Το νομοθετικό πλαίσιο που θεσπίζει, για πρώτη φορά η Ελλάδα με ειδικό Προεδρικό Διάταγμα για τη χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (Υ.Φ.Α./L.N.G.) ως ναυτιλιακού καυσίμου, καθώς και τις προοπτικές που ανοίγονται για την Ακτοπλοΐα και τη Ναυπηγοεπισκευή, παρουσίασε σήμερα ο Υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, σε συνέντευξη Τύπου, παρουσία του Υφυπουργού Νεκτάριου Σαντορινιού, του ΓΓ Ναυτιλίας Διονύση Τεμπονέρα, του Αρχηγού του Λιμενικού Σώματος Αντιναυάρχου ΛΣ Σταμάτη Ράπτη, των Υπαρχηγών Αντιναυάρχων Λ.Σ. Θεόδωρου Κλιάρη και Θανάση Ντούνη, και υπηρεσιακών παραγόντων.
Ο κ. Κουρουμπλής δήλωσε ότι μετά την έκδοση της Κοινοτικής Οδηγίας 2014/94 που κυρώθηκε με το Νόμο 4439/2016, η χώρα μας κλήθηκε να εκδώσει το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα προκειμένου να διαμορφωθεί ένα συγκεκριμένο κανονιστικό πλαίσιο, για τη χρήση του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στα πλοία ως ναυτιλιακό καύσιμο. Δίδεται έτσι η δυνατότητα αποτελεσματικής λύσης στο πρόβλημα της μείωσης των εκπομπών ρύπων στη Μεσόγειο. Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε ότι η χρήση ΥΦΑ είναι πιο φιλική στο περιβάλλον από τη χρήση πετρελαίου, και επιπλέον είναι πιο οικονομική. Επιπλέον είπε ότι το Π.Δ. συντάχθηκε σε συνεργασία με πολλούς εμπλεκόμενους φορείς, όπως η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Πολυτεχνείο, το Τεχνικό Επιμελητήριο, το Ναυτικό Επιμελητήριο, την Ένωση Λιμένων Ελλάδος, Νηογνώμονες, φορείς της Ακτοπλοΐας και άλλοι, για να αντιμετωπιστούν ζητήματα που προκύπτουν από μια τέτοια καινοτομία, όπως οι τεχνικές δυσκολίες στον ανεφοδιασμός με ΥΦΑ την ώρα της επιβίβασης ή αποβίβασης επιβατών, ή της φορτοεκφόρτωσης οχημάτων και εμπορευμάτων.
Ο κ. Κουρουμπλής τόνισε ότι στο πρόγραμμα ”Poseidon Med II” που αφορά το σχεδιασμό για τη χρήση ΥΦΑ, και το οποίο ενεργοποιήθηκε από τον Ιούνιο του 2015 ως το Δεκέμβριο του 2020, με συνολικό κόστος 53.279.405 ευρώ, συγχρηματοδοτούμενο κατά 50% από την Ε.Ε., συμμετέχουν 26 εταίροι, που είναι φορείς, εταιρίες κλπ. Συντονιστής είναι η ΔΕΠΑ και Τεχνικός Συντονιστής η ΔΕΣΦΑ. Πρόκειται για πρόγραμμα σχεδιασμού του νομοθετικού πλαισίου και των προϋποθέσεων για τη χρήση του ΥΦΑ ως ναυτιλιακού καυσίμου. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν η Ελλάδα, η Κύπρος και η Ιταλία και επελέγησαν πέντε λιμένες, ήτοι Πειραιάς, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Λεμεσός και Βενετία για τον σχεδιασμό και την μελέτη των προϋποθέσεων για την χρήση του ΥΦΑ. Με το Προεδρικό Διάταγμα θεσπίζονται για όλα τα ελληνικά λιμάνια κανόνες λειτουργίας και διαδικασίες, ώστε η τροφοδοσία των πλοίων να μπορεί να γίνει με τέσσερις τρόπους, από πλοίο σε πλοίο, από βυτίο σε πλοίο, από οργανωμένες εγκαταστάσεις, όπως η Ρεβυθούσα, σε πλοίο, και από φορητές δεξαμενές σε πλοίο. Στο πρόγραμμα, αυτό της Ε.Ε. συμμετέχουν και πέντε πλοία, για τα οποία βρίσκεται σε διαδικασία η μελέτη και ο σχεδιασμός της μετασκευής τους, ώστε να χρησιμοποιούν ΥΦΑ. Επίσης γίνεται πλήρης ανάλυση των τεχνικών προδιαγραφών πολλών ναυπηγείων, μικρών και μεγάλων, για να διαπιστωθεί κατά πόσο μπορούν να κάνουν τις μετασκευές.
Το πρόγραμμα προβλέπει την ανάπτυξη μεγάλης αλυσίδας εφοδιασμού με ΥΦΑ ακόμα και σε απομακρυσμένα νησιά, για την εξυπηρέτηση της Ακτοπλοΐας. Με τον τρόπο αυτό αναμένεται η ενεργοποίηση της ζήτησης ΥΦΑ για ναυτιλιακή χρήση, σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα, (Πάτρα) θα συνδυάζεται η οικιακή ή η βιομηχανική χρήση, καθιστώντας έτσι την Ελλάδα διεθνές κέντρο για τη διανομή και τον ανεφοδιασμό των πλοίων με ΥΦΑ, στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου, προοπτική που σημαίνει μεταξύ άλλων και νέες θέσεις απασχόλησης, σε πλοία και ναυπηγεία.
Τέλος, με το ανωτέρω προεδρικό διάταγμα που προωθείται για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, η χώρα αποκτά το ανάλογο θεσμικό πλαίσιο εγκαίρως, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες υποχρεώσεις της, όσον αφορά την προστασία του περιβάλλοντος, τις αέριες εκπομπές ρύπων από πλοία και τις πολιτικές που στοχεύουν σε μια καλύτερη ποιότητα ζωής.