Αγορά τριών ελικοπτέρων: Φωτογραφικός ο διαγωνισμός

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Με μόνο μία προσφορά κατέληξε ο διαγωνισμός που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ(Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.) για την προμήθεια ελικοπτέρων, για λογαριασμό του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

  • Του Περικλή Ζορζοβίλη

Σύμφωνα με πληροφορίες, τρεις από τους τέσσερις κορυφαίους κατασκευαστές ελικοπτέρων στον κόσμο δεν κατέθεσαν προσφορά, καθώς αδυνατούσαν να ικανοποιήσουν συγκεκριμένους όρους της διακήρυξης, που τελικά μετέτρεψαν τη διαγωνιστική διαδικασία σε κούρσα για έναν!

Αξιοπερίεργο

Ο μηδενικός ανταγωνισμός που καταγράφηκε στον συγκεκριμένο διαγωνισμό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αξιοπερίεργος, καθώς το προϋπολογισμού 75.000.000 ευρώ (άνευ ΦΠΑ) έργο έχει πλήρως διασφαλισμένη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ενωση – NextGenerationEU, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».

Η σχετική διακήρυξη, που αναφέρεται σε ηλεκτρονικό, ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό για την «προμήθεια δύο ελικοπτέρων μεσαίου μεγέθους για υγειονομικές αποστολές και ενός ελικοπτέρου για τη μεταφορά της ομάδας διαχείρισης περιστατικών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας», με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής, αναρτήθηκε στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ), στις 29 Σεπτεμβρίου 2023.

Οπως αναφέρεται σε αυτή, η αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αλλά η διενεργούσα Αρχή, που σύμφωνα με το άρθρο 5Β του Ν. 3986/2011 ενεργεί κατ’ εντολή για λογαριασμό και στο όνομά της, εκτελώντας όλες τις απαιτούμενες και προβλεπόμενες ενέργειες της αρμοδιότητας της αναθέτουσας Αρχής, είναι το ΤΑΙΠΕΔ.

Καταρχάς απαιτείται ειδική μνεία στον χαρακτηρισμό των ελικοπτέρων ως «μεσαίου μεγέθους». Παρότι αποτελεί συνήθη πρακτική η κατηγοριοποίηση των ελικοπτέρων σε ελαφρά, μεσαία και βαρέος τύπου / μεγέθους με κριτήριο το μέγιστο μεικτό βάρος απογείωσης (MTOW: Maximum Take-Off Weight), δεν υφίσταται καθολική συμφωνία στις κατά κατηγορία τιμές του κριτηρίου κατάταξης. Για παράδειγμα, βάσει μίας κατάταξης που συνδυάζει το MTOW και τον αριθμό των μεταφερόμενων επιβατών, ελικόπτερο με μεικτό βάρος τριών ή τεσσάρων τόνων και δυνατότητα μεταφοράς τεσσάρων ή έξι ατόμων χαρακτηρίζεται «ελαφρύ». Με μεικτό βάρος επτά ή οκτώ τόνων και δυνατότητα μεταφοράς 14 έως 16 επιβατών «μεσαίο» και με ανώτερο βάρος και μεταφορική ικανότητα από τα προηγούμενα «βαρύ».

Διατρέχοντας τη διακήρυξη του διαγωνισμού, που εμπεριέχει και την τεχνική προδιαγραφή, μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί ότι έχουν καθοριστεί μόνο τρία βαθμολογούμενα κριτήρια, δηλαδή απαιτήσεις που η υπερκάλυψή τους συνεπάγεται την υψηλότερη βαθμολόγηση του υποψηφίου στο συγκεκριμένο κριτήριο: η επίτευξη εμβέλειας ανώτερης των 450 ναυτικών μιλίων σε συνθήκες περιβάλλοντος ISA και σε πτήση στο επίπεδο της θάλασσας (Sea Level), η δυνατότητα μεταφοράς περισσότερων από 12 επιβατών μη συμπεριλαμβανομένων των πιλότων και το ωφέλιμο φορτίο μεγαλύτερο των 2.000 κιλών.

Παραδόξως, και ενώ το ωφέλιμο φορτίο αποτελεί βαθμολογούμενο κριτήριο, αυθαίρετα η προδιαγραφή καθορίζει ως απαράβατο όρο τα 6.500 κιλά ως κατ’ ελάχιστον μέγιστο μεικτό βάρος απογείωσης (το σύνολο του απόβαρου του ελικοπτέρου και του ωφέλιμου φορτίου στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και το καύσιμο). Δηλαδή, με αυτόν τον τρόπο αποκλείει αυτόματα από τον διαγωνισμό όσα ελικόπτερα έχουν μέγιστο μεικτό βάρος απογείωσης μικρότερο από τα 6.500 κιλά, ακόμη και εάν έχουν δυνατότητα μεταφοράς του ίδιου κατ’ ελάχιστον ωφέλιμου φορτίου 2.000 κιλών ή και μεγαλύτερου αυτού! Με άλλα λόγια, η προδιαγραφή πρακτικά «πριμοδοτεί» ελικόπτερα μεγαλύτερου απόβαρου, που όμως συνεπάγεται μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων.

Αξιοπερίεργος είναι επίσης και ο καθορισμός, ως απαράβατου όρου, της εμβέλειας κατ’ ελάχιστον 450 μιλίων με όλα τα συστήματα εγκατεστημένα επί του ελικοπτέρου και πτήση στην επιφάνεια της θάλασσας. Με βάση όμως τη γεωγραφία του ελληνικού χώρου και το είδος των αποστολών που θα κληθούν να αναλάβουν τα προς προμήθεια ελικόπτερα, δημιουργείται απορία για τη γεωγραφική περιοχή που θα βρίσκεται η βάση τους αλλά και αν έχουν ληφθεί υπόψη οι ειδικές συλλογές που θα φέρει το ελικόπτερο για κάθε είδος αποστολής. Φαίνεται ότι για τον καθορισμό της εμβέλειας δεν ακολουθήθηκαν οι τυπικές διαδικασίες σχεδίασης μίας αποστολής, όπου με βάση το είδος της καθορίζονται τα συστήματα που πρέπει να φέρει το ελικόπτερο και μάλιστα σε σχέση με την εμβέλεια, την ανάγκη χρήσης εσωτερικών ή εξωτερικών εφεδρικών δεξαμενών, εφόσον στη διαδρομή δεν υπάρχει σταθμός ανεφοδιασμού σε καύσιμα, και βεβαίως το ύψος πτήσης ώστε σε κάθε περίπτωση αυτή να είναι ασφαλής.

Ανεξήγητο

Εάν δε, σύμφωνα με πληροφορίες, τη σύνταξη των τεχνικών απαιτήσεων ανέλαβαν εν αποστρατεία στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας, πώς είναι δυνατόν η συσσωρευμένη γνώση και πείρα τους να μην αξιοποιήθηκε ώστε να συμπεριληφθούν στη διακήρυξη συγκεκριμένα επιχειρησιακά προφίλ προκειμένου η αξιολόγηση των υποψήφιων σχεδιάσεων να γίνει επί πραγματικών δεδομένων;

Πώς είναι δυνατόν στο κεφάλαιο «χαρακτηριστικά – λειτουργικές επιδόσεις» των τεχνικών απαιτήσεων ουσιαστικά να καθορίζεται ως απαράβατος όρος το απόβαρο του ελικοπτέρου, όπως εξηγήθηκε παραπάνω, και να μην περιλαμβάνεται οποιαδήποτε αναφορά για τον επιθυμητό κατ’ ελάχιστον χρόνο παραμονής υπεράνω της περιοχής ενδιαφέροντος;

Το απίθανο Παράρτημα IV και η οικονομική προσφορά σε… μέρη

Εξίσου παράδοξα είναι και τα αναφερόμενα στο υπόδειγμα οικονομικής προσφοράς, που αποτελεί το Παράρτημα IV της διακήρυξης. Επισημαίνεται ότι στον κορμό της διακήρυξης σαφώς καθορίζεται ότι με ποινή απόρριψης το ύψος της προσφοράς δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 75.000.000 ευρώ και ότι η προμήθεια δεν είναι διαιρετή. Οι ενδιαφερόμενοι προμηθευτές υποχρεούνται να προσφέρουν το σύνολο των απαιτούμενων υλικών και υπηρεσιών, δηλαδή τρία ελικόπτερα, υπηρεσίες εν συνεχεία υποστήριξης (FOS), ανταλλακτικά και εργαλεία αρχικής υποστήριξης και υπηρεσίες εκπαίδευσης έξι ατόμων ιπτάμενου και οκτώ ατόμων τεχνικού προσωπικού. Αντίθετα στον κορμό δεν περιέχεται ουδεμία αναφορά για επιμέρους οροφές στο κόστος καθενός από τα παραπάνω αναφερθέντα υλικά και υπηρεσίες.

Στο Παράρτημα IV, όμως, καθορίζονται με ακρίβεια συγκεκριμένες οροφές για κάθε μέρος της προμήθειας. Για παράδειγμα, το κόστος κάθε ελικοπτέρου καθορίζεται σε 17.000.000 ευρώ, το κόστος εν συνεχεία υποστήριξης ανά ώρα πτήσης σε 3.333,33 ευρώ (!), το κόστος εκπαίδευσης ανά άτομο του ιπτάμενου και του τεχνικού προσωπικού σε 100.000 ευρώ και 50.000 ευρώ αντίστοιχα κ.λπ. Σε σχέση με το τελευταίο, ας σημειωθεί ότι στη διεθνή αεροδιαστημική βιομηχανία αποτελεί συνήθη πρακτική η εκπαίδευση για συγκεκριμένο αριθμό εκπαιδευομένων να παρέχεται δωρεάν.

Το ζήτημα γίνεται περισσότερο παράδοξο, καθώς, όπως διαπιστώθηκε από την απάντηση σε διευκρινιστική ερώτηση, οι επιμέρους οροφές είναι απόλυτα δεσμευτικές. Δηλαδή οι προσφέροντες με ποινή απόρριψης δεν μπορούν να υπερβούν την καθορισθείσα επιμέρους οροφή ακόμη και αν στο σύνολό της η προσφορά είναι χαμηλότερη των 75.000.000 ευρώ!

Ευελπιστούμε τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας να εξετάσουν το ζήτημα, γιατί εξ ορισμού ο μηδενικός ανταγωνισμός σε έναν διαγωνισμό δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.

19parartima

Τεράστια καταστροφή από την πρόσφατη καταιγίδα σε παραλία στην περιοχή του Κρανιδίου

Σοβαροτατη καταγγελια για τεραστια καταστροφη απο την πρόσφατη καταιγίδα σε παραλία στην περιοχή του Κρανιδίου Συνεχίστε την αναγνωση.

Από την ημερίδα του ΠΑΣΟΚ στο ξενοδοχείο caravel2-12-25, για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αττικής και την αντιμετώπισή του

Με την συμμετοχή πλήθους στελεχών του ΠΑΣΟΚ, αυτοδιοικητικών, βουλευτών, μελών της Κεντρικής Επιτροπής, αλλά και ενεργών πολιτών, έλαβε χώρα στο ξενοδοχείο caravel την Τρίτη...

Όλεθρος για τους αγρότες ο προϋπολογισμός Μητσοτάκη!

Οι αγρότες που κινητοποιούνται στα μπλόκα έχουν υπόψη τους ότι με τον Προϋπολογισμό του 2026 προβλέπεται ετήσια ΜΕΙΩΣΗ των κονδυλίων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης...

Περί «Ιθάκης» και ηθικής….

Παρακολουθώντας την τρέχουσα επικαιρότητα κάποιος, θα προσέξει την εκτεταμένη προβολή του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τίτλο Ιθάκη, ανακαλώ λοιπόν αμέσως εκείνη...

Το «λαβράκι» Κάγια Κάλλας: Ήταν δυνατόν να μην γνώριζε τι συνέβαινε στη δική της υπηρεσία;

Η Λάουρα Κοβέσι «χτύπησε» και πάλι, αποκαλύπτοντας ένα νέο σκάνδαλο διαφθοράς, στην καρδιά της Ευρώπης Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) διέταξε τη σύλληψη τριών βασικών...

Μήπως πρέπει όντως να αγιοκαταταχθεί ο Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο;

Γράφει ο Παναγιώτης Παύλος Πανεπιστήμιο του ΌσλοΚαθώς έχουμε ήδη εισέλθει στον Δεκέμβριο στα φετινά Χριστούγεννα του οποίου οι Έλληνες απανταχού της γης αναμένουν αδημόνως μαζί...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ψαχνουν τα τυχερά δελτία των Σαμαρτζίδου, Μαγειρία και Στρατάκη

Νέο «εμπόδιο» στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, με την απουσία της Δέσποινας Μαρκοπούλου, ορκωτής ελέγκτριας της εταιρείας SOL Η κ....

Ο Αντώνης Ψαρόπουλος, ο ανακριτής Μπακαίμης και η σύζυγος του υπουργού Γιώργου Φλωρίδη

Πραγματικά, αδιανόητο! Το αποκαλύπτει η Ελπίδα Κουτσογιάννη στο DNews… Πώς θα φαινόταν μια δίκη πολιτικού εφετείου στη Θεσσαλονίκη στην οποία ένας από τους διαδίκους θα ήταν...

Πειράματα «βελούδινης μετάβασης» από τη δημοκρατία στη δικτατορία;

Η πρόθεση της Κυβέρνησης να διεξαχθούν αρχικά οι Δημοτικές εκλογές και στο μέλλον οι Βουλευτικές μέσω και κινητού τηλεφώνου, ανοίγει το δρόμο σε νοθείεςΓιώργος...

Για τη διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους

Η διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους είναι ένα θεμιτό μέτρο διαμαρτυρίας, αλλά είναι και αθέμιτο, διότι η παρακώλυση της κυκλοφορίας, πνίγει την...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα – Μέρος 3ο

Μέρος 3ο (Τελευταίο, με  μια τοποθέτηση της ΤΝ πάνω στο ζήτημα της «επανόδου» των Σαμαρά - Τσίπρα - Πόσο «χρήσιμοι» είναι πολιτικά) Βασίλης Δημ. Χασιώτης (συνέχεια από Μέρος...

Προκόπιος Παυλόπουλος: Το «μετέωρο βήμα» του Ανθρώπου και της Ανθρωπότητας μπροστά στο κρίσιμο ζήτημα της πρόσφορης χρήσης των σύγχρονων μέσων της Τεχνητής Νοημοσύνης

Αθήνα, 1.12.2025Στην ομιλία του, κατά την παρουσίαση της μελέτης του Καθηγητή και πρώην Υπουργού κ. Παναγιώτη Ρουμελιώτη με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο Αγώνας ΗΠΑ – ΚΙΝΑΣ για την Πρωτοκαθεδρία», ο πρώην...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η δηλωση-προειδοποιηση του “Φραπε”

Μια ηχηρή προειδοποίηση έκανε ο «Φραπές» γνωστός και ως Γιώργος Ξυλούρης στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ! Μάλιστα, προκάλεσε φόβο και τρόμο...

Οσμή νοθείας στην ψηφοφορία με τα κινητά!

Η κυβέρνηση προτείνει να ψηφίζουμε από το κινητό. Και το παρουσιάζουν ως «διευκόλυνση». Η αλήθεια όμως είναι πολύ πιο απλή.Όταν η ψήφος περνάει σε ένα server...

Κοινωνικές Παροχές Τέλος: Παγκόσμιες δαπάνες σχεδόν 680 δισεκατομμύρια δολάρια σε όπλα σε μόλις ένα χρόνο

Το Διεθνές Ινστιτούτο Έρευνας για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (ЅІРRІ) ανέφερε απότομη αύξηση στα έσοδα των κατασκευαστών όπλων στην τελευταία του έκθεση με στοιχεία...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα – Μέρος 2ο

(συνέχεια από Μέρος 1) Βασίλης Δημ. Χασιώτης Χ : Αντιλαμβάνεσαι υποθέτω, ότι η αναφορά σου στη Χρυσή Αυγή, παρά τις διευκρινήσεις σου για τη διαφορά αξιών και αρχών...

Η εξόντωση του Σπύρου Κυπριανού και ο «ευέλικτος» Γ. Βασιλείου

Ήθελε να βρει λύση που να ικανοποιεί και τα τουρκικά συμφέροντα! Της Φανουλας Αργυρου απο το simerini.sigmalive.com Η περίπτωση της εμφάνισης του Γιώργου Βασιλείου με την υποστήριξη...

Ο Κρυφός Άξονας ΗΠΑ-Ρωσίας – Ποιο είναι το σχέδιο για τη διάλυση της ΕΕ;

Η διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς στόχους του Ιδρύματος Κληρονομιάς (Heritage Foundation) εδώ και είκοσι χρόνιαΠιο πρόσφατα, το Ίδρυμα έχει...

Ανεπιθύμητη Επίσκεψη ;

Τελευταία μας επισκέφτηκε ο κος Ζελένσκι («Ζ») για να υπογράψει με την Κυβέρνησή μας, τη μεταφορά στη χώρα του του Αμερικανικού LNG μέσω Ελλάδας,...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα

Μέρος 1ο Βασίλης Δημ. ΧασιώτηςΣε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου μου, («GPT 5 (Τεχνητή Νοημοσύνη) - Μια Πρώτη Συνάντηση και οι Απαραίτητες Συστάσεις», εις olympia.gr), συνέχισα τη «συνομιλία» μου με...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ