Κύπρος – Αλεξανδρούπολη- Καβάλα- Εγνατία οδός μπορούν να ζεστάνουν το φετινό κρύο της Ευρώπης;

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου¨Εδώ και τώρα¨ πως θα ζεσταθεί τον ερχόμενο χειμώνα η Ευρώπη ;

Κύπρος- Αλεξανδρούπολη – Καβάλα- Εγνατία οδός… προσέγγιση σε ένα ενεργειακό σενάριο εξ αιτίας της Ουκρανίας.
Το πώς δένουν αυτά θα το δούμε παρακάτω. Όμως τα παραπάνω συνδέονται άμεσα με θέματα Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας, Δημόσιας Ασφάλειας, Διαδρόμων Ναυσιπλοΐας, Οικολογία, Αλιεία κα. Επίσης συσχετίζονται με επί μέρους ζητήματα όπως είναι ο σχεδιασμός όδευσης ,υλοποίησης αλλά και επάρκειας των μεταφερόμενων ποσοτήτων ΦΑ από το κοίτασμα της Κασπίας μέσω του γνωστού σε όλους μας ΤΑΡ.
Και το ερώτημα…

Πως μπορεί να ζεσταθεί ¨εδώ και τώρα¨ η Ευρώπη τον φετινό χειμώνα αν τα πράγματα ¨ σφίξουν¨ όχι μόνο στο κρύο αλλά και στις υπό κλιμάκωση γεωπολιτικές εξελίξεις της Ανατ. Ουκρανίας ;
Α. Υγροποίηση του αντλούμενου Φ.Α που βρίσκεται στα πλούσια Κυπριακά υποθαλάσσια κοιτάσματα επί πλωτού εργοστασίου ΥΦΑ (Floating Liquefied Natural Gas, FLNG), που θα τοποθετηθεί στο θαλάσσιο χώρο επάνω από αυτά και θα υγροποιείται επί τόπου. Το πλωτό αυτό εργοστάσιο θα το προσεγγίζουν LNG πλοία για να το φορτώσουν και να το μεταφέρουν στις διεθνείς αγορές.

Β. Τοποθέτηση πλωτών δεξαμενών αποθήκευσης του υγροποιημένου αερίου INGS LNG πλησίον της ακτογραμμής της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης παράλληλα και σε άμεση γειτνίαση με την όδευση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ. Στις πλωτές αυτές δεξαμενές θα δένουν LNG πλοία και θα ξεφορτώνουν.

Γ. Μεταφορά με βυτιοφόρα οχήματα υγροποιημένου αερίου μέσω Εγνατίας οδού, Λιμένος Ηγουμενίτσας και από εκεί μέσω Αδριατικής στους οδικούς άξονες της Ευρώπης.

Μπορεί να στηριχθεί ένα τέτοιο σενάριο για να ζεστάνει στο ¨άψε- σβήσε¨ την Ευρώπη;;
και παράλληλα
Δ. Επαναεριοποίηση μέρους του υγροποιημένου Φ. Α και διοχέτευση του στο δίκτυο της ΔΕΠΑ.

Το πόσο σχετίζονται τα σημερινά γεωπολιτικά δεδομένα αλλά και η τρέχουσα επικαιρότητα με το ανωτέρω σενάριο θα το κρίνεται εσείς αντικειμενικά.
Όμως αν πάμε πίσω πριν ένα χρόνο θα δούμε πόσο τα πράγματα επιταχύνθηκαν..

Ένας νέος κόμβος φυσικού αερίου για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Το ενδιαφέρον του Κατάρ για τη δημιουργία σταθμού υγροποιημένου αερίου στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη εκδηλώθηκε κατά την επίσκεψη κυβερνητικής αποστολής στο Εμιράτο. Η προοπτική να δημιουργηθεί ένα νέο hub, ένας νέος κόμβος φυσικού αερίου για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, πάντοτε αποτελούσε διακαή πόθο κυβερνητικών επιλογών.
Ειδικότερα με την εγκατάσταση πλωτού τερματικού αποθήκευσης και αεριοποίησης (Floating Storage and Regasification Unit) στον κόλπο της Καβάλας. Στόχος του έργου σύμφωνα με το σχεδιασμό της εταιρείας αερίου είναι να αποτελέσει μια κυρίως εξαγωγική υποδομή, η οποία και θα υποδέχεται υγροποιημένο φυσικό αέριο που θα κατευθύνεται προς τις αγορές των Βαλκανίων, οι οποίες είναι και αποκλεισμένες –λόγω γεωγραφίας–

Σήμερα όμως μπορούν να αποκλειστούν ενεργειακά τον ερχόμενο χειμώνα και χώρες της Κεντρ. Ευρώπης λόγω των ανατρεπτικών εξελίξεων. Για αυτό μάλιστα τον λόγο σημειώνεται και η σημερινή κινητικότητα σε θέματα ενεργειακής τροφοδοσίας τους.

1. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι στο διμερές μέρος της επίσκεψης ( που πραγματοποιήθηκε ήδη) Μπάιντεν στην ΚΎΠΡΟ θα συζητηθούν η σύμπραξη των χωρών της ανατολικής Μεσογείου στην ενέργεια, για τροφοδότηση της Ευρώπης με αέριο το συντομότερο δυνατόν. Η ανατολική Μεσόγειος έχει αναδειχθεί σε κρίσιμο χαρτί στην ενεργειακή τράπουλα και η Κύπρος αποτελεί ένα από τα κομμάτια του πάζλ, με βαρύνουσα σημασία.

Στο γεγονός αυτό συνηγορεί ότι ο αντιπρόεδρος Μπάιντεν θα συνοδεύεται στην Κύπρο από τον ‘Εϊμος Χοκστάιν, βοηθό υφυπουργό Εξωτερικών για την ενεργειακή διπλωματία. Ο Χοκστάιν είναι ο άνθρωπος που κινείται στις χώρες της ανατολικής Μεσογείου (Ισραήλ, Κύπρος, Αίγυπτος, Λίβανος, Τουρκία, Ελλάδα) σε μια προσπάθεια να διαμορφώσει συνθήκες περιφερειακής συνεργασίας, με όχημα τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων που έχουν εντοπιστεί.
onpolitika 21 Μαΐου 2014 http://olympia.gr/

2.Δώδεκα ενεργειακά έργα ύψους 7 δισ. ευρώ εντάσσονται στη διαδικασία στρατηγικών επενδύσεων (fast track) με απόφαση της αρμόδιας Διυπουργικής Επιτροπής.
Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται
Πλωτός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη- INGS LNG Greece.

Πλωτός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου- Aegean LNG import terminal.

Εγκατάσταση αποθήκευσης στην περιοχή της Καβάλας.

ΓΙΑΤΙ ΕΠΙΛΕΧΤΗΚΑΝ άραγε αυτές οι δύο περιοχές που γειτνιάζουν οφθαλμοφανώς με την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ;

3.Διαβάζουμε από τον τοπικό τύπο (εφ. ΕΒΔΟΜΗ. Μάκης Λιόλιος) «Στην τελική ευθεία εισέρχεται η επένδυση της ΔΕΠΑ στη θαλάσσια περιοχή της Καβάλας, όπου προτίθεται να κατασκευάσει έναν πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου με την επωνυμία Aegean LNG και η πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη για το σχετικό project αναμένεται πως θα είναι έτοιμη περίπου σε τέσσερις μήνες. Βάσει του σχεδιασμού προωθείται η λύση ενός πλωτού LNG που θα περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας εξέδρας στην οποία θα δένουν δύο πλοία, ένα για τη μεταφορά υγροποιημένου αερίου και ένα δεύτερο που θα μετατρέπει το υγροποιημένο LNG σε αέριο για να το διοχετεύει στο δίκτυο της ΔΕΠΑ.

4.Στην περιοχή της Βάσοβα, ανατολικά από τις εγκαταστάσεις της Kavala Oil και σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου από την ακτή είναι το σημείο που πρότεινε η Δ.Ε.Π.Α. για την εγκατάσταση της πλωτής μονάδας αξιοποίησης του L.N.G. στη συνάντηση με τους εκπροσώπους της Καβάλας,

Πόσο απέχει το συγκεκριμένο αυτό σημείο της Μακεδονικής Ακτογραμμής από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ;
Περίπου πάνω – κάτω 2 χιλιόμετρα!!

Γιατί λοιπόν φοβούνται οι Ευρωπαίοι και βιάζονται;
Ο αγωγός ΤΑΡ θα προλάβει να τους ζεστάνει τον φετινό χειμώνα;
Σχετικά με αυτόν τον αγωγό και τα επί μέρους προβλήματα υλοποίησης του διαβάζουμε και τα εξής..
¨Ο επικεφαλής του τμήματος επενδύσεων της κρατικής εταιρείας αερίου του Αζερμπαϊτζάν, της Socar, κ. Vagif Aliyef δήλωσε χθες στο περιθώριο συνεδρίου στο Μπακού ότι η Τοtal( Γαλλική) και η Ε.ΟΝ( Γερμανική) σκοπεύουν να αποχωρήσουν, όπως μετέδωσε το πρακτορείο Reuters.

Το μερίδιο της Τοtal στον ΤΑΡ είναι 10% και της Ε.ΟΝ 9%, ενώ η ΒΡ κατέχει το 20%, η Socar 20%, η νορβηγική Statoil 20%, η βελγική Fluxys 16% και η ελβετική Axpo 5%.

«Ο ΤΑΡ δεν μπορεί να σχολιάσει οποιαδήποτε κίνηση των μετόχων», δήλωσε ο εκπρόσωπος του ΤΑΡ στην Αθήνα, παραπέμποντας στις ίδιες τις εταιρείες, oι οποίες μέχρι στιγμής δεν έχουν επιβεβαιώσει ούτε διαψεύσει τις πληροφορίες.¨

Επειδή στην μνημονιακή Ελλάδα τον τελευταίο καιρό οτιδήποτε ¨εφιαλτικό¨ είναι και πιθανά πραγματοποιήσιμο καλόν θα ήταν οι ιθύνοντες πέρα από τις επισημάνσεις που σωστά θέτουν στα παραπάνω ζητήματα που προέκυψαν από την πρόθεση για εγκατάσταση αυτών των πλωτών δεξαμενών υγροποιημένου αερίου δηλ. εκτός από τα περί απαξίωσης περιβαλλοντικών συνθηκών, τουρισμού και αλιευτικού πλούτου στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης να σκεφτούν σοβαρά τα ενδεχόμενα της απλής λογικής.

Πως σε μία περιοχή που γειτνιάζει άμεσα με τα αμφισβητούμενα υπό των Τούρκων υποθαλάσσια ενεργειακά κοιτάσματα του Μπάμπουρα ( Θάσος) και Λαδοξέρας ( Σαμοθράκη) να τοποθετείς δύο εν δυνάμει ¨πυριτιδαποθήκες ολικής καταστροφής¨ στις ορέξεις δολιοφθορέων και ασύμμετρων απειλών αλλά και να στοχοποιείς τις γειτονικές αστικές περιοχές σε περίπτωση πιθανής εμπλοκής- σύγκρουσης με τους ατίθασους εξ ανατολών γείτονες;;
Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να γίνουμε ¨παρανάλωμα πυρός¨ για να ζεσταθούν οι Ευρωπαίοι αν δεν εξασφαλίσουμε συνθήκες ομαλότητας.
Πιστεύουμε ότι σε όλες τις ενέργειες θα πρυτανεύσει η λογική που διασφαλίζει το Συμφέρον της Εθνικής και Δημόσιας Ασφάλειας- Άμυνας μέσα στα οποίο εμπεριέχεται και το Δημόσιο Συμφέρον.

Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ