Ο Πειραιάς θα γίνει σύντομα το πρώτο λιμάνι της Μεσογείου

http://www.youtube.com/watch?v=ItM61ZXtcvk
Στη διάρκεια μιας συνάντησής του – κάπου στα 2011 –  με το αφεντικό της Κινεζικής Cosco, τον θρυλικό κάπταιν Γουέι άκουγε να τον διαβεβαιώνει: «σε λίγα χρόνια το λιμάνι το Πειραιά θα γίνει το πρώτο και σημαντικότερο λιμάνι της Μεσογείου». Δύο χρόνια αργότερα, το 2013 το λιμάνι του Πειραιά είχε γίνει το τρίτο πιο σημαντικό σε διακίνηση κοντέϊνερ λιμάνι της Μεσογείου. Η συμφωνία με την Κινεζική εταιρεία έχει στην κυριολεξία απογειώσει το πρώτο λιμάνι της χώρας. Θα επιβεβαιωθούν τα λόγια του κάπταιν Γουέι; Θα γίνει ο Πειραιάς το πρώτο λιμάνι της Μεσογείου; Το ερώτημα αυτό στάθηκε στο κέντρο της συζήτησής μας με τον κύριο Κώστα Γιαννίδη πρόεδρο του Ελληνο-Κινεζικού επιμελητηρίου και συνομιλητή του κάπταιν Γουέι.

Κύριε Γιαννίδη έγιναν έτσι τα πράγματα;
Ακριβώς. Ο υπεύθυνος της Cosco στην Ελλάδα καθώς επίσης και αυτός που αντικατέστησε τον κάπταιν Γουέι έχουν ένα πάθος με την Ελλάδα και τον Πειραιά. Πιστεύουν ακράδαντα ότι θα έχουν κέρδος και η Cosco και το λιμάνι του Πειραιά. Βεβαίως το λιμάνι του Πειραιά είναι τρίτο σε διακίνηση containers και με βάση τα στατιστικά Πρώτο σε ανάπτυξη containers σε όλο τον πλανήτη.
Ξεδιπλώνοντας το κουβάρι των Ελληνο-Κινεζικών σχέσεων, το θέμα λιμάνι Πειραιά και λιμάνι Θεσσαλονίκης φαίνεται να αποκτά ξεχωριστή σημασία, και αυτό διότι γεωγραφικά έχουν ένα σοβαρό πλεονέκτημα για τις εταιρείες που μεταφέρουν προϊόντα προς την κεντρική Ευρώπη.
Βεβαίως και γι αυτό υπάρχει ενδιαφέρον κινεζικών εταιρειών και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Και βεβαίως όχι μόνον κινεζικών εταιρειών. Κι αυτό διότι η Θεσσαλονίκη σαν λιμάνι καλύπτει τα Βαλκάνια και άλλες χώρες ενώ είναι πιο κοντά στην Ρωσία. Όλα αυτά βεβαίως σε συνδυασμό με τα τρένα μας. Από εκεί και πέρα πιστεύω ότι μια σωστή μελέτη, μια σωστή δημοπρασία ένας σωστός διαγωνισμός θα πρέπει να δώσει την σιγουριά στον ξένο επενδυτή σε οποιαδήποτε κράτος ότι θα μπορέσει να λειτουργήσει σωστά τις εγκαταστάσεις του. Πρέπει να λύσουμε άμεσα τα γραφειοκρατικά προβλήματα που δημιουργούνται σε τέτοιες επενδύσεις έτσι ώστε  οι ξένοι επενδυτές να προχωρήσουν πιο γρήγορα τα επιχειρηματικά τους σχέδια.
Η υλοποίηση της επένδυσης της Cosco έγινε κάτω από αντίξοες συνθήκες. Θυμάστε τις αντιπαραθέσεις του πολιτικού προσωπικού της χώρας; Στο τέλος υιοθέτησαν το αυτονόητο…
Έτσι είναι δυστυχώς.  Ήταν η κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή που ξεκίνησε την συζήτηση. Είχα πάει κι εγώ στο ταξίδι στην Κίνα. Άρχισαν τα διάφορα προβλήματα με την αντιπολίτευση. Ευτυχώς στη συνέχεια άλλαξε στάση και η επένδυση υλοποιήθηκε.
Συνομιλείτε με τους Κινέζους σε πολύ υψηλό επίπεδο. Σε ποιούς τομείς εστιάζεται το κινεζικό ενδιαφέρον στην Ελλάδα;
Κυρίως στις υποδομές, που είναι λιμάνια και τρένα. Αρχίζουν επίσης να ενδιαφέρονται για real estate,  ξενοδοχεία, τουρισμό και πιθανόν κάποια αεροδρόμια πιθανόν.
Περιφερειακά;
Όχι μόνο τα περιφερειακά. Ενδιαφέρονται για τη λειτουργία αεροδρομίων όπως είναι το Καστέλι. Μην ξεχνάμε το ενδιαφέρον τους για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», που έχει παγώσει, χωρίς να σημαίνει ότι δεν μπορούν να επανέλθουν. Από εκεί και πέρα είναι πάρα πολλοί άλλοι Κινέζοι που έχουν μικρές-μεσαίες εταιρείες καθώς επίσης και δύο μεγάλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών, τηλεπικοινωνιακού υλικού όπως είναι η Huawei η οποία μάλιστα προηγήθηκε από την Cosco. Δειλά-δειλά αρχίζει να εκδηλώνεται ενδιαφέρον για τα ξενοδοχεία. Ο νόμος που παραχωρεί πενταετή βίζα παραμονής στον πολίτη εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα αγοράσει ακίνητο αξίας πάνωβ από 250.000 ευρώ έχει δημιουργήσει ένα ενδιαφέρον και στη κινέζικη αγορά. Για να λάβει σάρκα και οστά αυτό το ενδιαφέρον θα πρέπει να αναλαμβάνουν αυτές τις αγοραπωλησίες σοβαρά γραφεία. Σκεφτείτε έναν Κινέζο που δεν ξέρει διόλου την ελληνική νομοθεσία δεν θα γνωρίζει πως να κινηθεί. Θα πρέπει να πάει σε ένα γραφείο και να πει διαθέτω τόσα χρήματα. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να φροντίσει όλα τα διαδικαστικά το γραφείο: από τον έλεγχο στατικότητας των κτιρίων,  την νομιμότητα της μεταβίβασης, την πληρωμή των φόρων και την ασφαλή μεταβίβασή του στον ξένο πολίτη
Τέτοιου είδους επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σήμερα;
Έχουν οργανωθεί κάποια γραφεία –  ορισμένα εξ αυτών είναι μέλη του επιμελητηρίου -, αλλά δυστυχώς όπως γίνεται στις περισσότερες περιπτώσεις στην Ελλάδα στην αγορά έχουν μπει και αρκετοί αεριτζήδες. Και είναι κίνδυνος ειδικά στο ξεκίνημα κάποιοι τέτοιοι αεριτζήδες να εκθέσουν την χώρα και να οδηγήσουν με τον τρόπο τους στην αποτυχία της όλης προσπάθειας.
Ξεκινήσατε την υπόθεση του επιμελητήριου με τον κ. Φυρογέννη το 1993. Σε αυτήν την διαδρομή ποιοί είναι οι σημαντικότεροι σταθμοί στην δραστηριοποίηση ελληνικών εταιρειών στην κινέζικη αγορά;
Στην αρχή είχαμε λίγα μέλη. Με τα χρόνια διευρύναμε τις τάξεις μας. Μεταξύ των εταιρειών που διείσδυσαν στην κινέζικη αγορά είναι η S&B Βαρυτίνης και Αργυρομεταλλευμάτων του κ. Κυριακόπουλου. Η επιχείρηση αυτή έκανε προ ετών και με πολλά εμπόδια το πρώτο της εργοστάσιο. Βλέποντας και οι ίδιοι πως λειτουργούν οι μηχανισμοί, προχώρησαν στο δεύτερο εργοστάσιο ενώ είναι σε εξέλιξη και το τρίτο!. Στην  Κίνα έχουν επίσης διεισδύσει τα Πλαστικά Κρήτης, η στρωματοποιία Coco-mat και η Folli Follie που λειτουργεί καταστήματα σε ξενοδοχεία σε μεγάλες πόλεις της Κίνας. Η εταιρεία αυτή είχε στόχο να ξεπεράσει τα 100 καταστήματα ως τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνο. Τον πέτυχε χάριν και της συνεργασίας της με την Κινέζικη εταιρεία Fosun International η οποία συμμετέχει και ως μέτοχος στην Folli Follie. Κατυόρθωσε έτσι να αυξήσει τα σημεία πωλήσεών της στην κινέζικη αγορά. Είναι μια εταιρεία που τιμά την Ελλάδα στην τεράστια αυτή χώρα.
Οι  Έλληνες εφοπλιστές, που «χτίζουν» καράβια στην Κίνα είναι μέλη του επιμελητηρίου;
Κάποιοι από αυτούς – και ορισμένοι  μεγάλοι – είναι μέλη του επιμελητηρίου. Μάλιστα πολλά από τα ναυπηγεία της Κίνας γνωρίζουν τη δραστηριότητα του επιμελητηρίου μας. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι  ορισμένα κινέζικα επιμελητήρια μας έστειλαν επιστολές για να  φιλοξενήσουν με δικά τους έξοδα Έλληνες εφοπλιστές ώστε να τους ενημερώσουν για τις δραστηριότητες νέων ναυπηγείων στη Κίνα.
Οι Κινέζοι είναι και πελάτες και ανταγωνιστές. Εννοώ ότι είναι και η χώρα που αμφισβητεί την ελληνική κυριαρχία στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο;
Είναι μια επιθυμία αυτή. Διατηρώ μια επιφύλαξη αν θα μπορέσει να πετύχει κάτι τέτοιο. Σε παλαιότερες δεκαετίες διάφορα κράτη του Ανατολικού μπλοκ, όπως η Ρωσία και η Ρουμανία,  προσπαθήσαν να κάνουν στόλους. Τελικώς, όμως δεν μπορέσαν να το πετύχουν.
Είναι το ελληνικό δαιμόνιο;
Δεν ξέρω. Ίσως οι έλληνες εφοπλιστές να έχουν καλύτερες διασυνδέσεις  σε όλο τον κόσμο. Έχει την ευελιξία να πετυχαίνει καλύτερους ναύλους. Αντιθέτως οι κρατικές εταιρείες – όπως ήταν αρχικώς οι κινέζικες ναυτιλιακές εταιρείες – είναι αργοκίνητες ίσως και διαπλεκόμενες. Βλέπουμε βεβαίως τους Κινέζους να ποντάρουν και στους ιδιώτες στον τομέα της ναυτιλίας ώστε σιγά-σιγά να αποκτήσουν τεχνογνωσία. Οι Κινέζοι είναι από παλιά πάρα πολύ καλοί έμποροι, όπως άλλωστε οι Έλληνες και οι Εβραίοι.
Έχετε απέναντι σας έναν έλληνα επιχειρηματία, που επιθυμεί να ανοίξει την κινέζικη αγορά Τι θα τον συμβουλεύατε;
Σαν επιμελητήριο μπορούμε να δώσουμε συμβουλές αλλά και να ελέγξουμε κινέζικες εταιρείες με τις οποίες επιδιώκεται μια συνεργασία
Μπορείτε να ελέγξετε την φερεγγυότητά τους;
Κατά 90%. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε καμία αποτυχία σε αξιολογήσεις που κάναμε. Το πρώτο πράγμα που ελέγχουμε είναι να μην είναι μαϊμού η Κινέζικη εταιρεία, δηλαδή να είναι καταγεγραμμένη στα μητρώα του Υπουργείου Εμπορίου της Κίνας. Έχουμε συμφωνίες με τα μεγαλύτερα επιμελητήρια της κάθε περιοχής της Κίνας για ανταλλαγή  πληροφοριών και συνεργασίας. Έτσι, το κάθε επιμελητήριο μαε ενημερώνει ποιές κιθνέζικες εταιρείες είναι στη «μαύρη λίστα». Ξέρετε η κινεζική κυβέρνηση προσπαθεί να κάνει το «made in china” συνώνυμο όχι με το φθηνό προϊόν αλλά με το αξιόπιστο προϊόν. Μην ξεχνάμε ότι και η Ιαπωνία πολλά χρόνια είχε κάτι υποτυπώδη αυτοκίνητα, που άκουγαν στο όνομα Datsun. Το ίδιο και η Κορέα αργότερα. Τους συναντούσαμε στις εκθέσεις του εξωτερικού όπου φωτογράφιζαν όλα τα προϊόντα. Στην αρχή αντ’εγραφαν ενώ στη συνεχεία ανέπτυξαν την τεχνολογία τουες και ξεπεράσαν την Ευρώπη και την Αμερική.
Λέτε ότι σε αυτό το στάδιοι ευρίσκεται η Κινέζικη οικονομία;
Νομίζω ναι. Βέβαια είναι πολύ ταχύς ο ρυθμός αναπτύξεως. Έτσι είναι πολύ δύσκολο να ελεγχθούν όλες οι  εταιρείες  που παράγουν
Από την πλευρά των ελληνικών επιχειρήσεων που επιθυμούν να εξάγουν στην Κίνα, που πιστεύετε ότι υπάρχουν ευκαιρίες;
Σίγουρα το ελαιόλαδο είναι ένα τέτοιο προϊόν.  Οι εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου αυξάνονται με ρυθμό 50% την διετία 2012 – 2013. Οι εξαγωγές κρασιού αυξήθηκαν 1.780%. Ακόμη μιλάμε για μικρά ποσά, όμως, οι Κινέζοι αντιλαμβάνονται ολοένα και περισσότερο ότι το ελληνικό κρασί είναι πάρα πολύ καλό. Ο προηγούμενος κινέζος πρέσβης που έφυγε τον Δεκέμβριο του 2013 είχε δώσει μεγάλη βαρύτητα στην προώθηση των ελληνικών προϊόντων και ειδικά του κρασιού. Οι Κινέζοι έχουν καταλάβει ότι δεν είναι μόνο τα γαλλικά και τα ιταλικά αλλά και τα ελληνικά που είναι εξαιρετικής ποιότητας.
Άλλα προϊόντα;
Εξάγουμε ακτινίδια και πολλά ακόμη γεωργικά προϊόντα. Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για μανταρίνια, βαλεντίνες και κεράσια για τα οποία δεν έχει υπογραφεί ακόμα διακρατική συμφωνία. Δεν λέω για τα μάρμαρα και το scrap μετάλλων και αλουμινίου γιατί αυτά εξάονται από από παλιά. Υπάρχει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον για τις ελληνικές γούνες γι’ αυτό group Κινέζων επιχειρηματιών επισκέπτονται επανειλημμένα την Καστοριά. Μάλιστα ελληνική εταιρεία από την Καστοριά μάλιστα έχει 2 καταστήματα στο Πεκίνο που πάνε πολύ καλά.
Έχουμε ακούσει για Έλληνες επιστήμονες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα.
Στην Σαγκάη εργάζεται έλληνες αρχιτέκτονας που χτίζει πλοία κλπ. και βοηθάει τις διάφορες ναυτιλιακές εταιρείες. Έχουμε επίσης παροχή υπηρεσιών και brokers εγκατεστημένους στην Σανγκάη. Υπάρχουν επίσης πολλοί νέοι που μαθαίνουν κινέζικα σε πανεπιστήμια της Κίνας και παράλληλα υποδέχονται έλληνες επιχειρηματίες που συμμετέχουν σε εκθέσεις. Υπάρχει με δύο λόγια μια αρκετά σοβαρή κινητικότητα που ελπίζουμε ότι θα αυξηθεί στο μέλλον. Θα ήθελα, όμως να επισημάνω ότι ο τουρισμός είναι το βαρύ μας πυροβολικό. Μπορούμε να τραβήξουμε πάρα πολλούς Κινέζους.
Εδώ, όμως, το μεγάλο στοίχημα είναι η αεροπορική σύνδεση.
Η αεροπορική σύνδεση και η βίζα. Η βίζα είναι τρομερό πρόβλημα και πρέπει να αντιμετωπιστεί. Εμείς σαν επιχειρηματίες μπορούμε και μέσω των προξενείων μας με επιστολή και καλούμε επιχειρηματίες Κινέζους, δεν μας έχουν αρνηθεί ποτέ την βίζα. Όμως η βίζα για τον τουρισμό πρέπει να γίνει. Ας μην ξεχνάμε ότι το 2012 – 2013 αυξήθηκαν πάρα πολύ οι Ρωσοι τουρίστες διότι βρέθηκε λύση με την δημιουργία των visa centers.
Κύριε Γιαννίδη σας ευχαριστώ θερμά για αυτήν την συνομιλία.
Να είστε καλά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ