Τέλος υπέρ της μηδενικης ρυπάνσεως
Η θέση μας ηταν, από τήν πρώτη στιγμή, κατά της σπουδης μέ τήν οποία η γραφειοκρατία της ΕΕ προσπάθησε νά επιβάλει «φορομπηχτική» πολιτική στήν ναυτιλία, τήν οποία, ευήχως, ονόμαζε «τέλος υπέρ της μηδενικης ρυπάνσεως».
Δημήτρης Καπράνος Εφημερίδα Εστία
Ηταν –καί παραμένει– μιά υποκριτική θέση, η οποία θά επιβάλει έναν δυσβάστακτο φόρο «μηδενικης εκπομπης αερίων», επιβαρύνοντας μέ ένα –άκαιρο καί δυσνόητο– βάρος τίς θαλάσσιες μεταφορές καί, φυσικά, τόν καταναλωτή, στόν οποιο θά καταλήξει, όποτε καί άν επιβληθει, τό εν λόγω «τέλος».
Η αναβολή, από τόν ΙΜΟ, της λήψεως οποιασδήποτε αποφάσεως, γιά ένα έτος, πού απεφασίσθη τήν περασμένη Παρασκευή, ειναι προειδοποίηση πρός όλους εκείνους, οι οποιοι προβάλλουν τήν προστασία του περιβάλλοντος, αλλά δέν υπολογίζουν ότι ο τρόπος μέ τόν οποιοι προσπαθουν νά τό επιτύχουν απαιτει τήν κατανάλωση τεραστίων ποσοτήτων «κλασσικων» καυσίμων (πετρέλαιο, αέριο), περισσοτέρων από όσες καταναλώνει σήμερα η ναυτιλία παγκοσμίως! Η ναυτιλία, η οποία ευθύνεται γιά λιγώτερο από τό 3% της ρυπάνσεως της ατμοσφαίρας.
Η αναβολή ενεκρίθη μέ 57 ψήφους υπέρ καί 49 κατά, μέ τίς ΗΠΑ, τήν Σαουδική Αραβία, τό Ιράν καί τήν Ρωσσία νά τάσσονται μέ τήν πλευρά του «όχι». Η Ευρωπαϊκή Ένωση, τό Ηνωμένο Βασίλειο καί μιά ομάδα νησιωτικων κρατων στήριξαν τήν πρόταση. Η Ελλάς καί η Κύπρος τάχθηκαν υπέρ της «αποχης».
Η κυβέρνηση Τράμπ ειχε ετοιμάσει «οδικό χάρτη» αποτροπης του φόρου
Από τόν περασμένο Ιούλιο, η κυβέρνηση Τράμπ ειχε ετοιμάσει «οδικό χάρτη» αποτροπης του φόρου, πού περιελάμβανε καί τήν άσκηση πιέσεων (διά της επιμόνου ενημερώσεως) σέ αρκετά μικρά –καί υπό τήν άμεση αμερικανική επιρροή– κράτη, ενω υπηρξαν καί διάφορες «προειδοποιήσεις».
Τήν παραμονή της ψηφοφορίας, ο Πρόεδρος Τράμπ ανήρτησε μήνυμα στά κοινωνικά δίκτυα: «Οι ΗΠΑ δέν θά δεχθουν τόν παγκόσμιο πράσινο φόρο στήν ναυτιλία», ανέφερε κατηγορωντας τήν ΕΕ γιά «δημιουργία μιας νέας πράσινης γραφειοκρατίας εις βάρος των καταναλωτων» καί καλωντας τίς χωρες νά ψηφίσουν «όχι» στό Λονδινο, όπου εδρεύει ο IMO.
Η εκπρόσωπος του Λευκου Οίκου Τέιλορ Ρότζερς χαρακτήρισε τήν απόφαση περί αναβολης «τεράστια νίκη γιά τόν αμερικανικό λαό καί τίς χωρες πού αντιστέκονται στίς ψευδεις κλιματικές υποσχέσεις»…
Από τήν πλευρά της, η (ηττημένη ) Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέφρασε «βαθειά λύπη», τονίζοντας ότι «η αναβολή στερει από τόν πλανήτη ένα καθοριστικό βημα πρός τήν πράσινη ναυτιλία».
«Η ναυτιλία των Ελλήνων παραμένει σταθερά προσηλωμένη στόν κοινό στόχο της απο-ανθρακοποίησης καί θά πρωτοστατήσει τεκμηριωμένα καί ενωτικά στόν παγκόσμιο διάλογο, γιά τή διαμόρφωση ενός δίκαιου, ρεαλιστικου καί εφαρμόσιμου πλαισίου, όπου όλοι οι εμπλεκόμενοι θά αναλάβουν τίς ευθύνες πού τούς αναλογουν στόν κοινό δρόμο πρός τήν πράσινη μετάβαση» δήλωσε η πρόεδρος των Ελλήνων Εφοπλιστων Μελίνα Τραυλου.
Κατά τόν υπουργό Ναυτιλίας Βασ. Κικίλια, «η ψήφιση της τελικης συμφωνίας ανεβλήθη γιά έναν χρόνο, μέσα στόν οποιο απαιτειται νά γίνουν σημαντικές διαπραγματεύσεις μεταξύ των μελων του IMO, ενσωματώνοντας τίς απόψεις της αγορας μέ ρεαλισμό καί δικαιοσύνη. Η Ελλάδα, μέ τή μεγάλη ναυτική παράδοση, τήν ιδιαίτερη τεχνογνωσία καί τόν ισχυρότερο στόλο, θά διεκδικήσει έναν σημαντικό ρόλο στίς διαπραγματεύσεις αυτές γιά τό υπό διαμόρφωση πλαίσιο».
Εμεις, από τίς στηλες της «Εστίας», είχαμε επισημάνει τόν ανορθόδοξο τρόπο μέ τόν οποιο η ΕΕ προσπαθει νά επιβάλει μιά φορολόγηση πού βασίζεται σέ ημιτελεις καί ανίσχυρες προβλέψεις γιά «νέα καύσιμα», τά οποια στήν ουσία ειναι άγνωστα καί δέν έχουν κάν υποβληθει στήν βάσανο της δοκιμης. Καί η θέση μας έχει εκφρασθει πολύ πρίν αναλάβει τήν εξουσία στίς ΗΠΑ ο Πρόεδρος Τράμπ.
Ίσως, πάντως, η Ελλάς νά έπρεπε νά έχει ταχθει υπέρ της αναβολης καί όχι νά «απέχει» από τήν ψηφοφορία.
