Έκθεση με αντικείμενα-νήματα που συνδέουν τη βαλκανική ιστορία

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

keimeno ape
Πώς συνδέονται, ένα φιρμάνι του Σουλτάνου Μαχμούτ Β΄ το 1836, που επιφορτίζει τον Ντόμπρι Ζελιάσκοφ με την ίδρυση και οργάνωση ενός εργοστασίου κλωστοϋφαντουργίας -της πρώτης βιομηχανικής επένδυσης στα Βαλκάνια- για τις ανάγκες του οθωμανικού στρατού; (το περίτεχνο πρωτότυπο εκτίθεται στην Εθνική Βιβλιοθήκη Κύριλλου και Μεθόδιου στη Σόφια)

-το βελούδινο χρυσοκέντητο τραπεζομάντιλο από την οικία του βασιλιά Νικόλαου Α΄ του Μαυροβουνίου στην Κωνσταντινούπολη, δώρο του Σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ Β΄ το 1884, διακοσμημένο με την τρούγκα – την επίσημη καλλιγραφική υπογραφή του Σουλτάνου; (από το Εθνικό Μουσείο του Μαυροβουνίου) και,
-το περίτεχνα διακοσμημένο γιαταγάνι του κλέφτη του Ολύμπου Γεωργάκη Ολύμπιου, ο οποίος συμμετείχε το 1804 στη Σερβική Εξέγερση και πέθανε πολεμώντας για την ελληνική ανεξαρτησία στη Μονή Σέκου της Βλαχίας το 1821; (φυλάσσεται στο Εθνικό Ιστορικό Αρχείο της Αθήνας)
Αυτές κι άλλες εικόνες, αποτυπώνονται στις φωτογραφίες της έκθεσης «Imagining the Balkans, Ταυτότητες και Μνήμη στον Μακρύ 19ο Αιώνα» που φιλοξενείται από τις 26/2 στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης. Και διηγούνται μία κοινή ιστορική πορεία, μέσα από την οποία αναδύονται ομοιότητες αλλά και έριδες μεταξύ λαών και κρατών, συνήθως κρυμμένες ή εκπορευόμενες από εθνικούς ανταγωνισμούς και διεκδικήσεις.
Η έκθεση είναι προϊόν συλλογικής συνεργασίας μουσείων Εθνικής Ιστορίας, που επιδιώκουν να αναπτύξουν τον διαπολιτισμικό διάλογο και την κριτική σκέψη πάνω στις κοινές ταυτότητες και μνήμες. Παρουσιάστηκε αρχικά τον Μάρτιο του 2013 στο Εθνικό Μουσείο της Σλοβενίας στη Λουμπλιάνα, στο πλαίσιο συνάντησης υπουργών Πολιτισμού των βαλκανικών χωρών. Ακολούθησε η ανάπτυξη της στο Βελιγράδι, το Βουκουρέστι, τα Σκόπια, την Αθήνα, την ιστορική πρωτεύουσα Τσετίνγιε του Μαυροβουνίου, και επιστρέφει τώρα στη Θεσσαλονίκη μόνο με φωτογραφίες των εκθεμάτων (περίπου από 120 αντικείμενα, χάρτες, φωτογραφίες, έργα τέχνης , κείμενα κ.λ.π.).
Μία φιλόδοξη και ισότιμη συνεργασία Mουσείων Εθνικής Ιστορίας, που συντονίστηκαν υπό την αιγίδα της UNESCO και με την υποστήριξη του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM).
[ΑΠΕ-ΜΠΕ]

ΔΗΜΟΦΙΛΗ