Σύμφωνα με μια νέα αμερικάνικη επιστημονική μελέτη αν ένας μαθητής δεν κάθεται στο θρανίο του, αλλά χρησιμοποιεί ένα ειδικά σχεδιασμένο γραφείο για όρθιους, τότε μπορεί να συγκεντρωθεί και να προσέξει καλύτερα στο μάθημα, και έτσι αποκτά καλύτερες σχολικές επιδόσεις.
Ωστόσο τα νέου τύπου θρανία θα δίνουν στο μαθητή την ευκαιρία να ξεκουραστεί, καθώς θα διαθέτουν ένα απομακρυσμένο κάθισμα, ωστόσο θα είναι έτσι σχεδιασμένα ώστε να τον ενθαρρύνουν να παραμένει όρθιος.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον ειδικό στην εργονομία αναπληρωτή καθηγητή Μαρκ Μπέντεν της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Α&Μ του Τέξας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο διεθνές περιοδικό για θέματα υγείας στην εκπαίδευση «International Journal of Health Promotion»,πειραματίστηκαν με περίπου 300 μαθητές διαφόρων τάξεων του δημοτικού επί ένα σχολικό έτος. Οι μαθητές είχαν χωρισθεί σε δύο ομάδες «καθιστών» και «όρθιων».
Τα αποτελέσματα της μελέτης λοιπόν ήταν ότι η προσοχή των μαθητών που ήταν όρθιοι αυξήθηκε κατά μέσο όρο 12% σε σχέση με τις παραδοσιακές τάξεις. Αυτό, σύμφωνα με τους ερευνητές, ισοδυναμεί με περίπου επτά λεπτά πρόσθετο χρόνο μάθησης ανά σχολική ώρα.
Η βελτίωση της προσοχής και επίδοσης των όρθιων μαθητών μετρήθηκε με διάφορες παραμέτρους, όπως το πόσο γρήγορα και πετυχημένα απαντούσαν σε μια ερώτηση του δασκάλου, πόσο σήκωναν το χέρι τους, πόσο έδειχναν γενικότερη διάθεση συμμετοχής και πόσο λιγότερο «πετάγονταν» σε άσχετη στιγμή, παρενοχλώντας το μάθημα.
Επίσης τα γραφεία για όρθιους θα διαθέτουν και άλλα οφέλη πέρα από τα εκπαιδευτικά πλεονεκτήματα. Τα συγκεκριμένα γραφεία θα καταπολεμούν τη παχυσαρκία, θα μετριάζουν το στρες που δέχεται η σπονδυλική στήλη στη μέση λόγω του συνεχούς καθισιού στα συμβατικά θρανία, ενώ τα παιδιά που συνήθως είναι υπερκινητικά, θα μπορούν να «ξεδώσουν» καλύτερα σε τάξεις όπου δεν είναι υποχρεωμένα να παραμένουν καθισμένα.