Ζαν Ανούιγ – Ο υμνωδός της ανθρώπινης αγνότητας και της απόλυτης άρνησης κάθε τυραννικής κοινωνίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τα έργα του Ζαν Ανούιγ χαρακτηρίζονται από την επικράτηση της μοναξιάς και την αδυναμία επικοινωνίας κι ακόμη διακατέχονται από το αίσθημα της χαμένης αθωότητας και τη μελαγχολία της τρίτης ηλικίας.

Στα έργα του που τώρα σπανίως παίζονται, βλέπουμε συνήθως ένα πρόσωπο, μια κεντρική μορφή ή και ένα ζευγάτι που αντιπροσωπεύει την ακέραια απαίτηση του ιδανικού. Οι άλλοι γύρω τους είναι κομπάρσοι, καρικατούρες που μορφάζουν, αποτυπώνοντας στη φυσιογνωμία τους ωμά, τον κοινό κανόνα, τις καταστάσεις τις προορισμένες να τραυματίσουν και να διαψεύσουν το ιδανικό.

«Υπάρχουν δυο φυλές πλασμάτων – λέει ο αινγματικός κύριος Ανρί στην ‘Ευρυδίκη’ – μια φυλή πολυάριθμη, γόνιμη, ευτυχισμένη, χοντρή πάστα για ζύμωμα, που τρώει ήσυχα-ήσυχα λουκάνικα, φτιάχνει παιδιά, δουλεύει με τα εργαλεία, μετράει τις δεκάρες αφρόντιστα, παρ’ όλες τις επιδημίες και τους πολέμους, ίσαμε το έσχατο όριο της ζωής, άνθρω ποι δηλαδή καθημερινοί, που δεν τους φαντάζεσαι νεκρούς. Και ύστερα υπάρχουν οι άλλοι, οι ευγενικοί, οι ήρωες. Αυτοί που τους φαντάζεσαι κάλλιστα πεσμενους χάμω, χλωμούς, με μια κόκκινη τρύπα στο κεφάλι τους, να θριαμβεύουν για μια στιγμή, με μια τιμητική φρουρά γύρω τους ή και ανάμεσα σε δυο χωροφύλακες, αναλόγως. Η αριστοκρατία»! Ιδιότυπη αιστοκρατία, τραγική, με προνόμια βασισμένα όχι στην οικογένεια ή το χρήμα, αλλά στη θυσία.

Ο έρωτας για τον Ανούιγ φανερώνεται καταδικασμένος σε αποτυχία, αφού η αγνότητα, η περιπόθητη αγνότητα, ούτε μέσα σ’ αυτόν μπορεί να πραγματοποιηθεί. Ο πόθος διαψεύδει τον έρωτα, γιατί ο πόθος είναι πρόσκαιρος, στοιχείο φθοράς, αποσυνθετικό «Αν ο Θεός ήθελε -λέει ο στρατηγός στην ‘Αρντέλ’ -να είναι έρωτας αιώνιος, θα έκανε ώστε να είναι αιώνιος κι ο πόθος». Ο έρωτας, λοιπόν, για τον Ανούιγ δεν είναι παρά η μάταιη προσπάθεια να ξεπεράσει ο άνθρωπος την μόνωσή του…

Ο Γάλλος θεατρικός συγγραφέας Ζαν Ανούιγ [Jean-Marie-Lucien-Pierre Anouilh] που γεννήθηκε στο Μπορντό στις 23 Ιουνίου 1910 και πέθανε στη Λοζάνη, στις 3 Οκτωβρίου 1987, θεωρείται από τους σημαντικότερους του 20ού αιώνα. Ο πατέρας του ήταν ράφτης και η μητέρα του ήταν βιολίστρα. Ο Ανούιγ σπούδασε νομικά στη Σορβόνη. Έγραψε σενάρια για τον κινηματογράφο. Ωστόσο, είχε ήδη αρχίσει να γράφει για το θέατρο από την ηλικία των 12 ετών και το 1929 συνεργάστηκε με τον Jean Aurenche στο πρώτο του θεατρικό έργο, Humulus le muet [=Ούμουλους ο μουγγός]. Ακολούθησε την ίδια χρονιά το Mandarine. Το 1931 ο Ανούιγ νυμφεύτηκε την ηθοποιό Monelle Valentin και έγινε γραμματέας στο θέατρο Comédie des Champs-Élysées του Louis Jouvet.

jean-anouilh

Στην ηλικία των είκοσι πέντε ετών ο Ανούιγ αποφάσισε να αφοσιωθεί αποκλειστικά στο γράψιμο. Κατά τα επόμενα χρόνια ο Ανούιγ ολοκλήρωσε πολλά θεατρικά έργα και είχε την πρώτη του επιτυχία με την παραγωγή του Y avait un prisonnier [=Ήταν ένας φυλακισμένος, 1935] πριν από το Le voyageur sans bagage [=Ταξιδιώτης χωρίς αποσκευές, 1937]. Από τότε σχεδόν σε κάθε θεατρική σεζόν στο Παρίσι παιζόταν κι από ένα νέο έργο του Ανούιγ.

ye1968_10_ph015_sc

[1968] «Μπέκετ»Εθνικό Θέατρο: Κεντρική Σκηνή. Δημήτρης Μαλαβέτας (Καλογεροπαίδι), Νίκος Τζόγιας (Θωμάς Μπέκετ).

Τα πρώτα έργα του ήσαν ρεαλιστικά και νατουραλιστικά studies of a sordid and corrupt world. Επηρεάστηκε από συγγραφείς όπως ο Ζιροντού, ο Κοκτό και ο Βιτράκ, Anouilh found a new angle into writing. Επίσης το κλασικό γαλλικό θέατρο και ο Πιραντέλο διαμόρφωσαν το δικό του έργο. Χρησιμοποίησε συχνά το θέατρο ως καθορισμό των έργων του και βρήκε μια μέση λύση μεταξύ της φάρσας και της σοβαρότητας. Σε πέντε κύκλους κατατάσσει ο ίδιος τα έργα του.

ye1958_15_ph009_sc

[1958] Λεοκάντια. Εθνικό Θέατρο: Κεντρική Σκηνή. Μπροστά: Αλέκος Αλεξανδράκης (Πρίγκηπας),Τάκης Γαλανός (Ο άλλος Μαιτρ ντ’ οτέλ). Πίσω: Ρένα Καβαφάκη (Βεστιάρισσα), Ευάγγελος Καζαντζόγλου ([Δ΄] Τσιγγάνος), Θόδωρος Σαρρής (Α΄ Τσιγγάνος), Δημήτρης Ντουνάκης (Β΄ Τσιγγάνος), Στράτος Παχής (Γ΄ Τσιγγάνος).

ΜΑΥΡΑ (ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ, ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΑ ΕΡΓΑ): Eρμίνα [L’ Hermine, 1931], Ιεζάβελ [Jézabel, 1932], Αγρίμι [La Sauvage, 1934], Ήταν ένας φυλακισμένος [Y avait un prisonnier, 1936], Ταξιδιώτης χωρίς αποσκευές [Voyageur sans bagage, 1938], Ευρυδίκη [Eurydice, 1942], Αντιγόνη [Antigone, 1943], Ρωμαίος και Ζανέτ [Roméo et Jeannette] και Μήδεια [Médée, 1946]. Ρόδινα: Ο χορός των λωποδυτών [Le Bal des voleurs, 1932], Το ραντεβού στο Σανλίς [Le Rendez-vous de Senlis, 1937], Λεοκάντια [Léocadia, 1939].

ye1955_01_ph008_sc

[1955] Κολόμπ. Εθνικό Θέατρο: Κεντρική Σκηνή. Αντιγόνη Βαλάκου (Κολόμπ), Νίκος Καζής (Αρμάνδος).

ΛΑΜΠΕΡΑ: Πρόσκληση στον πύργο [L’ Invitation au chateau, 1947], Η επανάληψη ή ο τιμωρημένος έρωτας [La Répétition ou L’ Amour puni, 1950], Κολόμπ [Colombe, 1950], Σεσίλ ή το σχολείο των πατεράδων [Cécile ou l’ école des pères, 1954].

ΠΙΚΡΟΧΟΛΑ: Αρντέλ ή Μαργαρίτα [Ardèl ou la Marguerite, 1948], Το βαλς των ταυρομάχων [La Valse des Toréadors, 1952], Ορνίφλ ή το ατμοσφαιρικό ρεύμα του αέρα [Ornifle ou le Courant d’ air, 1956], Ο άμυαλος [1958].

ΙΣΤΟΡΙΚΑ: Ο Κορυδαλλός [L’ Alouette, 1953), Φτωχέ Μπιτός [Pauvre Bitos ou le Diner des tetes, 1956], H Μικρή Μολιέρου [La Petite Molière, 1959], Μπέκετ ή η τιμή του Θεού [Becket ou l’Honneur de Dieu, 1959]. Κι ακόμη: Η σπηλιά [La Grotte, 1961], Η ορχήστρα [L’ Orchestre, 1961], Αγαπητέ Αντουάν [Cher Antoine, 1970] κ.α. Ο Ανούιγ επίσης μετέφρασε και διασκεύασε έργα των Σαίξπηρ, Όσκαρ Ουάιλντ και Γκράχαμ Γκριν κι ακόμη συνεργάστηκε στη συγγραφή σεναρίων, σκηνοθέτησε δυο κινηματογραφικά έργα και έγραψε έργα για μπαλέτο.

Αρκετά από τα έργα του Ανούιγ παίχτηκαν στη χώρα μας.

«Το αγρίμι», η Κατερίνα, 1938. Μετάφραση Γεώργιος Φτέρης
«Ταξιδιώτης χωρίς αποσκευές», σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, θέατρο Κοτοπούλη, 1939. Μετάφραση Γιώργος Παππάς (και πρωταγωνιστής)
«Ένας φυλακισμένος», σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, θέατρο Κοτοπούλη, 1940. Μετάφραση Γιώργος Παππάς.
«Αντιγόνη», Θέατρο Τέχνης, 1947. Μετάφραση Μάριος Πλωρίτης.
«Ο χορός των λωποδυτών», σκηνοθεσία Σωκράτη Καραντινού, Εθνικό Θέατρο, 1951.
«Το Βαλς των ταυρομάχων», μετάφραση – σκηνοθεσία Δημήτρη Μυράτ, θέατρο Κοτοπούλη, 1954.
«Κολόμπ», μετάφραση – σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού, Εθνικό Θέατρο, 1955.
«Πρόσκληση στον Πύργο», μετάφραση Δημήτρης Χορν, σκηνοθεσία Κώστα Μουσούρη, 1955.
«Κορυδαλλός», μετάφραση – σκηνοθεσία Δημήτρη Μυράτ, θέατρο Κοτοπούλη, 1956.
«Λεοκάντια», μετάφραση – σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού, Εθνικό Θέατρο, 1958.
«Ευρυδίκη», Θέατρο Τέχνης, 1960. Είχε διαβαστεί από τον θίασο Λαμπέτη-Παππά-Χορν, σε μία έκτακτη απογευματινή, θέατρο Κυβέλης, 1953.
«Ρωμαίος και Αννέτα», μετάφραση – σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού, Προσκήνιο, 1968.
«Μπέκετ ή η τιμή του Θεού», σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού, Εθνικό Θέατρο, 1968.
«Μήδεια»,, Θίασος Ρεπερτορίου, θέατρο Κάβα, σε ένα πρόγραμμα με τον Εραστή του Πίντερ.
«Ο φούρναρης, η φουρνάρισσα κι ο παραγιός», σκηνοθεσία Λάμπρου Κωστόπουλου, Εθνικό Θέατρο, 1970.
«Κεκλεισμένων των θυρών» από το Θέατρο Τέχνης.
«Το πανταλόνι»,
«Ρωμαίος και Αννέτα»,
«Η πρόβα ή η τιμωρία του έρωτα»

netakias.com ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

 «Στο Παρά Πέντε – 20 Χρόνια Μετά»: Πότε επιστρέφει το Παραπέντε στο Mega

 «Στο Παρά Πέντε – 20 Χρόνια Μετά» Η εκπομπή θα προβληθεί στο MEGA την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου, στις 21.00, σε ένα εντυπωσιακό πλατό γεμάτο μουσική,...

Φραπές στην εξεταστική: Πειράζει που ο γιος μου έχει Porsche;

Μετά την Σεμερτζίδου και τον Μαγειρία που είχαν Ferrari (χάρις σε δωρεά της μητέρας του Μαγειρία στο γιο της…), αποκαλύφθηκε στην Εξεταστική ότι και...

Το Σάββατο 13/12 με την «δημοκρατία»: Τα σκοτεινά παρασκήνια του ΚΚΕ

Το Σάββατο 13.12 με την «δημοκρατία»: Τα σκοτεινά παρασκήνια του ΚΚΕ – H απόρρητη αναφορά των Βρετανικών μυστικών υπηρεσιών Μία ιστορία του ελληνικού κομμουνισμού από...

Νεκρή στα 55 της μόλις χρόνια η συγγραφέας φαινόμενο της σύγχρονης λογοτεχνίας, Σόφι Κινσέλα

Η συγγραφέας Σόφι Κινσέλα(Sophie Kinsella), μια από τις πιο αγαπημένες φωνές της σύγχρονης ελαφριάς λογοτεχνίας, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 55 ετών Την τραγική...

Σάλος με την συνέντευξη της 67χρονης κόρης του Μίκη Θεοδωράκη, Μαργαρίτας Θεοδωρακη: Η φύση με έκανε asexual για να με προστατεύσει

Η κόρη του Μίκη Θεοδωράκη μίλησε για τον έρωτα, την προσωπική της ζωή, τον πατέρα της και την απόφασή της να ακολουθήσει vegan διατροφή Αρχικά...

Τα πιο λαμπερά Χριστούγεννα δεν είναι στην Νέα Υορκη αλλα στην Αθήνα: To εορταστικό πρόγραμμα

Φέτος, η Αθήνα ενώνει την παράδοση και τη σύγχρονη δημιουργικότητα, με ένα κέντημα γιορτής που φτιάχνουμε μαζί! 🎁 Χριστουγεννιάτικη Αγορά – Πλατεία ΚοτζιάΗ Πλατεία Κοτζιά...

Αυτό το πανέμορφο χρυσό κόσμημα φτιάχτηκε στην αρχαία Αθήνα πριν 2.300 χρόνια και όμως μοιάζει σαν να είναι σημερινό

Ελληνικός Χρυσός «Ποντιακό Αριστοκρατικό» Διάδημα, Τέλη 4ου-Τέλη 3ου αιώνα π.Χ. Ένα χρυσό διάδημα που αποτελείται από ένα στριφτό περίγραμμα με σχοινί με μια σειρά από...

Παρέμβαση του ΣΥΡΙΖΑ για την Eurovision

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία ζητά επισήμως την πλήρη απόσυρση της Ελλάδας από την Eurovision 2026 καταγγέλλοντας τη συμμετοχή του Ισραήλ και την απόφαση της...

Σύγχρονος εθνικός ευεργέτης ο Γιώργος Παπαστεφάνου: Η γενναία του απόφαση να δωρίσει στην ΕΡΤ την προσωπική του συλλογή δίσκων και το πλούσιο αρχείο του

Ο σπουδαίος Γιώργος Παπαστεφάνου δώρισε ολόκληρη τη δισκογραφική του συλλογή αλλά και όλη τη βιβλιοθήκη του στην ΕΡΤ Δεν υπάρχουν λόγια. Σεβασμος και τιμή.https://twitter.com/marka2free/status/1998851047754702968?s=61Του Δημήτρη...

Έσβησε αθόρυβα στα 88 του χρόνια ο δημοσιογράφος Νίκος Ιερείδης

Ο Νίκος Ιερείδης γεννήθηκε το 1937 στην Αθήνα. Τη δημοσιογραφική του σταδιοδρομία ξεκίνησε το 1961 στην εφημ. «ΤΑ ΝΕΑ» Στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» εργάστηκε...

Η αρχαιά βισαλτία του εύξεινου πόντου και το χρυσόμαλλο δέρας

Στον χάρτη «ΑRGONAVTICA», χάρτης του Ταξιδιού των Αργοναυτών (1624), του Abraham Ortelius, καταγράφονται όλες οι αρχαίες ελληνικές πόλεις που ιδρύθηκαν κατα την Αργοναυτική εκστρατεία Την...

Πτολεμαίος Κεραυνός: Το ακριβώς αντίθετο του Μέγα Αλέξανδρου στον τραγικό θρόνο της Μακεδονίας

 Η τρίτη δεκαετία του 3ου αιώνα π.Χ. βρήκε τα ελληνικά κράτη εξουθενωμένα από τις διαμάχες των διαδόχων του Μεγάλου ΑλεξάνδρουΟι Γαλάτες της Παννονίας (Ουγγαρίας)...

Μάριος Ηλιόπουλος: Να διεκδικείτε το μέλλον σας και το όραμά σας μέσω του Αθλητισμού

Ο κ. Μάριος Ηλιόπουλος παρευρέθηκε την Τρίτη 9 Δεκεμβρίου στην τελετή βραβεύσεων της Πανελλαδικής Σχολικής Σκυταλοδρομίας «Τρέχω για την Ειρήνη», η οποία οργανώνεται από...

Θρήνος στον Πειραιά για τον Κίμωνα Γκιουλιστάνη… 55 χρονών, υγιέστατος, πάντα με το χαμόγελο και έφυγε αναπάντεχα…

Έφυγε πρόωρα από την ζωή ο Κίμων Γκιουλιστάνης , ο πρώην Πρόεδρος της ΕΣΚΑΝΑ αλλά και ο Στέλιος Βιενόπουλος ,ένας άνθρωπος που υπήρξε αρωγός...

Δολοφονία στη Φοινικούντα: Συνελήφθη ο ανιψιός του δολοφονημένου επιχειρηματία

Οι αρχές έβγαλαν ενταλμα σύλληψης του ανιψιού του ιδιοκτήτη του κάμπινγκ στην Φοινικούντα και του φίλου του, που είναι επιχειρηματίας στην Αθήνα Σύμφωνα με πληροφορίες...

Η Θυσία των 300 Σπαρτιατών: Ηρωισμός στις Θερμοπύλες

Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος μπροστά στη θυσία των 300 Σπαρτιατών στις Θερμοπύλες; Όπως σημειώνει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης, κανείς δεν θα πάψει να ζηλεύει...

Με τη συνοδεία των ΜΑΤ σφάζουν τα 450 ζώα του κτηνοτρόφου από το Μικρό Μοναστήρι

Σύμφωνα με πληροφορίες σήμερα το πρωί η κτηνιατρική υπηρεσία, με συνοδεία από  διμοιρίες των ΜΑΤ βρεθηκε στην μονάδα του κτηνοτρόφου προκειμένου να θανατώσουν τα...

Η εμπνευσμένη μας κινηματογραφική ντίβα Βούλα Χαριλάου 

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Είχε μία γλυκιά θλίψη και μελαγχολία,  παράλληλα με την έκπαγλη, εύθραυστη φυσική της ομορφιά  και τη δραματική της πολυμέρεια,  η αισθαντική μας ενζενί, Βούλα...

Σφοδρή επίθεση του Κώστα Βαξεβάνη στην κυβέρνηση για τους αγρότες

Σε παρέμβαση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει: Επειδή ο κοινωνικός αυτοματισμός είναι το βασικό εργαλείο μιας συντηρητικής και αυταρχικής κυβέρνησης ας αναρωτηθεί ο καθένας:το...

Κεράσι: Ένας καρπός με φανατικούς θαυμαστές και πλούσια διατροφική αξία

Στη χώρα μας, η κερασιά καλλιεργείται περισσότερο σε περιοχές της βόρειας Ελλάδας και ειδικά στην περιοχή της κεντρικής Μακεδονίας Το κεράσι είναι ένας καρπός με...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ