Χρ. Σπίρτζης: Tα στελέχη της ΝΔ έχουν το θράσος να κάνουν και ερωτήσεις στη Βουλή για τον ΟΑΣΘ
Στο «αμαρτωλό» παρελθόν του ΟΑΣΘ και στα μεγάλα έργα που «μεταμορφώνουν» τη Θεσσαλονίκη ώστε να ανταποκριθεί στο ρόλο που καλείται να παίξει η πόλη τα επόμενα χρόνια αναφέρθηκε μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στο dailythess.gr o υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.
Ο κ. Σπίρτζης στο παρελθόν έχει χαρακτηρίσει τη Θεσσαλονίκη ως την «πρωτεύουσα του παρακράτους». Στην ερώτηση για το τι ακριβώς εννοούσε, αναφέρει ως παράδειγμα τη λειτουργία του ΟΑΣΘ πριν από την παρέμβαση για την αποϊδιωτικοποίησή του.
«Ας μη μιλήσουμε για τις ιστορικές στιγμές στις οποίες δραστηριοποιούνταν το παρακράτος στη Θεσσαλονίκη. Ας πάμε από τη μεταπολίτευση και μετά. Στη Θεσσαλονίκη υπήρχαν συγκεκριμένοι μηχανισμοί. Ο ΟΑΣΘ ήταν ένας από αυτούς που αναπαρήγαν ένα συγκεκριμένο οικονομικό και πολιτικό σύστημα στην πόλη χωρίς να είναι παραγωγικό. Δηλαδή είχαμε κάποιες χιλιάδες μετόχους στον ΟΑΣΘ, που έπαιρναν οι άνθρωποι ένα μέρισμα -γιατί δεν έχουν οι μέτοχοι ευθύνη γι’ αυτούς που διαχειρίστηκαν τον ΟΑΣΘ. Το να έχει κάποιος μια μετοχή και να παίρνει 400 – 500 ευρώ το μήνα δεν ήταν κάτι μεμπτό. Μεμπτό ήταν πώς τους χρησιμοποιούσαν έναντι αυτού. Μεμπτό ήταν ο τρόπος που γίνονταν οι διορισμοί στον ΟΑΣΘ. Άρα είχαμε κάποιες χιλιάδες μετόχους, κάποιες χιλιάδες εργαζομένους που έμπαιναν χωρίς κριτήρια. Είχαμε να στήνονται γύρω από τον ΟΑΣΘ εταιρίες για τη λειτουργία του Οργανισμού. Δηλαδή είχαμε έναν τρίτο «στρατό». Είχαμε διάφορους θεσμούς που εκμεταλλεύονταν την τιμολογιακή πολιτική και τις κάρτες μετακίνησης του ΟΑΣΘ. Δεν θέλω να πολώσουμε τα πράγματα στην πόλη, αλλά υπήρχαν. Και συνδικαλιστικοί φορείς και άλλοι που μέσω του ΟΑΣΘ έκαναν πολιτική. Υπήρχε ένα μέρος του Τύπου που σιτιζόταν από τον ΟΑΣΘ και παρείχε τις υπηρεσίες του. Αυτό ήταν ένας στρατός συντήρησης και αναπαραγωγής ενός πολιτικού συστήματος με αντάλλαγμα πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ή δισεκατομμύρια και με συντήρηση συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων. Άρα όταν λέμε παρακράτος, τι άλλο να πούμε; Είναι χαρακτηριστικό ότι τα στελέχη της ΝΔ έχουν το θράσος να κάνουν δηλώσεις και ερωτήσεις στη Βουλή για τον ΟΑΣΘ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Ο ΟΑΣΘ σε οχτώ μήνες εξοικονόμησε 22 εκατ. ευρώ»
Αναφερόμενος στη λειτουργία του Οργανισμού μετά την παρέμβαση της κυβέρνησης τόνισε: «Μέσα σε οχτώ μήνες ο ΟΑΣΘ “κέρδισε” 22 εκατ. ευρώ στη λειτουργία του, χωρίς να έχουν γίνει αυτά που θέλουμε να κάνουμε. Χωρίς να έχει μπει το ηλεκτρονικό εισιτήριο, χωρίς να έχουμε ανανέωση του στόλου, ξεκινώντας να αγοράζουμε ανταλλακτικά που δεν υπήρχαν, ξεκινώντας να κάνουμε ανακατασκευή των λεωφορείων που ήταν ρημάδια. Και όλα αυτά με εργασιακή ειρήνη. Εμείς προσπαθούμε ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη να μην είναι ένας κρατικός οργανισμός. Γι’ αυτό στα διοικητικά συμβούλια των δύο φορέων συμμετέχουν οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης, μετέχουν εκπρόσωποι των κοινωνικών και συνδικαλιστικών φορέων της πόλης. Όλοι οι οργανισμοί συγκοινωνιών στον κόσμο είναι ελλειμματικοί και γίνονται κερδοφόροι, λίγο, μέσω της επιδότησης. Μπορεί να έρθει η ΝΔ και να διπλασιάσει την τιμή του εισιτηρίου ή να πουλήσει και να διπλασιάσουν οι ιδιώτες το εισιτήριο ή να κάνουν το ίδιο τρικ που έκαναν όλα αυτά τα χρόνια. Δηλαδή να κρατούν χαμηλά το εισιτήριο και να υπερπολλαπλασιάζουν την κρατική επιδότηση», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης.
«Χαμογελάω με τις καταγγελίες για δήθεν αδιαφάνεια»
Απαντώντας σε δημοσιεύματα που περιέχουν καταγγελίες για αδιαφάνεια από τη σημερινή διοίκηση του ΟΑΣΘ ο κ. Σπίρτζης σημείωσε: «Χαμογελάω με αυτά. Από τη στιγμή που ο Οργανισμός έγινε δημόσιος δεν μπαίνει κάποιο ζήτημα. Για όλα μπορεί να ενημερωθεί ο καθένας και μέσω του Κοινοβουλίου. Υπήρχε ένα θέμα, όχι αδιαφάνειας αλλά λειτουργίας, σε σχέση με την υποχρέωση που έχουν όλοι οι δημόσιοι φορείς να αναρτούν τις αποφάσεις στη Διαύγεια. Αυτό δεν έγινε γιατί ήταν τόσο καταπληκτικά ανεκπαίδευτο το προσωπικό του ΟΑΣΘ στο να τηρεί τις διαδικασίες που τηρεί το Δημόσιο. Ο ΟΑΣΘ θα ανεβάσει όλες τις αποφάσεις του στη Διαύγεια. Θα ήταν καλό όμως να κάνουμε μια ιστορική έκδοση με τις προηγούμενες αποφάσεις του Οργανισμού. Θα ήταν πραγματικά χρήσιμο».
«Αν προκύψει ζημιά θα πληρώσουν όσοι ευθύνονται»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δεν απέκλεισε το γεγονός το Δημόσιο να προσφύγει στη Δικαιοσύνη μετά την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ.
«Αυτά είναι θέματα της εκκαθάρισης. Αν προκύψει ότι οι πρώην μέτοχοι, ο παλιός Οργανισμός, χρωστάει στο ελληνικό Δημόσιο, προφανώς αυτό το πληρώνουν οι μέτοχοι, εκτός αν αυτό προκύπτει από κακοδιαχείριση οπότε θα το πληρώσει η διοίκηση που άσκησε την κακοδιαχείριση. Αυτά είναι θέματα που θα ολοκληρωθούν με την εκκαθάριση. Είναι θέματα που θα εξεταστούν από τις αρμόδιες ανεξάρτητες εταιρίες και τα ελληνικά δικαστήρια», είπε χαρακτηριστικά.
«Η Θεσσαλονίκη αλλάζει γιατί υπάρχει πολιτική βούληση»
Αναφερόμενος ο κ. Σπίρτζης στο ρόλο που καλείται να διαδραματίσει η Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια, ανέφερε ότι «η ατζέντα της πόλης έχει αλλάξει, γιατί υπάρχει πολιτική βούληση και ωριμότητα θεσμικών παραγόντων και ανθρώπων της πόλης».
«Ήδη έχει αλλάξει η ατζέντα και η θεματολογία που ενδιαφέρει τη Θεσσαλονίκη. Ήταν μια πόλη σαν να την καλύπτει ένα πέπλο ανθρώπων και συμφερόντων που δεν την άφηναν να φύγει μπροστά. Σε όλους τους χώρους. Είτε αυτός είχε να κάνει με τις κατασκευές, είτε με το εμπόριο, είτε με τις συγκοινωνίες. Με την πολιτική που έχουμε ακολουθήσει αυτά τα τρία χρόνια και με τη συμμετοχή θεσμικών παραγόντων και των ανθρώπων της πόλης που ήταν έτοιμοι και ώριμοι να αλλάξουν την ατζέντα, έχει φανεί και το πού πρέπει να πάει η πόλη και τι έχει ανάγκη αλλά και πώς την προετοιμάζουμε ώστε αυτό που λέμε κέντρο εμπορικό, οικονομικό, πολιτιστικό των Βαλκανίων, να μπορεί να το σηκώσει, να μπορεί να αντεπεξέλθει σε αυτές τις ανάγκες. Η Θεσσαλονίκη έχει βιομηχανία που παράγει, δεν έχει έναν ΣΕΒ που απευθύνεται κυρίως στο χώρο των υπηρεσιών, έχει ένα πολύ καλό επιστημονικό δυναμικό, έχει ένα πανεπιστήμιο που στέκεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια στην Ευρώπη, όχι μόνο στη χώρα μας. Έχει μια πολιτιστική κληρονομιά, πολύ βαριά, είναι πολύ όμορφη και επομένως μπορεί να παίξει πραγματικά έναν άλλο ρόλο απ’ αυτόν που της είχαν επιφυλάξει: δηλαδή το ρόλο της μιζέριας, του συμπληρωματικού, το ρόλο να είναι η Θεσσαλονίκη στο περιθώριο», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης.
«Το μετρό θα λειτουργήσει με βεβαιότητα το 2020»
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για την πορεία κατασκευής της βασικής γραμμής του μετρό στη Θεσσαλονίκη υπογράμμισε: «Η λειτουργία του μετρό θα ξεκινήσει με βεβαιότητα το 2020. Δε γίνεται πιο βέβαιο. Είναι δεσμευτικές οι προθεσμίες, τα χρονοδιαγράμματα προς την κοινοπραξία. Τα προβλήματα έχουν λυθεί. Οι εργοληπτικές εταιρίες δεν έχουν συμφέρον να καθυστερούν. Τους συμφέρει να τελειώνουν και να πηγαίνουν στο επόμενο. Όταν όμως δημιουργούνται οι συνθήκες των καθυστερήσεων, το εκμεταλλεύονται για να βγάλουν πολύ περισσότερα λεφτά. Αυτή είναι δουλειά τους. Το θέμα είναι αν έκανε και το ελληνικό Δημόσιο και η πολιτική ηγεσία της δουλειά της. Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν την έκανε. Τουλάχιστον έτσι λένε οι εκθέσεις του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τους αυτοκινητόδρομους. Θα ήταν καλό να τους καλέσουμε και για το μετρό για να τελειώνουν οι διάφοροι τύποι οι οποίοι έχουν βαρύτατες ευθύνες για την καθυστέρηση του μετρό στη Θεσσαλονίκη και παρ’ όλα αυτά βγαίνουν να μιλάνε και να σχολιάζουν».
«Η πόλη αλλάζει»
Για το πώς οραματίζεται η κυβέρνηση τη Θεσσαλονίκη τα αμέσως επόμενα χρόνια, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε: «Με την έναρξη λειτουργίας του μετρό οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θα μετακινούνται εύκολα και σε 20 λεπτά θα βρίσκονται στην περιοχή όπου εργάζονται, η πόλη δεν θα έχει το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Η Θεσσαλονίκη θα έχει πλέον ελεύθερους χώρους πρασίνου, επειδή πολύ σημαντικές εκτάσεις που ήταν στρατόπεδα έχουν δοθεί στην τοπική κοινωνία. Η Θεσσαλονίκη θα αλλάξει, γιατί αρχίζει ξανά να γίνεται μια πόλη πολυπολιτισμική και όχι μια καταδικασμένη περιφρουρημένη πόλη από συντηρητικές δυνάμεις. Το Μουσείο Ολοκαυτώματος το αναδεικνύει αυτό. Μπορείτε να κάνετε μια έρευνα για το ποια ήταν η θεματολογία στην πόλη πριν από 5 – 6 χρόνια και ποια είναι σήμερα. Η ζημιά που έγινε στην πόλη είναι ανυπολόγιστη».
Το μεγαλόπνοο project της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας»
Για το μεγάλο έργο της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», ένα νέο εμπορευματικό διάδρομο που θα παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου καθώς θα συνδέσει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά Βάρνα, Μπουργκάς – Δούναβη, με προοπτική να φτάσει σε δεύτερη φάση μέχρι την Κωστάντζα της Ρουμανίας, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι «οι διαδικασίες για τη σύσταση της κοινής εταιρίας μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας θα είναι έτοιμες μέσα στο μήνα».
«Όταν ξεκινήσαμε να λέμε για τη «Σιδηροδρομική Εγνατία», δεχτήκαμε κριτική ότι είναι ένα έργο που δεν είναι βιώσιμο, δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον, δεν έχει ωριμότητα. Πολλά “δεν”, ιδιαίτερα από τον αξιωματική αντιπολίτευση. Με τον τρόπο με τον οποίο έχουμε οργανώσει να υλοποιηθεί το έργο, δηλαδή το ένα κομμάτι από τη Θεσσαλονίκη έως την Αλεξανδρούπολη και μετά στη Βουλγαρία, το δεύτερο κομμάτι από τη Θεσσαλονίκη προς τη FYROM, τη Σερβία και την Ουγγαρία και το τρίτο από τη Θεσσαλονίκη προς την Αλβανία, φάνηκε ότι υπάρχει πολύ μεγάλο εμπορικό ενδιαφέρον, φάνηκε ότι η συμφωνία που κάναμε με τη Βουλγαρία για τη σύνδεση των λιμανιών της Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας είναι ένα σχέδιο που βρήκε ανταπόκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο ίδιος ο πρόεδρος Γιούνκερ ζήτησε από τον πρωθυπουργό και από τον Βούλγαρο πρόεδρο τη συμμετοχή και της Ρουμανίας σ’ αυτό το έργο και μένει στο σχήμα που ετοιμάζεται να ακολουθήσει μια τριμερής συνάντηση προκειμένου να γίνει η ίδια συμφωνία που έχουμε μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας και μεταξύ Ελλάδας και Ρουμανίας. Το ίδιο γίνεται και με τη Σερβία και με την Ουγγαρία και το ίδιο με τις χώρες των δυτικών Βαλκανίων που προφανώς και αυτοί θέλουν να έχουνε σύνδεση με τα λιμάνια της Β. Ελλάδας και με το λιμάνι του Πειραιά», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Τεράστιο ενδιαφέρον»
Για το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί μέχρι στιγμής για το συγκεκριμένο έργο ο κ. Σπίρτζης επισήμανε: Από τις μεγάλες δυνάμεις στο χώρο των μεταφορών είτε έχουν να κάνουν με πολυεθνικές εταιρίες είτε έχουν να κάνουν με χώρες που μετακινούν τα προϊόντα τους, είτε έχουν να κάνουν με χώρες που έχουν άμεσο συμφέρον στο χώρο των συνδυασμένων μεταφορών στην περιοχή, υπάρχει άμεσο, αμεσότατο ενδιαφέρον. Είναι προφανές ότι η Κίνα που σχεδιάζει τους δρόμους του μεταξιού, ενδιαφέρεται πάρα πολύ προκειμένου τα προϊόντα της να φτάσουν και στην κεντρική Ευρώπη και στην ενδοχώρα των Βαλκανίων και το αντίθετο. Οι παρευξείνιες χώρες και αρκετές ασιατικές χώρες ενδιαφέρονται για τη σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με το Αιγαίο. Η κεντρική Ευρώπη ενδιαφέρεται. Εμείς αυτό που προσπαθήσαμε και έχουμε καταφέρει είναι να υπάρχουν συμφωνίες σε επίπεδο κρατών, όπως η Βουλγαρία και η Σερβία, ή να προετοιμάζονται τέτοιες συμφωνίες όπως με τη Ρουμανία, τη FYROM και την Αλβανία. Καταφέραμε να έχουν αποδοχή και στήριξη αυτά τα έργα και αυτός ο σχεδιασμός από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα. Αυτά τα έργα δεν μπορούν να γίνουν με τον παραδοσιακό τρόπο, αυτό είναι κάτι που το έχουμε συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με τους αρμόδιους επιτρόπους».