οι δύο κυρίαρχες τάσεις γιά τήν κατεύθυνση του Ορθόδοξου Κόσμου. Ο εμφύλιος αυτός πού άρχισε μέ τό ουκρανικό ξεσπα τήν χειρότερη δυνατή ώρα. Μέ συνέπεια τήν ευθύνη γιά ό,τι συμβει νά τήν έχει πλέον κατά τό ήμισυ η Κυβέρνηση τήν οποία κοροϊδέψανε οι Αιγύπτιοι μέ τήν δικαστική απόφαση καί κατά τό ήμισυ ο Ορθόδοξος Κόσμος.
Ένα βυζαντινό μνημειο του Χριστιανισμου, του πέμπτου αιωνος, παγκόσμιας πνευματικης ακτινοβολίας κινδυνεύει νά χαθει μέ τήν ευθύνη όλων γιατί τό διακύβευμα ειναι άν αυτοί πού θά ελέγχουν τήν Μονή θά ειναι «δικοί μας» ή μέ τούς «άλλους». Κλασσικό διαίρει καί βασίλευε στό οποιο πάντοτε κρύβονται στό βάθος του ξένες δυνάμεις. Περισσότερες της μίας. Γι’ αυτό σας λέω, στήν Μακεδονία ειναι όλα γεωπολιτική. Από τό λιμάνι μέχρι τό γήπεδο καί από τό Σινα μέχρι τά πανηγύρια της Φλώρινας. Παρέλκει νά επισημάνουμε πώς μας θλίβει εθνικά ό,τι παρακολουθουμε. Ο Ελληνισμός καί τά πνευματικά του σύνορα ειναι πάνω από εκκλησιαστικές διενέξεις, από τίς ξένες δυνάμεις όποιες καί άν ειναι αυτές καί από τραγικές κυβερνητικές ευθυνες. Τό κενό εξουσίας στό Σινα έχει τήν υπογραφή της Κυβερνήσεως. Δικαιολογίες όμως δέν θά υπάρξουν γιά καμμία Κυβέρνηση καί γιά κανένα κόμμα άν χαθει τό Σινα. Άς κανονίσει ο καθένας τήν πορεία του.
