Με τους Νόμους 4155/2013 και 4177/2013 θεσπίστηκε, με το πρόσχημα της «επιτάχυνσης του χρόνου εκτέλεσης των συγχρηματοδοτούμενων έργων», η δυνατότητα προσφυγής στη «Διαιτησία» για την επίλυση διαφορών που ανακύπτουν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων και στα συγχρηματοδοτούμενα από κοινοτικούς πόρους δημόσια έργα. Οι «Διαιτησίες» αυτές, όπως προκύπτει από τα έργα στα οποία εφαρμόστηκαν(π.χ. Μετρό Θεσσαλονίκης και σύμβαση 470/2007 της ΕΡΓΟΣΕ),αφενός δεν συνέβαλαν επουδενί στην επιτάχυνση του χρόνου εκτέλεσης των έργων και αφετέρου είχαν σαν αποτέλεσμα να καταλογιστούν ποσά εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ εις βάρος του Δημοσίου, που δεν θα είχε επωμισθεί το Ελληνικό Δημόσιο, αν οι εργολαβικές διεκδικήσεις εκδικάζονταν από την Τακτική Δικαιοσύνη, όπως προέβλεπε ο Ν. 3669/2008( άρθρο 77, που ίσχυε μέχρι να ψηφιστούν οι παραπάνω νόμοι, το 2013.
Σύμφωνα με εσωτερικό έγγραφο της ΕΡΓΟΣΕ που έχουμε στη διάθεσή μας, οι «Διαιτησίες» στοίχισαν μέχρι σήμερα μόνο στην ΕΡΓΟΣΕ εξήντα πέντε(65) εκατ.€, ενώ, σύμφωνα με δημοσιεύματα, στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης έχουν υπερβεί ήδη τα εκατό σαράντα(140) εκατ. €. Τεράστιο, επίσης, σκάνδαλο συνιστούν οι υπέρογκες αμοιβές των «Διαιτητών» και των «Επιδιαιτητών», ακόμη και των «γραμματέων» τους, που φθάνουν τις πολλές δεκάδες χιλιάδες ευρώ(!!!) ανά «Διαιτησία»
.
Με επανειλημμένες κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις(Ερωτήσεις & Α.Κ.Ε και Επίκαιρες Ερωτήσεις) προς τους αρμόδιους υπουργούς είχαμε θέσει υπόψη τους το τεράστιο αυτό σκάνδαλο και ρωτούσαμε αν «προτίθενται να αναλάβουν νομοθετική πρωτοβουλία, για να σταματήσει η φάμπρικα των «Διαιτησιών», που οδήγησε, στην τραγική οικονομική συγκυρία που βρίσκεται η χώρα μας, στη λεηλασία τεράστιων ποσών σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.
Όμως, ούτε ο Πρωθυπουργός, ούτε κανένας υπουργός δεν έκανε τίποτα, για να σταματήσει το πάρτι των «Διαιτησιών», που όπως αναφέρουμε στις κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις, ήταν κατά παραγγελία των «εθνικών εργολάβων», οι οποίοι υπαγόρευσαν σε κυβερνητικούς αξιωματούχους τους παραπάνω νόμους. Και όχι μόνο δεν έκαναν τίποτα, αλλά, όταν το ΣτΕ με το υπ’ αρ.9/2014 Πρακτικό της Ολομέλειάς του έκρινε ότι, λόγω του μεγάλου αριθμού Διαιτησιών, που σημαίνει πρόσθετη επιβάρυνση του Δικαστηρίου, «επί του παρόντος» δεν μπορεί να γίνει εφαρμογή του άρθρου 25Α του ν.3614/2007 για τον ορισμό «Επιδιαιτητή» από τους Συμβούλους του ΣτΕ, καθόσον συνεπάγεται τη μείωση της ικανότητας του Δικαστηρίου, προχώρησαν με το άρθρο 42 του ν. 4264(Φ.Ε.Κ Α’ 15-05-2014) σε νέα τροποποίηση της νομοθεσίας, με την οποία ο ορισμός του «Επιδιαιτητή» γίνεται ..από τους δυο(2) ορισθέντες «Διαιτητές»(!!!), που είναι συνήθως πρώην υπουργοί, όπως οι πρώην υπουργοί κ. Μιχ. Σταθόπουλος και Ντίνος Ρόβλιας, ή μεγαλο-δικηγόροι… Σύμφωνα με την εν λόγω τροποποίηση της νομοθεσίας, «ως Επιδιαιτητές ορίζονται: α) ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί εν ενεργεία ή μη και β) ο Πρόεδρος της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων(Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.), εφόσον είναι νομικός». Δηλαδή, με τη διάταξη αυτή στην ουσία αφαιρέθηκε ο ορισμός «Επιδιαιτητή» μεταξύ των αυξημένου κύρους Συμβούλων του ΣτΕ και ορίζονται σαν «Επιδιαιτητές» ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί εν ενεργεία ή μη, που, όπως αποδείχθηκε στην πράξη, είναι πρόθυμοι να συμπράξουν στη λεηλασία του Δημοσίου χρήματος. Με βάση τη διάταξη αυτή, στην αμαρτωλή σύμβαση 470/2007 της ΕΡΓΟΣΕ ορίστηκε, τέσσερις(4) μέρες μετά τη δημοσίευση του παραπάνω νόμου(!!!) σαν «Επιδιαιτητής» ο Επίτιμος Πρόεδρος του ΣτΕ και πρώην πρωθυπουργός κ. Παναγιώτης Πικραμμένος(!!!) και η απόφαση του «Διαιτητικού Δικαστηρίου» απάλλαξε τους «εθνικούς εργολάβους» από την επιστροφή δεκάδων εκατομμυρίων €, που έπρεπε να επιστρέψουν στην ΕΡΓΟΣΕ βάσει της από το 2012 Έκθεσης του Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Ρακιντζή…
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
1) Γιατί, ούτε εσείς, ούτε κανένας άλλος υπουργός δεν έκανε τίποτα, για να σταματήσει η λεηλασία δημοσίου χρήματος μέσω της «Διαιτησίας» στα συγχρηματοδοτούμενα από κοινοτικούς πόρους δημόσια έργα; Προτίθεστε, έστω και τώρα, να αναλάβετε την πρωτοβουλία για να καταργηθεί η «Διαιτησία» και να επανέλθουμε στο προηγούμενο καθεστώς, όσο αφορά την επίλυση διαφορών που ανακύπτουν κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων; Γνωρίζετε ότι οι «Διαιτησίες» στοίχισαν μέχρι τώρα στην ΕΡΓΟΣΕ εξήντα πέντε(65) εκατομμύρια €;
2)Πόσο στοίχισαν μέχρι σήμερα οι «Διαιτησίες» σε εργολαβίες της «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ» και ιδιαιτέρως στο έργο του «Μετρό Θεσσαλονίκης»; Πόσο στοίχισαν μέχρι σήμερα οι «Διαιτησίες» σε εργολαβίες άλλων φορέων του υπουργείου σας;
Ο ερωτών βουλευτής
Νίκος Ι. Νικολόπουλος
Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος