Η ανασύσταση της ΜΟΜΑ βάζει τέλος στην διαπλοκή.
Πολύ σωστά ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Καμμένος, όπως αναφέρει το δημοσίευμα προτίθεται να επανιδρύσει και επαναδραστηριοποιήσει τις ΜΟΜΑ ( Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκρότησης ), τις οποίες είχε καταργήσει η Κυβέρνηση της ΝΔ επί Μητσοτάκη με το άρθρο 18 του Ν.2026 το 1992, οπότε μαζί καταργήθηκε και η ΣΥΚΕΑ ( Στρατιωτική Υπηρεσία Κρατικών Έργων Ανασυγκρότησης ) που ήταν το Επιτελείο που συντόνιζε και παρακολουθούσε τα έργα των επτά ΜΟΜΑ, οι οποίες κάλυπταν όλον τον Ελλαδικό Χώρο και οι οποίες είχαν συγκροτηθεί και λειτουργούσαν επιτυχώς επί 35 χρόνια από το 1957.
Γνωρίζω πολύ καλά την πολύτιμη προσφορά των ΜΟΜΑ, με την σημαντική συμβολή τους σε έργα υποδομής και ανασυγκρότησης της Πατρίδος μας, διότι είχα την τύχη να υπηρετήσω στη θέση του Διευθυντού Τεχνικού της ΣΥΚΕΑ από το 1977 έως και το 1981. Στο σημείο αυτό, θεωρώ χρήσιμο να αναφερθώ σε 2 από τα πολλά και σημαντικά έργα που εκτελέσθηκαν από την ΣΥΚΕΑ, κατά την παραπάνω περίοδο που είχα την Διεύθυνση Τεχνικού της ΣΥΚΕΑ, που δείχνει τις δυνατότητες αλλά και τη συνέπεια εκτελέσεως των έργων που αναλάμβανε.
Το ένα είναι η συμμετοχή των ΜΟΜΑ, στην κατασκευή του Αεροδρομίου (Α/Δ) των Σπάτων Ελ. Βενιζέλος, με την εκτέλεση όλων των απαιτουμένων εργασιών αποψιλώσεως αλλά και όλων των απαιτουμένων χωματουργικών εργασιών μέχρι της παραδόσεως του έργου στις Τεχνικές Εταιρείες που θα αναλάμβαναν την αποπεράτωση του Α/Δ. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσω, ότι ενώ η ΣΥΚΕΑ είχε ολοκληρώσει με επιτυχία όλες τις εργασίες που της είχαν ανατεθεί και μάλιστα σε χρόνο πολύ ενωρίτερον του προβλεπομένου, δυστυχώς η επανεκκίνηση και η συνέχιση εκτελέσεως του έργου καθυστέρησε με αποτέλεσμα να αποπερατωθεί και λειτουργήσει το νέο Α/Δ, μετά από πολλά χρόνια, με ότι αυτό συνεπάγετο σε βάρος της Εθνικής μας οικονομίας. Η μεγάλη αυτή καθυστέρηση κατά την γνώμη μου, οφείλετο σε πολιτικές σκοπιμότητες, κυρίως σε διαφωνίες και αντιπαλότητες που είχαν τότε τα 2 μεγάλα κόμματα της ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, που κυβέρνησαν τη Χώρα μας μετά το 1974.
Ένα άλλο επίσης μεγάλο έργο που κατασκευάσθηκε από τις ΜΟΜΑ, κατά την παραπάνω περίοδο που υπηρέτησα στην ΣΥΚΕΑ είναι και το Ελικοδρόμιο του Πολεμικού Ναυτικού στη θέση Κοτρώνι στον Μαραθώνα. Με την ευκαιρία για όσους δεν το γνωρίζουν, από το Ελικοδρόμιο αυτό ξεκίνησαν την 31η Ιαν.1996, οι 3 Ήρωες Αξιωματικοί του Πολεμικού μας Ναυτικού που έχασαν την ζωή τους στα Ίμια. Γιαυτό και άριστα έπραξε ο Υπουργός Άμυνας κ. Καμμένος, ο οποίος προ ημερών τίμησε τους Ήρωες των Ιμίων και έριξε στεφάνι στο σημείο που έπεσαν οι 3 Ήρωες υπερασπίζοντας την Πατρίδα.
Από τα ολίγα που ανέφερα παραπάνω, πιστεύω ότι σε καμία περίπτωση οι ΜΟΜΑ δεν θα έπρεπε να καταργηθούν, αλλά φαίνεται ότι, για μια ακόμη φορά το ιδιωτικό συμφέρον, τέθηκε πάνω από τα δημόσιο συμφέρον και μετά από έντονες πιέσεις των μεγαλοεργολάβων και μεγαλοεκδοτών, η τότε κυβέρνηση αποφάσισε την διάλυση των ΜΟΜΑ.
Εάν οι ΜΟΜΑ δεν είχαν διαλυθεί και συνέχιζαν την λειτουργία τους και ιδιαίτερα σε αυτήν την πρωτόγνωρη οικονομική κρίση που βιώνει η Πατρίδα μας, πιστεύω ότι θα λειτουργούσαν και ως εργαλείο αντιμετωπίσεως εκτάκτων αναγκών στο πλευρό των εκάστοτε Κυβερνήσεων.
Για παράδειγμα πέρα από την εκτέλεση των προγραμματισμένων έργων, θα χρησιμοποιούντο και σε έκτακτες ανάγκες, όπως στις περιπτώσεις σεισμών, πλημμυρών και λοιπών φυσικών φαινομένων. Ακόμη και στην αντιμετώπιση των εγκαταλελειμμένων δρόμων, όπως είναι αυτός της Εθνικής Οδού Κορίνθου- Πατρών ο οποίος ενώ ξεκίνησε το 2008, σταμάτησε το 2011 και εγκαταλείφθηκε στην τύχη του μέσα στα “χαλάσματα” για 2 ολόκληρα χρόνια μέχρι το το 2013 και από τότε έχουμε την επανεκκίνησή του, ενώ στον εγκαταλειμμένο αυτό δρόμο, τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια, άφησαν άδικα τη ζωή τους, αρκετοί συμπολίτες μας, αφού πρώτα είχαν πληρώσει και το “χαράτσι των διοδίων”
Κλείνοντας το σχόλιο αυτό, πιστεύω στην επανασύσταση των ΜΟΜΑ.
Σπύρος Μούλιας
Επίτιμος Πρόεδρος ΣΕΚΠΥ
Αν. Αξκός ε.α
Διπλ. Μ-Η Μηχανικός ΕΜΠ