15/04/2021

ΕΠΙ ΤΩΝ ΤΥΠΩΝ ΤΩΝ ΗΛΩΝ… και του LNG.

wpid 20140901083426

Πως σχετίζεται η Ακτογραμμή της Μακεδονίας- Θράκης με τα Στενά του Βοσπόρου και το LNG;
H πρόσφατη κυβερνητική πρόταση όπως κυκλοφορεί στο διαδίκτυο για να υπάρξει εναλλακτικός μηχανισμός προμήθειας φυσικού αερίου με τη προμήθεια … υγροποιημένουν (LNG) φυσικού αερίου ουσιαστικά συνιστά συνέχεια της πρότασης του ΥΠΕΚΑ που έγινε στις 21 Αυγούστου 2014
¨ Την αναγκαιότητα δημιουργίας ευρωπαϊκού μηχανισμού για την προμήθεια ΥΦΑ, για να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο ενεργειακής κρίσης, εξαιτίας της κατάστασης στην Ουκρανία, αναδεικνύει με επιστολή του προς την ΕΕ, ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης.
Συγκεκριμένα, ο κ. Μανιάτης προτείνει να δημιουργηθεί «Συντονιστικός Μηχανισμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) έκτακτης ανάγκης», υπό την εποπτεία της Ομάδας Συντονισμού για το Φυσικό Αέριο (Gas Coordination Group), με στόχο την κατά προτεραιότητα παράδοση πλεοναζουσών ποσοτήτων ΥΦΑ στις πλέον πληττόμενες αγορές της Ευρώπης, αντί για άλλους προορισμούς.¨
Όμως οι Ρώσοι τον τελευταίο καιρό είναι πολύ ¨ευέξαπτοι¨ και είχαμε άμεση απάντηση στις δηλώσεις του Έλληνα Πρωθυπουργού.
“Ο καθένας έχει δικαίωμα να λέει ότι θέλει. Φυσικό αέριο για να το υγροποιήσει να δούμε που θα βρει.
Μέχρι πριν από μερικά χρόνια η Αίγυπτος προσέβλεπε τεράστια άνοδο στη χρήση LNG, και τελικά πέρυσι έφθασε στο σημείο να ζητήσει από τη Ρωσία βοήθεια να καλύψει όλες τις συμφωνίες που είχε υπογράψει και στις οποίες αδυνατούσε να ανταποκριθεί.
Το 80% των τερματικών στην Ευρώπη είναι αυτήν τη στιγμή άδειο γιατί απλώς δεν υπάρχει φυσικό αέριο για να υγροποιηθεί. Και αν βρεθεί από το Κατάρ ή τις ΗΠΑ φυσικό η τιμή του θα είναι διπλάσια ή τριπλάσια για τους καταναλωτές.
Με αυτή την έννοια η πρόταση του Έλληνα πρωθυπουργού μάλλον δεν βασίζεται σε πραγματικά στοιχεία και απορούμε γιατί εκτίθεται και εκθέτει και την Ελλάδα απέναντι στους εταίρους της και απέναντι της Ρωσίας. Μάλλον κάτι άλλο κρύβεται από πίσω”! 31 Αυγούστου 2014
Κύριοι ¨μπήκαμε σε βαθειά νερά γρήγορα εν όψει του Ευρωπαϊκού χειμώνα και δεν περιμέναμε τους Ρώσους να μας το πούνε. Η Ελλάδα της εξαθλίωσης σηκώνει τον ΣΤΑΥΡΟ της εδώ και τέσσερα χρόνια ενώ ο Ρώσος έκλεινε ενεργειακά project με τους φίλους του Γερμανούς.
Είναι στιγμές που η φράση ¨είμαστε Έθνος Ανάδελφο¨ μας έχει σημαδέψει … Όλοι για τα συμφέροντα τους τρέχουν και παράλληλα ¨τρέχουν¨ και εμάς.
Το θέμα του LNG το προσεγγίσαμε πριν τρεις μήνες παραθέτοντας τους προβληματισμούς μας πάνω σε ενεργειακά πλάνα που αφορούσαν την συνεχόμενη ακτογραμμή της Αν. Μακεδονίας και Θράκης σε συνάφεια με τα Στενά του Βοσπόρου και το LNG. Και επισημάναμε κινδύνους, απλώς τώρα κτυπάνε ¨καμπάνες ¨από πολλές πλευρές.
Γράφαμε λοιπόν στις 7 Ιουνίου του 2014…
¨Εδώ και τώρα¨ πως θα ζεσταθεί τον ερχόμενο χειμώνα η Ευρώπη;
Κύπρος- Αλεξανδρούπολη – Καβάλα- Εγνατία οδός… προσέγγιση σε ένα ενεργειακό σενάριο εξ αιτίας της Ουκρανίας.
Το πώς δένουν αυτά θα το δούμε παρακάτω.
Όμως τα παραπάνω συνδέονται άμεσα με θέματα Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας, Δημόσιας Ασφάλειας, Διαδρόμων Ναυσιπλοΐας, Οικολογία, Αλιεία κα. Επίσης συσχετίζονται με επί μέρους ζητήματα όπως είναι ο σχεδιασμός όδευσης ,υλοποίησης αλλά και επάρκειας των μεταφερόμενων ποσοτήτων ΦΑ από το κοίτασμα της Κασπίας μέσω του γνωστού σε όλους μας ΤΑΡ.
Και το ερώτημα… Πως μπορεί να ζεσταθεί ¨εδώ και τώρα¨ η Ευρώπη τον φετινό χειμώνα αν τα πράγματα ¨ σφίξουν¨ όχι μόνο στο κρύο αλλά και στις υπό κλιμάκωση γεωπολιτικές εξελίξεις της Ανατ. Ουκρανίας ;
ΣΕΝΑΡΙΟ ενεργειακού πλάνου έκτακτης ανάγκης.
Α. Υγροποίηση του αντλούμενου Φ.Α που βρίσκεται στα πλούσια Κυπριακά υποθαλάσσια κοιτάσματα επί πλωτού εργοστασίου ΥΦΑ (Floating Liquefied Natural Gas, FLNG), που θα τοποθετηθεί στο θαλάσσιο χώρο επάνω από αυτά και θα υγροποιείται επί τόπου. Το πλωτό αυτό εργοστάσιο θα το προσεγγίζουν LNG πλοία για να το φορτώσουν και να το μεταφέρουν στις διεθνείς αγορές.
Β. Τοποθέτηση πλωτών δεξαμενών αποθήκευσης του υγροποιημένου αερίου INGS LNG πλησίον της ακτογραμμής της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης παράλληλα και σε άμεση γειτνίαση με την όδευση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ. Στις πλωτές αυτές δεξαμενές θα δένουν LNG πλοία και θα ξεφορτώνουν.
Γ. Μεταφορά με βυτιοφόρα οχήματα υγροποιημένου αερίου μέσω Εγνατίας οδού, Λιμένος Ηγουμενίτσας και από εκεί μέσω Αδριατικής στους οδικούς άξονες της Ευρώπης. Αλλά και στην αγορά των Βαλκανίων καθώς δεν υπάρχουν επαρκείς διασυνδετήριοι αγωγοί μεταφοράς.
( Και φυσικά κάτι που προέκυψε εκ των υστέρων και δεν το σημειώσαμε στο κείμενο μας. Πως είναι δυνατόν να περνούν LNG βυτιοφόρα σε απόσταση αναπνοής από τον Τύμβο της Αμφίπολης;)
Μπορεί να στηριχθεί ένα τέτοιο σενάριο για να ζεστάνει στο ¨άψε- σβήσε¨ την Ευρώπη;;
και παράλληλα
Δ. Επαναεριοποίηση μέρους του υγροποιημένου Φ. Α και διοχέτευση του στο δίκτυο της ΔΕΠΑ για κάλυψη αναγκών.
Το πόσο σχετίζονται τα σημερινά γεωπολιτικά δεδομένα αλλά και η τρέχουσα επικαιρότητα με το ανωτέρω σενάριο θα το κρίνεται εσείς αντικειμενικά.
Όμως αν πάμε πίσω πριν ένα χρόνο θα δούμε πόσο τα πράγματα επιταχύνθηκαν και κάποιοι πριν κρυώσουν σχεδίαζαν..
γιατί ήξεραν;
Ένας νέος κόμβος φυσικού αερίου για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Το ενδιαφέρον του Κατάρ για τη δημιουργία σταθμού υγροποιημένου αερίου στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη εκδηλώθηκε κατά την επίσκεψη αποστολής στο Εμιράτο. Η προοπτική να δημιουργηθεί ένα νέο hub, ένας νέος κόμβος φυσικού αερίου για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, πάντοτε αποτελούσε διακαή πόθο ευρύτερων γεωπολιτικών επιλογών.
Ειδικότερα με την εγκατάσταση πλωτού τερματικού αποθήκευσης και αεριοποίησης (Floating Storage and Regasification Unit) στον κόλπο της Καβάλας. Στόχος του έργου σύμφωνα με το σχεδιασμό της εταιρείας αερίου είναι να αποτελέσει μια κυρίως εξαγωγική υποδομή, η οποία και θα υποδέχεται υγροποιημένο φυσικό αέριο που θα κατευθύνεται προς τις αγορές των Βαλκανίων, οι οποίες είναι και αποκλεισμένες –λόγω γεωγραφίας.
Σήμερα όμως μπορούν να αποκλειστούν ενεργειακά τον ερχόμενο χειμώνα και χώρες της Κεντρ. Ευρώπης λόγω των ανατρεπτικών εξελίξεων.
Για αυτό μάλιστα τον λόγο σημειώνεται και η σημερινή κινητικότητα σε θέματα ενεργειακής τροφοδοσίας τους.
1.Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι στο διμερές μέρος της επίσκεψης ( που πραγματοποιήθηκε ήδη) Μπάιντεν στην ΚΎΠΡΟ θα συζητηθούν η σύμπραξη των χωρών της ανατολικής Μεσογείου στην ενέργεια, για τροφοδότηση της Ευρώπης με αέριο το συντομότερο δυνατόν . Η ανατολική Μεσόγειος έχει αναδειχθεί σε κρίσιμο χαρτί στην ενεργειακή τράπουλα και η Κύπρος αποτελεί ένα από τα κομμάτια του πάζλ, με βαρύνουσα σημασία.
onpolitika 21 Μαΐου 2014 http://olympia.gr/
2.Δώδεκα ενεργειακά έργα ύψους 7 δισ. ευρώ εντάσσονται στη διαδικασία στρατηγικών επενδύσεων (fast track) με απόφαση της αρμόδιας Διυπουργικής Επιτροπής.
Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται
Πλωτός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη- INGS LNG Greece.
Πλωτός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου- Aegean LNG import terminal.
Εγκατάσταση αποθήκευσης στην περιοχή της Καβάλας.
ΓΙΑΤΙ ΕΠΙΛΕΧΤΗΚΑΝ άραγε αυτές οι περιοχές που γειτνιάζουν οφθαλμοφανώς με τον άξονα της ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΥ;
3.Διαβάζουμε από τον τοπικό τύπο (εφ. ΕΒΔΟΜΗ. Μάκης Λιόλιος) «Στην τελική ευθεία εισέρχεται η επένδυση της ΔΕΠΑ στη θαλάσσια περιοχή της Καβάλας, όπου προτίθεται να κατασκευάσει έναν πλωτό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου με την επωνυμία Aegean LNG και η πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη για το σχετικό project αναμένεται πως θα είναι έτοιμη περίπου σε τέσσερις μήνες.( δηλ. κάπου τον φετινό Σεπτέμβριο – Λύσατε λοιπόν τις απορίες σας; )
Βάσει του σχεδιασμού προωθείται η λύση ενός πλωτού LNG που θα περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας εξέδρας στην οποία θα δένουν δύο πλοία, ένα για τη μεταφορά υγροποιημένου αερίου και ένα δεύτερο που θα μετατρέπει το υγροποιημένο LNG σε αέριο για να το διοχετεύει στο δίκτυο της ΔΕΠΑ.
4.Στην περιοχή της Βάσοβα, ανατολικά από τις εγκαταστάσεις της Kavala Oil και σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου από την ακτή είναι το σημείο που πρότεινε η Δ.Ε.Π.Α. για την εγκατάσταση της πλωτής μονάδας αξιοποίησης του L.N.G. στη συνάντηση με τους εκπροσώπους της Καβάλας,
Πόσο απέχει το συγκεκριμένο αυτό σημείο της Μακεδονικής Ακτογραμμής από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ;
Περίπου πάνω – κάτω 2 χιλιόμετρα!!
Γιατί λοιπόν φοβούνται οι Ευρωπαίοι και βιάζονται;
Ο αγωγός ΤΑΡ θα προλάβει να τους ζεστάνει τον φετινό χειμώνα;
Μάλλον ΟΧΙ.
Kαλόν θα ήταν οι ιθύνοντες πέρα από τις επισημάνσεις που σωστά έθεσαν στα παραπάνω ζητήματα που προέκυψαν από την πρόθεση για εγκατάσταση αυτών των πλωτών δεξαμενών υγροποιημένου αερίου δηλ. εκτός από τα περί απαξίωσης περιβαλλοντικών συνθηκών, τουρισμού και αλιευτικού πλούτου στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης να σκεφτούν σοβαρά τα ενδεχόμενα της απλής λογικής και γεωπολιτικής των ημερών σε σχέση με τους ¨αγαπητούς¨ εξ ανατολών γείτονες.
Πως σε μία περιοχή που γειτνιάζει άμεσα με τα αμφισβητούμενα υπό των Τούρκων υποθαλάσσια ενεργειακά κοιτάσματα του Μπάμπουρα ( Θάσος) και Λαδοξέρας ( Σαμοθράκη) να τοποθετείς δύο εν δυνάμει ¨πυριτιδαποθήκες ολικής καταστροφής¨ στις ορέξεις δολιοφθορέων και ασύμμετρων απειλών αλλά και να στοχοποιείς τις γειτονικές αστικές περιοχές σε περίπτωση πιθανής εμπλοκής- σύγκρουσης στο Αιγαίο και με ¨απίθανους σαμποτέρ ¨ τύπου ISIS ;;
Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να γίνουμε ¨παρανάλωμα πυρός¨ για να ζεσταθούν οι Ευρωπαίοι αν δεν εξασφαλίσουμε συνθήκες ομαλότητας και υψηλές εγγυήσεις, πράγματα που στο παρόν φαίνονται δύσκολα.
Πιστεύουμε ότι σε όλες τις ενέργειες θα πρυτανεύσει η λογική που διασφαλίζει το Συμφέρον της Εθνικής και Δημόσιας Ασφάλειας- Άμυνας μέσα στα οποίο εμπεριέχεται και το Δημόσιο Συμφέρον.
Δεν προλάβαμε να γράψουμε τα παραπάνω και σε λίγες μέρες η κοινή λογική συνέδεσε τον μελλοντικό τερματικό σταθμό της Αλεξανδρούπολης – INGS LNG Greece με την προμήθεια ενέργειας στην Ουκρανία μέσω των Στενών του Βοσπόρου..
¨ Τρίτη, 10 τοῦ Ἰουνίου 2014: Hurriyet: Οὐκρανικὲς ἑταιρεῖες βρίσκονται σὲ συνομιλίες μὲ τοὺς Τούρκους ὁμολόγους τους γιὰ τὸ πῶς θὰ μεταφέρουν LNG ἀπὸ τὰ τουρκικὰ στενὰ( Βόσπορος) γιὰ νὰ παρακαφθεῖ ἡ Ρωσία. Ὁ Πρέσβης τῆς Οὐκρανίας στὴν Τουρκία, Sergiy Korsunsky, δήλωσε ἀπαντώντας σὲ ἐρωτήσεις τῆς HurriyetreporterIpek Yezdani μετὰ ἀπὸ μιὰ συζήτηση στρογγυλῆς τραπέζης ποὺ διοργανώθηκε στὸ Πανεπιστήμιο Kadir Has τῆς Κωνσταντινούπολης. ¨ Σχεδιάζουμε τὴν διαμετακόμιση καὶ τὴν ἀποθήκευση ἐνέργειας , δυὸ ξεχωριστὰ πράγματα. Αυτό εἶναι ἀκριβῶς ποὺ ζήτησε ἡ ΕΕ ἀπὸ ἐμᾶς, ἔτσι ὥστε νὰ μὴν ὑπάρχουν μονοπώλια.¨
«Θα πρέπει νὰ διαφοροποιήσουμε τὶς πηγὲς φυσικοῦ ἀερίου. Αν κοιτάξετε τὸν χάρτη, ὁ μόνος βιώσιμος τρόπος νὰ τὸ κάνουμε εἶναι μέσω τῆς Μαύρης Θάλασσας. Γι “αὐτὸ καὶ ἡ ἰδέα γιὰ τὴν κατασκευὴ ἑνὸς τερματικοῦ σταθμοῦ ἐνέργειας στὴν Ὀδησσὸ τέθηκε στὴν ἡμερήσια διαταξη».
Εἶναι ἐνδιαφέρον νὰ μᾶς ποῦνε οἱ Οὐκρανοὶ καὶ ἀπὸ ποῦ θὰ ἀγοράζουν ὑγροποιημένο φυσικὸ ἀέριο;
Θὰ τοὺς ἦταν ἄραγε συμφέρουσα ἡ λύση νὰ ἀποταθοῦν σὲ πρατήρια – ἀποθῆκες λίγο ἔξω ἀπὸ τὰ Στενά, κάπου ἐδῶ στὸ Βόρειο Αἰγαῖο;
Σήμερα όμως τα γεωπολιτικά γεγονότα μας ξεπερνούν…
Η Ευρώπη εισάγει το 35%-40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο από την Ρωσία, μέσω διαφόρων αγωγών, ενώ σε μερικές περιπτώσεις Κράτη-Μέλη, όπως η Βουλγαρία για παράδειγμα, εξαρτώνται κατά 100% από το ρώσικο φυσικό αέριο.
Στην Ελλάδα, το 60% του φυσικού αερίου που διακινεί η ΔΕΠΑ έρχεται μέσω της Ουκρανίας, ενώ εκτός από την Ελλάδα μέσω Ουκρανίας τροφοδοτείται με φυσικό αέριο σχεδόν η μισή Ευρώπη: Αυστρία, Ουγγαρία, η Τσεχία, Βουλγαρία, Σλοβενία, καθώς και Μαυροβούνιο, Βοσνία, Σερβία, Μολδαβία.
Οι αντίστοιχες εγκαταστάσεις εισαγωγής LNG στην υπόλοιπη Ευρώπη, ακόμη και αν επαρκούσαν για την εισαγωγή LNG με προορισμό τα Βαλκάνια, δεν θα ήταν δυνατό να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό αυτό, καθώς δεν υπάρχουν επαρκείς διασυνδετήριοι αγωγοί μεταφοράς, οι οποίοι θα μπορούσαν να μεταφέρουν αυτές τις ποσότητες στα Βαλκάνια.
Όσο θα κρυώνει ο καιρός τα ενεργειακά πλάνα ¨θα πέφτουν πάνω στο τραπέζι¨ και όλοι έχουν στρέψει την προσοχή τους στον ¨ΧΡΗΣΙΜΟ- ΝΕΟ- ΕΛΛΗΝΑ¨!! που βρίσκεται υπο μνημονιακή πίεση και εξαθλίωση για να μην πω τίποτε άλλο.
Το παιχνίδι χοντραίνει άσχημα και απέναντι μας έχουμε σήμερα και τον Ρώσο όπως φάνηκε από τις παραπάνω δηλώσεις του.
Ο Ρώσος βλέπει την Ελλάδα να ανάγεται σε ενεργειακό κόμβο και την Βουλγαρία να υποστέλλεται ενεργειακά εξαρτώμενη από την ΕΕ.
Το θέμα όμως είναι τι θα κάνει ο ¨ νεοθωμανός λύκος που χαίρεται στην αναμπουμπούλα¨;
Είναι έτοιμοι οι Δυτικοί να διασφαλίσουν τους ναυτικούς διαδρόμους του Αιγαίου στα πλοία των εφοπλιστών που θα μεταφέρουν το LNG;
Είναι έτοιμοι οι Ευρωπαίοι να διασφαλίσουν την Ελληνική Υφαλοκρηπίδα αν τυχόν οι Τούρκοι απαιτήσουν διόδια διέλευσης στο Αιγαίο για το LNG όπως κάνουν για τα Στενά του Βοσπόρου και αυξήσουν την τελική τιμή παράδοσης του;
Ή τα σχέδια αυτά βουλιάξουν ¨μες του Αιγαίου τα νερά¨ και ξεπαγώσουν εκεί στην Ευρώπη;
Ότι και να κάνουν ή πάθουν οι τοκογλύφοι, οι Έλληνες διαχρονικά έχουν ψηθεί από την δύσκολη Θάλασσα του Αιγαίου Αρχιπελάγους. Δρ. Κωνσταντίνος Βαρδάκας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ