11/04/2021

To Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο αποθεώνει το αρχαίο ελληνικό κάλλος

img 8088
ΣΗΜΕΙΑ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥ
ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ κ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ
ΚΑΤΑ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
«ΟΙ ΑΜΕΤΡΗΤΕΣ ΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΩΡΑΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΤΕΧΝΗ»
ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Αθήνα, 25.5.2018
 
Στο πλαίσιο του Έτους «Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018», το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο -το σημαντικότερο Μουσείο στον Κόσμο για την Αρχαία Ελληνική Τέχνη- οργανώνει αυτή την εμβληματική έκθεση με τον, άκρως αντιπροσωπευτικό, τίτλο «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου στην Αρχαία Τέχνη», για την μεγάλη Επέτειο των 150 χρόνων Ιστορίας του. 
I. Το ότι η επετειακή αυτή Έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου είναι, κυριολεκτικώς,εμβληματική, προκύπτει αβιάστως από τον εξίσου εμβληματικό πλούτο των εκθεμάτων της Έκθεσης.  Εκθεμάτων, τα οποία αναδεικνύουν πληθώρα εκφράσεων υψηλής αισθητικής, από τη νεολιθική περίοδο ως την ύστερη αρχαιότητα, και τα οποία έχουν επιλεγεί ανάμεσα στα αναρίθμητα αντικείμενα των, αμύθητης πολιτιστικής αξίας, συλλογών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. 
II. Τα αντικείμενα που συνθέτουν τις τέσσερις ενότητες της Έκθεσης, αναδεικνύουν με μοναδική ενάργεια την ουσιαστική και άρρηκτη σχέση ανάμεσα στην πραγματική Τέχνη και στο Ωραίο.  Μια σχέση η οποία διαγράφεται, με στοιχεία απαράμιλλης πολιτιστικής αξίας, ως πορεία της Τέχνης προς τον ανέφικτο ορίζοντα της διαρκούς αναζήτησης του Ωραίου. 
III. Κάπως έτσι η Έκθεση, η αφιερωμένη στις «αμέτρητες όψεις του Ωραίου στην Αρχαία Τέχνη», μας μυεί στοπόσο δύσκολο είναι ν’ αναλύσει κανείς το, οιονεί φυσικό,αμάλγαμα του Ωραίου και της Τέχνης, αποχωρίζοντας ταδύο «πυρηνικά» στοιχεία που το συνθέτουν.  Και τούτο διότι στο πεδίο της πραγματικής Τέχνης πάντα θ’ απασχολεί τον Άνθρωπο, ως άλλο «δήλιον πρόβλημα» «διπλασιασμού του κύβου» -όπου η επιλογή ως προς το ποιος είναι ο αρχικός «κύβος», η «Τέχνη» ή το «Ωραίο», μοιάζει αδύνατη- το εξής δίλημμα: 
Α. Η Τέχνη αναζητεί το Ωραίο, για να δικαιώσει την αποστολή της ως η πιο πρόσφορη δράση του Ανθρώπου στον δρόμο δημιουργίας Πολιτισμού, ήτοι στον μόνο δρόμο που μπορεί να οδηγήσει τον Άνθρωπο ώστε να καταστεί, έστω και οριακώς, «εικόνα και ομοίωση» του Δημιουργού του; 
Β. Ή το Ωραίο αναζητεί την Τέχνη, αφού μόνον η πραγματική Τέχνη μπορεί ν’ αποδώσει το Ωραίο, και μάλιστα σε τέτοιον βαθμό, ώστε ευλόγως θα μπορούσε κανείς να διερωτηθεί αν, δίχως την πραγματική Τέχνη, θα ήταν δυνατό να συλλάβει ο Άνθρωπος την ουσία του Ωραίου;
IIII. Όπως και να έχουν τα πράγματα, ένα είναι γεγονός: Η Έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με τις«αμέτρητες όψεις του Ωραίου στην Αρχαία Τέχνη», είναι μια έκθεση για τον Άνθρωπο.  Τον Άνθρωπο δημιουργό Τέχνης και Πολιτισμού.  Τον Άνθρωπο που μπορεί να εκτιμήσει το Ωραίο.  Γιατί δίχως τον Άνθρωπο δεν νοείταιούτε το Ωραίο, ούτε η Τέχνη. 
Περιορίζομαι στις σκέψεις αυτές που, ούτως ή άλλως, είναι φτωχές για να εκφράσουν το μεγαλείο αυτής της Έκθεσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, η οποία αναδεικνύει τον αιώνιο διάλογο ανάμεσα στην Τέχνη και το Ωραίο.  Και αξίζει να θυμόμαστε ότι όσο διαρκεί ο διάλογος αυτός, υπάρχει και θα υπάρχει Πολιτισμός.  Και μαζί με τον Πολιτισμό θα υπάρχει ο Άνθρωπος και η Ανθρωπότητα, βεβαίως όπως επιτάσσει ο προορισμός του Ανθρώπου. 
 

Το «Ωραίο» αποτυπώνεται οπτικά στα αρχαία έργα τέχνης συνιστώντας μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εικόνα στην ιστορία της ανθρώπινης δημιουργίας.
Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αναδεικνύει τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής σε ετερογενή κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα από τη νεολιθική περίοδο μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, αξιοποιώντας το εξαιρετικά ευρύ χρονολογικό φάσμα που καλύπτουν οι συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.

Τριακόσιες σαράντα αρχαιότητες από τις πλούσιες συλλογές του σε συνδυασμό με σύγχρονα ψηφιακά μέσα, προσφέρουν μια αισθητική πανδαισία και υπόσχονται ένα ταξίδι στον χρόνο γεμάτο αισθητικές απολαύσεις.
image 666
Η περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» αποτελεί το τελευταίο μέρος της εκθεσιακής τριλογίας που σχεδιάστηκε για να τιμήσει την επέτειο των 150 χρόνων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από τη θεμελίωση του εμβληματικού κτηρίου που το στέγασε.
Η τριλογία άνοιξε το 2015 με την έκθεση «“Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια…” Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος-19ος αιώνας», όπου μεταξύ άλλων αναδείχθηκε το πολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο διαμορφώθηκε η ανάγκη για την ίδρυση του Εθνικού Μουσείου, και συνεχίστηκε με τις «Οδύσσειες», μια έκθεση που αποτύπωσε αφαιρετικά και συμβολικά τη διαχρονική προσπάθεια του ανθρώπου για δημιουργία και εξέλιξη.
image 667
Η έννοια του Ωραίου, την οποία πραγματεύεται η τρίτη στη σειρά έκθεση, συνιστά τον ιδανικό επίλογο, αφού η καλλιέργεια έρωτος προς τας καλάς τέχνας ήταν θεμελιώδης ανάμεσα στους καταστατικούς σκοπούς του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΒΔ 31.7.1893).
Επικεντρωμένη στην πνευματικότερη και υψηλότερη στιγμή της ανθρώπινης δημιουργίας, η έκθεση υποστηρίζει την αισθητική ενατένιση, καλώντας ταυτόχρονα τους θεατές να διερευνήσουν την πνευματική βάση των αισθητικών επιλογών.

Το εκθεσιακό αφήγημα αρθρώνεται σε τέσσερα μέρη:
• Στην «Αιώνια αισθητική» παρουσιάζονται επιλεγμένα αντικείμενα της καθημερινότητας, που καταγράφουν τις συνεχείς εναλλαγές και τις διαφορετικές εκφράσεις αισθητικής στην ανθρώπινη διαχρονία.
• «Το ωραίο και το επιθυμητό» επιχειρεί μια ουσιαστική προσέγγιση στις αισθητικές προτιμήσεις των αρχαίων κοινωνιών με βάση όσα αποκαλύπτουν οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι για την ομορφιά και τα αρχαιολογικά ευρήματα που αφορούν στην ένδυση, την κόμμωση, τα κοσμήματα και τον καλλωπισμό.
• Το τρίτο μέρος με τίτλο «Προβάλλοντας το σώμα» παρακολουθεί την έκφραση του ωραίου στην εικαστική απόδοση του ανθρώπινου σώματος από τη νεολιθική περίοδο μέχρι τους ιστορικούς χρόνους.
• Στο τέλος, «Η ατέρμονη αναζήτηση» αποσκοπεί στον αισθητικό στοχασμό ως προς τη σημασία του ωραίου και την αξία του για τον άνθρωπο.
image 668
Τα αρώματα της Αφροδίτης
Ανάμεσα στα πανάρχαια μυστικά της Αφροδίτης που παρουσιάζονται στην έκθεση, ξεχωριστή θέση κατέχει ο κόσμος του αρώματος. Σε συνεργασία με την Εταιρεία Κορρές, δημιουργήθηκαν αρώματα εμπνευσμένα από πληροφορίες που μεταφέρουν οι αρχαίες πηγές.
image 669
Την έκθεση θα πλαισιώσουν καθ’ όλη τη διάρκειά της πολλά πειραματικά εργαστήρια.
Επιστήμονες, καλλιτέχνες και τεχνίτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, θα προσφέρουν την ειδική τους γνώση για να εξηγήσουν στους επισκέπτες τις πειραματικές τους προσεγγίσεις στην υφαντική της νεολιθικής περιόδου, το ένδυμα στο Αιγαίο κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ., τη μυκηναϊκή ενδυμασία, την πολυχρωμία των αρχαίων γλυπτών και την απόδοση του Ωραίου στην αρχαία ελληνική μουσική.
Την έκθεση συνοδεύει επιστημονικός κατάλογος στα ελληνικά, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, ενώ θα επακολουθήσει σύντομα και η αγγλική έκδοση.
image 670
Η περιοδική έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου» εντάσσεται στις δράσεις του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018.
Εγκαίνια έκθεσης Παρασκευή 25 Μαΐου, ώρα 19.00 (με επίδειξη πρόσκλησης)
Τα εγκαίνια θα τελέσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κύριος Προκόπιος Παυλόπουλος, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κυρίας Λυδίας Κονιόρδου.
Η τελετή εγκαινίων θα πλαισιωθεί με το εορταστικό ανάκρουσμα «Το κάλλος του ήχου» από το σύνολο Αρχαιοελληνικών Μουσικών Οργάνων «Λύραυλος».
image 671
image 672
image 673φωτογραφίες: EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από τις 26 Μαΐου.
Ώρες λειτουργίας (θερινό ωράριο ως 31/10): Δευτέρα 13:00-20:00, Τρίτη-Κυριακή 08:00-20:00
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 44, Αθήνα 10682


Πηγή: To Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο αποθεώνει το αρχαίο ελληνικό κάλλος [εικόνες] | iefimerida.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ